Views
2 years ago

2019-13 Electric Hybrid & Marine - Duurzaamheid & Innovatie - Maasbrachter Havendagen

  • Text
  • Gaat
  • Eerste
  • Marine
  • Vaart
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Onze
  • Jaar
  • Juni

36Electric & Hybrid Marine - Duurzaamheid & Innovatie 5 Gerbrand Schutten (Aqualiner) blijft pionieren Bouwen aan een netwerk van elektrische OV-schepen DOOR EVERT BRUINEKOOL Aqualiner, de rederij achter DeWaterbus Antwerpen, ziet veel kansen voor elektrische veerverbindingen. België innoveert snel met kennis uit Nederland, want samen met Damen Shipyards wordt aan de eerste serie schepen gewerkt voor het Albertkanaal. De factor die elektrisch varen kostbaarder maakt dan bestaande diesel of hybride aangedreven schepen, is nog steeds de accu. Eigenaar Gerbrand Schutten startte in 1999 al met een snelle openbaarvervoerverbinding tussen Huizen en Almere. In 2007 stapte hij bij het beëindigen van de subsidie over naar Rotterdam voor een nieuw veerproject. In 2009 werd de Waterbus overgenomen, waar hij ook weer aan het roer kwam als CEO. Hij heeft inmiddels twintig jaar ervaring in openbaar vervoer over water. Kansrijke verbinding Pionieren zit hem in het bloed; vandaar dat hij nu denkt over de eerste mogelijkheid van een volledig elektrisch verennetwerk in België. In 2017 kreeg hij de kans in Antwerpen en hij richtte al zijn inzet op dit nieuwe project, samen met zakenpartner Maurice Swets. “Want als er ergens een kans door de fileproblematiek is, is het Antwerpen.” Inmiddels ziet hij ook voor diverse locaties in Nederland mogelijkheden door de toenemende verkeersdrukte op de weg. Zijn wens was kunststof, want dat maakt lichte en beter moduleerbare schepen mogelijk. In dat opzicht kwam de kunststof Damen Water Bus 2407 op het juiste moment. “Damen Shipyards kwam terug op de thuismarkt met al zijn kennis en kunde in het land van de snelle veerschepen”, volgens Schutten. Vier schepen varen er nu op diesel van het type DWB 2407 op de Schelde. Er is een vijfde in aanbouw en op het Albertkanaal varen er tijdelijk drie bestaande schepen van DeWaterbus. Die worden vervangen door vier elektrische alternatieven op basis van dezelfde rompvorm. Daarnaast komen er ook nog twee grotere catamarans voor 250 passagiers aan, die momenteel in Spanje in aanbouw zijn. Tenslotte zijn recentelijk twee Twin City Liners uit Wenen gecharterd. Ze worden omgebouwd voor Antwerpen. “Daarmee gaan we dan binnen twee jaar naar vijftien schepen. Ik geloof hetzelfde aantal als de Nederlandse Waterbus”, glimlacht Gerbrand Schutten. 18 juni 2019 Snelvarend Kopenhagen krijgt het eerste elektrische verennetwerk, maar die schepen zijn nog niet snelvarend. “Daar wordt Aqualiner dan de eerste mee, want het scheepstype Damen 2407 dat wij kiezen, kan met de juiste batterijcapaciteit en powerbalans ook snel varen”, vertelt Gerbrand Schutten. “Een uitspraak van mijn technische mentor Henk Boorsma van Fairlead die ik nooit vergeet: ‘Een snel varend schip kan ook langzaam varen, maar een langzaam schip nooit snel’.” Op dit moment worden gesprekken gevoerd met de Port of Antwerp en met federale overheden in België. Zoals het er nu naar uitziet, is de eerste serie van vier snelle elektrische schepen bij Damen dan vóór de volgende zomer klaar. De schepen gaan op het Albertkanaal in een roulatiesysteem met drie schepen varen. Schip 4 ligt dan aan de stekker. Laden is heel belangrijk; het scheelt dure en zware accu’s en bespaart dus kosten. Nieuwe innovaties Damen Shipyards is al langer met Volvo Penta bezig om hun IPS­systeem aan te passen naar elektrische aandrijving. Gerbrand Schutten heeft alle vertrouwen in Damen. Bij de start van de openbaarvervoersverbinding in Antwerpen stapte Kommer Damen ook als financier in, aangezien hij het een kansrijk project vindt. “Het gewicht, de snelheid, het effect van de stroming en het optrekken hebben allemaal effect op het verbruik. Dit wordt nauwkeurig uitgerekend en in een powerprofiel verwerkt. Elke reder loopt tegen die kostenbatenanalyse aan.” “Alle openbaarvervoer­operators zitten met deze problematiek en zijn dus nog zonder haalbare oplossing voor snel personenvervoer over water”, vertelt Schutten. Hij is voorzitter is van het UITP Waterborne Transport Platform, de waterafdeling van de internationale associatie van openbaarvervoerbedrijven. De pionier stapte in 2011 ook al in het project Battery Boat Green. Hij is samen met zes andere Europese bedrijven een van de founding partners. Kern van dit project was het ontwikkelen van de eerste 100 procent elektrische fast ferry. En dat is gelukt. In het Noorse Sandefjord ligt in de haven de BB Green; een 18 meter lange elektrisch aangedreven Air Supported Vessel van carbon dat ruim 40 kilometer per uur haalt. “Ik heb daar veel van geleerd.” Gerbrand Schutten: “Al sinds de zestiger jaren zijn er snelle veerverbindingen op de we­reld. Het wordt hoog tijd dat die wereld vergroent.” (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Vergroenen “Al sinds de zestiger jaren zijn er snelle veerverbindingen op de wereld”, vertelt Gerbrand Schutten tot besluit. “Het wordt hoog tijd dat die wereld vergroent, zodat OV over water een bijdrage kan blijven leveren aan de bereikbaarheid en daarmee aan de stede­lijke ontwikkeling.” “De overheid stelt uiteindelijk de kaders en of ze nu direct haalbaar zijn of nog niet, het is wel de reden dat wij verder ontwikkelen in elektrisch varen.” Waterstof is van well to wheel nog ver weg en hybride systemen zijn volgens Schutten eigenlijk alweer minder gewenst. De enige bottleneck op dit moment zijn de capaciteit en de kosten van de accu’s, al gaan de ontwikkelingen snel. Reststroom, zoals uit overschotten ’s nachts, en groene stroom zijn in Schuttens visie de toekomst om milieuvriendelijk te kunnen varen. En daar zal hij alles voor doen…

Binnenvaartkrant