Views
2 years ago

2019-23

  • Text
  • November
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Onze
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Twee
  • Boord
  • Vaart

22 5 november

22 5 november 2019 DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART WWW.SHIPVISION.NL Aan- en verkoop Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart Afbouw begeleiding Bemiddeling VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 1000 TOT 1500 TON. Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t om onze vloot te versterken. NIEUWBOUW DUWBOOT Nieuwbouw duwboot 19m x10m. In week 33 is er gestart met de bouw van de duwboot. Verdere afbouw nog te bepalen. EXCLUSIEVE VERKOOP TONNY Afmetingen : 50 x 6,60 x 2,71 Tonnage : 560 ton Bouwjaar : 1962 Hoofdmotor : Caterpillar, 3408, 440 Pk, Bj. 1987, Compleet gereviseerd in 2016 DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com MADI Afmetingen : 79,88 x 8,20 x 2,52 Tonnage : 1093 ton Bouwjaar : 1956 Hoofdmotor : Fabr. Deutz, Pk 865, Bj. 1992 ALEXANDRA Afmetingen : 84,84 x 9,05 x 2,67 Tonnage : 1439 ton Bouwjaar : 1983 Hoofdmotor : Mitsubishi S12R-MPTA, 1278 pk, Bj. 2003,volledige revisie 2019 Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS Merwestraat 4a, 4251 CR Werkendam Telefoonnummer: +31 (0) 183 50 54 33 Jan Ruijtenberg, mobiel: +31 (0) 651 14 53 39 Dolf Cornet, mobiel: +31 (0) 646 92 12 80 e-mail: info@shipvision.nl Volg ons op SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960 “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com GASDOKTERS GA +31 180 234 030 GECERTIFICEERDE info@gin-rotterdam.nl GE GASDESKUNDIGEN GA TANKSCHEPEN VOOR AL UW GASVRIJ-INSPECTIES www.gin-rotterdam.nl VOOR AL U BOURGONDISCHELAAN 30M |2983 SH RIDDERKERK T

