Views
3 years ago

2019-11

  • Text
  • Boord
  • Goede
  • Jaar
  • Gaat
  • Vaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaart

28 21 mei

28 21 mei 2019 Wij feliciteren de familie Somers met hun m.t.s. “Somtrans LNG” Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft ontwerp, bouw en levering compleet schip mogen verzorgen voor Somtralux S.A. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com +31 (0)10-411 9595 WWW.OVERVLIET.NL Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com “Wij verzorgden de complete afbouw en danken Somtralux S.A. voor het vertrouwen” THE CONNECTING SPECIALIST TeamCo Shipyard BV ‘ Wij wensen het mts Somtrans LNG een behouden vaart. ’ Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665500 www.teamcoshipyard.nl info@teamcoshipyard.nl

29 De tien noviteiten van Somtrans De Belgische rederij Somtrans heeft met het mts Somtrans LNG een grote, innovatieve type C-tanker in de markt gezet die op veel fronten bewijst hoe uiterst veilig tankvaart tegenwoordig is. Het schip met hybride diesel-LNG-aandrijving is bezig aan zijn eerste reis op de Rijn. Met een lengte van 135 meter en een breedte van 22,80 meter is de Somtrans LNG niet alleen qua afmetingen een exclusieve tanker. Hij heeft ook een diesel-LNGaandrijving. “We zijn niet de eerste die op LNG vaart, maar wilden daar als rederij met één van onze schepen wel ervaring mee opdoen”, vertelt Somtransdirecteur Ronald Somers. LNG is milieuvriendelijk en gunstiger dan diesel. We willen dan ook graag kennis over deze brandstof in huis hebben.” Europese subsidie Het bouwen van een schip met LNG-motor was complexer dan aanvankelijk gedacht. “We gingen ervan uit dat het vrij eenvoudig zou lopen, maar het heeft bloed, zweet en tranen gekost. Er komen veel nieuwe regeltjes bij kijken en aangezien we vanuit INEA Europese subsidie krijgen, was de administratie zeer omvangrijk. Het EICB heeft ons hierbij als gespecialiseerd innovatiebureau uitstekend geholpen.” Rensen-Driessen Shipbuilding heeft de levering van het complete schip verzorgd, inclusief het ontwerp en de bouw. De afbouw vond plaats bij TeamCo Shipyard in Heusden. Bij DST in Duisburg liet Somtrans een nieuw onderwaterschip ontwerpen. “Dit was nodig omdat we voor een FLEX-tunnel hebben gekozen, gecombineerd met extra grote schroeven met een diameter van 2 meter. We hebben twee zware motoren van 2.000 pk. Om hun kracht efficiënt over te brengen heb je grote schroeven nodig die langzaam draaien met weinig verlies van energie. Zonder FLEXtunnel zouden de schroeven bij leegvaart boven de waterlijn liggen, waardoor je geen voortstuwing hebt.” Verder heeft de tanker, net als sommige drogeladingschepen en koppelverbanden, twee spudpalen op het voor- en achterschip. Hij kan overal aanmeren. Ook zijn er twee koproeren ingebouwd. (foto’s Somtrans) Slimme veiligheidsvoorzieningen Innovatief zijn ook de veiligheidsvoorzieningen aan boord. De radar geeft alarm als er een ander schip met AIS aan boord op aanvaringskoers ligt. De kapitein van de tanker krijgt dan het signaal dat hij actie moet ondernemen. Somtrans is een van de eersten die dit systeem gebruikt. De stuurhut is uitgerust met een Bridgescout. Met een laserstraal wordt de doorvaarhoogte gemeten als het schip een brug nadert. Als op 300 meter afstand blijkt dat de stuurhut te hoog staat, krijgt de kapitein het signaal om te stoppen dan wel het stuurhuis te laten zakken. Somtrans heeft dit systeem al op twee andere tankers, maar op de Somtrans LNG is het verder doorontwikkeld. Als de kapitein het waarschuwingssignaal negeert, gaat het stuurhuis automatisch omlaag. Op deze wijze worden aanvaringen met bruggen voorkomen. Via een wake up-call wordt de kapitein er bovendien toe aangezet om alle 15 tot 30 seconden de stuurhendel aan te raken. Doet hij dat niet, dan wordt het waarschuwingsgeluid intensiever. Reageert de kapitein ook daar niet op, 21 mei 2019 dan gaat aan boord een algemeen alarm af zodat de rest van de bemanning in actie kan komen. Hoog niveau “In totaal tien noviteiten”, vat Somers samen. “We streven als rederij naar vooruitgang en investeren in zaken die de scheepvaart naar een hoger niveau brengen.” Rederij Somtrans heeft nog twee zusterschepen in opdracht gegeven, maar dan zonder LNG-aandrijving. “We zijn gespecialiseerd in grote tankers en zien daar ook toekomst in.” Inmiddels heeft de Somtrans LNG de eerste reizen gemaakt. “We hebben in het ARA-gebied en tussen Gent en Antwerpen gevaren. Het schip vaart fantastisch, maakt erg weinig golven en haalt geladen een snelheid van 18,5 kilometer per uur. Dat is meer dan genoeg voor zo’n grote tanker.” Over het afbouwtraject is Somers erg tevreden. “TeamCo Shipyard kennen wij heel goed. We hebben er al zes schepen afgebouwd. Ook de samenwerking met alle onderaannemers is prima verlopen. Ik ben trots dat we dit uitdagende project gezamenlijk succesvol hebben afgerond.” Aan mts Somtrans LNG leverden onder andere: TeamCo Shipyard B.V. mm 0,5 L/D, schroef: 2 stuks 2000 mm, HCM534, generatorset 2 t.b.v. aandrijving Volledige inventaris Wärtsilä Netherlands B.V. Afbouw, koelwatertanks hoofdmotoren en 5-blads, tunnels: 2 stuks Van der Velden® boegschroef en ladingpompen 532kVA, Overvliet Assurantiemakelaars B.V. 2 x Wärtsilä hoofd motor 8L20DF 1480 ureumtanks 2x elk 6m3 FLEX Tunnel 4 DS 2000 incl. hydrauliek en motor Caterpillar, type C18 en generator Verzekering kW@1200 rpm, 1x Wärtsilä LNGPacTM Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. touchscreen bedieningspaneel Stamford HCM534, generatorset 3 t.b.v. RuGotech Pijpleidingen B.V. 90m3 capacity, met aangebouwde Tank Ontwerp, bouw en levering compleet schip De Leeuw en van Vugt B.V. Scheepsinte- boordnet 215kVA, motor John Deere, type Complete dekleidingsysteem Connection Space, 2x bunker stations, 2x Berg Maritieme Meetsystemen B.V. rieurbouw 6068 en generator Stamford HCM434 en Speedheat Breda ZF W10150 keer-koppelingen, 2x Wärtsilä Installatie tankinhoudsmeting en tankalar- Complete betimmering generatorset 4 t.b.v. boordnet 140kVA, Vloerverwarming Gas Valve Unit DN50 GVU-EDTM, 2x Wä- meringen, gasdetectie systeem voor stuur- De Wit Bunkering NV motor John Deere, type 6068 en generator Van Wijk Machinefabriek en Scheepsre- rtsilä brugpaneel en 1x FPP Control Panel huis en woning en doorvaarthoogtemeting Castrol smeerolie & gasolie Stamford UCM274 paratiebedrijf B.V. met dubbele handel Blommaert BVBA Den Breejen Shipyard Foresta Trading B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen, koproer- Werkina Werkendam B.V. Stuurhutrap met hoogglans gepolijst leu- Schroefasinstallatie Complete pakket F.T. VICTOR dienstpom- kleppen, spudpalen en autokraan De complete elektrische installatie inclusief ningwerk, dakradarmast type Loma, hek- Dik den Hollander Maritiem B.V. pen, 2x F.T. Ballast/stripping ejector ≈ 300 Verhaar Omega B.V. 2-draads databesturing, monitoringsysteem lichtbeugel type Nordica, voormast type Complete stoffering woning en stuurhuis, m³/u, F.T. Hydrofoor met luchtgekoelde Eén (1) Verhaar Omega boegschroefinstal- met touchscreenbediening, compleet Improval XL en aluminium davit inclusief marmoleum vloeren, tapijt, gordij- frequentieregelaar, F.T. Hydrofoor met aan/ latie type kanalen 31130S-4k (schroefdiam. nautisch pakket (exclusief radar), camera- Bridgescout nen, raambekleding / zonwering, matras- uit regeling, F.T. Smeerolie haspelsets, F.T. 1300mm) horizontale opstelling, 393kW bij systeem, complete airco installatie, satelli Brughoogtedetectiesysteem sen en bed textiel, bankstellen en stoelen, gasolie trimpompen en F.T. GVR smeerolie- 1780 omw/min. en één (1) Verhaar Omega etsysteem,tankmeetsysteem, Ecdis Inland Damen Marine Components huishoudpakket en hoekbank stuurhuis pompen boegschroefinstallatie type VBS1200sr Viewer, en AIS installatie Stuurpaneel: 2 stuks SP2700, incl. roer- Dolderman B.V. Hoko Installatiebedrijf (schroefdiam. 1200mm) horizontale opstel- Willems Piping & Equipment standaanwijzers RI 2700, hydraulisch ag- Uitlaatdempers en koelwatertank genera- Complete sanitaire installatie ling, 393 kW bij 1780 omw/min. en bedie- RVS LNG brandstofleidingen gregaat: 2 stuks type HPP 2700-360 } 1-1-2 toren Kampers Shipyard B.V. ning wegafhankelijk incl. omschakeling WindeX Engineering B.V. / 11 kW (LS), roeraandrijving: 2 stuks type Dolpower BV Stuurhuis + hefkolom pomp/boegschroefbedrijf Airconditioning, overdrukinstallatie, RVS 2 DWK 6080/75 BOSS eco paneel, hydro- Generatorset 1 t.b.v. aandrijving boeg- Lloyd’s Register EMEA W&O Europe Klaproosters, ventilatoren, vent stacks, dynamische profielroeren: 2x2 sets type schroef en ladingpompen 532kVA, motor Geclassificeerd Afsluiters voor het ballastsysteem en de aansluiten turbo hoofdmotor en ventilatie HD 240, straalbuis: 2 stuks Optima 2020 Caterpillar, type C18 en generator Stamford Nassau Scheepsbenodigdheden BVBA dekleidingsystemen voorschip ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

Binnenvaartkrant