Views
2 years ago

2019-10

  • Text
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Meter
  • Eerste
  • Rotterdam

24 7 mei

24 7 mei 2019 Breda Foto: Media Creators Wij wensen CCT Moerdijk een behouden vaart met de Alphenaar Maritieme betimmeringen en interieurbouw maritiem werkendam OMRU SCHEEPSRAMEN Dik den Hollander Maritiem B.V. Leeghwaterstraat 11, 4251 LM Werkendam T 0183-663159 M 06 10 939581 E info@dikdenhollander.nl I www.dikdenhollander.nl Non Ferro bv BY Stuurhuizen B.V. expertise survey BINNEN VAART KRANT

25 7 mei 2019 Gedwongen afscheid van pulsvisserij jaagt vissers op kosten DOOR EVERT BRUINEKOOL Het Europees verbod op de pulsvisserij hakt erin bij de Nederlandse visserij. Op 31 mei moeten 42 vissers overschakelen van pulsvisserij naar de traditionele boomkorvisserij en eind van het jaar geldt hetzelfde voor nog een twintigtal vissers. Buiten de platvis mag er ook op garnalen niet meer met puls gevist worden, een minder bekende en gebruikte tak van de pulsvisserij. 80.000 euro voor een nieuw vistuig is voor de vissers nog de kleinste kostenpost. Bij een onbekend aantal kotters is ook de machinekamer aan de beurt . Bij een aantal motoren gaat het om aanpassing van de nokkenas en er zijn ook schepen die voor boomkorvisserij onvoldoende vermogen hebben, bijvoorbeeld doordat ze een oudere motor hebben. Die moeten hermotoriseren. Meer motorvermogen Voor de boomkorvisserij is minimaal twee keer zoveel vermogen nodig als voor pulsvisserij, waar de vissen door stroomstootjes (van 15 Volt) opschrikken en in het netzwemmen. Bij de boomkorvisserij wordt gevist met een wekker: een ketting die over de bodem sleept. Zowel de motoren als het schip worden dan veel zwaarder belast. Met de pulsvisserij bespaart een schip circa 50 procent brandstof. De regels van de overheid zijn voor boomkorvisserij dat je tot 2.000 pk in de machinekamer mag hebben. Neem als voorbeeld de MDV1. Dit was de eerste kotter die experimenteerde met de twinrigpuls-techniek. Die gebruikte maar 400 kW, dat is ongeveer 545 pk. Verwacht wordt dat de vissers 6.000 tot 8.000 euro per week meer kwijt zijn aan brandstofkosten, door de toename van het verbruik met de traditionele boomkor – en de hoge gasolieprijs. Bovenop de eenmalige ombouwkosten is dat een prijskaartje van De MDV1 Immanuel werkt mee aan het onderzoek naar twinrigpuls-techniek. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) miljoenen dat op het bordje van de visserijsector komt. Te weinig vistuigen De Nederlandse vissers zijn teleurgesteld in de politiek. Met een overweldigende meerderheid verbood het Europees Parlement de pulsvisserij per 1 juli 2021: met 571 tegen pulsvisserij en 60 stemmen voor. Voor 42 schepen valt het doek eind deze maand al. Albert Hartman, manager bij Visserij Coöperatie Urk (VCU), geeft aan dat 31 mei voor de eerste 42 schepen onmogelijk te halen is. “Als er geen extra tijd komt voor het ombouwen, komen er vissers stil te liggen. Zoveel nieuwe vistuigen kunnen wij nauwelijks tot het eind van het jaar leveren.” Aan het eind van het jaar komen er nog twintig schepen bij. Slechts 5 procent mag doorvissen tot 1 juli 2021. Dat zijn degenen met de oudste ontheffingen, afgegeven in 2010. “Het aanbod zal iets veranderen op de visafslag: er zal wat minder tong zijn maar er zal meer aanbod van andere vis zijn”, verwacht Barend Hakvoort, hoofd marketing van Visveiling Urk. “Voor ons heeft het verbod eigenlijk geen gevolgen. Voor de vissersman is het plaatje anders en veel negatiever.” Hij verwacht dat de meeste vissers doorvaren en door de zure appel heen bijten. “Stoppen is geen optie; je kan je pulsschip niet verkopen. De stemming is hierdoor terneergeslagen.” Ook Louwe Post, directeur van crowdfundingplatform Weforsea, zegt: “De vissers zijn aangeslagen en krijgen de klappen. Alle nieuwbouw is gelukkig flyshoot en twinrig.” Hij verwacht dat iedereen doorgaat en dat er eventueel crowdfunding-projecten komen voor sommige bedrijven om dit te bewerkstelligen. Met de rug tegen de muur Albert Hartman ziet het somber in: “Van de 84 vergunningen stoppen er 42 eind mei...Zoveel nieuwe vistuigen vervaardigen, is onmogelijk te doen in zo’n korte tijd. We hebben samen met nettenleveranciers een brief naar het ministerie gestuurd en hopen op uitstel, waardoor de vissers de tijd hebben over te stappen op andere visserijvormen. Het wordt al moeilijk dit voor eind van het jaar te realiseren. Vissers staan met rug tegen de muur.” Gemiddeld kostte een schip gereedmaken voor de pulsvisserij 400.000 euro. Bij de Caterpillarmotoren moest de nokkenas aangepast worden vanwege de temperatuur; dat moet nu teruggedraaid worden. Dat kost zo’n 150.000 euro. Hoeveel motoren aangepast moeten worden, en hoeveel motoren vervangen omdat ze dubbel zoveel kracht moeten leveren, is nog niet bekend. “Een nieuwe motor ligt niet op de plank, dat kost tijd.” Bij een bijeenkomst op 26 april in Nootdorp gaf minister Carola Schouten aan dat de deadlines hard zijn: 31 mei en 31 december van dit jaar en 1 juli 2021. Er wordt verwacht dat de minister nog wel verder gaat praten, maar de vissers kwamen terneergeslagen en teleurgesteld terug uit Nootdorp. Ze dachten dat de overheid de mkb-bedrijven en de mensen zou beschermen, maar ze voelden zich bedrogen. Wetenschappelijk onderzoek Pim Visser, directeur van Visned, kijkt redelijk positief naar de toekomst voor pulsvisserij. “Het wetenschappelijk onderzoek moet afgerond worden. Vervolgens in 2020 evalueren. Dan in 2021 en 2022 een nieuw voorstel doen.” Vóór die tijd gaat overlegd worden met Franse en Belgische collega’s. De pulstechniek is volgens Visser nog steeds te verkiezen boven andere technieken om tong te vangen. De kapitaalvernietiging is tot daaraantoe, maar waar het vooral om gaat is dat het verbod het toekomstperspectief voor de vissers ontneemt. “Ze dachten gewoon een fantastisch tuig te hebben dat de helft van de brandstof bespaart en dat ze meehielpen aan de realisatie van klimaatdoelen. Het is een psychische dreun van jewelste.” ONDERNEMERS UIT NOORD-NEDERLAND Noordelijke scheepsbouwers: nuchterheid en kwaliteit ! www.reddingmuseum.nl Werfkade 22 9601 LG Hoogezand T: +31(0)598-39 31 31 E: info@royalbodewes.com W: www.royalbodewes.com www.webcam-harlingen.nl

Binnenvaartkrant