Views
3 years ago

2019-11

  • Text
  • Boord
  • Goede
  • Jaar
  • Gaat
  • Vaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaart

6 21 mei

6 21 mei 2019 FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen?Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl KICKER / ZOEKERTJE Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker / Zoekertje plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website De vaatwasser, wasdroger of wasmachine defect? www.witgoedservice.nu Ook kunnen wij nieuwe machines leveren www.electroparts.nl TE KOOP (ex Bunkerboot) Werkscheepje Afm. 19,17x3,68 x1,51. Hoofdmtr 200pk Mercedes, 20kva gen, wormpomp 40k/u, 8m kraan 1ton, hydroliek. t.e.a.b. Tel.06-17324458 Verfügbare Lotsen/Kapitäne für die Rhine, Main, MDK und Donau!!! Für weitere info : – tel. 0040724363747 – email : office@navigofirst.com We are the Best in Crewing! Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van De Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Gezocht: Kapt. of echtpaar voor MVS. Vaargeb: B - NL Tel: +31 611 370447 - +32 475 499448 Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: 085-877 2324 HOLLAND SHIP CLEANING Scheepsruimen 500 BAR + verven Hydrojetten 2500 BAR Tel. 0617324458 Rapide Shipping B.V. bestaat sinds 1995 en is uitgegroeid tot een all-round platform voor alle transporten over water. Waarvan de divisie Rapide Dredging B.V. zich gespecialiseerd heeft in onderhoudsbaggerwerken in Europa. Schipper Sleephopperzuiger Binnenvaart Ben jij op zoek naar een uitdagende functie gecombineerd met vrijheid, verantwoordelijkheid en afwisseling? Rapide Dredging B.V. is een groeiende onderneming in de baggersector binnen Europa. Bij Rapide Dredging B.V. werken we met een jong en enthousiast team verdeeld over diverse baggerschepen. Voor één van onze baggerschepen zijn wij op zoek naar een ervaren Schipper (binnenvaart). Taken en verantwoordelijkheden: - Goed kunnen manoeuvreren en navigeren van het schip - Verantwoordelijk voor het baggerproces - Aansturen van stuurman en/of matroos - Afhandelen van administratie en documentatie Functie-eisen: - Bereid om in Donaulanden te werken - In bezit van Groot Vaarbewijs AB, radarpatent, marifooncertificaat (binnenvaart) - Enige kennis van MS Office - Beheersing van de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift - Een zelfstandige collega met een flexibele instelling Wij bieden: - Een uitdagende en zelfstandige functie - Uitstekende arbeidsvoorwaarde passend bij jouw achtergrond en ervaring - Goed vaar-verlofschema: 2 of 4 weken op / 2 of 4 weken af (4 op / 4 af heeft de voorkeur) - Zondag vrij Wil jij bij Rapide Dredging B.V. komen werken? Solliciteer direct en stuur je motivatiebrief met CV per e-mail naar Cora Hovestadt op e-mailadres: info@rapideshipping.nl Voor informatie bel: 0183-730760 Filipijns óf Roemeens personeel Vanaf 103 euro per dag. Tel. 06 52 68 82 52 óf WWW.ALFURU.COM GEZOCHT KAPITEIN Op MTS: RELATIONSHIP 14 dagen op 14 af. LUX. Cond. TEL: 06-539 24 619 Gevraagd per direct voor motorschip 1500 ton 2 ZZP schippers 14/14 In bezit van radarpatent Binnenlandse vaart. Vast werk. Fa. Buitendijk, H.I. Ambacht Tel. 078-6812866, 078-6814982 Gezocht Kapitein voor tankschip: • 14 dagen op / 14 dagen af • Vaargebied ARA • Rijn – Radar – ADN patent • Goede verloning Contact: Tel: +32 477479870 of Mail: pascal@bauwens-shipping.be Gemotiveerde ervaren Aziatische bemanning Afdrachten en verzekeringen conform wetgeving. Vanaf Euro 95,00 per dag, lange periode. Barko UG Duisburg. Tel. +49-3222-1096-896 of : + 31-1025-799-22 email : sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Te Koop Gevraagd : Aggregaten, Scheepsmotoren etc. Ook loop en sloop motoren. Defecten geen probleem. E: vemodieselmotoren@live.nl T: 0031-6551 868 23 HOUSEBOAT & BARGES FIND YOUR PERFECT VESSEL Gevraagd voor de buitenlandse markt. Luxe motors, Kempenaars en andere schepen geschikt voor bewoning. Neem vrijblijvend contact met ons op. Telefoon +31 (0)6 54936843 • johan@houseboatsandbarges.com www.houseboatsandbarges.com www.rapideshipping.nl WILT U DAT UW ADVERTENTIE ECHT WERKT? Wij vertellen u graag meer over de mogelijkheden van adverteren in de Binnenvaartkrant +31(0)10-414 00 60 Als het om mensen (op zee) gaat Bij individuele of collectieve verzekeringen voor zeevarenden en aanverwante beroepen wilt u aan boord stappen bij de beste partij. Een partij die specialistische expertise combineert met een persoonlijke benadering. Een partij als MultiSure. Veilige koers MultiSure is een onafhankelijk en internationaal georiënteerd assurantiekantoor, al bijna een kwart eeuw gespecialiseerd in het verzekeren van maritieme beroepsbeoefenaars. Met de fijnmazige collectieve en individuele zorg- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen van MultiSure vaart u een veilige koers. Vraag gerust een vrijblijvende offerte aan en ga ook overstag! Tosca 18 - 2926 PK KRIMPEN A/D IJSSEL www.multisure.nl - info@multisure.nl - Tel.: (0180) 55 27 27 MultiSure B.V. Verzekeringen/Insurances 2163850 ADVERTENTIE 132x92 mm en 266x44 mm.indd 2 16-01-17 15:19

7 21 mei 2019 Brandbrief over omgekeerde modal shift door verdwijnende schepen COLOFON De BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. In een brandbrief waarschuwt ASVvoorzitter Gerberdien le Sage minister Cora van Nieuwenhuizen voor een dreigende omgekeerde modal shift. “In plaats van meer vervoer over het water zullen na 2025 wekelijks tienduizenden extra vrachtwagens over de weg rijden. Met meer CO 2 -uitstoot en meer files reiken de effecten van deze ontwikkeling verder dan alleen de belangen van de betrokken schippers. Het algemeen belang is in het geding”, staat in de mede door verladersorganisatie evofenedex en schipperscoöperatie PTC ondertekende brief. De oorzaak ligt in de strengere technische eisen, die ook voor bestaande schepen gelden. De ASV vraagt daar al jaren aandacht voor. “De ambitie om vervoer van de weg te verplaatsen naar het water wordt breed gedragen, ook door het kabinet. Maar het omgekeerde gebeurt, en dat heeft onomkeerbare gevolgen als niet alsnog adequaat wordt ingegrepen.” Onmisbaar De technische eisen van zowel de Europese Unie als de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) – die zijn samengebracht in CESNI – jagen de voltallige Nederlandse binnenvaartvloot op gigantische kosten, stelt de ASV. Het eisenpakket brengt vooral de kleine binnenvaart (schepen tot 1.500 ton) in de verdrukking. De voorschriften voor de inrichting en uitrusting van schepen zijn bedoeld voor de veiligheid, onder meer voor personeel aan boord van de schepen. “De noodzaak hiertoe stamt uit een tijd van schaalvergroting, waarin uitbreiding van het gemiddelde laadvermogen in evenredig verband stond met risico-minimalisatie”, aldus de ASV. Maar naast grote schepen blijven kleine schepen nodig, aangezien grote schepen door hun afmetingen en diepgang niet in staat zijn overal te komen. Voor bediening van bedrijven aan de haarvaten van het vaarwegennet zijn kleinere schepen onmisbaar voor de Nederlandse logistiek, “zeker nu het aantal periodes van droogte en laag water toeneemt”. Zorgwekkend “Zorgwekkend is dat de Europese technische eisen zo verstrekkend zijn dat de kleine binnenvaart op termijn niet meer bestaat. Waar de eisen vroeger alleen golden bij nieuwbouw, vervanging of ombouw van schepen, worden de eisen tegenwoordig met terugwerkende kracht gesteld. Voor kleine binnenvaartschepen is dit onbetaalbaar. Veel van die eisen zijn voor kleine schepen bovendien technisch onuitvoerbaar. Er kán niet aan worden voldaan, zelfs niet door kleinere nieuwbouwschepen.” Zo kan vrijwel geen enkel schip aan de geluidseisen voldoen. Met een voorbeeld maakt de ASV dat duidelijk: doordat de (woon)ruimtes aan boord minimaal 2 meter hoog moeten zijn, kunnen spitsen straks niet meer onder Franse bruggen doorvaren. En met een minimale gangboordbreedte van 60 centimeter wordt de opening in het ruim te klein om te kunnen laden. Uit de vaart genomen “Omdat kleine binnenvaartschepen de technische eisen niet kunnen vervullen, doorstaan ze de periodieke keuring niet en worden ze uit de vaart genomen. Daarmee verdwijnt niet alleen een stuk maritiem cultureel erfgoed, vervoerders kiezen noodgedwongen in toenemende mate voor vervoer per vrachtwagen. Het vervoer over water verplaatst zich naar de weg, met hogere CO 2 - uitstoot en aanzienlijk fileleed tot gevolg.” In de afgelopen jaren heeft de Tweede Kamer meerdere moties aangenomen die ervoor moeten zorgen toe dat kleine schepen worden ontzien en mogen blijven varen. Zo kan de omgekeerde modal shift een halt worden toegeroepen. “Maar adequate actie bleef tot op heden uit. Met deze brief, verzoeken ASV, evofenedex en PTC met klem om uw aandacht, zodat het tij wordt gekeerd en de modal shift alsnog in de juiste richting beweegt”, luidt de oproep aan minister Van Nieuwenhuizen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag VERSPREIDPUNTEN U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl ADRES ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl ONLINE www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl www.binnenvaartcijfers.nl (samen met BVB) REDACTIE redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker (hoofdredacteur) +31(0)6-22871516 Michel Gonlag (eindredacteur) +31(0)6-53244445 Sarah De Preter +31(0)6-22701893 Met bijdragen van: Frank Antonie van Alphen Menno Bonnema Evert Bruinekool Jessy Burgers Jan Johan ten Have Joke Heikens Jan Hoek Jitze Hooghiemstra Dymphina Jooren Cees de Keijzer Stefan Lans Leona Meijer Johan de Witte Noud van der Zee KLANTENSERVICE ADMINISTRATIE Karin Hell (office manager) Mariska Doornkamp (administratief medewerker) SALES sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers (commercieel manager) Rica Adjis (accountmanager) (archieffoto Tekst & Toebehoren) VORMGEVING Steven Chiang San Lin Opwaarderen Friese vaarwegen “te duur” DOOR JITZE HOOGHIEMSTRA De kans is klein dat de vaarwegen naar Heerenveen en Drachten geschikt worden gemaakt voor klasse Va-schepen. Dat blijkt uit de discussienotitie Uitwerking besluit Havens en Vaarwegen voor beroepsvaart van de provincie Friesland. Daarin wordt het opwaarderen van de vaarwegen te duur genoemd. Daarnaast worden schepen van 110 meter lengte en 11,40 meter breedte niet toegestaan uit het oogpunt van veiligheid in de recreatieve gebieden Terherne en Eernewoude. Om de vaarwegen begaanbaar te maken voor grotere schepen is verbreding nodig en moeten ze ook worden uitgediept. Al jaren buigt de provincie zich over de vraag hoe de vaarwegen geschikt gemaakt kunnen worden voor deze grotere vrachtschepen. Nog geen finaal besluit Eerder al concludeerden Provinciale Staten van Friesland dat de kosten voor het opwaarderen van de vaarwegen via een alternatief tracé – om zo Terherne en Eernewoude te ontzien – niet opwegen tegen de baten. In elk geval niet als alleen naar de beroepsvaart wordt gekeken. Over de vaarweg naar Drachten is nog geen finaal besluit genomen. Eerst wordt uitgezocht wat een gebiedsgerichte aanpak van de Hegewarren oplevert, al dan niet in combinatie met een alternatief tracé voor de vaarweg naar Drachten. Voor Heerenveen is ondertussen al besloten dat de ontheffingen voor klasse Va-schepen per 2021 worden stopgezet en dat onderzocht wordt of er een andere oplossing is voor de bedrijven in Heerenveen die afhankelijk zijn van aan- en afvoer over water. Daarbij wordt gedacht aan een fly-by terminal (een veredelde loskade) langs het Prinses Margietkanaal voor containers en alternatieve vervoersconcepten voor bulklading. Het opwaarderen van de vaarweg zelf wordt door Provinciale Staten bestempeld als te duur. Er is toch nog een kleine kans. “Omdat de gemeente Heerenveen tijdens de hoorzitting over dit onderwerp aangaf wel degelijk kansen te zien voor een alternatief tracé, kreeg de gemeente middels een ‘right to challenge’ de kans om dit aan te tonen. Ook voor dit onderdeel ligt in oktober een startnotitie voor”, zo staat in de discussienota. De definitieve besluitvorming vindt plaats tijdens de vergadering van Provinciale Staten op 30 oktober. Aan bod komen dan ook het uitvoeringsprogramma voor het Van Harinxmakanaal en voorstellen voor het verbeteren van de veiligheid op het water DRUK Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen.

Binnenvaartkrant