Views
1 year ago

2019-13 Electric Hybrid & Marine - Duurzaamheid & Innovatie - Maasbrachter Havendagen

  • Text
  • Gaat
  • Eerste
  • Marine
  • Vaart
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Onze
  • Jaar
  • Juni

38Electric & Hybrid Marine - Duurzaamheid & Innovatie 3 18 juni 2019 Electric & Hybrid Marine World Expo Wat is de koers naar duurzaam varen? Van 25 tot en met 27 juni wordt in Amsterdam RAI de Electric & Hybrid Marine World Expo gehouden. De beurs is bedoeld voor mensen die zijn betrokken bij de besluitvorming over investeringen in voortstuwingssystemen, de inkoop van onderdelen en de keuze van oplaadinfrastructuur. De internationale beurs voor elektrische en hybride oplaad- en voortstuwingstechnologieën en -onderdelen voor de maritieme industrie vindt jaarlijks plaats. Standhouders showen de allernieuwste elektrische en hybride oplaad- en voortstuwingstechnologieën, -onderdelen en -oplossingen voor alles wat vaart. Gelijktijdig met de beurs wordt ook Autonomous Ship Technology gehouden. Dit symposium over autonoom varen duurt evenees drie dagen. Uit de hele wereld De Electric & Hybrid Marine World Expo is een evenement met standhouders en bezoekers uit de hele wereld. De beurs wordt gecombineerd met een conferentie. Alles draait om bewezen en nieuwe efficiënte technologieën. Het gaat om oplaadtechnologieën, elektrische voortstuwingssystemen, hybride systemen en de onderdelen daarvoor. De bezoekers zijn scheepseigenaren en -exploitanten, scheepsbouwers, ontwerpers en fabrikanten van voortstuwingssystemen, maar ook exploitanten/bevelhebbers van militaire vloten en havenexploitanten. Eén ding hebben ze gemeen ze zijn op zoek naar schonere, efficiëntere elektrische en hybride systemen voor maritieme toepassingen. Awards Op de slotdag (27 juni) worden de Electric & Hybrid Marine Awards uitgereikt. Daarmee worden ‘s werelds beste engineers, innovaties en producten op elektrisch en hybride gebied voor de maritieme sector in de schijnwerpers gezet. Kijk voor meer informatie op www.electricandhybridmarineworldexpo.com. C-Job Naval Architects bewijst met concept voor ammoniaktanker: Varen op ammoniak is mogelijk én schoner Ammoniak kan veilig en effectief worden toegepast als scheepsbrandstof. Dat helpt om schadelijke emissies te verminderen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek door het Nederlandse scheepsontwerp- en engineeringbedrijf C-Job Naval Architects. In het onderzoek is gewerkt met een nieuw conceptontwerp: een ammoniaktanker die vaart op zijn eigen lading. Het gebruik van ammoniak (NH 3 ) als scheepsbrandstof maakt het mogelijk om de uitstoot van broeikasgassen in de scheepvaart flink te verminderen, stelt C-Job. Het laat zien dat ammoniak gebruikt kan worden als scheepsbrandstof wanneer een aantal veiligheidsmaatregelen zijn opgenomen in het ontwerp. Praktische uitdagingen Onderzoeksleider Niels de Vries, Lead Naval Architect bij C-Job Naval Architects, zegt: “Wij hebben gekeken naar alle mogelijkheden waarbij ammoniak wordt gebruikt om energie op te wekken. De Solid (illustratie C-Job Naval Architects) Oxide Fuel Cell (SOFC) is duidelijk het meest efficiënt. "De SOFC heeft nog wel praktische uitdagingen aangezien de vermogensdichtheid en het dynamische gedrag nog niet een acceptabel niveau bereikt heeft. Op korte termijn is daarom een interne verbrandingsmotor de beste optie.” Potentieel Niels de Vries onderzoekt sinds 2016 hernieuwbare brandstoffen voor schepen zoals ammoniak voor C-Job Naval Architects en heeft nu een aantal jaren van onderzoek afgerond waaruit zijn masterscriptie Veilige en effectieve toepassing van ammoniak als brandstof voor de scheepvaart aan de TU Delft is voortgekomen. Hij zegt: “Hoewel dit onderzoek uniek is in zijn opzet en een waardevolle eerste stap biedt naar de toepassing van ammoniak als brandstof voor de scheepvaart, is verder onderzoek nodig om het volledige potentieel en de haalbaarheid ervan te verkennen.” Duurzaam en toekomstbestendig Met de doelstellingen van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om de totale uitstoot van broeikasgassen in 2050 met ten minste 50 procent te verminderen ten opzichte van 2008 en uiteindelijk schadelijke emissies volledig te elimineren, is het van het grootste belang dat de maritieme industrie onderzoek doet naar hernieuwbare brandstoffen zoals waterstof, methanol en ammoniak. C-Job heeft veel ervaring in het gebruiken van innovatieve technologieën om duurzame en toekomstbestendige schepen te ontwerpen. Het bedrijf gelooft al een aantal jaar dat ammoniak een haalbare en veelbelovende optie kan zijn als schone en duurzame brandstof. C-Job is vorig jaar toegetreden tot de Ammonia Energy Association om de samenwerking met andere industrieën over dit onderwerp te versterken om hun ambitie te realiseren. Consortium Samen met Proton Ventures en Enviu heeft C-Job in 2017 een consortium opgericht om ammoniak verder te onderzoeken als brandstof voor de scheepvaart. Met de voltooiing van dit theoretisch onderzoek heeft C-Job een belangrijke bijdrage geleverd aan de eerste fase van het consortiumproject, die nu door zal gaan naar de volgende fases. Dan gaat het onder meer om laboratoriumtests, een pilot en de evaluatie.

37Electric & Hybrid Marine - Duurzaamheid & Innovatie 4 18 juni 2019 environmentally friendly becker products COMPACT BATTERY Below: Liinsand • Passenger Catamaran built 2017 • LOA 18.7 m • 50 PAX 2 x 50 kWh COBRA Batteries (Hybrid Drive) COBRA is an advanced maritime battery system employing tried and tested 18650 lithium-ion cell technology. The lightweight battery system is designed for marine requirements, suited for seagoing and inland ships such as ferries, tugs, cruise ships, yachts, OSV and harbour/service vessels. Any scale of power storage is possible due to modular battery units in standardised cabinets of up to 1,000 V DC including integrated cooling equipment. COBRA can be used for fully electric battery or hybrid drives, as emergency power source or as onboard energy supply, e.g. for peak shaving. Manoeuvring Systems Energy-Saving Devices Alternative Energies www.becker-marine-systems.com SHIPPING - TECHNICS - LOGISTICS De enige vakbeurs voor de binnenvaart in Duitsland 24 en 25 september 2019 De enige Duitse vakbeurs voor de binnenvaart - Shipping - Technics - Logistics (STL) - heeft een reputatie opgebouwd als hét internationale knooppunt voor de maritieme industrie. Als jaarlijkse inspiratiebron voor antwoorden op de centrale vraagstukken van de toekomst biedt het exposanten en bezoekers een platform van hoge kwaliteit voor onderlinge uitwisseling. De beurs STL koppelt vraag en aanbod in een aangename sfeer aan elkaar en vormt hiermee een stevige basis voor zakelijke lange-termijncontacten. Hebben we uw interesse gewekt? Neem contact met ons op! Party “Dock & Rock” met live muziek Uw contactpersoon: Leon Westerhof leon.westerhof@messekalkar.de Tel. (+49) (0) 2824-910 149 Mob: (+49) (0) 151/526 63 129 Dinsdag 24 september 2019 - Party incl. buffet en live muziek voor maar € 30,00 p.p. Griether Straße 110-120 • D-47546 Kalkar • Tel. +49 (0) 2824/910-151 • www.messekalkar.de

Binnenvaartkrant