Views
3 years ago

2019-15 Deutschland - Rhein

  • Text
  • Twee
  • Binnenvaart
  • Goed
  • Rhein
  • Binnenschifffahrt
  • Onze
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Juli
  • Schip

20 16 juli

20 16 juli 2019 YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN Vanwege uitbreiding van onze activiteiten is Bruinsma Freriks Transport op zoek naar dubbelwandige tankschepen van 1000-5000t om onze vloot te versterken. Wij zijn actief in het transport van minerale oliën, bulkchemie, fuelcomponenten en biobrandstoffen. Ons vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl Tevens is BFT Tanker Logistics bv actief betrokken bij duurzame initiatieven zoals Vaporsol en de initiatiefnemer voor het project “Don Quichot”, die voor Greenpoint Rotterdam ingezet zal worden. Allround specialist in scheepselektrotechniek Gelieve contact op te nemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of +32 473 960 763. BFT TANKER LOGISTICS BV • Lindtsedijk 30 • NL - 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • WEB www.bftrans.nl 24/7 service Sisalstraat 9 8281 JJ Genemuiden T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com Ketelbinkie: De meest compacte oliegestookte (combi) ketel voor aan boord. • kinderlijk eenvoudig • compact • degelijk, duurzaam en veilig • met perfecte service Vanaf € 2.270,79 excl. BTW 9,5 kW 17 kW 25,7 kW www.maritimebooster.nl Ook complete installatie mogelijk Jan van der Heijdenstraat 1 3281 NE Numansdorp T 088-1180800 E info@maritimebooster.nl Beurs-World Trade Center. Beursplein 37 Rotterdam. Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl

