Views
2 years ago

2019-10

  • Text
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Meter
  • Eerste
  • Rotterdam

2 7 mei

2 7 mei 2019 SCHIPPER / AFLOSSCHIPPER Trafuco nv is een dynamisch familiebedrijf, gevestigd in Schelle en in de haven van Antwerpen dat gespecialiseerd is in tank-, container- en huiftransport, en de bunkering van zeeschepen. Via haar bunkermaatschappij Beltra-B bevoorraadt MATROOS Trafuco zeeschepen / STUURMAN met smeerolie. Hiervoor hebben wij vier binnenschepen in eigen beheer. Voor meer informatie kunt u terecht Trafuco op onze nv is website een dynamisch www.trafuco.eu. familiebedrijf, gevestigd in Schelle en de haven van Antwerpen dat gespecialiseerd is in tank-, container- en huiftransport, en de bunkering van Om zeeschepen. deze schepen Via te haar bemannen bunkermaatschappij zijn we op zoek Beltra-B naar een bevoorraadt Trafuco zeeschepen met smeerolie. Hiervoor hebben wij vijf eigen binnenschepen SCHIPPER, AFLOSSCHIPPER, MATROOS EN EEN STUURMAN in beheer. Voor meer informatie kunt u terecht op onze website www.trafuco.eu. Om deze schepen te bemannen zijn we op zoek naar een schipper, (dagvaart, variabel uurrooster) aflosschipper, matroos en stuurman (dagvaart, variabel uurrooster). Heb je interesse? Stuur dan je cv naar nathalie.goevaerts@trafuco.be. Voor meer informatie kan je ook steeds bellen naar Nathalie Goevaerts op het Voor meer info over onze vacatures kan je terecht op www.trafuco.eu. nummer: 03/880.72.79 Bij interesse mag je je cv mailen naar HR@trafuco.be of bellen naar 03/800 71 46. Trafuco nv, nv, Brandekensweg 17, 2627 Schelle Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Wij zoeken: Wir Rheinpatent suchen: bis Mannheim / Basel Wij Rijn zoeken: patent tot Mannheim / Basel Rheinpatent Radarpatentbis Mannheim / Basel Rijn Radarpatent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Radarpatent ADN-Certificaat ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Sprache: Deutsch und Niederländisch Taal: Nederlands en Duits Wir bieten: Wij bieden: Wir Hohes bieten: Sicherheitsverständnis Wij Veiligheid bieden: hoog in het vaandel Hohes Attraktive Sicherheitsverständnis Schweizer Arbeitskonditionen Veiligheid Aantrekkelijke hoog Zwitserse in het vaandel Attraktive Permanente Schweizer Weiterbildung Arbeitskonditionen Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden Zwitserse Permanente Aufstiegschancen Weiterbildung arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden zelf ontplooiing Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Mogelijkheden Goede promotie voor kansen zelf ontplooiing Attraktiver Gutes Betriebsklima Schichtwechselplan – Goede Comfortabele promotie 1:1 kansen verhouding van 3/3 oder 2/2 Wochen on und off Aantrekkelijke werktijd en vrije rotatieplanning tijd – Gutes Betriebsklima 3/3 Motiverende of 2/2 weken & inspirerende op en af Motiverende bedrijfscultuur & inspirerende Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung bedrijfscultuur – einfach bewerben über unsere Sollicitaties eenvoudig via onze Webseite! Sollicitaties website! eenvoudig via onze Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – website! einfach bewerben über unsere Bewerbungen an: Webseite! Jesko Wehrt Human Resources Manager Bewerbung über: Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs www.fluvia.eu tanker tanker shipping | tank | storage | tanker brokers A ROOM WITH A VIEW U ZOEKT EEN KAMER MET ZICHT OP HET WATER? DIE HEBBEN WIJ VOOR U! GEVRAAGD KAPITEIN Wij zijn een scheepvaartbedrijf dat reeds 35 jaar minerale oliën vervoert over de Rijn en zijrivieren. Voor één van onze tankers zoeken wij een kapitein. Dient in het bezit te zijn van Rijn-, Radar- en ADNR Patent. Werkschema: 14 dagen op / 14 dagen af. Sollicitaties te richten aan: Naviglobe nv Noorderlaan 96 BE-2030 Antwerpen Tel: 00-32- 35.42.43.81 E-mail: desk@naviglobe.be

