Views
1 year ago

2019-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Tijd
  • Gaat
  • Weer

12 19 november

12 19 november 2019 Op maat gemaakt: Aluminium luiken Elektrische installaties voor de binnenvaart AANBIEDINGEN Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl Led floodlight Aegle Kwaliteits ledschijnwerper met Philips Lumileds en Meanwell driver. RVS316 beugel en bouten. 100w €315, 00 150w €355, 00 200w €495, 00 Led lampen 10-60VDC Wij hebben ze; de laagspannings led lampen! Naast onze lijn met (led)lampen, hebben we diverse lampen, geschikt van 10 tot 60Volt Keramische ventilatorkachel Stevige metalen ventilator kachel met schakelbaar vermogen en traploze thermostaat 230V 3kW €59, 00 400V 5kW €99, 00 Dimplex paneelradiator Oliegevulde radiator met traploze thermostaatbediening 750w €219, 00 1000w €239, 00 1500w €269, 00 Plintradiator Inbouw electrische ventilatorkachel 2400W met verschillende standen. Speciaal geschikt voor kleine ruimtes. op=op €225, 00 Noodvoeding Ups noodstroomvoeding 1000VA 600W €99, 00 Mastervolt Glaszekering assortimentsdoos Oechies is dealer van Mastervolt. Vele types uit voorraad leverbaar. Informeer naar de prijzen. 5x20mm snel 360-delig 100mA t/m 6.3A €26, 99 Assortimentsdoos steekzekeringen 8x10st. (3A,5A,7.5A, 10A,15A,20A,25A,30A) €9, 99 Led zaklmap Handige ledzaklamp met een lichtopbrangst van 25 lumen. Batterijen inbegrepen. €5, 99 Deze aanbiedingen gelden tot het einde van de maand, of zolang de voorraad strekt. Genoemde prijzen zijn in euro, exclusief BTW. Zet- en drukfouten voorbehouden. Bezoek onze winkel elektrotechniek service shop Waalhaven Z.z. 42 - 3088 HJ Rotterdam T 010 - 297 39 99 - F 010 - 484 28 74 - E info@oechies.nl Dichtstbijzijnde aanlegsteiger (50mtr) 2242-6 www.oechies.nl Ma/vrij 8.00-16.30 uur, Za 9.00-12.00 uur