21 16 juli 2019 Schippersfamilie Hulsman neemt bunkerbedrijf in Maastricht over van broers Rudi en Piet Jansen Nieuwe eigenaar zit vol met plannen voor Nautica Jansen DOOR NOUD VAN DER ZEE Na hun hele leven op het water te hebben vertoefd verlieten Rudi en Piet Jansen drie maanden geleden bunkerstation Nautica Jansen in Maastricht. Na 53 jaar hard werken zat het er voor beide broers (70) op. Ze konden met pensioen. Frank Hulsman en zijn familie namen het stokje op 1 april over. De Maasbrachtenaren zetten het bunkerbedrijf voort onder dezelfde naam. Rudi en Piet Jansen stammen af van een schippersfamilie. Rudi vertelt: “Opa Jansen heeft op een 1.000-tonner sleepschip gevaren. Pa heeft er samen met zijn broers als knecht op gewerkt. En van moederskant had opa Tromp de Drie Gezusters, een sleepkempenaar die uit Den Bosch kwam.” “Mijn ouders kozen voor het ondernemerschap in de brandstoffenhandel. In de oorlog hadden ze hun schip moeten afgeven. In 1946 zijn ze in Stein begonnen. Later verruilden ze Stein voor Maastricht. Ze huurden een tjalk voor de opslag van teer en smeerolie en gingen erop wonen. In 1948 zijn wij, Piet en ik, op die boot geboren.” “In 1956 kwam er een raderboot, de Prinses Juliana, naar Maastricht. Deze werd verbouwd tot winkelschip en heeft tot 1971 dienst gedaan. Toen liet Shell het huidige schip bouwen en wij konden het tien jaar huren. Vervolgens hebben wij het gekocht. Shell was voor ons een fijne zakenpartner.” Piet deed zijn intrede in het familiebedrijf in 1966. Rudi volgde een jaar later. Het bunkerbedrijf van de familie Jansen kende z’n ups en downs. Ze maakten verschillende crises en stakingen mee. In 1972 brak de eerste energiecrisis uit. Rudi: “Iedereen in de scheepvaart kreeg ermee te maken. Wij kregen maar een beperkte hoeveelheid gasolie geleverd. Onze vaste klanten kregen hun portie en vreemde klanten hielpen we verder met 500 liter. Zo konden ze verder varen naar het volgende uitgiftepunt. Verder konden we in die tijd enkel een potje verf en water leveren.” Ook de schippersstakingen in 1975 en 1979 hakten erin. Rudi: “Die eerste staking heeft bijna zes weken geduurd. Dat betekende een minnetje in zakendoen als onderneming in opbouw, met drie bunkerboten en tien man personeel.” Watersport In 1971 begonnen de gebroeders Jansen een supermarkt aan boord van het bunkerstation. “In het begin sloegen schippers nog veel voorraad in. De klad kwam erin toen de schipperskinderen in het weekend niet meer mochten overblijven op het internaat. Veel binnenvaartschepen kregen een auto kraan aan boord en de ouders haalden en brachten hun kinderen van en naar het internaat en gingen zelf hun boodschappen aan wal doen.” Ter compensatie kreeg Nautica Jansen een afdeling in watersportartikelen. “Die liep in de jaren 80 als een trein. Het was druk, we konden geen vakanties houden. Het privéleven en de vrije tijd schoten erbij in, maar je zag de zaak floreren.” Rudi zegt dat zijn echtgenote José onmisbaar was. “Zij verzorgde de winkel, deed de administratie, maar zette ook de pompen aan. Zij was het manusje van alles.” Psychisch zwaarder De band met de beroepsvaart was en bleef sterk. “De schippers waren altijd trouwe klanten. En de klant was voor ons koning. Schippers konden bij ons altijd terecht. Dag en nacht en zeven dagen van de week.” Frank Hulsman (links) en Rudi Jansen. (foto’s Noud van der Zee) “Het werk is psychisch zwaarder geworden. Evenals het management. De schipper is beter geïnformeerd in het computertijdperk. Hij weet wat hij bij ons wil kopen.” De broers zijn inmiddels 70 jaar. Rudi en Piet begonnen circa vijf jaar terug over hun pensioen na te denken. Er was geen opvolging voorhanden. Rudi: “We hebben vier jaar onderhandeld over de verkoop van ons bedrijf. En vorig jaar juni verscheen Frank Hulsman. Per 1 april hebben we de zaak aan hem overgedragen.” Hecht familiebedrijf Frank Hulsman (57) heeft een hecht familiebedrijf. Dat runt hij samen met zijn vrouw Brigitte, zoon Fasco en schoondochter Selina. “Ik heb het vak als schipper tijdens mijn tienerjaren geleerd bij mijn vader Tonnie. Wij voeren samen op de dubbelschroever Progres en maakten vele reizen naar Mannheim. De lading bestond uit kolen en fosfaat.” “Toen ik zestien jaar was, heb ik een schip gekocht en ben voor mezelf begonnen. Ik ben gaan varen van Maastricht naar IJmuiden voor een periode van twee jaar. Daarna heb ik verschillende binnenschepen gehad. Eerst heb ik samen met mijn vrouw gevaren en later met mijn zoon Fasco. Mijn laatste schip, Destino geheten, was een tanker. Daarmee vervoerden wij eetbare oliën en vloeibaar veevoeder. De Destino hebben we na de laatste reis in de verkoop gedaan.” Op de vraag waarom ze zijn gestopt met varen, antwoordt Frank: “Mijn kleinkinderen moesten naar school en Selina had het daar moeilijk mee. En ik wilde na veertig jaar varen een nieuwe uitdaging.” “Ik kreeg steeds meer moeite met al die voorschriften en wetten. Vroeger volstond een A4-blad voor een reis, maar nu heb je een heel pak papier nodig. Het varen op zich vond ik nog best plezierig.” Uitbreiden Frank: “Ik liep collega Albert Nederlof tegen het lijf en die vertelde me dat de bunkerboot stopte in Maastricht. Ik ben in juni 2018 met de Jansens gaan praten. De onderhandelingen vlotten goed en sinds 1 april mogen wij ons eigenaar noemen van dit bunkerschip.” En dat bevalt, vertelt hij. “Het begin was onwerkelijk en ook moeilijk. Maar na drie maanden vond ik het hartstikke fijn werk. Als schipper wist ik precies hoeveel ik na een reis overhield: ik vaar van A naar B en heb zoveel onkosten. Dat weet ik in dit bedrijf niet. De prijs van gasolie kan met 40 euro omhoog gaan, maar kan ook kelderen. De omzet blijft ongewis.” Het contact met vroegere collega’s is prettig. Frank: “Die vinden het leuk mij op het bunkerstation te zien. Wij hebben ook oud-collega’s als nieuwe klanten kunnen verwelkomen. Ik wil ons klantenbestand uitbreiden. Nu is het een drukke tijd met veel jachtjes die ons aandoen. De winkel en de verfafdeling lopen goed.” Bunkerboot De Hulsmannen gaan gewoon door als familiebedrijf. “Ik heb bij mijn vader gevaren en mijn zoon Fasco bij mij. Nu op dit nieuwe bedrijf doe ik het samen met mijn vrouw, zoon en schoondochter Selina. Wij willen ons bedrijf verder opbouwen. De naam Nautica Jansen willen we aanhouden voor de naamsbekendheid. De winkel is nog lang niet klaar. We hebben het geluk dat de firma Jack Valkenburg uit Maasbracht ons terzijde staat. We krijgen steun van Andy Verbunt die de verfspullen levert en Michel Toorn uit Rotterdam voor de brandveiligheidsartikelen.” “We denken na over de aanschaf van een bunkerboot. Als je die hebt, kunnen de schippers doorvaren en hoeven ze niet meer langszij te komen. Ook willen we de pompcapaciteit uitbreiden. En in de toekomst willen we ons bedrijf in een modern jasje steken.” Het bunkerstation ligt aan de Maaspromenade in het centrum van Maastricht.

Binnenvaartkrant