28 Nautilus wil dat Noord-Holland tot inkeer komt “Provincie moet dwaling met brugwachters herstellen” Door onderbezetting van brug- en sluiswachters komt de veiligheid van de scheepvaart en weggebruikers in Noord- Holland ernstig in gevaar. Het provinciebestuur moet daarom tot inkeer komen, schrijft Jos Hilberding in een open brief aan het provinciebestuur van Noord-Holland. De vakbondsbestuurder van Nautilus International reageert op de bekendmaking van de provincie in juli dat bruggen en sluizen minder vaak bediend worden als gevolg van een personeelstekort. De vakbond voor de maritieme sector vraagt met de brief opnieuw aandacht voor wat hij “een intussen langslepend probleem” noemt: de moeizame bediening van de bruggen en sluizen in Noord-Holland. Hilberding wijst erop dat de bij de FNV aangesloten vakbond al in 2016 waarschuwde voor de gevolgen van de aanbesteding toen het bedrijf ODV Maritiem werd ingeruild voor Trigion, dat goedkoper had ingeschreven. Maar zonder ervaring, aldus Nautilus: “een bedrijf gespecialiseerd in onder meer verkeersregeling, tunnelbewaking en beveiliging. Het professioneel bedienen van bruggen en sluizen was op dat moment volstrekt onbekend bij dit bedrijf!” In april 2017 begonnen de nieuwe brug- en sluiswachters. Volgens Nautilus kregen die een “extreem korte inwerkperiode van 3 dagen”. Doordat de loon- en arbeidsvoorwaarden slechter waren dan voorheen, stapten maar weinig van de ervaren bedienaars over. “Vanaf de overgang naar Trigion tot aan heden hebben wij moeten constateren dat Trigion niet in staat is de bruggen en sluizen optimaal te bemannen”, stelt Hilberding. “De pleziervaart en bovenal de beroepsvaart ondervond en ondervindt nog altijd de negatieve gevolgen van de ondermaatse bezetting van bruggen en sluizen.” “Provinciebestuur, neem uw verantwoordelijkheid en laat veiligheid op de brug en sluis en zeker ook op het water voor u belangrijker zijn! Laat dit belangrijke werk weer uitvoeren door een bedrijf met voldoende gekwalificeerd personeel met een nautische achtergrond. Door personeel dat bovendien ook recht heeft op fatsoenlijke loon- en arbeidsvoorwaarden!” 13 augustus 2019 Noodlottige sprong van Stichtse Brug De scheepvaart op het Gooimeer werd zaterdagavond 10 augustus gestremd wegens de zoektocht naar een jongeman die van de Stichtse Brug was gesprongen en onder water verdwenen. De 19-jarige inwoner van Amersfoort werd na een urenlange zoektocht in het water aangetroffen. Hij was toen al overleden. De Stichtse Brug verbindt de provincies Noord-Holland en Flevoland met elkaar en ligt bij Blaricum en Almere. Nadat vrienden van het slachtoffer alarm hadden geslagen omdat de jongeman niet meer boven water kwam, hebben hulpdiensten zaterdag in het begin van de avond met man en macht in het Gooimeer gezocht, meldde Omroep Flevoland. Reddingsbrigades uit Huizen, Naarden en Blaricum namen deel aan de zoektocht. Kort na 19.00 uur is de reddingsactie gestaakt, laat de brandweer weten. Er was niemand gevonden. Opsporing De KNRM, duikers en brandweer vertrokken en droegen de zoekactie over aan de politie die samen met de Stichting Opsporings Apparatuur Drenkelingen (SOAD) verder is gaan zoeken. Uren later werd de jongeman aangetroffen in het water van het Gooimeer. De scheepvaart werd tijdens de zoekactie gestremd en na de vondst weer vrijgegeven. Toepasselijke naam: De Drijvende Kracht Miranda start holistische praktijk aan boord Na afronding van haar opleiding tot reikitherapeut in juni kan Miranda van Meel met dit diploma haar praktijk starten. Ze kan ook andere ondersteunende hulpmiddelen inzetten om haar reikibehandelingen te versterken, onder andere met behulp van edelstenen, etherische oliën, klankschalen en pendelen. Bij reiki geeft de behandelaar door handoplegging energie door aan de cliënt om daarmee diens zelfhelend vermogen te activeren. Miranda (46) gaat haar praktijk combineren met het varen; ze is namelijk samen met haar man Piet (47) mede-eigenaar van het 86 meter lange ms Tiamo. Een naam voor de praktijk heeft Miranda ook al: De Drijvende Kracht. “Omdat ik op een schip vaar en behandelingen geef die met energiekracht worden gedaan; dat vormt samen een mooie combinatie.” Hoe ben je in aanraking gekomen met reiki? “Ik kende het al wel; een nicht van m’n vader is shiatsu-reikitherapeut en die had me een aantal keren behandeld. Dat was zeer ontladend en ontspannend. Dat ik er zelf mee aan de slag wilde gaan, kwam toen we door persoonlijke omstandigheden lange tijd hebben gelegen met ons schip. Ik zocht activiteiten om rust bij te vinden, ging wandelingen maken en zwemmen, maar dat was niet genoeg. Op Facebook zag ik reikilessen voorbijkomen; dat kon vlakbij, in Druten. Daar ben ik in februari 2018 begonnen. In het begin kwam tijdens de reikilessen van alles boven… Door de energie kwamen allerlei onverwerkte dingen los en alles moest een plekje krijgen. Daar moest ik mee aan de slag. Dat was uiteindelijk heel goed voor me. Doordat hier aandacht voor was tijdens de lessen, ben ik in juli Reiki 2 gaan doen. We waren in maart weer gaan varen en dat viel goed te combineren. Bij een ander instituut, in Zevenaar, heb ik tussendoor ook nog dagcursussen EFT en Sedona gedaan (methodes om emoties vrij te laten en te verwerken, red.) en daar boden ze de opleiding tot reikitherapeut aan. Ik ben die in september 2018 gestart en heb ‘m afgelopen juni afgerond. Eind 2018 heb ik een cursus gedaan voor aroma touch-massage, waar ik met dezelfde etherische oliën werk als in mijn opleiding, en afgelopen voorjaar heb ik ook Acces Bars (energiebanen en drukpunten in het hoofd red.) geleerd. Eind dit jaar hoop ik Reiki 3 (master) te kunnen doen. Ondertussen heb ik ook IET geleerd – waarin ook drie graden zijn en een master. Dit is heling met behulp van engelenenergie. Zeer krachtige behandelingen waarin dingen worden losgelaten en nieuwe dingen worden ingegeven.” Miranda van Meel: “Ik wil mensen ook die ontspanning en ontlading laten ervaren.” (foto’s privécollectie) En nu heb je het plan opgevat zelf een praktijk te beginnen. Waarom? “Ik wil mensen ook die ontspanning en ontlading laten ervaren. Door hen weer energie te geven. Een gezonde balans tussen lichaam en geest en dus tussen hart en hoofd is een weldadig gevoel. Bij heel veel klachten, voornamelijk lichamelijke, zit een diepere oorzaak. Energieblokkades meestal. Als je die blokkades bevrijdt door ze energie te geven, komt er vaak van alles boven wat eventueel verwerkt kan worden. Daardoor kunnen de klachten verminderen en zelfs verdwijnen en help je lichaam en geest te helen en dus weer in balans te komen. Als mensen dingen echt gaan verwerken die ze jaren hebben weggestopt, dan maak je de weg weer vrij voor je energiebanen in het lichaam. Als alles goed stroomt, dan is er geen blokkade (pijn) meer. Ik stel eerst een aantal vragen voor een indicatie van het probleem. Er zijn namelijk ook contra-indicaties. Mensen die ik absoluut niet mag behandelen zijn mensen met een pacemaker, psychose, zware depressie of met epilepsie. Daar kan de energie die ik geef een verkeerde uitwerking op hebben. Ik ben als therapeut dan verplicht de mensen door te verwijzen. Ik ben als therapeut niet verantwoordelijk voor het eindresultaat na de behandeling… Het lichaam heelt wat geheeld mag worden en daarom zal de uitwerking voor iedereen verschillend zijn. De nawerking van de verschillende methodes is ook verschillend van elkaar: blijheid, opluchting, minder stress, ontspanning van het lichaam en ruimte in het hoofd.” Hoe ver ben je inmiddels met de voorbereidingen? Ik ben al ingeschreven bij de beroepsvereniging voor alternatieve geneeswijzen, en binnenkort bij de Kamer van Koophandel met mijn praktijk naam: De Drijvende Kracht. Samen met een medecursist, die inmiddels een heel fijne vriendin is geworden, doe ik ook nog research. Zo bezoeken we bij voorbeeld komend najaar de Therapeutenvakbeurs om te zien hoe anderen zich presenteren met als doel om eind volgend jaar daar zelf te staan. En volg als afronding nog de nodige cursussen, zoals die tot Reikimaster, IET-master.” Heb je al een praktijkruimte? “De behandeling van de gasten doe ik in de huiselijke sfeer van mijn huiskamer, omdat tijdens de vakantiereis de voorwoning hun appartement is. Zijn er geen vakantiegasten dan benut in de voorwoning als praktijkruimte.” Wordt het niet lastig om afspraken te maken met klanten? Jullie zijn immers altijd onderweg. “Nee, dat is niet lastig. Ik kan naast echte, fysieke behandeling ook afstandsbehandelingen geven. Deze behandeling is vaak nog effectiever en intenser als de fysieke en dus kunnen vervolgbehandelingen ook op deze manier worden gedaan met de verschillende systemen waarmee ik werk. Ik wil de praktijk ook graag combineren met Binnenvaartcruises. nl. Via hen hebben we al regelmatig gasten die een paar dagen meevaren. Daarover ga ik praten met de eigenaar, Alex Mutsaars, om de gasten verschillende ontspanningspakketten aan te bieden. En stel, als zich ooit een koper voor het schip meldt, denk ik dat we stoppen met varen. Dat is nog niet concreet, maar als dat gebeurt, zet ik mijn praktijk aan de wal voort.”
34 Drechtsteden 1 13 augustus 2019 THIS IS PARKER Wereldwijd marktleider [Op het gebied van aandrijving, besturing en procesbeheersing Parker Hannifin is wereldwijd marktleider in de ontwikkeling, productie en verkoop van technologieën, systemen en componenten op het gebied van aandrijving, besturing en procesbeheersing. Parker levert producten in negen technologieën: hydrauliek, pneumatiek, slangen&koppelingen, afdichtingen, procesbeheersing, filtratie, klimaatbeheersing, electromechanica en luchtvaart. Naast producten levert Parker ook complete systemen, aggregaten en power-units. www.parker.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl