24 13 augustus 2019 Nieuwe Maas derde tanker in een serie van vier >> Vervolg van pagina 23 In een serie van vier (‘Project Quatro’) die door Dari in samenwerking met Interstream Barging wordt gerealiseerd, is de Nieuwe Maas de derde. CEO Gertjan van der Sluijs is inmiddels aangeschoven. Heeft u affiniteit met schepen? “Bij een rivier of haven boeit scheepvaart altijd. Over een brug kijk ik altijd naar het water; dan zegt mijn vrouw: ‘Richt je op de weg!’ Als ik toch even een Interstream-vlag heb langs zien flitsen, is dat extra leuk. De oude generatie schepen waren nog herkenbaar aan model, zeeg, uitvoering en gerelateerd aan de bouwwerf. Nu is de nieuwbouw meer uniform, efficiënter, veiliger en schoner et cetera, maar nog altijd mooi en vooral indrukwekkend.” Als door bio- en andere alternatieve energie het gebruik van fossiele brandstoffen afneemt, hoe verklaart u dan de schaalvergroting in de tankvaart? “Minerale olie heeft vanuit het zeeschip en via de raffinaderijen vele wegen. Wij zijn verbruikers, niettemin is de bulk export. Daarnaast speelt olie in verbruiksproducten, cosmetische en farmaceutische doeleinden een steeds grotere rol. Chemisch ontstaan er nieuwe stoffen waar geen opslag voor is, biobrandstof staat in het brandpunt van de belangstelling; dus is scheepsruimte nodig. Ik heb er niet duidelijk zicht op, maar het kan zijn dat de tankvaart straks minder mineraal vervoert en de overige ruimte voor andere producten wordt ingezet. Wij willen daar in ieder geval in mee." "We zijn groot in binnentankvaart en doen ons best dat ook te blijven. Hiervoor stellen de majors ook hun eisen. Er is qua onderhandeling, regelgeving en andere belangen al heel wat ‘olie gevloeid’ voordat het in de tank stroomt. Met ons Interstream-team zorgen we daarvoor.” Wilt u de chartervloot nog vergroten? “Daartoe willen we altijd in gesprek. Graag wil Interstream Barging een commerciële partner zijn voor scheepseigenaars, evenals een veilige keuze voor verladers!” Samenwerking De uitvoering van de Nieuwe Maas is, inclusief equipment en draagvermogen, volgens Van Doesburg op een lager brandstofverbruik gebaseerd. Zowel Dari als partner, alsook Gebr. De Jonge voor de cascobouw en afbouwer Dolderman in samenwerking met Breko Shipbuilding & Repair, hebben een uitstekend schip gerealiseerd, dat voor Lloyds in één keer slaagde. De Nieuwe Maas is zonder ook maar enig rimpeltje in de lak gezet. Interstream geeft haar minerale olieschepen riviernamen. Chemieschepen krijgen namen van wetenschappers en voor de vegoilschepen zal in de toekomst voor nieuwbouw ook een passend thema worden verzonnen. De eerstvolgende tankers in het nieuwbouwprogramma worden de Dintel en de rvs chemietankers Spinoza en Huygens. Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4 Nederland 7241CL Lochem T: 0031 573 250 680 E: info@shipbuildingservice.nl www.shipbuildingservice.nl Foto: Media-Creators Wij wensen Interstream Barging en bemanning veel succes en een behouden vaart met mts Nieuwe Maas Shipyard Kladovo Djerdapskiput b.b. 19320 Kladovo Serbia T: 00381 19 801 024 E: office@shipyardkladovo.com www.shipyardkladovo.com Kinderen ontdekken binnenvaart in Vroenhoven Het bezoekerscentrum bevindt zich in de enorme brugpijler aan de Vlaamse kant van het Albertkanaal. (foto Noud van der Zee) DOOR NOUD VAN DER ZEE “Bezoekers uit binnen- en buitenland gaan straks grote ogen opzetten”, voorspelde toenmalig premier Willy Claes bij de oplevering van de nieuwe brug over het Albertkanaal bij Vroenhoven. Bijna tien jaar later blijkt zijn gelijk: het in de enorme brugpijler ondergebrachte bezoekerscentrum is een heuse publiekstrekker. Het telt twee musea; één daarvan is de Binnenvaart Experience. De oude betonnen brug moest vervangen worden voor de verbreding van het Albertkanaal om scheepvaart tot 9.000 ton mogelijk te maken. Het kanaal werd verbreed van 27 tot 86 meter. Menig voorbijganger moet de wenkbrauwen gefronst hebben toen de nieuwe tuibrug over het kanaal vorm kreeg – vooral de brugpijler aan Vlaamse zijde. Bunker De aanpalende oorlogsbunker werd niet opgeblazen, maar in de nieuwe brug verwerkt, ingespannen tussen de brug en een gigantisch betonnen landhoofd. Het imposante bouwwerk werd ontworpen door architect Laurent Ney. Kunstenaar Joseph Legrand werd ingehuurd om de historische locatie recht te doen. Het mocht ook wat kosten… zo’n 27 miljoen euro. In het bezoekerscentrum is een grote brasserie aanwezig, dat een mooi uitzicht biedt op het Albertkanaal. Oorlog Bezoekerscentrum De Brug van Vroenhoven werd in 2009 geopend door de Belgische koning Philip. Het is een samenwerking tussen vaarwegbeheerder De Vlaamse Waterweg en het vlak bij de brug gelegen Fort Eben-Emael. Het ene museum vertelt het verhaal over het begin van de Tweede Wereldoorlog in België. Het richt zich voornamelijk op de Duitse verovering van deze brug en op de streek, waaronder ook het fort. De bezettingsperiode en de bevrijding komen eveneens aan bod. Binnenvaartquiz Het tweede gedeelte van het bezoekerscentrum gaat over de binnenvaart. Hier komt de bezoeker meer te weten over de kanalen, bruggen, sluizen en de binnenvaart. Het is ideaal voor kinderen, die interactief aan de slag kunnen. Het museum is modern ingericht en heeft veel aanraakschermen en videobeelden. Bezoekers kunnen kiezen uit het doorlopende verhaal of doorklikken naar andere of extra informatie. Op grote schermen worden beelden en foto’s geprojecteerd over de binnenvaart. Het is een belevingscentrum voor jongeren en andere mensen die graag actief ontdekken en leren. Ze kunnen zien hoe een sluis werkt en hun kennis over scheepvaart in een quiz testen. De jeugd wordt uitgedaagd om een binnenvaartschip door een sluis te manoeuvreren. Een robot bouwt voor hen een brug. Al hun zintuigen worden op deze wijze aangesproken. De Binnenvaart Experience leert jongeren veel over de wereld van de binnenvaart in Vlaanderen aan de hand van goede verhaallijnen en mooie museumstukken. Zomerworkshop Op dinsdag 20 augustus is er van 14.00 tot 16.00 uur een themaworkshop voor kinderen van 9 tot 12 jaar: ‘Zomer in en rond de kanalen en de binnenvaart’. De kosten bedragen 10 euro per kind. Inschrijven kan aan de balie van het museum. Kijk voor meer informatie en openingstijden op www.debrugvanvroenhoven.be.
25 13 augustus 2019 Vakantiepret met bijzonder souvenir: kinderen bouwen hun eigen bootje DOOR EVERT BRUINEKOOL Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst Jachthaven, scheepswerf en ‘bootbouwschool’ Scherpel heeft het samen met zeilschool De Vuurtoren allemaal. Tijdens de hittegolf bouwden zes kinderen in Loosdrecht zes nieuwe boten. Op dinsdagmorgen begonnen de vijf jongens en één meisje, van tien tot twaalf jaar, met bouwpakketten van okoumé hout al op maat gesneden. Onder vakkundige begeleiding van drie zeilinstructeurs en twee scheepstimmermannen werden de bootjes in elkaar gezet. Op vrijdagmiddag, in de zinderende hitte, doopten ze hun eigengebouwde scheepjes en lieten ze feestelijk te water. Leergierig Passie, liefde en enthousiasme voor de eigen boot… Alles was in de timmerweek overduidelijk aanwezig bij de leergierige kinderen. Scheepstimmermannen Hans Resoort en Renzo Meijwaard legden stapje voor stapje uit in welke volgorde de planken, spanten en gangen geplaatst moesten worden. Geassisteerd door drie zeilinstructeurs werden de scheepjes op een veilige manier in elkaar gezet. Tussendoor, op de warmste momenten, zwommen en speelden de zes jongeren in de haven. Op vrijdag was het hoogtepunt, toen de schepen onder het toeziend oog van de ouders te water werden gelaten. De ouders applaudisseerden bij elke boot die uit de loods kwam en mochten als dank ook een rondje varen. Zes nieuwe watersporters erbij met een eigen boot… Welke werf doopt tegenwoordig nog zes schepen op één dag? Op de vierde en laatste dag konden de zes varen. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) vakantie. “Het in elkaar zetten en de tekening lezen is het moeilijkst.” Moeder Alina Meuldijk: “Mijn kinderen komen al jaren op de zeilschool, Frederieke wilde liever naar de bootbouwschool en een eigen boot bouwen; knutselen vindt ze erg leuk.” “Ik heb al een boot”, vertelt Daan ’t Jong. “Maar bouwen en klussen vind ik superleuk.” Hij heeft thuis een sloep. “Deze is leuker, omdat ik hem zelf heb gebouwd en ik ga er later mee zeilen.” Ook hij vindt het lezen van de tekening en de juiste schroeven vinden het moeilijkst. “Alles zelf in elkaar zetten en ermee varen is het leukst.” nen en netjes om de 10 centimeter een schroef plaatsen is een kunst. Ruben Lesterhuis had de zwaardkast als eerste klaar, hij zat als eerste in de boot op het bankje… Alleen het vlak zat er nog niet in. Lesterhuis zeilt al met een optimist. “Mijn moeder vond de cursus op internet en omdat ik een eigen boot wilde, ben ik hier gaan timmeren. Het leukste is dat je alles zelf maakt en er daardoor veel blijer mee bent.” Chris Nagtegaal gaat ook voor het klussen en een leuk resultaat. Later zeilen, maar eerst roeien. “De zeilschool was vol en toen Doop Hans Resoort was zeer tevreden over het verloop van de cursus. “Door de warmte hebben we de kinderen regelmatig een time-out gegeven en de waterglijbaan van stal gehaald.” Patricia Scherpel zorgde doorlopend voor frisdrank en water, dat deed zij ook voor de vijftig zeilschoolkinderen op de Loosdrechtse Plas. Op vrijdagmorgen moest de buitenkant nog afgelakt worden en de bankjes en laatste latten worden geplaatst. Elk schip kreeg zijn eigen kleur, rood, zwart, groen en blauw. Als laatste tekende Patricia Scherpel met vaste hand voor alle kinderen de naam op de boot. De kinderen konden die met de gekozen kleur binnen de lijnen beschilderen. Vervolgens zwemmen en wachten tot de feestelijke doop (met champagne) om 16.00 uur, onder toeziend oog en applaus van de ouders. Hans Resoort en Patricia Scherpel hebben de liefde voor het water en de boten met de paplepel ingegoten gekregen op de scheepswerf en in de jachthaven. “Al tachtig jaar bouwen we houten jachten op de Scherpel Jachtwerf. In de begin jaren vooral zeilboten, zoals de BM, Valk en Vrijheid; vanaf de vijftiger jaren luxe motorvletten en sloepen.” Dubbel pret Door verandering van de markt en de vraag naar kennis over botenbouw ontstond naast zeilschool De Vuurtoren, Scherpels bootbouwschool. Eerst voor volwassenen, met het bouwen van overnaadse roeiskiffs en sloepen. Door het initiatief van een goede vriend in 2015 kwam de volgende stap, een bootbouwweek voor de kids. Na vier dagen bouwen voor de prijs van 640 euro gaan de kinderen naar huis met een heuse zelfgebouwde boot. Je kan er mee zeilen als met een piraatje. Type Thimo 7 van Bouw Je Bootje is door Caspar ten Berge ontworpen als een bouwpakket. Alle spanten en gangen sluit perfect op elkaar aan. Door elkaar te helpen en samen te werken kunnen de kinderen onder begeleiding op eenvoudig manier met boren, zagen, schroeven en schaven hun eigen zeil-, roei- en motorbootje bouwen. Dubbel pret als je het varen meerekent. Een boot leren bouwen betekent ook leren samenwerken. Frederieke Meuldijk, het enige meisje in de groep, wil graag architect worden. “Timmeren en werken met hout vind ik heel leuk… Dingen maken.” Zeilen vindt ze een beetje leuk, ze zal vooral gaan roeien met haar boot. Ze is met haar ouders in Loosdrecht op De eerste dag werd de kop van het schip gelijmd, vervolgens gingen de stuur- en bakboordgangen eraan vast. Zodra dat gelijmd en vastgeschroefd was, gingen ‘s middags de spiegel en de spanten met de zwaardkast erin. Lijm en schroeven houden alles waterdicht op zijn plek. Afteke- kwamen mijn ouders dit tegen. Ik vind klussen leuk en leer nu hoe je een boot in elkaar zet. Als je naar de tekeningen kijkt, is het makkelijk. De boeg maken en het buigen van hout is leuk.” Jaap Faber en Ruben Pluimers denken er hetzelfde over: “Gewoon gaaf.” Opperste concentratie.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl