Views
1 year ago

2019-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Tijd
  • Gaat
  • Weer

14 19 november

14 19 november 2019 Always in control with 6AYM & 12AYM SERIES MECHANICALLY CONTROLLED Hero_Bouwman@yanmar.com | 0031 36 549 3236 | www.yanmar.nl 9237-Yanmar-CM-AdvBinnenvaartkrant-264x92.indd 1 15-05-19 17:07 VOORRAAD LIEREN VOOR DE BINNENVAART! DRAADANKERLIER AUTOKRAANLIER SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 DRAAIENDE BOLDERKOP Steenoven 13 • 3911 TX Rhenen • 0317 681155 • sales@dromec.nl WWW.DROMEC.NL Contante betaling Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com BEREIK + REDACTIE Laat dat maar aan ons over! BEKIJK BINNENVAARTKRANT.NL OP AL UW APPARATEN Het laatste binnenvaartnieuws altijd bij de hand DOWNLOAD ONZE APP IPHONE • ANDROID • TABLET NIEUWS VACATURES E-PAPER AGENDA SOCIAL MEDIA VAARWEGINFO NIEUWBOUW (vlootschouw.nl) VIDEO (binnenvaartvlog.nl) CIJFERS (binnenvaartcij fers.nl) PARTNERCOLUMNS binnenvaartkrant.nl

