Views
2 years ago

2019-23

  • Text
  • November
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Onze
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Twee
  • Boord
  • Vaart

4 5 november

4 5 november 2019 Maiden B.V. heeft voor u de volgende vacatures beschikbaar KAPITEIN / STUURMAN / MATROOS Voor meer informatie of solliciteren; neem contact op via onderstaande gegevens. Het Vakantie-hospitaalschip Prins Willem-Alexander biedt vaarvakanties aan voor mensen met een intensieve zorgvraag, die geen gebruik kunnen maken van een reguliere vakantie. Er is per direct aan boord van het vakantieschip Prins Willem-Alexander een vacature voor: MATROOS & LICHT MATROOS (STAGIAIR) Ben jij die enthousiaste en gemotiveerde collega die wij zoeken? Dan zijn wij op zoek naar jou. Maiden B.V. | T 06-24 55 25 81 | E info@maidenbv.nl WIJ VRAGEN ■ Flexibiliteit; ■ Geen 9 tot 5 mentaliteit; ■ Klantvriendelijk; ■ Deskundige passagiersvaart en ademlucht(of bereid deze te halen); ■ Nederlandse en Duitse taal in woord en geschrift; ■ Collegiaal. WIJ BIEDEN ■ Vrije tijdsregeling is weekenden vrij (uitgezonderd avond en weekendwacht); ■ Goede werkomstandigheden met Nederlands sprekende collega's. KAPTEINS & STUURMANNEN GEZOCHT VOOR ONZE VLOOT ● Nette schepen en Nederlandse condities. ● Goed salaris en groei mogelijk. Voor info tel: 06 - 22 60 20 39 of 06 - 29 57 30 21 ■ Salariëring naar aanleiding van cao binnenvaart en onregelmatigheidstoeslag. SOLLICITEREN & EXTRA INFORMATIE Ben jij na het lezen van deze vacature enthousiast geraakt en voldoe jij aan bovenstaande functie-eisen? Dan nodigen wij je graag uit om te solliciteren. Heb je naar aanleiding van de vacature nog vragen, bel dan voor meer informatie met kapitein telefoonnummer: 06-21 54 75 77 Wij verzoeken je om je motivatiebrief en cv met pasfoto voor 01-12-2019 te mailen naar: info@vakantieschip.nl Acquisitie naar aanleiding van deze vacature is niet gewenst. Postbus 428 ■ 3840 AK Harderwijk ■ info@vakantieschip.nl ■ 06-21 54 75 77 ■ www.vakantieschip.nl Van Gogh Nautic Solutions zoekt enthousiaste en gemotiveerde collega’s 1ste Kapitein 2de Kapitein (zzp’ers zijn ook welkom) vrije tijdsregeling 2-2 / 4-2 / 4-4 Vaargebied hoofdzakelijk Nederland/België, Rijn, Moezel, Main en Donau Wij zijn een uitzendbureau met een strekking over geheel Europa. Wij bieden u bemiddeling en verhuur aan van ons Slowaaks en Tsjechisch scheepspersoneel. 00421 948 699 352 00421 918 828 726 tmlg.info1@gmail.com info@tmlg.eu www.tmlg.eu Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing van de Duitse/Engelse taal • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Wij bieden: Een goede werkplek met fijne collega’s, een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris!! Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of email je CV naar patrickvanhengst@me.com

