Views
2 years ago

2019-13 Electric Hybrid & Marine - Duurzaamheid & Innovatie - Maasbrachter Havendagen

  • Text
  • Gaat
  • Eerste
  • Marine
  • Vaart
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Onze
  • Jaar
  • Juni

10 18 juni

10 18 juni 2019 Aan mts Dina leverden onder andere: Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft ontwerp, bouw en levering compleet schip mogen verzorgen voor familie Wirges Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Dolderman B.V. Afbouw en levering Caterpillar 3512C en Caterpillar C18 ACERT Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp bouw en levering compleet schip Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie Dolpower B.V. Generatorset 1 t.b.v. aandrijving boegschroef en ladingpompen 531kVA, motor Caterpillar, type C18 en generator Stamford HCM534, generatorset 2 t.b.v. boordnet en ladingpompen 155kVA, motor John Deere, type 6068 en generator Stamford UCM274 en generatorset 3 t.b.v. boordnet 85kVA, motor John Deere, type 4045 en generator Stamford UCM274 EPS European Pump Services B.V. Twee stuks 500m3/uur EPS/Bornemann ladingpompsystemen, type HC 232 geschikt voor het verpompen van zowel lichte producten als zware stookolie bij een maximale werkdruk van 6 bar, voor de aandrijving van de pompsystemen drukvaste 150kW ABB elektromotoren in combinatie met ABB frequentieregelaars, strippomp unit met een capaciteit van ca. 13m3/uur bij 6 bar en voorzien van een ABB elektromotor Foresta Trading B.V. Complete pakket F.T. VICTOR dienstpompen, 2x F.T. ballast/stripping ejector 200 m³/u per stuk, F.T. smeerolie haspelsets en F.T. gasolie trimpomp Lloyd’s Register EMEA Geclassificeerd RuGotech Pijpleidingen B.V. Engineering, prefab en montage van complete dekleidingsysteem VE-woning en scheepsstoffering Complete stoffering woning , voorwoning en stuurhuis incl. Ve-screen zonwering Verhaar Omega B.V. Eén (1) Verhaar Omega boegschroefinstallatie type kanalen 41120-4k nieuw type (schroefdiam. 1200mm) horizontale opstelling, 393 kW bij 1780 omw/min., bediening wegafhankelijk incl. omschakeling pomp/boegschroefbedrijf en één (1) schroefcompressor Atlas Copco MAS GA11FF op 500L ketel W & O Europe Alle afsluiters voor de dekleidingsystemen en de machinekamers Werkina Werkendam B.V. De complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, complete airco installatie, satellietsysteem, tankmeetsysteem, Ecdis Inland Viewer, en AIS installatie WindeX Engineering B.V. Airconditioning en overdrukinstallatie ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE Wij wensen familie Wirges veel geluk met hun mts Dina Shipyard info@foresta-trading.nl www.foresta-trading.nl BINNEN VAART KRANT

11 18 juni 2019 Schipper Werner Schwarz schrijft met ‘Schlechtwetterzonen’ een aangrijpende autobiografie Varen naar de vrijheid Bob Dylan zong het al: de wind, die in principe alle vragen zou kunnen beantwoorden, blaast – aangezien hij nu eenmaal de wind is – alle antwoorden weg. Niet altijd een opbeurende gedachte, “maar soms is het toch rustgevend te beseffen dat je niet op alle moeilijke vragen een antwoord kunt krijgen.” Met deze woorden opent het eerste deel van de autobiografie Schlechtwetterzonen (Slechtweerzones) van binnenschipper Werner Schwarz. Hij groeide op in een kille wereld. Geboren in Berlijn, ouders onbekend, verhuisde hij op jonge leeftijd van het ene weeshuis naar het andere. Zijn jeugd speelde zich af in acht verschillende kindertehuizen, op zes verschillende scholen; de meeste daarvan in Beieren. Waar ‘heksen’ de kinderen het leven zuur maakten en honger en vuistslagen tot de dagelijkse gang van zaken behoorden. Seksuele intimidatie, slaapzalen vol kakkerlakken en werken tot je erbij neerviel. Koud en steriel “Voor ons geen koekjes of chocolade”, schrijft Schwarz, die op z’n zesde voor het eerst samen met zijn jongere zusje een weeshuis ontvluchtte. Hij belandde als straf in een cel en raakte na een mislukte vluchtpoging volledig gedesillusioneerd. “Mir war alles total egal. Alles.” Een boek met een ziel Met zijn zeven broers en zussen bracht Schwarz slechts een korte periode gezamenlijk door. Daarna werden ze verdeeld over verschillende tehuizen. Het lukt hen niet een band op te bouwen. “We hadden een koude, steriele jeugd. Zonder emoties.” Sommige zussen en broers zou hij later nooit meer terugzien. Het gevoel verloren te zijn, geen wortels te hebben, hield de jonge Schwarz nachtenlang wakker. Donkere uren waarin hij zich afvroeg waar hij vandaan kwam en waarom zijn ouders hem hadden verlaten. “Misschien zou het beter zijn om geen antwoord op deze vraag te vinden”, besefte hij, waardoor het hem enigszins lukte het gepieker over zijn afkomst los te laten. “Ik interesseerde me niet meer voor de mensen die ook geen interesse in mij hadden getoond.” Uit zijn jeugd neemt Schwarz wrok jegens de staat en de leiding van kindertehuizen mee. De forse bedragen die de overheid uitkeerde voor de opvoeding van wezen – Schwarz noemt het ‘Kopfgeld’ – werden door de directie in eigen zak gestopt. Nadat de kinderen ’s ochtends als een soort ‘lijfeigenen’ verse melk en broodjes voor de Heimleitung hadden gehaald, kregen ze zelf dunne brokkenpap als ontbijt. Schelmenstreken Ondanks de tragiek kent de auto biografie van Schwarz ook Werner Schwarz (58) woont in Berlijn­Kreuzberg. Hij vaart op tankers op de (zijrivieren van) de Rijn. Daarnaast is hij als auteur en musicus betrokken bij een kunstenaarscollectief. In die hoedanigheid behartigt hij regelmatig op kunstzinnige wijze de belangen van de binnenvaart. In zijn film 220 Millionen Tonnen vertelt hij vanuit het perspectief van een varende over de binnenvaart van nu en in de toekomst. Hij trekt ook ten strijde tegen het tekort aan ligplaatsen in Duitsland, maakte hierover een film en schreef een open brief aan het stadsbestuur van Mainz. Deel I van zijn autobiografie Schlechtwetterzonen telt 360 pagina’s en is verschenen bij uitgeverij Iatros. Auteur, vertaler, tolk en docent Björn Seidel­Dreffke was als lector bij de publicatie betrokken. Seidel­Dreffke, die zichzelf een echte landrot noemt, werd meegezogen in de boeiende binnenvaartwereld en is gefascineerd door de wilskracht van Schwarz om ondanks de moeilijke tijden die hij heeft gekend toch steeds weer op te staan en zijn weg te vervolgen. “Een prachtig, niet­alledaags verhaal. Wat een vrijheidsdrang heeft die man! Je leeft met hem mee alsof je er zelf bij bent geweest.” Werner Schwarz werkt op dit moment aan deel II van de autobiografie, dat in januari 2020 verschijnt. Het boek is te bestellen via de internetsite van de uitgever: www.iatros-verlag.de. humor istische passages over de schelmenstreken uit zijn jeugd. ’s Nachts stiekem met de andere jongens gaan roken op het dak. Op de trap moest je de krakende treden overslaan zodat ‘de heks’ niet zou horen dat je uit je bed was geslopen. Een hilarische verdwaaltocht in een ondergronds kanaalstelsel in Regensburg, waar de jonge Schwarz een hol had ontdekt om zich terug te trekken. Het eindigde ermee dat hij op een middag in het ijskoude, modderige water belandde. De slagersjongen, die hem wijsmaakte dat je bij de opticien het oog van een geslachte koe kon inruilen tegen vijf Mark en die hem tien Mark beloofde als hij een halfuur in een emmer met mortel durfde te staan. Luchtige momenten in een doorgaans triest verslag van een verloren jeugd. Vrijheid In 1978 begon voor de 16­jarige Schwarz een totaal nieuw leven: hij stapte in Neurenberg aan boord van de Anni. Het was de start van een proeftijd van zes maanden als scheepsjongen. Varen was voor Schwarz altijd een kinderdroom geweest, wat ook te maken had met zijn behoefte aan vrijheid: “Ik wilde weg uit de klauwen van mensen die dachten mijn leven te moeten bestieren.” Aan boord van de Anni maakte hij kennis met iets wat hij nooit had gekend: de warmte van een familie. De schipper, die net als hij Werner heette, ontfermde zich over Schwarz alsof die zijn eigen zoon was. Geholpen door zijn hartelijke echtgenote Sigrun en hun koddige adoptiefzoontje Michi. Voor het eerst een eigen kamer. Zelf boodschappen doen met maar liefst 170 Mark op zak. In Frankfurt de allereerste hamburger van je leven eten. ’s Avonds nog wat nagenieten op het dek, terwijl de motor ‘KartoffelKartoffelKartoffel’ bromde. “Ik was vrij.” Kerstmis Van de schipper en zijn matroos leerde Schwarz al snel de kneepjes van het vak: de motor starten, vastmaken, schrobben en boenen. Ze voeren op de Main en de Rijn, passeerden ‘aangename’ en ‘vervloekte’ sluizen. De Anni lag ook een tijdje op de werf. Na verloop van tijd nam het schippersechtpaar Schwarz mee naar hun woning in Weißenthurm (nabij Andernach). Hij beleefde er zijn eerste echte Kerstmis, kreeg voor het eerst een verjaardagscadeau. Leerde in de buurt vrienden kennen en bouwde een steeds hechtere band met zijn ‘broertje’ Michi op. Op een dag vertelde de schipper dat hij zou overstappen van de In de binnenvaart begon Werner Schwarz aan een nieuw en beter leven. Anni naar de Iphofen. Aan boord van dit schip zou Schwarz zijn opleiding tot matroos beginnen in combinatie met blokonderwijs aan de scheepvaartschool. ADVERTENTIE Nieuwe werelden Precies op dit hoogtepunt voor de jonge Schwarz nam het leven een dramatische wending. Deel 1 van de autobiografie eindigt zonder happy end. Na een tragische gebeurtenis staat Schwarz er aan boord van de Iphofen opnieuw alleen voor. Hij is nauwelijks bekomen van het drama dat zich enkele dagen eerder heeft afgespeeld. Over niet zo lange tijd zal hij in staat zijn om zelf een schip te besturen. “Maar soms zou ik willen dat je ook kunt leren hoe je door het leven navigeert. Zonder problemen en pijn.” Toch weet Schwarz inmiddels dat je soms bestaande oevers moet verlaten om nieuwe werelden te ontdekken. De vrijheid die hij in de binnenvaart leerde kennen is zijn levensmotto geworden: “Het is goed dat ieder individu z’n leven kan inrichten zoals hij het zelf wil. Dat is het unieke aan de mens: alleen hij is hiertoe in staat.” OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant