Views
2 years ago

2019-10

  • Text
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Meter
  • Eerste
  • Rotterdam

28 7 mei

28 7 mei 2019 Wij wensen Wijgaart Shipping B.V. heel veel succes met mts Colorado Rotterdam – Nijmegen – Millingen a/d Rijn Loswal 5 . 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN . T +31 481 438310 . info@heijmen.nl heijmen.nl . scheepsuitrusting.nl . stuurstoelen.com Wij leverden de complete tankmeting- en alarmering, alsmede druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem. Wij feliciteren Wijgaart Shipping B.V. met mts Colorado en wensen haar veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Wij wensen Wijgaart Shipping B.V. en bemanning veel succes en een behouden vaart met mts Colorado Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4 Nederland 7241CL Lochem T: 0031 573 250 680 E: info@shipbuildingservice.nl www.shipbuildingservice.nl Shipyard Kladovo Djerdapskiput b.b. 19320 Kladovo Serbia T: 00381 19 801 024 E: office@shipyardkladovo.com www.shipyardkladovo.com DE TROSSEN KUNNEN LOS! Het team van Asto Shipyard wenst mts Colorado een voorspoedige en behouden vaart! TO BE EXACT. Het vakmanschap van Asto Shipyard is veelzijdig. AFBOUW - CASCOBOUW - CONSTRUCTIE - ELEKTRA - HYDRAULIEK - LEIDINGWERK - ONDERHOUD POEDEROVERSLAG - REPARATIE - RVS/ALUMINIUM - STEVENDOK - VERSPANING Alle disciplines onder één dak - voor nieuwbouw, afbouw, reparatie en onderhoud van hoogwaardige binnenvaartschepen en scheepvaartgerelateerde projecten. Van ontwerp tot oplevering. ASTO SHIPYARD heeft alles in eigen huis. ALLES? KIJK OP WWW.ASTO-BV.NL f in

29 7 mei 2019 Colorado past perfect in vloot van Wijgaart Shipping DOOR JAN HOEK Colorado is een van de vijftig staten van de Verenigde Staten en heeft Denver als hoofdstad. De staat is genoemd naar de Rio Colorado, Spaans voor ‘Rode Rivier’. Dat is zeker niet het binnenwater waar de tanker Colorado te vinden zal zijn… De vaarwegen richting Karlsruhe en Basel liggen meer voor de hand. De onder regie van John van de Wijgaart bij Asto Shipyard in Raamsdonksveer afgebouwde type C-tanker gaat varen voor GEFO en beschikt over acht tanks van 375 kuub. De Colorado is het veertiende schip van het familiebedrijf Wijgaart Shipping van de broers John en Addie. De broers zorgden voor nieuws met de bouw van de Zembla (135 x 17,20 meter), het groenste drogeladingschip in de binnenvaart, uitgevoerd met een hybride voortstuwing en katalysatoren. Ook met de Colorado is weer een spraakmakend, 2.894 ton metend schip gebouwd. Een opvallend licht schip ook, met een kruiplijn van slechts 4 meter. Tussen de aankomst van het casco bij Asto Shipyard tot en met het laden voor de proeftijd zat precies elf weken. Gevarieerde vloot De gebroeders Van de Wijgaart begonnen hun werk als zelfstandige ondernemers in mei 1988 met de bouw van de Zembla, in juni 2000 gevolgd door de Nova Zembla. Het eerste schip dat de naam van een Amerikaanse staat kreeg, was de Nevada in 2003. Naast de zojuist afgebouwde Colorado bestaat de vloot uit de motortankschepen California, Florida, Nevada, North Carolina, South Carolina en de Virginia, in totaal goed voor ruim 28.000 ton. De vrachtschepen zijn de Amazone, Justin, Michigan, Missouri en de Zembla, die in totaal 2.870 TEU kunnen vervoeren. Daarnaast maken ook twee koppelverbanden deel uit van de Wijgaart-vloot: de Arizona I + II en de Montana I + II, goed voor het transport van nog eens 728 TEU. Verguld “Bijzonder verguld zijn we met de overname begin april van de Marajo en de Mejana, die wij omgedoopt hebben in Missouri en Michigan. Onze tankers varen voornamelijk in het ARA-gebied; de twee koppelverbanden op Germersheim, waar we met Wijgaart Shipping al ruim 25 jaar op varen; de Amazone vaart op het traject van Antwerpen naar Düsseldorf en drogeladingschip Zembla vaart op het traject van Rotterdam naar Neuss”, vat een trotse John van de Wijgaart samen. Sinds augustus 2018 is het familiebedrijf gevestigd aan het Veerplein in Zwijndrecht. (foto’s Jan Hoek) De 100 procent dochter van Wijgaart-Group MDN (Maritieme Dienstverlening Nederland) werkt eveneens vanuit Zwijndrecht en is een gerenommeerd uitzend- en detacheringsbureau voor goed opgeleid nautisch personeel aan boord en brug- en sluiswachters. MDN wordt geleid door Martin de Bruijn die ruim twintig jaar ervaring heeft met het werven/selecteren, uitzenden en detacheren van vast en tijdelijk personeel in de binnenvaart. Lichter bouwen De broers John en Addie van de Wijgaart lieten de casco’s van de Nevada en de Colorado bouwen door de broers Gerrit en Reinder de Jonge, die met hun bedrijf Gebr. De Jonge Shipbuilding Service een eigen werf in het Servische Kladovo aan de Donau hebben. Bij de ontwikkeling van de in 2017 gebouwde Nevada lag het accent op de combinatie van draagvermogen, snelheid, minimaal brandstofverbruik en comfort, waaraan nog het De Jonge Eco-Nomy-concept werd toegevoegd. In nauwe samenwerking met Wijgaart Shipping werden er nieuwe tekeningen gemaakt, waarbij de scheepslijnen van het casco nog meer geoptimaliseerd werden. Het stuurhuis is voor de woning geplaatst en door gebruik te maken van een sterkere staalsoort kon er lichter worden gebouwd. Het eindresultaat is ook nog eens een qua uiterlijk prachtig schip. Stapsgewijs groeien “We wilden in de buurt van de tonnage van de Sunrise-schepen komen en zitten daar nog zo’n 30 ton onder”, concludeert Van de Wijgaart. Op de vraag of de bouw van de Colorado een uitbreiding van de vloot is of vervanging, zegt hij lachend: “Nee, alleen maar omdat ik schepen afbouwen zo leuk vind.” En dan serieuzer: “Wij willen met Wijgaart Shipping stapsgewijs groeien en bouwen alleen maar af als we zekerheid van vracht hebben. Op de twee containerschepen die we onlangs hebben overgenomen zitten langdurige charters en dat geldt ook voor de Colorado. Via GEFO hebben we voor dat schip een langdurig contract afgesloten.” “We willen schepen afbouwen die geheel voldoen aan onze wensen en eisen. Dat is ook de reden dat we zelf betrokken waren bij het ontwerp van het schip en we ook de toeleveranciers hebben uitgekozen. De Nevada was eveneens onder onze regie afgebouwd bij Asto Shipyard en dat was zo goed bevallen dat we ook de Colorado er hebben afgebouwd.” Weinig verschillen “Er zijn verder weinig verschillen tussen de twee schepen; op beide schepen zorgen twee Caterpillars C18 van 685 pk elk voor de voortstuwing en zelfs de inrichting van de woning is op beide schepen hetzelfde. Er komt nog een derde schip van dit type; het casco wordt weer in Kladovo gebouwd dat naar verwachting begin 2020 aankomt bij Asto Shipyard. De staat Alabama komt deze maal op de boeg te staan.” Dat is dan de dertiende Amerikaanse staat in de vloot van Wijgaart Shipping. Daarna kunnen door de broers Van de Wijgaart, stapsgewijs, nog 37 schepen gebouwd worden voordat de namen van de staten op zijn. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@emsbv.nl www.emsbv.nl Wij bedanken Wijgaart Shipping B.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts COLORADO een goede vaart. Wij verzorgden de complete E-installatie. Aan mts Colorado leverden onder andere: Asto Shipyard Afbouwwerf Shipyard Kladovo Bouw casco Gebr. de Jonge Levering casco All Pumps Holland B.V. Complete Victor pompen pakket met Teamtec ejectoren Berger Maritiem Sales & Service V.O.F. Twee CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven en twee CFD geoptimaliseerde straalbuizen VICUSdt Ontwerp en productie van twee CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven Menaga Ontwerp en productie van twee CFD geoptimaliseerde straalbuizen Blommaert BVBA Voormast type Improval, boordlichtbakken type Isis, heklichtbeugel type Arizona, dakradarmast type Nikki en stuurhuttrap Bunkerstation Heijmen B.V. Smeerolie, gasolie en scheepsbenodigdheden CCM3 Het pompsysteem en alle leidingwerk ClimaLogic B.V. Airconditioning-installatie, overdrukinstallatie, sanitair systeem, machinekamer ventilatoren, RVS afsluitbare roosters en dekventilatoren Damen Marine Components Stuurpaneel: SP2700, inclusief roerstandaanwijzer RI 2700, hydraulisch aggregaat: type HPP 2700-360 } 2-1-0/11 kW, roeraandrijving: type 4 DWKK 6080/75, hydrodynamische profielroeren: 4 stuks HD 220 en straalbuis: 2 stuks Ø 1762 mm type Optima Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie Dolpower B.V. T.b.v. voortstuwing: 2 Stuks Caterpillar motoren, type C18 vermogen 680 pk en 2 Stuks Reintjes keerkoppelingen, type WAF 364 en generatorset t.b.v. boegschoef- en ladingpompbedrijf 530kVA, Caterpillar motor, type C18, Stamford generator, type HCM534 en generatorset t.b.v. ladingpompbedrijf en boordnet 159kVA, John Deere motor, type 6068, Stamford generator, type UC274 en generatorset t.b.v. boordnet 62kVA, John Deere motor, type 4045H, Stamford generator, type UC224 EMS Group B.V. Complete E-installatie EPS European Pump Services B.V. Een stuks Bornemann slobpomp, type W3 met een capaciteit van ca. 20m3/uur en aangedreven door een drukvaste ABB elektromotor Hoveko B.V. Complete tankmeting- en alarmering, alsmede druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis + hefkolom Lloyd’s Register EMEA Geclassificeerd Muehlhan B.V. Stralen en coaten ladingtanks PSI Pijpleidingen Dekleidingen Reintjes Benelux bvba 2x WAF 364 L met reductie van 6,048:1 Root recruitment Coating werkzaamheden TVM Verzekeringen Verzekering VE-woning en scheepsstoffering Complete stoffering woning en stuurhuis incl. Ve-screen zonwering Verhaar Omega B.V. Eén (1) Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type VBS1200sr (schroefdiam 1200mm) verticale opstelling, 393 kW bij 1800 omw/ min., bediening wegafhankelijk incl omschakeling Pomp/Boegschroefbedrijf en één (1) Schroefcompressor Atlas Copco MAS GA11 FF opgebouwd op 500L Lloyds ketel W&O Europe Afsluiters voor in de machinekamers ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

Binnenvaartkrant