Views
3 years ago

2019-11

  • Text
  • Boord
  • Goede
  • Jaar
  • Gaat
  • Vaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaart

2 21 mei

2 21 mei 2019 MEMBER OF GEFO SHIPPING GROUP Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe PEGASUS Shipping S.à r.l. ist eine 100%ige Tochter der GEFO Gesellschaft für Oeltransporte mbH. Mit unserer eigenen Flotte von modernen Tankschiffen transportieren wir Gasprodukte auf der gesamten Rheinstrecke, den westdeutschen Kanälen und dem ARA Raum. Zur Verstärkung unseres Teams suchen wir zum nächstmöglichen Termin eine(n) erfahrene(n): Schiffsführer (Rheinpatent bis mind. Mannheim, ADN, gute Sprachkenntnisse in Deutsch/Niederländisch) Steuerleute mit Patent Unser Angebot: Luxemburger Beschäftigungsbedingungen Professionelle Unterstützung Geregeltes Freizeitsystem (14:14) Effi ziente Weiterbildungsmaßnahmen Ein motiviertes Team mit guten Aufstiegsmöglichkeiten Ihre Bewerbung Sind Sie ein Kandidat oder kennen Sie jemanden, der unser Team verstärkten möchte? Dann schicken Sie uns Ihre Bewerbung oder kontaktieren Sie uns direkt unter: PEGASUS Shipping S.à r.l. . 15a, Route d´Echternach, L-6617 Wasserbillig Telefon: +352 20 60 73 00 -13 . Bewerbung@pegasus-shipping.lu Wir suchen: Wij zoeken: Wir Rheinpatent suchen: bis Mannheim / Basel Wij Rijn zoeken: patent tot Mannheim / Basel Rheinpatent Radarpatentbis Mannheim / Basel Rijn Radarpatent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Radarpatent ADN-Certificaat ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Sprache: Deutsch und Niederländisch Taal: Nederlands en Duits Wir bieten: Wij bieden: Wir Hohes bieten: Sicherheitsverständnis Wij Veiligheid bieden: hoog in het vaandel Hohes Attraktive Sicherheitsverständnis Schweizer Arbeitskonditionen Veiligheid Aantrekkelijke hoog Zwitserse in het vaandel Attraktive Permanente Schweizer Weiterbildung Arbeitskonditionen Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden Zwitserse Permanente Aufstiegschancen Weiterbildung arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden zelf ontplooiing Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Mogelijkheden Goede promotie voor kansen zelf ontplooiing Attraktiver Gutes Betriebsklima Schichtwechselplan – Goede Comfortabele promotie 1:1 kansen verhouding van 3/3 oder 2/2 Wochen on und off Aantrekkelijke werktijd en vrije rotatieplanning tijd – Gutes Betriebsklima 3/3 Motiverende of 2/2 weken & inspirerende op en af Motiverende bedrijfscultuur & inspirerende Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung bedrijfscultuur – einfach bewerben über unsere Sollicitaties eenvoudig via onze Webseite! Sollicitaties website! eenvoudig via onze Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – website! einfach bewerben über unsere Bewerbungen an: Webseite! Jesko Wehrt Human Resources Manager Bewerbung über: Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs www.fluvia.eu tanker tanker shipping | tank | storage | tanker brokers Binnenvaartkrant zoekt voor uitbreiding van het verkoopteam een ACCOUNTMANAGER Voor de uitbreiding van het verkoopteam zoekt de Binnenvaartkrant een accountmanager (m/v) voor 40 uur per week. Hij of zij gaat deel uitmaken van een professioneel en ambitieus team dat vastbesloten is om elke twee weken hét vakblad voor de binnenvaart te maken. Functie De beoogde accountmanager houdt zich bezig met de verkoop van advertenties en geeft onze relaties deskundig advies inzake advertentiecampagnes. Binnen het team van de krant vervult de accountmanager een belangrijke rol. Het is daarom absoluut noodzakelijk dat de kandidaat een teamplayer is. Tevens is hij of zij iemand die goed om kan gaan met deadlines. Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Een goede kandidaat • Beheerst de Nederlandse, Engelse en Duitse taal in woord en geschrift • Beschikt over een HBO werk- en denkniveau • Heeft een commerciële instelling • Is communicatief vaardig, sociaal vaardig, stressbestendig en heeft een goede ‘telefoonstem’ • Is in bezit van rijbewijs B Tevens spreekt het in zijn of haar voordeel als de kandidaat • Belangstelling heeft voor de binnenvaart • Een opleiding en ervaring heeft in verkoop en relatiebeheer Verdiensten Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn afhankelijk van opleiding en ervaring. Kandidaten worden verzocht een motivatiebrief met cv te sturen aan karin@binnenvaartkrant.nl.

3 21 mei 2019 Rekenkamer maant minister: Meer geld nodig voor onderhoud aan bruggen en sluizen Door gebrek aan onderhoud aan bruggen en sluizen neemt het aantal stremmingen door storingen op het hoofdvaarwegennet toe. Daarom moet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meer geld steken in het onderhoud, vindt de Algemene Rekenkamer. “De onderhoudsachterstand van sluizen en bruggen is urgenter dan het beeld dat uit de jaarverslagen van de minister van Infrastructuur en Waterstaat naar voren komt”, zegt Francine Giskes, collegelid van de Algemene Rekenkamer. Die instantie onderzoekt of de rijksoverheid publiek geld zinnig, zuinig en zorgvuldig uitgeeft. Op 15 mei bracht de Rekenkamer zijn zorgen over het onderhoud van vaarwegen naar buiten. Die dag, de derde woensdag van mei, is traditioneel de dag waarop het kabinet verantwoording aflegt over het in het afgelopen jaar geveore beleid en bestede geld. Achterstallig De Rekenkamer constateert dat meer geld nodig is om “de boeggolf aan uitgesteld en achterstallig onderhoud weg te werken”. Een groot deel van de bruggen en sluizen in Nederland is zestig jaar of ouder. Ze naderen het einde van hun levensduur. De kans op storingen neemt hierdoor toe. Schippers kunnen vaker te maken krijgen met wachttijden of moeten omvaren, stelt de Rekenkamer. “Terwijl het goederenvervoer over water juist van belang is om de verkeersdrukte op het wegennet te verminderen.” In 2018 is 288,8 miljoen euro uitgegeven aan het beheer en onderhoud van het hoofdvaarwegennet. De omvang van uitgesteld onderhoud bedroeg eind vorig jaar 414 miljoen, heeft de Rekenkamer becijferd. Daarvan heeft minister Cora van Nieuwenhuizen slechts 37 miljoen aangemerkt als achterstallig. Ze heeft aangegeven dat er voor de periode na 2021 een jaarlijks tekort is van 18 miljoen euro voor het onderhoud en beheer van bruggen en sluizen in het hoofdvaarwegennet. “Als onderhoud te lang wordt uitgesteld, neemt de kans op storingen toe. Dit kan uiteindelijk leiden tot hogere kosten”, aldus Francine Giskes. Meer stremmingen Het kabinet-Rutte III heeft extra geld beschikbaar gesteld voor Drugslab ontdekt op binnenschip De politie heeft in het weekend van 10 tot en met 12 mei een drugslab ontdekt en ontmanteld aan boord van een binnenvaartschip dat lag afgemeerd in Moerdijk. In het ruim werd cristal meth geproduceerd. De Nederlandse eigenaar en drie Mexicanen zijn gearresteerd. Tijdens het onderzoek en de ontmanteling zonk het motorschip, dat lag afgemeerd in de dorpshaven van Moerdijk, gedeeltelijk. Vermoedelijk door sabotage op afstand. “Rond 00.30 uur begon het schip water te maken”, meldde de politie. “Het water stroomde in hoog tempo naar binnen. De medewerkers van de diverse hulpdiensten moesten hun werkzaamheden staken en de boot verlaten. Uit onderzoek bleek dat er een soort boobytrap in werking was gesteld.” De in werking gezette pomp stopte even plots als hij was begonnen. Daarmee was het risico geweken en kon het onderzoek zaterdag nieuwe infrastructuur. In 2018 gaat het om 543 miljoen euro voor vervoer over de weg, water en het spoor samen. “Maar dit bedrag en ook andere middelen (samen € 700 miljoen) zijn doorgeschoven naar 2020 en 2021 omdat de planning van de aanleg van infrastructuur tijd vergt”, merkt de Rekenkamer op. Het aantal stremmingen door storingen en ongepland onderhoud op het hoofdvaarwegennet is fors toegenomen. Uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer blijkt dat 26 objecten in de periode van januari 2017 tot juni 2018 meer dan drie dagen geheel of gedeeltelijk afgesloten zijn geweest. In twee jaar tijd is de niet-beschikbaarheid door storingen en ongepland onder houd verviervoudigd. De Algemene Rekenkamer beveelt de minister aan om prioriteit te geven aan het wegwerken van het uitgesteld onderhoud. Ook zou de minister meer inzicht kunnen geven in de bruggen en sluizen die het einde van hun levensduur naderen en wat daar de veiligheidsrisico’s en financiële consequenties van zijn. Nederlandse scheepsbouw: 400 miljoen meer omzet In 2018 is de omzet van de ruim honderd Nederlandse scheepswerven en achthonderd maritieme toeleveranciers met 400 miljoen euro gestegen. De maritiem-technologische sector kwam bijna 6 procent hoger uit op 7,3 miljard euro. Dat maakte brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology donderdag 16 mei bekend. “Helaas betekent een stijging van de omzet niet altijd winst”, aldus NMT. “Bij veel bedrijven bleven de prijsniveaus onder druk staan.” worden voortgezet. Een gespecialiseerd bedrijf heeft tonnen vervuild water uit het ruim in tankwagens overgepompt en afgevoerd. (foto Ries van Wendel de Joode) De scheepsbouw is goed voor 29.072 banen (fulltime), een stijging van bijna 4 procent ten opzichte van 2017. Er is ruim 300 liter methamfetamineolie in beslag genomen. Verder was er een grootschalige partij afval aan boord aanwezig. Doorzettingsvermogen NMT-voorzitter Bas Ort zei bij de presentatie van de cijfers: “In 2018 zijn in Nederland weer veel orders aangenomen en schepen afgebouwd. De focus ligt op complexe en innovatieve schepen en de diversiteit is enorm." "Onze zeescheepsbouwers hebben het wel behoorlijk lastig gehad in 2018. Het getuigt van doorzettingsvermogen dat ze, ondanks de uitdagingen, blijven vernieuwen en orders voor nieuwe scheepstypen binnenhalen. Gelukkig laten deelsectoren, zoals de superjachtbouw, een stabiel beeld zien.” Buitengewoon goede zaken In de categorie binnenvaart, visserij en kleine zeegaande schepen deden bedrijven “buitengewoon goede zaken” in 2018, aldus NMT. De orderintake van luxe riviercruiseschepen steeg flink ten opzichte van 2017. Ook werd veel Een 40-voets container was gevuld was met zo’n 10.000 liter drugsafval en chemicaliën voor methamfetamine. onderhoud gepleegd. De hellingen en dokken waren steeds goed bezet. In 2018 ontvingen de werven in deze categorie bouwopdrachten voor 185 schepen (2017: 198). Er werden 183 schepen opgeleverd (2017: 155). “Waar het aantal nieuwe opdrachten licht is gedaald laat het aantal opleveringen een mooie plus zien. Het orderboek is stabiel gebleven met 143 schepen in portefeuille eind 2018 (2017: 146).” Breaking Bad Wie had kunnen voorspellen dat in ons eigen Moerdijk 'Breaking Bad' werkelijkheid zou worden. Een crystal meth-laboratorium aan boord van een origineel binnenschip, gerund door Mexicanen. Eigenlijk nog slimmer dan Walter White in de geniale Netflix-serie het had kunnen bedenken (hij bouwt een meth-lab onder een wasserette) want wat is er nou onschuldiger dan een binnenschip? Briljant gevonden. Een genie verspild aan de misdaad. De Telegraaf kopt: ‘meth-lab op boot’. Bij De Telegraaf moet je geen genie zoeken. Zonder drugs te gebruiken zag ik ineens een beeld voor me van de binnenvaart over dertig jaar. Science fiction à la de film 'Blade Runner', waarbij op de beurs in Gorinchem alleen maar robots rondlopen omdat alle schepen autonoom varen. De schipper-robots shoppen een beetje bij alle volautomatische stands en besturen draadloos op afstand een vloot kriskras door Europa. Precies als nu dus, alleen de mens ontbreekt. Veel beter voor de biodiversiteit want als er één dier soort verantwoordelijk is voor de aftakeling van de planeet (en het is er inderdaad maar één) dan zijn wij mensen dat. Aldus het 'Global Assessment Report' (vrij vertaald: hoe staat de aardkloot ervoor) van de VN. Je zou er neerslachtig van worden. Gelukkig maakt het Koningshuis ons altijd weer aan het lachen. De neef van de koning, huisjesmelker Prins Bernhard, laat zien dat het allemaal nog veel erger kan en haalt de Formule 1 naar Nederland. Als straks alle schepen zelf varen en alle auto’s zelf rijden, kunnen mensen fijn naar rondscheurende in meer dan één opzicht fossiele raceauto’s zitten luisteren. Nostalgie 2049. Ja, ik begrijp dat Max Verstappen dan te oud is. Nee, dat van die schepen weet ik nog niet zo net. Auto’s gaan straks allemaal zelf rijden, maar schepen, ik moet het nog zien. De automobielindustrie begrijpt dat die mega-investeringen in elektrische, zelfrijdende auto’s alleen maar uit kunnen als grote concerns samen gaan werken. Samenwerken en binnenvaart. Het is moeilijk een lachstuip te onderdrukken als weer eens een argeloze politica of optimistische ondernemer dat werkwoord in de mond neemt als panacee voor alle denkbare problemen, meestal met een blik van opperste genialiteit. De hobbel van de samenwerking maakt het voor de binnenvaart wat lastiger om straks autonoom mee op te stomen met het wegverkeer. Niet zeggen dat het niet kan. Robots vinden nu al hun weg in het menselijk lichaam, de meest complexe structuur van het universum. De mens blijft toch altijd nieuwe dingen bedenken. Een meth-lab op een binnenschip – je moet er maar op komen. Dan heb je toch echt eerst zelf een pilletje genomen. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant