Views
1 year ago

2019-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Tijd
  • Gaat
  • Weer

• • • • • •

• • • • • • 16 19 november 2019 Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: Als het om mensen (op zee) gaat MultiSure B.V. Verzekeringen/Insurances Bij individuele of collectieve verzekeringen voor zeevarenden en aanverwante beroepen wilt u aan boord stappen bij de beste partij. Een partij die specialistische expertise combineert met een persoonlijke benadering. Een partij als MultiSure. Veilige koers MultiSure is een onafhankelijk en internationaal georiënteerd assurantiekantoor, al bijna een kwart eeuw gespecialiseerd in het verzekeren van maritieme beroepsbeoefenaars. Met de fijnmazige collectieve en individuele zorg- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen van MultiSure vaart u een veilige koers. Vraag gerust een vrijblijvende offerte aan en ga ook overstag! DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Tosca 18 - 2926 PK KRIMPEN A/D IJSSEL - www.multisure.nl - info@multisure.nl - Tel.: (0180) 55 27 27 WORK MARITIME. THINK URK. 2163850 ADVERTENTIE 132x92 mm en 266x44 mm.indd 1 16-01-17 15:19 ‘ MARITIME EXPERTS ON THE IJSSELMEER ’ De Boer Marine NAUTICAL EQUIPMENT Scheepsbetimmering & Bouwbedrijf ELECTROSERVICE URK BV PORT OF URK www.urkmaritime.nl