15 19 november 2019 Europort weer internationaler dan ooit De complete maritieme industrie kwam van 5 tot en met 8 november aan bod tijdens Europort 2019. De beurs in Rotterdam boekte een nieuw record: nooit eerder in de 38 voorgaande edities bezochten zoveel internationale maritieme professionals de beurs. Daardoor was Rotterdam Ahoy vier dagen lang het centrum van de mondiale maritieme industrie. In totaal bezochten 26.076 mensen uit 93 landen de meer dan duizend exposanten in negen hallen. Het thema van de 2019-editie was Smart ships, smart solutions. Daarmee haakte de beursorganisatie in wat de maritieme sector momenteel beweegt: met slimme mensen en slimme technologieën werken aan slimme schepen en oplossingen. Op dat vlak was er tijdens Europort veel te zien en te beleven. Duurzaamheid, digitalisering en autonoom varen zijn niet meer weg te denken, zo kan na afloop worden geconcludeerd. De 26.076 bezoekers waren afkomstig uit 93 landen. (foto Rotterdam Ahoy) Op donderdag 7 november bezocht minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de beurs. Ze opende het nieuwe portaal ‘NL Flag’, waarmee Nederland meer zeerederijen wil verleiden om onder de nationale driekleur te gaan varen. Vervolgens kreeg ze het eerste exemplaar van de laatste Maritieme Monitor overhandigd, met daarin de (economische) stand van zaken in de sector. Van Nieuwenhuizen was onder de indruk van het aanbod op de beurs. “Ik mag nu twee jaar minister voor maritieme zaken zijn en ik verbaas me bijna dagelijks over nieuwe innovatieve ontwikkelingen. Nederland loopt voorop als het gaat om duurzame maatregelen om de uitstoot van CO 2 tegen te gaan. En wat te denken van autonoom varen? Ik heb daar op de beursvloer mooie voorbeelden van gezien.” Beursmanager Raymond Siliakus stipte na afloop van Europort 2019 de positieve sfeer aan die op de beursvloer heerste. “Dat proefde je echt. Ons uitgebreide kennisprogramma, de internationale sfeer, de aanwezigheid van belangrijke leiders tijdens de masterclasses en de verbindende rol die we spelen in de kennisoverdracht tussen verschillende stakeholders maken het tot een zeer geslaagde 39ste editie. Zelf ben ik vooral geraakt door de enorme betrokkenheid van exposanten en bezoekers. Het is echt hún maritieme platform.” Gebr. De Jonge, Breko, Teus Vlot Diesel Marine en Sandfirden bevestigen samenwerking tijdens beurs Opdracht voor eerste vier tankers met Stage V-motoren In opdracht van Gebr. De Jonge Shipbuilding Services gaat Breko Shipbuilding & Repair eind 2020/begin 2021 vier tankers afbouwen. Het contract werd tijdens Europort ondertekend, op de stand van de Papendrechtse scheepswerf. Bijzonder is dat de schepen worden uitgerust met stage V-motoren van Scania. Die worden geleverd door Teus Vlot. Het gaat om vier type C-tankers van 85 bij 9,50 meter. Ze worden achtereenvolgens in januari, februari, maart en april opgeleverd. “Dat is kort op elkaar, maar we hebben ervaring en zijn zowel met de opdrachtgevers als de onderaannemers goed op elkaar ingespeeld”, zegt Peter Kazen. Hij is managing director van Breko. Gewild type De samenwerking bestaat al sinds 2015. Peter Kazen: “Toen kregen we van Gebr. De Jonge opdracht voor de afbouw van twee tankers. De casco’s bouwden ze zelf op hun werf in het Servische Kladovo. Daarna volgden nog meer schepen. De tankers waar het nu om gaat zijn alweer de nummers 13 tot en met 16 van het type RELA.” Gebr. De Jonge laat de casco’s deze keer elders bouwen, maar heeft wel de regie in handen en levert de schepen kant-en-klaar op aan de toekomstige kopers. Die zijn nog niet bekend, maar er is wel veel belangstelling voor, zo vertelde Reinder de Jonge. RELA staat dan ook bekend als een gewild type. Vanaf 1 januari 2020 moeten Op de beursstand van Breko, vlnr: Bart Bakker (Sandfirden Technics), Otto en Gerrit de Jonge (Gebr. De Jonge Shipbuilding Services), Peter Kazen (Breko) en Ronald Kornet (Teus Vlot Diesel Marine). nieuwe motoren van meer dan 300 kilowatt in de binnenvaart voldoen aan de nieuwe Europese Stage V-emissie-eisen. Hoewel er een overgangsregeling is dat nog achttien maanden lang reeds in 2019 gefabriceerde motoren volgens de huidige CCR2-norm mogen worden ingebouwd, heeft Gebr. De Jonge nu al gekozen voor motoren die wél aan Stage V voldoen. “Daarmee hebben ze voor zover bekend de primeur”, aldus Kazen. “Dat past bij het bedrijf. Ze zijn altijd innovatief en durven voorop te lopen. Zo was de combinatie Gebr. De Jonge/Breko ook al de eerste met een schip gebouwd conform het ADN 2019.” Lange tijd was onzeker of en wanneer Stage V-motoren beschikbaar zouden komen. Teus Vlot Diesel Marine uit Sliedrecht kon de vraag van Gebr. De Jonge invullen, in samenwerking met Scaniaimporteur Sandfirden Technics. Nabehandeling “Het is voor ons het eerste contract voor Stage V-motoren die onder klasse ingebouwd worden in de tankvaart”, aldus managing director Ronald Kornet van Teus Vlot Diesel Marine. “Het gaat per schip om drie Scania-motoren van 450 pk. Twee voor de voortstuwing en één als generatorset.” Om aan de strenge normen te voldoen zijn de Scania’s DC13 uitgerust met een SCR-katalysator en roetfilters. Kornet: “De nabehandeling is niet separaat, maar helemaal geïntegreerd en dus in feite gewoon een onderdeel van de motor. Scania produceert grote aantallen motoren, en voor veel meer sectoren dan alleen de binnenvaart. Die kennis en ervaring komt hierbij van pas.” Daarnaast levert Teus Vlot Diesel Marine per schip twee generatorsets van JCB, die eveneens Stage V gecertificeerd zijn. Sea Machines laat in praktijk zien: (semi-)autonoom varen verhoogt veiligheid Digitalisering en autonoom varen waren prominent aanwezig op Europort. Een van de bedrijven die in Ahoy aanwezig was en liet zien hoe deze ontwikkelingen de veiligheid en efficiëntie aan boord kunnen verhogen, was Sea Machines. Het Amerikaanse bedrijf, dat in Europa een vestiging heeft in Hamburg, levert autonome en geavanceerde besturingstechnologie voor werkboten en andere commerciële schepen. Ook de binnenvaart kan profiteren van de producten, aldus Frank Relou. De Nederlander is dit jaar aangetrokken als verantwoordelijke voor de verkoop in Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Sea Machines ontwikkelt innovatieve technologie voor autonoom varen en bediening op afstand. Het bedrijf heeft al ervaring met de verkoop en toepassing van producten waarin die technologie verwerkt is vergelijkbaar met de automotive industrie. “Bijvoorbeeld het SM-300-systeem, een autonoom geïndustrialiseerd besturingssysteem waarbij gebruik gemaakt wordt van anticollision (aanvaringvermijding) op basis van COLREGS en doelclassificatie: kant-en-klaar in een ‘doos’ en te integreren in elk type schip”, legt Relou uit. “Dit systeem kan vanaf het vaartuig zelf gebruikt worden of op afstand met situational awareness.” SM-300 is geschikt voor het uitvoeren van voorgeprogrammeerde routes via elektronische vaarwegkaarten (ENC’s). Het systeem zorgt voor de dynamische bediening van de besturing en de stuwkracht. Standaard wordt er een belt pack (industriële draadloze afstandsbediening) meegeleverd. Deze wordt ook los geleverd (SM200 Systeem) als remote helm station. “Dit is een draadloze, dynamische joystickbediening waarmee de aandrijving en de besturing buiten het stuurhuis bediend kunnen worden of vanaf de wal in een range van 1 à 2 kilometer. Beide systemen zijn eenvoudig te installeren, zowel op bestaande als nieuwe schepen.” De oplossingen van Sea Machines zijn gericht op het verhogen van de veiligheid. Relou: “Je haalt een deel van de menselijke fouten weg terwijl je de productiviteit verhoogt. Zo kun je bijvoorbeeld de zichtlijn verbeteren van de kapitein door de besturing naar buiten het stuurhuis te verplaatsen, maar ook de bemanning weghouden van gevaarlijke situaties, zoals bij de bestrijding van brand of olievervuiling. Met co-pilot-assistentie voorkom je incidenten door vermoeidheid en zorg je voor verbeterde waarneming. Dat helpt het voorkomen van aanvaringen.” “Naast de eerder genoemde producten houden wij ons bezig met het ontwikkelen van perceptietechnologie. Een revolutie op het gebied van data en kunstmatige intelligentie. Verbeterde situational awareness leidt tot minder ongevallen, beperkt transportrisico’s en verhoogt de planningsprestaties.” www.sea-machines.com

Binnenvaartkrant