13 19 november 2019 Onderschepper Bij het Maritiem Buitenmuseum in de Leuvehaven ligt een grote verzameling oude schepen. Met havenkranen, elevatoren en andere havenattributen van weleer vormt het een nostalgisch decor. Maar nu ligt er als dissonant een moderne dwaalgast die daar eigenlijk niet thuishoort. Voorop staat “The Ocean Cleanup”, maar dat is niet de scheepsnaam. Het schip heet Interceptor 004. Het staat aan WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl bakboord achter aangegeven zonder thuishaven erbij. Het is Engels voor ‘onderschepper’, een passende naam voor dit futuristisch ogende vaartuig. Plasticvanger Het is een catamaran van 24 meter die vaart op 100 procent zonne-energie met lithium-ion batterijen (dus zonder geluid en emissies) en het is een ‘plasticvanger’. Die werkt als volgt: voorop leiden armen het afval naar een schuin hellende lopende band die net onder de waterspiegel begint. Hiermee gaat het afval omhoog en valt in een container. Binnenin staan er zes op een ponton. Als ze vol zijn wordt de ponton aan de achterkant uitgevaren en afgevoerd naar een afvalinzamelaar. Geestelijk vader is Boyan Slat. De jonge Nederlander oogst wereldwijd bewondering voor zijn inspanningen: hij is gedreven om plastic uit het aquatisch milieu te verwijderen. Met de 001B, een U-vormige buis van kunststof was hij doende met de Great Pacific Garbage Patch, een gigantisch plastic soepveld tussen Hawaï en Californië. De 001B hield het afval niet goed vast, maar leidde wel tot een verbeterd ontwerp. Er zijn systemen in werking in Jakarta en op de Klang River in Maleisië. Binnenkort wordt begonnen in de Vietnamese Mekong Delta. De Interceptor 004 is gericht op plastic in rivieren: aanpak bij de bron, zodat het afval niet in zee komt. Een test in Rotterdam met honderden gele eendjes verliep succesvol. RWS vraagt schippers hoe vaarwegen Brabant en Limburg beter kunnen Schip wint het toch van trein DOOR NOUD VAN DER ZEE Rijkswaterstaat vraagt schippers en andere gebruikers van de Maas, de Waal en de Brabantse kanalen om met ideeën te komen en oplossingen aan te dragen voor verbetering van het vaarwegennet in Oost- en Zuidoost-Nederland. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland licht het initiatief desgevraagd toe: “Om erachter te komen wat gebruikers van de goederencorridors in het oosten en zuiden van Nederland als oplossing zien, houden we van 27 tot 29 november onder de titel ‘Corridor Cruise’ een serie regiobijeenkomsten.” Rijkswaterstaat wil met de Corridor Cruise de vaarwegen aanpakken die door achterstallig onderhoud worden geteisterd door technische storingen. De vaarwegbeheerder vroeg Koninklijke BLN-Schuttevaer, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de betrokken provincies en het Havenbedrijf Rotterdam om samen een diepgaand onderzoek in te stellen. Rijkswaterstaat gaat nog een stap verder en wil ook de gebruikers van de vaarwegen bij het proces betrekken. Op de bijeenkomsten kunnen zij aangeven welke knelpunten zij op de vaarroutes ervaren, welke alternatieven ze voor ogen hebben en welke oplossingen voorhanden zijn. Schippers en andere vaarweggebruikers kunnen zeggen welke knelpunten het eerst aangepakt moeten worden. De Algemene Rekenkamer constateerde, dat de onderhoudsachterstand van sluizen en bruggen urgenter is dan uit de jaarverslagen van het ministerie van minister Van Nieuwenhuizen blijkt. Ook het Centraal Overleg (COV) maakte zich grote zorgen over de onderhoudsstaat van de Nederlandse vaarwegen. Bijeenkomsten De bijeenkomsten waarop vaarweggebruikers hun mening kunnen geven, zijn op: - woensdag 27 november in Maasbracht van 09.30 tot 13.00 uur, bediencentrale (Oude Maasweg 7) - woensdag 27 november in Venlo van 14.00 tot 17.30 uur, stadskantoor (Hanzeplaats 1) - donderdag 28 november in Nijmegen van 09.30 tot 13.00 uur, Verkeerspost (Winselingseweg 100) - vrijdag 29 november in Tilburg van 09.30 tot 13.00 uur, bediencentrale (Hendrik Zwaarderkroonstraat 7) - vrijdag 29 november in Den Bosch van 14.00 tot 17.30 uur, Zuidwal 58 (foto Johan de witte) Apeldoorn was voor de stoomboot van Sinterklaas niet bereikbaar. Dus koos de Goedheiligman voor de landelijke aankomst op zaterdag 16 november noodgedwongen voor de stoomtrein. Voor zijn bezoek aan andere steden in het land koos de Sint toch voor het vertrouwde vervoer over water, want dat is en blijft de beste weg. Zoals hier in Zwijndrecht. Tijd Tijd, wat is tijd? Soms gaat het te vlug. Soms kan het niet snel genoeg voorbijgaan. Soms kom je tijd te kort. Tijd is over het algemeen iets waar de meesten van ons soms graag een beetje meer van zouden willen hebben. Iets langer samen zijn met de mensen die je liefhebt, iets rustiger je klus kunnen afmaken zonder te stressen, of iets langer van je welverdiende vakantie genieten. Hoe dan ook speelt de tijd heden ten dage een belangrijke rol in onze GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart samenleving. De tijd is er altijd geweest, alleen niet in dezelfde hoedanigheid. Vroeger wachtte men tot de zon opkwam voordat er met de jacht werd begonnen en ging men slapen als het donker werd. Het besef van tijd speelde in die dagen veel minder een rol. De eerste weg naar de tijd zoals wij die kennen, ging via zonnewijzers; obelisken en schaduwklokken. Met behulp van de schaduw van de zon werd het tijdstip vastgesteld. Elke dag werd ingedeeld in twaalf delen, bij ons bekend als de uren. Pas aan het einde van de Middeleeuwen deden mechanische klokken hun intrede. Door middel van tandwieltjes en gewichten werden de wijzers van de klok in beweging gebracht. Inmiddels heeft de digitalisering ruimschoots toegeslagen en moet je voor de oudere uurwerken een bezoek brengen aan het museum. De tijd kan soms lastig zijn, maar ook een grote steun om chaos te voorkomen. Handig als je met iemand ergens afspreekt en je bent er beiden op hetzelfde moment. Ook zinvol om te voorkomen dat iedereen op dezelfde tijd naar de dokter gaat. De SAB-balie werkt inmiddels ook al enige tijd naar volle tevredenheid op afspraak en kan daarom écht de tijd voor je nemen. Als je via de website een afspraak reserveert, dan geef je aan waarvoor je wilt komen. De computer weet dan hoeveel tijd er voor je gereserveerd moet worden en geeft de eerste mogelijkheid aan qua datum en tijd. Natuurlijk kun je ook altijd voor een later tijdstip kiezen. Op deze wijze worden alle tijdvlakken ingevuld met afspraken. Soms wordt de SAB gevraagd of er, bij de reeds gemaakte afspraak, een extra boekje meegenomen kan worden of dat er nog iemand anders mee kan komen. Dit is helaas niet mogelijk, ook al wil de SAB graag iedereen van dienst zijn. In de extra tijd die dit verzoek vraagt, staat meestal een reservering van een andere klant. Hiervoor moet dan helaas een andere afspraak gemaakt worden. Mocht er toevallig iemand uitvallen waardoor er meer ruimte ontstaat, dan wordt uiteraard met je overlegt wat de mogelijkheden zijn. Hetzelfde geldt als u de afgesproken tijd niet haalt. Gaat u de tijd helemaal niet redden? Geef het dan door aan de SAB of annuleer de afspraak via de link onderaan de bevestigings mail. Dit kan iemand met een verzoek om extra tijd misschien af en toe helpen. Het persoonlijk afgeven van vaardocumenten zonder afspraak kan wel. De SAB kan alleen niet garanderen dat ze dezelfde dag nog in behandeling wordt genomen. Dit heeft dezelfde prioriteit als de schriftelijke bestellingen. Mocht de tijd het toelaten dan zal de SAB uiteraard haar best doen om dit alsnog zo snel mogelijk voor je af te handelen. Je wordt dan gebeld als de documenten klaarliggen om opgehaald te worden. Heb je vragen? Bel dan gerust, dan nemen we graag de mogelijkheden met je door.

Binnenvaartkrant