17 19 november 2019 Na 45 jaar weer een spits op de Vecht Proef met onbemand varende Watertruck Maandag 18 november is een test gestart met een op afstand bestuurde en onbemand vaartuig dat op het Kanaal Ieper-IJzer en het Kanaal Plassendale-Nieuwpoort grond vervoert. Het gaat om een Watertruck plus duwbak van aannemings- en milieubedrijf Group De Cloedt. De Vlaamse Waterweg verleent dankzij recente Vlaamse regelgeving toestemming voor deze testvaarten. BKN groeit gestaag De Jason voer zes keer van Weesp naar Maarsen. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) DOOR EVERT BRUINEKOOL Voor het eerst in 45 jaar kwam er weer een vrachtschip op de Vecht in Maarsen-dorp. De kade op de Schippersgracht was verzakt en moest met een damwand en 750 ton zand versterkt worden. Het kraanponton en de spits waren samen bijna net zo breed als het vaarwater, dat ruim 15 meter is. Het laatste vrachtschip, een luxemotor van de gebroeders Hendrix, voer midden jaren 70 op de Vecht; naar Breukelen met zand. In mei inspecteerde gemeente Stichtse Vechten de constructie van de kademuur van de Schippersgracht. Die bleek niet veilig genoeg meer voor gemotoriseerd verkeer. Hij was deels aan vervanging en reconstructie toe. Elke dag een vrachtje Aannemersbedrijf B. van Hees en Zonen contracteerde voor het zand de spits Jason, want met vrachtwagens kon het bedrijf niet op de locatie komen. De Jason kreeg een vergunning voor zes reizen met elk 150 ton zand. De spits kan weliswaar 360 ton laden, maar in de vergunningsvoorwaarden stond dat het schip niet dieper mocht steken dan 1,50 meter. Scherpe bochten en een lage brug vanaf het Amsterdam-Rijnkanaal waren voor schipper-eigenaar Jurjen Zon geen enkel probleem. De Opbuurenbrug (onderdoorvaart van 3,50 meter) en de altijd openstaande Vechtsluis waren punten om extra op te letten; bij veel golfbewegingen op het Amsterdam-Rijnkanaal moest het schip even wachten omdat er maar 20 centimeter speling was boven de stuurhut. Het zand werd in de oude industriehaven van Weesp geladen en kon vanwege de speciale brugopeningen pas na negen uur op de Vecht bezorgd worden. Elke middag weer terug en de volgende morgen weer een vrachtje brengen. Minder brandstof, minder CO 2 ”Vrachtwagens mochten er niet komen”, vertelt Jurjen Zon, die met zijn goede vriend Marco Thijssen vaart. “Normaal varen we in Frankrijk. Wij hoorden dit en zeiden tegen de aannemer dat wij het ook wel konden doen. De Vecht is eigenlijk voor dit soort schepen gemaakt.” Mensen kijken verbaasd als ze langs hun huis ineens een vrachtschip zien varen. Tal van mensen beseffen niet dat je met een schip de file zo veel kleiner kan maken. Een vrachtwagen laadt 14 tot 20 kubieke meter zand, dat is 1,5 ton per kubieke meter ofwel 21 tot 30 ton zand. De Jason neemt 150 ton mee en vervangt zo per keer vijf van de zwaarste vrachtwagens. De Jason verstookte van Weesp naar Maarsen en terug circa 45 liter diesel met zijn 240 pk sterke Scania. Een vrachtwagen met de nieuwste motor gebruikt circa 17 liter voor 30 ton zand. Vijf van de grootste op de weg toegestane zandwagens verstoken heen en terug 85 liter. Kleine vaarwegen en schepen kunnen heel nuttig zijn om de CO 2 -uitstoot te verminderen, stelt Thijssen. “Meer met een schip, dat verlaagt de filedruk.” Ongeloof “Ten opzichte van Frankrijk was het een intensieve klus om alle vergunningen te regelen. Daar is één vaarwegbeheerder”, vertelt Thijssen. Zon vult aan: “Ik ben twee dagen aan het bellen geweest met gemeentes, provincie en Waternet. Daarnaast waren er brugwachters van de gemeente nodig voor de speciale openingen buiten het seizoen.” Op de Vecht bij Maarsen is normaal een maximale scheepslengte van 30 meter toegestaan en de spits is 39 meter. “Er was veel ongeloof van collega’s dat we hier mochten varen. Maar de Vecht is over het algemeen heel erg breed en goed bevaarbaar voor kleine vrachtschepen, ook qua diepgang.” “Er is volop werk voor de spits in Frankrijk”, vertelt Zon. “In Nederland minder.” Zijn spits staat te koop. Het lijkt hem leuk met een kempenaar te gaan varen, omdat hij dan ook vaker thuis kan zijn. Het gaat goed met de Binnenvaart Kredietunie Nederland. Dat kon voorzitter Elbert Vissers zaterdag 2 november melden tijdens de ledenvergadering. De aanhoudende groei van de portefeuille biedt het bestuur de mogelijkheid om de organisatie te laten groeien. Het aantal door BKN gefinancierde schepen nam ook toe. Volgens Vissers is het niet ondenkbaar dat de kredietunie ook bij de vergroening van de binnenvaart een rol zal spelen om de doelstelling ‘financiering door en voor ondernemers’ waar te maken. Cao riviercruisevaart Ruim 3.000 Europese riviercruisewerknemers vallen onder de nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst die Nautilus International en de Zwitserse River Advice Group hebben afgesloten. De vakbond spreekt van een “baanbrekende cao”. Het contract werd 1 november ondertekend door CEO Robert Straubhaar van de River Advice Group en de Zwitserse secretaris Holger Schatz van de maritieme vakbond. De overeenkomst heeft betrekking op 3.000 River Advice-medewerkers, die voor verschillende touroperators en reders in Europa werken op circa honderd riviercruiseschepen. Nieuwe kranen voor CTB in Hamburg Werkendam: insteekhaven als opmaat voor grotere haven DOOR COR SPEK In Werkendam is dringend behoefte aan kade- én havenuitbreiding. Omdat de uiteindelijk gewenste grote havenontwikkeling iets voor de langere termijn is, wordt eerst gewerkt aan de realisatie van een insteekhaven. Voor de realisatie daarvan wordt nu onderzoek gedaan met de betrokken ondernemers of op basis van kavelruil tot ontwikkeling van het gebied kan worden gekomen. Hiervoor is begin deze maand een intentieovereenkomst gesloten met de ondernemers. Een insteekhaven is sneller te realiseren dan een volledige haven in de rivier. De insteekhaven wordt dan een oplossing om de hoogste nood aan kaderuimte voor de bedrijven voor de korte termijn op te lossen. Met de realisatie van de insteekhaven willen partijen uiteindelijk toewerken naar een grotere havenontwikkeling in Werkendam voor de langere termijn. Dit is ook opgenomen in het bestuursakkoord van de gemeente Altena, waar Werkendam toe behoort. In de kadernota van 2 juli 2019 is de investering voor de insteekhaven al opgenomen. Deze raming is gebaseerd op een haven waarbij aan weerszijden bedrijfskaden komen. Tegelijkertijd worden ook varianten onderzocht met ruilovereenkomsten. Een plan op basis van een breed draagvlak waarbij de gemeente zo min mogelijk gronden verwerft en waarbij zo veel mogelijk grondruil plaatsvindt. De gemeente Altena meldt nog wel: “Eén van de eigenaren participeert niet op basis van de intentieovereenkomst. Daarmee zijn we één op één in overleg over zijn eigendom.” Het streven is om hier op 1 maart 2020 duidelijkheid over te hebben. Stikstof Ondertussen wordt gewerkt aan het opstellen van een eerste voorontwerpbestemmingsplan voor de insteekhaven. Ook hier speelt de actuele stikstofproblematiek een rol. De gemeente: “Over het definitieve voorontwerpbestemmingsplan gaan we inspraak organiseren. Dat zal naar verwachting begin volgend jaar zijn. Zodra er meer bekend is van een oplossingrichting voor projecten waarbij stikstofuitstoot aan de orde is, wordt het planologische traject vervolgd.” In het begin van het nieuwe jaar komt er voor belangstellenden een bijeenkomst over de plannen voor de insteekhaven. In Hamburg zijn drie nieuwe containerkranen aangekomen voor de Container Terminal Burchardkai (CTB). Eigenaar Hamburg Hafen und Logistik AG (HHLA) vergroot hiermee de capaciteit voor de afhandeling van schepen van 23.000 TEU en groter. De kranen vervangen drie kleinere. In het eerste kwartaal van 2020 komen er nog twee kranen van hetzelfde type bij. Vorig jaar is het aantal schepen van 18.000 tot 22.000 TEU dat Hamburg aandeed met bijna de helft gegroeid. Die groei zette ook door in de eerste helft van dit jaar. CTB is de oudste en grootste containerterminal in Hamburg. In 1968 liep het eerste schip daar aan. Dat kon 1.200 TEU vervoeren.

Binnenvaartkrant