Views
3 years ago

2019-11

  • Text
  • Boord
  • Goede
  • Jaar
  • Gaat
  • Vaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaart

36 21 mei

36 21 mei 2019 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960 Gespecialiseerd in alle mogelijke stofferingen STAND E140 ZOEKT U EEN ERVAREN PARTNER VOOR SCHEEPSVAARTSTOFFERING? Welkom bij DMD Design. Wij zijn al jaren actief als maatwerk stoffeerder voor zowel jachten als de beroepsvaart. Daarbij stofferen wij vooral het zitmeubilair, maar indien gewenst ook complete scheepsvaartstoffering projecten. Wij horen graag waarmee wij u van dienst mogen zijn! Bent u uitgekeken op de kleur van uw interieur? Ook hiervoor hebben wij voor u de oplossing. Laat het overspuiten in iedere gewenste kleur. Deze wordt door onze vakmensen aangebracht Vrijblijvende prijsopgave DMD Design kan voor u kosteloos en geheel vrijblijvend een offerte samenstellen op basis van uw wensen. In onze showroom kunt onder het genot van een ouderwets Hollands kopje koffi e een keuze maken uit de vele mogelijkheden. Wij komen zelfs langs bij uw met een gedeelte van onze collectie. T 078 6916684 • E info@dmddesign.nl • www.dmddesign.nl

37 21 mei 2019 Voorpremière ‘Vaart’ smaakt naar meer Van Vaart, een nieuwe televisieserie over de binnenvaart, zijn de eerste twee afleveringen klaar. De voorpremière was woensdag 15 mei in het voormalige ruim van de Terra Nova. Het historische vaartuig lag daarvoor afgemeerd in de Haagse Binckhorsthaven. Vijftig genodigden hadden de eer die ontroerende en bij vlagen ook komische aflevering als eerste te zien. Het oordeel was eensluidend: dit smaakt naar meer. In de Binckhorsthaven start ook die eerste, 40 minuten durende, documentaire. Die speelt zich af aan boord van de Si-Ca. Schippereigenaar Maickel von Dobschutz en matroos Kevin Vroegindewey hebben er net een lading brekerszand gelost en ontvangen gastvrij het echtpaar Marion en Sjon Hoenselaar op hun schip. Zij was een schipperskind, haar vader voer in loondienst bij Damco en Plouvier. Nadat haar vader op jonge leeftijd in Rotterdam verdronk, verdween de binnenvaart uit haar leven. Maar niet uit haar gedachten. Vandaar dat ze besluit via Binnenvaartcruises.nl een paar dagen met de Si-Ca mee te varen. Aan boord doet ze herinneringen op en vertelt ze over haar jeugd, haar ouders, de schepen en het grote – nooit helemaal opgehelderde – ongeluk dat haar vader overkwam. De Si-Ca vaart naar Amsterdam, om weer zand te laden. Drie keer per week vaart het schip de vaste route tussen Amsterdam en Den Haag. Jeroen Langerak (links) en Alex Mutsaars gaven voorafgaand aan de première een toelichting op de serie. Marion en Sjon Hoenselaar varen de hele route mee, slapen en eten aan boord – net als interviewster Elles de Bruin. Zij maakte eerder programma’s voor Omroep West en Omroep Max. In Vaart praat ze met de bemanning, de gasten, kijkt en vraagt ze nieuwsgierig rond en geeft ze uitleg bij wat zij en de kijker zien. Vaart is een initiatief van Alex Mutsaars van Binnenvaartcruises.nl. Met dat bedrijf koppelt hij gasten aan beroepsschippers die tijdens normale reizen af en toe mensen meenemen en zodoende als het ware een varende bed & breakfast hebben. Zowel van schippers als klanten hoorde hij zulke mooie verhalen dat het idee ontstond om die verhalen en de reizen vast te leggen. Hij wist Jeroen Langerak van het Haags Productiebedrijf te interesseren. Dat bureau heeft al diverse tvprogramma’s vervaardigd. Samen willen ze met de documentaires niet alleen ontroerende verhalen en mooie beelden brengen, maar tegelijkertijd ook promotie maken voor het vervoer over water en laten zien wat de binnenvaart te bieden heeft. Als milieuvriendelijke alternatief voor de files op de weg én als sector waar een boeiende carrière in het verschiet ligt voor jongeren. Holland Shipyards Group en de provincie Zuid-Holland hebben de eerste twee afleveringen financieel mede mogelijk gemaakt. Ook het Bureau Voorlichting Binnenvaart en deze krant steunen het initiatief. Vier regionale omroepen hebben al toegezegd dat ze de afleveringen zullen uitzenden. Ondertussen zijn er ideeën voor zeker nog vier afleveringen. Daarvoor zoeken Alex en Jeroen sponsors: bijvoorbeeld overheden en bedrijven uit de binnenvaart. Alex: “Niet alleen de personen en hun verhalen zijn iedere keer anders – wél altijd binnenvaartgerelateerd natuurlijk – we willen elke keer een ander type schip en een ander vaargebied laten zien. Met aandacht voor de lading, het leven en werken aan boord en de omgeving: die steeds veranderende landschappen en de dynamiek in havens. Er is zoveel te vertellen over de binnenvaart…” Bedrijven die interesse hebben om de serie (of een aflevering) te sponsoren, kunnen contact opnemen met Jeroen Langerak via info@ haagsproductiebedrijf.nl. ETIS stapt naar ACM over EBIS EITIS (Europees Terminal Inspectie Systeem) laat onderzoeken of het is toegestaan dat de EBIS-keuring vervalt als een eigenaar met zijn tanker naar een andere bevrachter wil overstappen. “De ondernemersvrijheid en slagvaardigheid van de schipper wordt hiermee ernstig aangetast”, stelt ETIS. ETIS heeft de vraag, samen met een contract van een tankvaarondernemer met een grote rederij, aan de Nijmeegse jurist M. Martens voorgelegd. Die denkt volgens Hans de Waard, de initiatiefnemer van ETIS, dat een klacht bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt) hierover “een zeer grote kans van slagen” heeft. “Door de handelwijze van EBIS is het immers onmogelijk in vrijheid, afhankelijk van markt en ladingaanbod, snel en slagvaardig van lading aanbieder te wisselen. Dit verzwakt de concurrentiepositie, en daarmee de marktpositie en van de schipper ladingtransporteur”, aldus De Waard. ETIS wil de ACM een aantal rechtsvragen voorleggen. Bij het in maart opgerichte ETIS zijn inmiddels meer twintig schepen aangesloten. De Waard ziet als meest ideale situatie “een keuring door een klassebureau van het schip en een keuring van een scheepsgebonden managementsysteem (zoals in de zeevaart gebruikelijk is) zodat de schipper slagvaardig en snel kan opereren. Want zoals het nu gaat kan het niet langer!” VOTOB VOTOB, de vereniging van Nederlandse tankopslagbedrijven, heeft bezwaren tegen de werkwijze van ETIS als het gaat om klachten over terminals. Een website met naming & shaming, waar terminals worden genoemd zonder dat die zich kunnen verdedigen, terwijl niet duidelijk is of daadwerkelijk met de terminal is gesproken over een klacht, werkt volgens Pehr Teulings eerder negatief. “Dat zorgt voor ruis. Er zijn bovendien al veel overleggen met de binnenvaart, waar we gewend zijn zaken te bespreken. Ik zie de mensen van het CBRB en BLN-Schuttevaer vrijwel wekelijks en als het om veiligheid gaat trekken we samen met de binnenvaart op in het Platform Zero Incidents”, aldus de adviseur public affairs. Hij heeft De Waard gebeld om een afspraak te maken. Dat gesprek vindt volgende maand plaats. “Onze leden nemen veiligheid zeer serieus en staan open voor kritiek. Als iets niet door de beugel kan of iemand heeft ergens een beter idee voor... Meld dat dan bij ons. Dan gaan we ermee aan de slag. Maar ons zijn geen klachten bekend.” Teulings wijst erop dat de VOTOB en de terminals geen partij zijn in EBIS. “Daar hebben wij niets mee te maken. Onze leden zijn onafhankelijke terminals; zij zijn geen opdrachtgevers en ook niet de eigenaar van de vervoerde producten.” Europese subsidie voor verbeterd verkeersmanagement op Bovenrijn De havens van Karlsruhe gaan een nieuw Europees project op de Bovenrijn coördineren. Het is een vervolg op het RPIS-project dat de negen Bovenrijnhavens van Bazel tot Mannheim de afgelopen jaren gezamenlijk hebben ontwikkeld. Met het digitale RPIS-platform bereiden de Bovenrijnhavens in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland zich voor op de groeiende containervolumes uit de havens van Rotterdam en Antwerpen. Om de containers efficiënt te kunnen overslaan is naast moderne terminals ook goede digitale infrastructuur vereist. Via het verkeersmanagementsysteem RPIS wordt actuele informatie gedeeld over de binnenvaart op de Bovenrijn. Dit versoepelt de overslagprocessen op de terminals, zo is de opzet. Rederijen kunnen dan hun transporten beter plannen en hebben inzicht in de beschikbare ligplaatsen op de terminals. RPIS biedt bovendien de mogelijkheid om vaartijden automatisch uit te rekenen. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met de beschikbaarheid van sluizen. Voor de opvolger van RPIS ondersteunt de Europese Unie vanaf midden dit jaar een project om binnenvaart-, weg- en spoortransporten beter te integreren en het IT-aanbod voor binnenschippers uit te breiden. De coördinatie is in handen van de havens van Karlsruhe. Lindemans kiest binnenschip voor exportbier De Brusselse brouwerij Lindemans gaat exportbier voor de Amerikaanse en Aziatische markt met containerschepen van Brussel naar Antwerpen vervoeren. Door proefprojecten via Trimodal Terminal Brussel (TTB) was gebleken dat binnenvaartvervoer een alternatief is voor de weg. Op de terminal worden speciale isolatiekits gemonteerd in de lege containers voor deze naar de brouwerij vertrekken om te gaan laden. Ze beschermen het bier tegen grote temperatuurschommelingen op zee. Het direct installeren op de terminal in Brussel maakt een dure stop overbodig. De haven van Brussel is blij met de overstap naar de binnenvaart en hoopt dat ook andere bedrijven de modal shift naar de waterweg zullen overwegen.

Binnenvaartkrant