Views
2 years ago

2019-13 Electric Hybrid & Marine - Duurzaamheid & Innovatie - Maasbrachter Havendagen

  • Text
  • Gaat
  • Eerste
  • Marine
  • Vaart
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Onze
  • Jaar
  • Juni

30 18 juni

30 18 juni 2019 “BEI UNS STEHT IHR LERNERFOLG IM MITTELPUNKT” Patentlehrgänge | Radarpatent Fahrsimulator | ADN-Lehrgänge Sachkunde FGS | Erste Hilfe Sicherheitsseminare Atlas Schiffahrt GmbH Nautisches Bildungsinstitut für die Berufsschifffahrt Königstr. 59 | 47198 Duisburg Tel. +49 2841 7818747 info@atlas-schiffahrt.de www.atlas-schiffahrt.de © Fotolia Ketelbinkie: De meest compacte oliegestookte (combi) ketel voor aan boord. • kinderlijk eenvoudig • compact • degelijk, duurzaam en veilig • met perfecte service Gespecialiseerd in alle mogelijke stofferingen Vanaf € 2.270,79 excl. BTW ZOEKT U EEN ERVAREN PARTNER VOOR SCHEEPSVAARTSTOFFERING? Welkom bij DMD Design. Wij zijn al jaren actief als maatwerk stoffeerder voor zowel jachten als de beroepsvaart. Daarbij stofferen wij vooral het zitmeubilair, maar indien gewenst ook complete scheepsvaartstoffering projecten. Wij horen graag waarmee wij u van dienst mogen zijn! Bent u uitgekeken op de kleur van uw interieur? Ook hiervoor hebben wij voor u de oplossing. Laat het overspuiten in iedere gewenste kleur. Deze wordt door onze vakmensen aangebracht Vrijblijvende prijsopgave DMD Design kan voor u kosteloos en geheel vrijblijvend een offerte samenstellen op basis van uw wensen. In onze showroom kunt onder het genot van een ouderwets Hollands kopje koffi e een keuze maken uit de vele mogelijkheden. Wij komen zelfs langs bij uw met een gedeelte van onze collectie. T 078 6916684 • E info@dmddesign.nl • www.dmddesign.nl 9,5 kW 17 kW 25,7 kW www.maritimebooster.nl Ook complete installatie mogelijk Jan van der Heijdenstraat 1 3281 NE Numansdorp T 088-1180800 E info@maritimebooster.nl ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be

31 Alphatron krijgt handen op elkaar voor de AlphaRiverTrackPilot “Eenmaal gewend aan trackpilot, wil je niet meer zonder” In november 2017 introduceerde Alphatron Marine tijdens Europort in Rotterdam de AlphaRiverTrackPilot. De binnenvaartmarkt reageerde enthousiast en gebruikers zijn lovend over dit nieuwe navigatiehulpmiddel. Anderhalf jaar later liet Alphatron op Maritime Industry in Gorinchem zien dat de rivierpiloot nog verder verbeterd is. “Door aanpassingen in het rekenkundig model kunnen schepen nu zelfs door het gebergte volledig op de riviertrackpiloot varen”, zegt Peter van Veen, manager Binnenvaart. Alphatron heeft de AlphaRiver­ TrackPilot samen met Alexander Lutz van het Duitse Argonics ontwikkeld. De riviertrackpiloot is een volledig geautomatiseerd koerssysteem voor binnenvaartschepen. Daarmee kan een schip op een vooraf gedefinieerde lijn varen. “Dit is het nieuwe navigeren. In principe kun je de hele route van Rotterdam tot Bazel op de trackpilot varen”, zegt Peter van Veen. “En ook op andere rivieren natuurlijk. Je hebt uiteraard wel een gps-kompas nodig en een elektronische kaart van de betreffende vaarweg.” Hij laat erop volgen: “Pas op: Peter van Veen demonstreert de werking van de AlphaRiverTrackPilot. het heeft niets te maken met autonoom varen, dit misverstand komen we nog weleens tegen. Je moet echt zelf opletten… Je bedient ook zelf de regulateur. Als er een ander schip op de door jou uitgezette lijn vaart, wijkt de trackpilot niet automatisch uit en je schip gaat ook niet vanzelf lang zamer varen. De man of vrouw aan het roer blijft verantwoordelijk.” Primeur Al snel na de introductie eind 2017 voer het eerste schip met de innovatie van Alphatron. Het mps Robert Burns, dat Scylla kort daarna in de vaart bracht, had de primeur. “Inmiddels is het vierde nieuwbouwschip van die rederij met een trackpilot uitgerust”, vertelt Peter van Veen. “Een teken dat ze tevreden zijn; anders doe je dat niet.” "De AlphaRiverTrackPilot zit voortaan in de standaarduitrusting van onze nieuwe schepen", vertelt Tim van Vugt. De kapitein annex projectleider nieuwbouw van Scylla vertelt dat het apparaat zijn verwachtingen heeft overtroffen. “Ik dacht dat we hem de eerste keer na minuten varen al weer zouden uitzetten en er niet meer naar zouden omkijken omdat het niks was, maar het tegendeel is waar. Het vaart uitstekend. Of je er als kapitein heel de dag of een groot deel van de dag gebruik van kunt maken, hangt vooral af van hoe goed je je eigen tracks kunt tekenen. Een van onze kapiteins op de Donau vaart vrijwel alles met de trackpilot.” Positieve reacties Inmiddels is de trackpilot verder verbeterd. Dat zit ‘m vooral in de algoritmen en de rekencapaciteit, aldus Peter van Veen. Hij legt uit dat Alphatron de introductie gecontroleerd heeft uitgevoerd. “We wilden eerst in de praktijk zien of het precies doet wat we verwachte en van gebruikers horen wat hun ervaringen zijn.” Sinds Maritime Industry van dit jaar gaat het bedrijf er actief de boer mee op. “Op de beurs was veel interesse. We hebben inmiddels meer dan dertig trackpilots verkocht.” De reacties van de eerste gebruikers zijn zeer positief. “Als mensen er eenmaal aan gewend zijn, willen ze de trackpilot meer en vaker gebruiken.” Dat is nu mogelijk door de grotere rekencapaciteit. “Daarnaast hebben we de stroomeigenschappen aangepast. Dat kan per type schip. Elk schip reageert immers anders en je wilt wel op die uitgezette lijn blijven varen." "Adri-Eef Bosman van de Millennium vertelde dat hij onlangs in mistig weer de trackpilot bij Gorinchem had aangezet en die pas ver in Duitsland weer uitzette.” Bosman vaart al ruime een jaar met de trackpilot. “Het gaat prima. Zeker op de Waal kunnen we er uren op varen." "We hebben een koppelverband en varen heel vaak met twee extra bakken. Als we bij heel hoog water met vier lagen containers varen, lukt het niet altijd. Dan moet je zelf ingrijpen” vertelt hij. “We hebben in het begin wel veel tijd gestoken in het tekenen van goede tracks. Dat is belangrijk: je wilt een ideale tracklijn, zodat je zo min mogelijk hoeft te corrigeren.” Kopers krijgen een jaar gratis ondersteuning van Alphatron. Peter van Veen: “Op afstand kunnen we vrijwel alles uitlezen en aanpassen. Een schipper hoeft geen afspraak te maken en stil te gaan liggen. Met deze remote service kunnen we onze klanten snel helpen.” Kijk voor meer informatie op www.alphatronmarine.com. 18 juni 2019 Duitsland: 11 miljoen voor mobiele walstroom Om de luchtkwaliteit in havengebieden te verbeteren gaat het Duitse verkeersministerie mobiele walstroominstallaties voor zeeen binnenschepen subsidiëren. Hiervoor stelt het ministerie 11 miljoen euro ter beschikking. Verder onderzoekt de Duitse overheid hoe ze deelstaten kan ondersteunen bij investeringen in vaste walstroominstallaties. “We willen dat walstroom in de havens in de toekomst overal aangeboden wordt”, aldus verkeersminister Andreas Scheuer. “We maken ons ook sterk voor walstroomverplichting in de EU.” Vlaamse roro-proef Het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) is een roro-project gestart als antwoord op het oplopende tekort aan vrachtwagenchauffeurs en de files op de wegen. ‘Trailer on Barge’ heeft als doel om in filegevoelige regio’s lege en/of geladen trailers over korte afstand via het water te vervoeren. Het roro-concept zou volgens het VIL een oplossing kunnen bieden. Het instituut liet zich inspireren door een soortgelijke proef met roro-transport via de binnenvaart in Nederland, uitgevoerd in 2009. Vooral de routes tussen Genk, Hasselt, Antwerpen, Brussel en Gent hebben volgens het VIL veel potentieel. Hier treedt vaak filevorming op, maar zijn ook veel vaarwegen van de klassen V en VI voorhanden. Ook shuttlediensten binnen bepaalde havens zouden kansrijk kunnen zijn. Honda-onderdelen per schip naar Gent Honda Motor Europe Logistics in Gent gaat binnenschepen inzetten voor het transport van onderdelen en afgewerkte producten. Dinsdag 11 juni gingen de eerste containers over water van de haven van Antwerpen naar Gent, waar Honda’s grootste distributiecentrum van Europa staat. Jaarlijks zullen minstens 1.400 binnenkomende containers uit onder meer Japan, Thailand, de VS, Mexico en China via de binnenvaart hun eindbestemming in North Sea Port bereiken. De gewijzigde logistiek bij Honda heeft betrekking op de aanlevering van motorfietsen, energieproducten en wisselstukken. De aanvoer via binnenvaartschepen leidt tot een vermindering van vrachtwagenbewegingen. Dat scheelt de uitstoot van meer dan 14 ton CO 2 per jaar.

Binnenvaartkrant