23 5 november 2019 Twee dagen durende stremming Sluis Empel overvalt Rijkswaterstaat Ook een pas vijf jaar oude sluis kan kapot gaan DOOR NOUD VAN DER ZEE De sluis bij Empel lag van woensdag 23 tot vrijdag 25 oktober stil. Twee dagen was de scheepvaart gestremd op het Máximakanaal. De vergrendeling van de noordelijke sluisdeur was namelijk kapot. Circa 25 schepen lagen uiteindelijk te wachten voor de sluis. Volgens een woordvoerster van Rijkswaterstaat is de sluis functioneel hersteld. Er moet nog een definitieve oplossing komen. “We hebben er met man en macht aan gewerkt om een voorlopige oplossing te vinden. Onze inzet was om de sluis in Empel snel weer te openen voor de wachtende schepen.” “De sluisdeuren konden niet meer gesloten worden. Rijkswaterstaat heeft toen het schutten stilgelegd”, vertelt Nico Evens, regiocoördinator van BLN-Schuttevaer voor Zuid-Oost Nederland. “De oorzaak van de storing lag in de scharnieren van de sluisdeuren.” “Sluis Empel is een sluis van vijf jaar oud. Eigenlijk had de storing zich niet mogen voordoen, maar het was te gevaarlijk om nog verder te schutten. Er bestond een mogelijkheid dat de scharnieren zouden breken. Bovendien heeft deze sluis ook nog een waterkerende functie en dat kan betekenen, dat het achterland in gevaar zou kunnen komen.” Wachten 25 schepen lagen noodgedwongen stil voor de kapotte deur in Sluis Empel. Schippers reageerden verbolgen over de vertraging: “Er is wekelijks wel iets in Zuid- Wachtende schepen voor de defecte sluis van Empel. (foto’s Noud van der Zee) Nederland. Ze zijn op verschillende plekken bezig met werkzaamheden en de sluizen zijn geregeld kapot.” Door de storing was het voor schepen niet mogelijk om via het Máximakanaal naar en van Veghel te varen. Sommige schippers hadden Lieshout als eindbestemming, andere Horst en Den Bosch. Er zat niets anders op dan te wachten totdat de technische problemen waren opgelost. “Voor onze inland terminal Veghel is het Máximakanaal de enige toegangsweg over het water”, zegt directeur Michel van Dijk van Van Berkel Logistics. “Ik heb er nu voor gekozen om met een containerschip uit te wijken naar Cuyk.” De pleziervaart kan wel omvaren: via de Zuid-Willemsvaart door Den Bosch. Vrachtschepen mogen daar niet meer komen sinds het Máximakanaal is geopend. Onaangenaam verrast De noordelijke sluisdeur ging niet meer dicht. Een deel van de vergrendeling van de sluis moest daarom vervangen worden. Ook werd uit voorzorg de vergrendeling van de andere sluisdeuren gecheckt. Naar de oorzaak wordt Nieuw kantoor en nieuwe directeur voor DMC Vorige maand opende Damen Marine Components (DMC) feestelijke zijn nieuwe hoofdkantoor in Hardinxveld- Giessendam. Bij die gelegenheid werd Mark Visser geïntroduceerd als nieuwe managing director. Hij is de opvolger van Steef Staal, die binnenkort met pensioen gaat. Staal heeft in totaal 46 jaar bij de Damen Shipyards Group gewerkt, waarvan vijftien jaar bij DMC. Tijdens de housewarming-party konden de gasten het hele pand bekijken. (foto DMC) De feestelijke opening werd bijgewoond door 350 gasten: klanten, leveranciers, andere relaties en collega’s. De opening bood een uitgelezen kans om de vertrekkende Steef Staal te bedanken en lof toe te zwaaien. Hij stopt in februari 2020. In 46 jaar bij Damen heeft hij veel bijgedragen aan het succes van de Damen Shipyards Group. “Waar ik ook kom, ga ik naar de haven om te kijken of er Damenschepen liggen. Ik kan ze al vanaf een mijl spotten, en die vaardigheid zal ik ook altijd blijven houden”, aldus Staal in zijn dankwoord. De openingsdag werd benut voor de officiële introductie van Mark Visser, die op 1 oktober is begonnen als nieuwe managing director van DMC. Hij werkte voorgeen bij Damens High Speed Craft-business unit. Vrijdag 25 oktober kon er aan het begin van de middag weer geschut worden. “DMC is niet slechts een leverancier van componenten – we zijn een hightech-bedrijf met hoogkwalitatieve producten en systemen. Kijk alleen maar naar de ontwikkelingen die wij hebben gerealiseerd met het automatiseren van stuursystemen, remote monitoring en met de eerste p rojecten met autonoom varen. Wij hebben al die expertise in huis”, vertelde Visser, duidelijk enthousiast om het roer bij DMC over te nemen. “En terwijl de moderne schepen steeds complexer worden, worden de componenten allengs belangrijker dan het casco waarin ze worden geïnstalleerd.” ADVERTENTIE nog onderzoek gedaan, maar waarschijnlijk is slijtage de boosdoener. Nico Evens vertelt dat BLN- Schuttevaer een dag vóór de stremming nog gesproken had met Rijkswaterstaat. “In dat overleg gaf Rijkswaterstaat aan dat ze de storingen die zich in het verleden in Empel en Hintham voordeden, nu onder de knie hadden. We waren dan ook onaangenaam verrast door dit defect. Rijkswaterstaat heeft alles op alles gezet om de Empelse sluis zo snel mogelijk weer in het bedrijf te krijgen. Dank hiervoor namens de schippers.” Volgens de woordvoerster heeft Rijkswaterstaat erkend dat de infrastructuur moet worden aangepakt. “Het is niet voor niets dat er op Prinsjesdag bij de begroting ook meer geld is vrijgemaakt voor onderhoud van de waterwegen in Brabant en Limburg.” Expansie DMC heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke expansie doorgemaakt. Mede door de fusie met Van der Velden Marine Systems in 2018, de overname van WK Hydraulics dit jaar en de oprichting van Damen Winch Technology. Het nieuwe hoofdkantoor fungeert als werkplek voor ongeveer honderd medewerkers en bestaat uit nieuwe kantoren en nieuwe productieruimten. In aanvulling op DMC’s eigen productiefaciliteiten in Polen en China is het nieuwe complex in Hardinxveld-Giessendam toegerust voor staalwerk en hydraulisch assemblagewerk. Ook zijn er een professionele spuiterij en een groot onderdelenmagazijn in het gebouw gevestigd. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant