Views
2 years ago

2019-10

  • Text
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Meter
  • Eerste
  • Rotterdam

32 7 mei

32 7 mei 2019 Thecla Bodewes Shipyards levert duwboot aan CFT Geringe diepgang gaf doorslag bij Ambitious Thecla Bodewes Shipyards heeft de Ambitious opgeleverd aan Compagnie Fluviale de Transport (CFT). Deze duwboot wordt ingezet op de Donau en geëxploiteerd door CFT Danube, een dochteronderneming van CFT. Een belangrijk argument voor CFT om voor deze KP1250 pusher te kiezen was de geringe diepgang: die is namelijk maximaal 1,50 meter. De Donau is de op een na langste rivier van Europa, maar wel een van de slechtst bevaarbare rivieren vanwege de lage waterstand. Met deze shallow water pusher verwacht CFT door te kunnen varen, terwijl andere schepen het af moeten laten weten. CFT is onderdeel van de Sogestran Group en is marktleider in het Franse transport over binnenwateren. Om ook werk uit te kunnen voeren op andere Europese rivie- Aan duwboot Ambitious leverden o.a.: Thecla Bodewes Shipyards Afbouwwerf hydrodynamische profielroeren: 4 stuks Beerens Handelsonderneming B.V. HD 200 en straalbuis: 2 stuks Ø 1462 mm Dakradarmast type Savanna, stuurhuistrap type Optima met verstelbare treden, loopbruggen, HR Piping B.V. boordlichtbakken, Davit WLL 300 kg, BX Complete machinekamer installatie woningdeur en wegneembare scepters Kampers Shipyard B.V. (foto’s Thecla Bodewes Shipyards) Breman Shipping Installation B.V. Stuurhuis + hefkolom Sanitary system (pipelines), hot water Pon Power B.V. 2x Caterpillar C32 van elk boiler, UV system, hydrophore pump, 1014 pk en 2x Caterpillar C4.4 generatorsets van elk 86 kVA sanitary equipment, airconditioning, air handeling unit, several ventilation fans and Scheepsschroevenreparatie Kampen delivery grids B.V. Levering schroef diameter 1660 mm, De Waal Machinefabriek B.V. 5 blads Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa schroefasseals en stevenoog elektrische installatie, touchscreens en Snijder Scheepselektro B.V. Complete en hoospijp PLC besturing, compleet nautisch pakket, Damen Marine Components camera systeem en gas detectie systeem Stuurpaneel: SP2700, inclusief roerstandaanwijzer RI 2700, hydraulisch aggre- type VSG-1000 met Diesel motor (283 kW Veth Propulsion B.V. 1 Veth stuurrooster gaat: type HPP 2700-360 } 0-2-2/11 kW, / 1800 rpm) roeraandrijving: type 4 DWKK 6080/75, ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE ren heeft CFT eind 2018 dochteronderneming CFT Danube opgezet, met het hoofdkantoor in Bratislava. Daarvandaan gaat de Ambitious de Donau bedienen. KP1250 Pusher Thecla Bodewes Shipyards heeft de afgelopen jaren zeven duw boten van het type KP1250 geleverd aan klanten over heel de wereld. Met een paar klantspecifieke aanpassingen voldeed de KP1250 geheel aan de wensen van CFT. Zo wilde CFT wat extra vermogen en daarom is deze duwboot uitgerust met twee Caterpillar-hoofdmotoren: CAT C32 met 2 x 746 bkW. Hiermee is hij prima in staat de vier duwbakken van CFT te duwen. Die zijn elk 79 meter lang en 11,45 meter breed. De voorgaande duwboten waren uitgevoerd met een 2-traps hefkolom voor het stuurhuis waarmee de maximale hoogte 10,60 meter was. CFT wilde graag hoger komen met het stuurhuis, voor een betere zichtlijn over de bakken. Daarom is de Ambitious uitgerust met een 3-traps hefkolom, waardoor de maximale hoogte 12 meter is geworden. De kruiplijn van de KP1250 is 5 meter. De boot is 29,5 meter lang en 11,20 meter breed. Langdurige relatie Thecla Bodewes Shipyards en CFT hebben al een jarenlange relatie. Zo leverde de werf eerder de innovatieve minerale oliënduwbak SM9 en de LGP-tankbakken Crzes en Hermitage. Die varen op de Rhône voor CFT GAZ. Wij wensen Compagnie Fluviale de Transport veel succes met duwboot Ambitious DAMEN MARINE COMPONENTS REGISTERED TRADEMARK OF DAMEN MARINE COMPONENTS BY BINNEN VAART KRANT

33 7 mei 2019 Informatie over alle Donau-bruggen staat online Scouts bouwen zelf nieuwe sleepboot De leden van Scoutingvereniging Admiraal de Ruyter uit Krimpen aan de Lek zijn sinds januari 2018 bezig met een ambitieus project: de scouts bouwen zelf een nieuwe sleepboot voor hun Scoutinggroep. Via crowdfunding en sponsoring zamelen ze geld in, maar het bouwen doen zij helemaal zelf: er is genoeg kennis en ervaring aanwezig binnen de vereniging. Voor een waterscoutinggroep als die van Admiraal de Ruyter is een goede sleepboot onmisbaar op het water. Tijdens de bijeenkomsten van de groep, die voornamelijk in het teken staan van sport en spel, gaan de jeugdleden het water op in zes lelievletten en vier juniorvletten. Door de stroming en de drukke beroepsvaart op de Lek is een goede sleepboot erg belangrijk voor de veiligheid van de leden. Eisenpakket Kris Blanken, werkzaam als assistent-projectmanager bij scheepswerf Zwijnenburg en al van jongsaf aan lid van de waterscouts: “De oude sleper heeft vele jaren dienst gedaan, maar zo’n drie jaar geleden al staken wij de koppen bij elkaar om voor een nieuwe sleper te gaan zorgen.” “Wij hadden een flink eisenpakket (foto Scoutingvereniging Admiraal de Ruyter) waaraan de boot moest voldoen en met alle kosten die daarmee gepaard gaan, was er maar één uitkomst mogelijk: zelf bouwen." Leerzaam Een geweldig en leerzaam project waarmee wij ook jongeren enthousiast weten te maken voor de scheepsbouw, havens en logistiek.” Voor het eind van 2019 hopen de waterscouts het project af te ronden. Ze zijn daarvoor afhankelijk van sponsors en de uren die de vrijwilligers in het project kunnen steken. De Oostenrijkse vaarwegbeheerder via donau heeft de belangrijkste kenmerken van alle Donau-bruggen online opvraagbaar gemaakt om de goederen- en passagiersvaart te ondersteunen bij het opstellen van hun reisplanning. In samenwerking met experts uit de Donau-oeverstaten bracht via donau onder meer de locatie van de bruggen in kaart. Ook gegevens over de doorvaarthoogte bij de hoogste waterstand, de doorvaartbreedte bij laagwater, de belangrijkste pegels, het aantal doorvaartopeningen en de toegestane doorvaartrichting zijn bijeengebracht . Het verzamelen en ontsluiten van deze data werd door Europa ondersteund via het RIS COMEXproject. Via donau zal alle gegevens continu actualiseren. De lijst is te raadplegen op www.viadonau.org. Via donau wijst er nog wel op dat de beslissing om een brug te passeren de verantwoordelijkheid van de schipper is. De organisatie kan op basis van de data die zij beschikbaar stelt niet aansprakelijk worden gesteld bij eventuele schade. Training over brandstoffen en smeermiddelen Op donderdag 23 mei houdt Mobil-distributeur Den Hartog een technische training over de nieuwe emissie-eisen voor de scheepvaart: zowel IMO als Stage V. De bijeenkomst vindt plaats bij het bedrijf in Groot-Ammers en duurt van 10.00 tot 16.00 uur. Aan de orde komen onderwerpen als de gevolgen van de Stage V-norm voor smeermiddelen en brandstoffen en hoe het beste kan worden omgegaan met eventuele motorproblemen. Meer informatie is te verkrijgen via (0184) 66 12 75 en op de stand van Den Hartog tijdens Maritime Industry: stand B102. De ene trend is de andere niet Ik vraag mezelf regelmatig af: zijn we helemaal doorgeslagen op deze planeet? De ontwikkelingen, trends en hypes volgen elkaar in een nauwelijks bij te benen tempo op. Onhaalbaar vind ik het zelf om alles te volgen, laat staan toe te passen in ons bedrijf – en niet te vergeten in ons privéleven. Daarentegen is het wel een normaal gegeven dat je bekijkt wat jouw toekomstvisie/doel is voor over vijf tot tien jaar. Daar moet je voortdurend aan toetsen en op inspelen. Mijn filosofie is altijd geweest om een stabiel bedrijf neer te zetten en te behouden. Dat is ook prima gelukt. Ik heb een krachtig fundament opgebouwd; dat geeft rust en dat draag je dan ook uit naar de mensen met wie je werkt. Dat vind ik persoonlijk een groot (en onbetaalbaar) goed. Hoe ga jij om met de ontwikkelingen in de binnenvaart? Wat betekenen ze voor jouw visie en toekomst? Wat staat de scheepvaart van de 21e eeuw te wachten. Ik geef op deze plaats slechts enkele ontwikkelingen die spelen: • Gaan we autonoom varen? De technologie vliegt vooruit en dat roept de vraag op bij een aantal bedrijven of in de toekomst de containerschepen überhaupt nog door mensen worden bestuurd. Hier kan je zelf al mee aan de slag. Het is wel een lastige juridische kwestie die veel vragen oproept. Bijvoorbeeld over de aansprakelijkheid als er iets misgaat. • Er komen steeds meer goederen via de Rotterdamse haven het land binnen. Het aantal zeeschepen dat de haven aandoet, groeit. Er moeten meer containers vervoerd worden. Wat heeft dit voor gevolgen en kunnen wij dit in ons landje wel aan qua infrastructuur? • Zijn de rivieren nog wel geschikt om grotere schepen te faciliteren? De Maas is ooit geschikt gemaakt voor vervoer per schip voor onder andere bulktransport vanuit de mijnen. De prognose voor 2040 is dat het aantal scheepspassages van 28.000 naar een kleine 30.000 stijgt en dat het gemiddelde laadvermogen van circa 1.700 naar 2.223 ton gaat. En zo kunnen we eindeloos verder opsommen. Naast alle snufjes en nieuwe ontwikkelingen aan boord. Denk alleen al aan telefoons, computers en aandrijvingen. Ontwikkelingen doorzetten doe je niet op gezette tijden. Het heeft geen begin en geen einde. Flexibel zijn, meebewegen of juist tegen de stroom in gaan… Dat zijn je eigen keuzes. Zelf zwem ik graag zo af en toe ook eens tegen de stroom in. Ook dat werkt zeer verrassend, kan ik je uit eigen ervaring meegeven. MRS. SCHEEPSSCHROEF door Dymphina Jooren (directeur Jooren Scheepsschroeven)

Binnenvaartkrant