5 5 november 2019 Deelnemers NOVIMAR delen op 21 november eerste uitkomsten ‘Platooning’ lijkt kansrijk in binnenvaart Op 1 juli 2017 startte NOVIMAR. In dit Europese innovatieproject werken 22 partijen uit negen landen aan de ontwikkeling van een ‘vessel train’: een treintje of konvooi van schepen die elektronisch aan elkaar gekoppeld zijn. Het voorste schip bepaalt de snelheid en de route en de andere schepen volgen automatisch, zonder iemand aan het roer. Het project duurt tot 1 juli 2021. Op donderdag 21 november is in Brussel een ‘mid term conference’. Daar vertellen betrokkenen over de onderzoeksresultaten tot nu toe en de verwachtingen voor de komende twee jaar. Onder hen is Robert Hekkenberg van de TU Delft. Robert Hekkenberg is verantwoordelijk voor het evalueren van het overall-concept van de vessel train. De TU Delft is één van de partners uit het NOVIMAR-consortium. Hekkenberg, universitair hoofddocent aan de faculteit 3mE, is verantwoordelijk voor het evalueren van het overall-concept van de vessel train en betrokken bij de ontwikkeling van het scheepsontwerp. Twee promovendi ondersteunen hem daarbij. Wat is het doel van NOVIMAR? “Het project is bedoeld om zowel voor de binnenvaart als shortsea de mogelijkheden van ‘platooning’ te onderzoeken en een technisch werkbaar en economisch haalbaar concept te ontwikkelen. Alle aspecten komen daarbij aan de orde, verdeeld over diverse subprojectgroepen die zich met specifieke ‘werkpakketten’ bezighouden, zoals het transportmodel, de controle- en navigatietechnologie, het scheepsontwerp, veiligheid en regelgeving.” REDUCED CREW In het wegvervoer is al veel meer onderzoek gedaan naar ‘platooning’… “In de scheepvaart is het concept heel anders. Op de weg gaat het primair om brandstofbesparing. Die is mogelijk door trucks dicht achter elkaar te laten rijden, in elkaars slipstream. Bij een schip werkt dat niet. In de zeevaart zit de winst er vooral in dat je met minder mensen aan boord kunt varen; in de binnenvaart wordt het daarnaast mogelijk de vaartijden te verlengen.” REDUCED CREW Zijn er verschillen tussen binnenvaart en shortsea? “De omstandigheden op binnenwateren zijn veeleisender: nauwe vaarwegen, stroming, schepen dicht op elkaar. In de shortsea is het bespaarpotentieel waarschijnlijk groter: het is immers relatief eenvoudiger om een functie te schrappen als er vijftien man aan boord zijn dan twee of drie. De mensen hebben een rol; als je hen van boord haalt, moet je zorgen dat die rol niet meer nodig is of dat je hem op een andere manier invult. Door technische oplossingen kan dat voor een aantal rollen, zo blijkt.” Hoe weet je welke taken je kunt vervangen? “Daarvoor moet je allereerst de gang van zaken aan boord goed snappen. Eén van de meewerkende promovendi heeft een week meegevaren met een schip. Ze schaduwde de bemanning om te kijken wat hun werk precies inhoudt; welke taken in het dagelijks werk voorkomen. Dat kun je niet vanuit de universiteit analyseren." "Wie heb je écht nodig, voor welke taken? Kun je het ene bemanningslid leren om de taken van een collega erbij te doen? Of houd je iedereen aan boord om één keer per dag op een knop te drukken en zitten ze de rest van dag met z’n allen te klaverjassen?” Is er een heel nieuw scheepsontwerp nodig? “Nee, de schepen gaan niet radicaal veranderen. Beperkte technologische aanpassingen aan bestaande schepen lijken voldoende, onder meer om de bedrijfszekerheid te vergroten. Zolang er bemanning aan boord blijft, gaat het niet om ingrijpende veranderingen. Aanvullende ondersteuning kan bijvoorbeeld nodig zijn bij het afmeren. Dat is nu nog handwerk; binnen NOVIMAR wordt onderzocht of bijvoorbeeld automatische afmeersystemen uitkomst kunnen bieden zonder het concept te duur te maken.” LEADER FULLY MANNED Het voorste schip in de vessel train is volledig bemand; de volgende schepen kunnen het met minder mensen af. (illustratie NOVIMAR) Robert Hekkenberg: De schepen hoeven niet radicaal te veranderen. (foto Tekst & Toebehoren) Uit hoeveel schepen bestaat het ideale treintje? “We rekenen diverse varianten van de vessel train momenteel economisch door. Vanuit kostenoogpunt lijkt te gelden: hoe langer de ‘train’, hoe beter. Want dan is op meer schepen een besparing mogelijk en kun je de investering die nodig is, eerder terugverdienen. Maar in de praktijk loop je dan bijvoorbeeld aan tegen het probleem dat er niet altijd voldoende schepen beschikbaar zijn. Dan worden de wachttijden waarschijnlijk te lang voordat de ‘train’ compleet is.” Kunnen schepen van verschillende afmetingen samen in hetzelfde konvooi meevaren? “In principe wel. We onderzoeken nog de consequenties. Je wilt niet dat een langzaam schip de hele ‘train’ ophoudt. Een 110-meterschip vaart sneller dan een spits. Nu hebben die doorgaans een ander vaargebied; dus het probleem zal beperkt zijn.” Hoe zit het met consequenties voor de veiligheid op de rivier? “Dat wordt uiteraard ook onderzocht. Maar je kunt ervan uitgaan dat het niet onveiliger wordt. Om de doodeenvoudige reden dat de vessel train dan verboden zou worden. Dan laten vaarwegbeheerders het concept niet toe.” Wat was de grootste eyeoper tot nu toe? “De bewustwording van de noodzaak om daadwerkelijk mensen van boord te halen om het concept tot een succes te maken. Anders is er geen winst te behalen. Dat was nog niet bij iedereen voldoende ingezonken. Nu is helder dat het economisch aspect cruciaal is, waarbij ook de gevolgen voor de hele logistieke keten van invloed zijn: wat kost het de verlader uiteindelijk als we op deze manier gaan vervoeren? Vooraf dachten we met z’n allen dat veiligheid, milieu en regelgeving grote thema’s zouden zijn, maar we ontdekken steeds meer dat zich daar heel grote veranderingen voordoen.” Op donderdag 21 november is in Brussel een ‘mid term conference’. Daar vertellen Robert Hekkenberg en andere betrokkenen over de onderzoeksresultaten tot nu toe en de verwachtingen voor de komende twee jaar. Deze bijeenkomst is gratis toegankelijk. Aanmelden kan op www.novimar.eu/ midterm. Coördinator NMT: uitkomsten delen Horizon 2020 NOVIMAR wordt gecoördineerd door Netherlands Maritime Technology, de brancheorganisatie van de scheepswerven en toeleveranciers. NMT zorgt er ook voor dat de lessen en uitkomsten worden gedeeld binnen de maritieme sector, zodat iedereen ervan profiteert. Danitsja van Heusden, namens NMT projectleider van NOVIMAR, zegt: “Als belangenbehartiger van de Nederlandse maritieme sector willen we onze leden informeren over innovatieve projecten en de resultaten die ze opleveren. Zodat die bedrijven er hun voordeel mee kunnen doen en zelf de innovaties in hun processen meenemen. En daarmee wordt de hele maritieme sector er sterker door.” NOVIMAR is de afkorting van ‘NOVel Inland waterways transport and MARitime transport concepts’. In het omvangrijke project werken 22 partners (uit de scheepvaart, scheepsbouw, overheid en wetenschap) samen, afkomstig uit negen landen. Het project wordt door de Europese Unie ondersteund met 7,9 miljoen euro vanuit het Horizon 2020-programma, dat is ingesteld om wetenschap en innovatie te stimuleren in het bedrijfsleven en de academische wereld.

Binnenvaartkrant