Views
5 years ago

2019-17 Drechtsteden

  • Text
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schip
  • Jaar
  • Twee
  • Gaat
  • Maritieme
  • Marine
  • Onze

18 13 augustus

18 13 augustus 2019 Aan boord van mps AmaMagna leverden wij: Aan boord van MPS Amastella leverden wij: Verwarmingsinstallatie Ventilatiesystemen Verwarmingsinstallatie Airconditioning Ventilatiesystemen Airconditioning Evac vacuüm toiletsysteem Evac membrane sewage treatment Sanitaire installaties Hydrofoor installatie Sanitaire installaties Machinekamer ventilatie Hydrofoor installatie Zwembad installatie Ultrafog Machinekamer hogedruk spinklersysteem ventilatie Techniek Zwembad t.b.v. koel-/ installatie vriescellen Martin-systems vacuum system Martin-systems membrane sewage treatment Martin-systems foodwaste system Martin-systems grease trap fl otation system Koel- en vriescellen Ultrafog hogedruk sprinklersysteem Wij wensen Scylla, haar bemanning en passagiers een behouden vaart. Wij wensen AmaWaterways, haar bemanning en passagiers een behouden vaart. Nijverheidsstraat 31 3371 XE Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184 - 613911 Fax 0184 - 614230 www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Perfectie waarop u kunt vertrouwen Innovatief design met een perfecte afwerking tot in de kleinste details. Volledig afgestemd op uw persoonlijke wensen. Wij geven uw schip uw handtekening. Begonialaan 1 6851 TE Huissen T 026-3250336 info@willemsen-interieurbouw.nl www.willemsen-interieurbouw.nl Bona Spes en Hydra duiken na 76 jaar weer onder in de Biesbosch Op 16 augustus keren de Bona Spes en Hydra na 76 jaar voor even terug naar de Biesbosch. In de zomer van 1943 hebben de schepen, samen met de Nelly II, in het Gat van de Bakens onder gedoken gelegen. Gecamoufleerd met takkenbossen wisten de schippers tijdens de Tweede Wereldoorlog hun bezit uit handen van de Duitsers te houden. De bezetter vorderde toen op grote schaal binnenvaartschepen. Die waren onder andere bedoeld voor de operatie ‘Seelöwe’. Binnenvaartschepen werden dan ontdaan van het voorschip en daarvoor in de plaats kwam een laad-/losklep. De schepen zouden dan dienst moeten gaan doen als landingsvaartuig bij de geplande invasie van Engeland. De drie schepen hebben een aantal maanden in de Biesbosch verborgen gelegen, tot de kust weer veilig genoeg leek. Dat het nog steeds gevaarlijk was, blijkt wel uit feit dat de Hydra, na het vertrek uit de Biesbosch aangevallen is. Op de Maas bij Niftrik is het schip beschoten door een Engels jachtvliegtuig. Een schampschot is nog steeds zichtbaar op het roefdak. De Bona Spes is weer met vracht gaan varen. In de hongerwinter van 1945 had de schipper een bijzondere lading: toen evacueerde hij 92 kinderen van Den Haag naar Groningen. De Bona Spes en Hydra hebben verschillende afmetingen, maar vooral veel dingen gemeen. Beide schepen zijn in 1930 gebouwd op de werf van Boot in Leiden. Ze hebben voornamelijk zand en grind gevaren. Schipper Droog van de Hydra en schipper Speksnijder van de Bona Spes waren ook nog eens zwagers. Droog kwam uit Ouderkerk aan de IJssel en Speksnijder uit Krimpen aan den IJssel. Op vrijdag 16 augustus meren de huidige eigenaren, Marco Thijssen van de Hydra en Bart Lahr van de Bona Spes, hun schepen weer af in het Gat van de Bakens. Op 18 augustus verlaten ze de Biesbosch weer. Beide schepen zijn tegenwoordig nog in de vaart, zij het als historisch vaartuig. De eigenaren proberen ze zo oorspronkelijk mogelijk en varend te houden. Daarnaast doen de schepen dienst als woning. Het derde schip, de Nelly ll, drijft ook nog. Het ligt geheel onttakeld in de haven van Sliedrecht. Daar is het bij een scheepswerf in gebruik als werkschip en afmeersteiger. 76 jaar geleden brachten de schepen en hun eigenaren maanden door in de Biesbosch.

19 13 augustus 2019 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be 38.700,- 77.500,- 19.800,- 20.800,- 23.300,- 24.300,- 25.700,- SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl De Sendo Liner is uitgerust met het brandstofbesparende Easyflow roersysteem en tevens voorzien van Stuwa schroefassen & Green Award afdichtingen van De Waal. Wij wensen dit innovatieve- en duurzame schip en haar bemanning, een goede vaart! www.dewaalbv.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant