Views
3 years ago

2019-11

  • Text
  • Boord
  • Goede
  • Jaar
  • Gaat
  • Vaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaart

30 21 mei

30 21 mei 2019 Wij wensen Somtralux S.A. veel succes met mts Somtrans LNG DAMEN MARINE COMPONENTS REGISTERED TRADEMARK OF DAMEN MARINE COMPONENTS SAAOVERVLIET maritiem werkendam Dik den Hollander Maritiem B.V. Leeghwaterstraat 11, 4251 LM Werkendam T 0183-663159 M 06 10 939581 E info@dikdenhollander.nl I www.dikdenhollander.nl BINNEN VAART KRANT Shipyard Breda info@foresta-trading.nl www.foresta-trading.nl

31 21 mei 2019 De metamorfose van een museum DOOR NOUD VAN DER ZEE Bundel de krachten van oud-varenden en een scheepstimmerbedrijf en ze vervaardigen blauwe kasten. Laat een binnenhuisarchitecte samenwerken met erfgoedvormgevers en je krijgt een strakke blauwe loper als verbindingselement in het museum. In het Maas Binnenvaartmuseum is het geheel meer geworden dan de som der (scheeps)delen. Samenwerken inspireert, geeft energie, kweekt goodwill en levert plezier op. Dat is de formule, die het bestuur hanteert. Binnen drie maanden wordt hier een geheel vernieuwd museumconcept uit de grond gestampt. Er wordt nog hard gewerkt om het museum aan de Havenstraat in Maasbracht af te krijgen. Sinds enkele weken kunnen bezoekers er weer terecht. De kelder wordt nog verbouwd en is niet toegankelijk voor het publiek. De officiele heropening is half juli gepland. Het opschrift op de ramen maakt nieuwsgierig: “De metamorfose van een museum”. Er is één en al bedrijvigheid: geklop van hamers en het geluid van een zaag vullen de ruimten. Vitrines, scheepsmodellen, kasten, schilderijen, nautische instrumenten en gebruiksvoorwerpen staan en liggen nog door en over elkaar. Van alle markten thuis Voorzitter Ton Forschelen van het Maas Binnenvaartmuseum merkt op: “Hier werken vijftien oud- De stuurgroep in overleg. Vlnr: stagiair Rob Custers, oud-schipper Wim van Look, voorzitter Ton Forschelen en begeleider Rob Kooiman. Oud-schippers Eric Laeijendecker en Fons Markgraaf aan het werk in de zaal van het Maas Binnenvaartmuseum in Maasbracht. (foto’s Noud van der Zee) schippers die van alle markten thuis zijn. Ze slopen, sjouwen, schilderen, leggen opslagdepots aan en richten dit museum opnieuw in. Het geeft een enorme boost aan deze verbouwing.” Rob Kooiman, door het bestuur aangetrokken om het herinrichtingsproject te begeleiden, knikt instemmend en zegt: “Ik vind het fantastisch wat ze verricht hebben. Zonder hen was dit niet mogelijk geweest. Vanuit mijn professie moet ik hier keuzes maken. Ik kan niet verwachten dat binnenvaartschippers het direct met mij eens zijn. Daarom beargumenteer ik de keuzes om een verhaal helder te kunnen vertellen aan bezoekers. Er staan hier veel objecten die een plek moeten krijgen in het museum. Van mij hoeft niets weg. Veel objecten slaan we op in depots. En in de toekomst halen we ze weer tevoorschijn bij wisseltentoonstellingen.” Rode draad De rode draad in het vernieuwde museumconcept wordt een thema tische en chronologische lijn in het verhaal van Maasbracht en de binnenvaart: het kanaliseren van de Maas en het graven van het Julianakanaal, het ontstaan en de opkomst van de haven, het verhaal over het schepenkerkhof van september ‘44 en de bloeiperiode van de haven en de binnenvaart na de oorlog. Ook het leven aan boord en het vervoer over water in de 21e eeuw krijgen een plaats. “En voor de echte liefhebber heb je in de collectie nog de scheepsmodellen, die vertellen over het varen, en de verschillende maquettes, die vertellen hoe onder andere sluizen werken“, aldus Kooiman. Voorzitter Forschelen ontvouwde de vernieuwingsplannen al snel na zijn aantreden in 2017. Een voorname plek daarin kreeg het thema zand en grind. “Dit in samenwerking met het provinciebestuur en de gemeente Maasgouw, die bezig waren de Maasplassen als recreatief speerpunt op de kaart te zetten. Als bestuur hebben wij de Maas en de Maasplassen gekoppeld aan de binnenvaart omdat deze bedrijfstak in Limburg eerst de steenkolen vervoerde en nadien het zand en grind.” Bij de zogeheten ‘blauwe golf’, die als een groot museummeubel het verbindingselement vormt in dit nieuwe concept, licht hij een tipje van de sluier: “De blauwe golf is enerzijds de vertaling van de museumfilosofie van erfgoedspecialiste Agnes Vugts. Ze zegt dat we gefocust moeten blijven op datgene wat we zien en niet afgeleid mogen worden. Anderzijds respecteren we de wens van de vrijwilligers, die van oordeel zijn dat de vitrines behouden moeten blijven in de nieuwe collectie. Deze twee zienswijzen hebben we gecombineerd en dat heeft geleid tot de vervaardiging van dit nieuwe museummeubel, ontworpen door binnenhuisarchitecte Marina Slagboom.” ‘Less is more’ Het uitgangspunt less is more werd toegepast op de zeer uitgebreide collectie scheepsattributen en -modellen. Forschelen: “We hebben daarom twee depots ingericht voor het opslaan van museumstukken. Op deze manier kunnen we collecties wisselen en het Maas Binnenvaartmuseum thematisch inrichten. We laten dus niet alles meer tegelijk zien.” Het Maas Binnenvaartmuseum in Maasbracht is op woensdag, zaterdag en zondag geopend van 14.00 tot 17.00 uur. De entree bedraagt 5 euro. LIMBURG ONDERNEMERS UIT LIMBURG De maritieme trots van Zuidoost-Nederland! OMRU SCHEEPSRAMEN Brouwersstraat 17 NL-6051 AA Maasbracht www.linssenyachts.com Peter Tinnemans 0622957187 www.tinnemans-scheepswerf.nl HET BESTE ZICHT OP SERVICE, KWALITEIT EN INNOVATIE www.omruscheepsramen.com Restaurant de Kolentip info@kolentip.nl . www.kolentip.nl 0475-559133

Binnenvaartkrant