3 Laatste subsidieronde duurzame binnenvaart Bedrijven kunnen weer inschrijven voor de Tijdelijke subsidieregeling innovaties duurzame binnenvaart 2018–2019. Aanvragen dienen uiterlijk 1 augustus te worden in gediend bij het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart, dat door het minister van Infrastructuur en Waterstaat is aangewezen voor de uitvoering. Er is in deze tweede en laatste Dipje in overslag Antwerpen De totale goederenoverslag in Antwerpen is het afgelopen kwartaal met 3 procent gedaald. Volgens Port of Antwerp kan dat worden beschouwd als “een normalisering van de situatie na de recordcijfers van het eerste kwartaal in 2018”. Vooral de start van 2019 was minder goed. Naarmate het kwartaal vorderde, was wel weer een stijgende lijn merkbaar. De verwachting is dat die de komende maanden zal aanhouden, mede dankzij extra MSC-lading vanaf april tussen Antwerpen en Noord-Europa. De containeroverslag zit sowieso nog steeds in de lift. Maart was zelfs de beste maand ooit. In het eerste kwartaal was de overslag in totaal circa 2,8 miljoen TEU. Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf, licht toe: “Onze containeroverslag blijft groeien, ondanks verzwakte economische vooruitzichten. Dit is goed nieuws voor Port of Antwerp en bestendigt onze uitstekende positie als hub voor containerlading in de wereldwijde logistieke keten.” Conventioneel stukgoed deed het in het eerste kwartaal van 2019 (foto Port of Antwerp) “tamelijk goed, maar gematigd vergeleken met het ijzersterk eerste kwartaal van 2018”. Dat kwam toen door het aanleggen van staalvoorraden met het oog op de naderende Amerikaanse importheffingen. De ijzer- en staaloverslag kwam daardoor 5 procent lager uit dan vorig jaar. De totale overslag van droge bulk Kortste kanaal geopend in Terneuzen Op maandag 6 mei is het kortste kanaal van de Benelux officieel geopend. De tijdelijke doorvaart van 280 meter is gegraven bij het sluiscomplex in Terneuzen om ervoor te zorgen dat binnenvaartschepen tijdens de bouw van de Nieuwe Sluis langer gebruik kunnen blijven maken van de Middensluis. Het doorvaartkanaal heet Kapitein Rooiboskanaal. Die naam kwam tot stand via een wedstrijd op social media. Iedereen kon een, liefst ludieke, naam bedenken. Kapitein Rooibos is een Zeeuws-Vlaamse zeeheld in een lied van de Zeeuws-Vlaamse band de Lamaketta’s. Twee mensen droegen deze naam aan; zij waren 6 mei bij de opening aanwezig. Net als de Lamaketta’s, die een optreden verzorgden. Aannemerscombinatie Sassevaart bedacht het kanaal om de overlast ronde in totaal 1 miljoen euro beschikbaar. Per project wordt ten hoogste 250.000 euro toegekend. Het doel van de regeling is “het verstrekken van financiële bijdragen aan de binnenvaartsector ten behoeve van projecten die bijdragen aan de duurzaamheid van de sector door reductie van CO 2 -, NOx-, PM-emissies of methaanslip”. Projecten die in aanmerking kunnen komen voor subsidie moeten voor de scheepvaart te beperken. Dankzij het doorvaartkanaal kan de Middensluis in Terneuzen langer in bedrijf blijven tijdens de bouw van de Nieuwe Sluis. Namelijk tot medio 2021 in plaats van medio 2019. Voor de doorstroming van de scheepvaart is dit een enorm voordeel, aldus Rijkswaterstaat. Het kanaal ligt op de plek waar voorheen het districtskantoor van Rijkswaterstaat stond. Schepen kunnen met een maximale lengte van 105 meter, 9,50 meter breedte en 3 meter diepgang door het kanaal. Ze maken dan gebruik van dezelfde in- en uitvaart als de Oostsluis. Schepen met een diepgang van meer dan 3 meter kunnen geen gebruik meer maken van de Middensluis. De diepgang voor de Oostsluis is onder voorwaarden verruimd van 4,30 meter naar 4,80 meter. gericht zijn op toepassing van alternatieve brandstoffen, alternatief motorgebruik, voor- of nabehandelingstechnieken of motormanagement, inrichting en gebruik van het schip. Criteria De selectie gebeurt door de onafhankelijke Innovatieraad Binnenvaart. Die maakt van de ingezonden projecten een rangschikking op basis van de volgende criteria: daalde in het eerste kwartaal met 8,8 procent. Vooral ertsen (-22,9%), kolen (-16,5%), schroot (-10,2%) en meststoffen (-2,2%) werden minder aangevoerd. De overslag van zand en grind groeide dit kwartaal met 6 procent. De overslag van meststoffen herstelde zich in maart. Zó sterk zelfs dat sprake was van de beste maandcijfers sinds februari 2011. De vloeibare bulkoverslag noteerde in het eerste kwartaal ook een daling: van 8,6 procent. “Na twee mindere maanden (-12,4%) merkten we in maart een merkbaar herstel, weliswaar minder uitgesproken bij aardoliederivaten, het grootste onderdeel binnen de vloeibare bulk.” Stella Artois gaat over water naar Antwerpen De Belgische bierbrouwer AB InBev laat Stella Artois die voor overzeese export bestemd is voortaan per binnenschip van de brouwerij in Jupille naar de haven van Antwerpen brengen. Hiermee houdt AB InBev jaarlijks circa 5.000 vrachtwagens van de weg. Stella Artois is een van de drie bieren die AB InBev wereldwijd verkoopt. Het exportvolume zat de laatste jaren sterk in de lift. Het bier wordt inmiddels in meer dan honderd landen gedronken. De Verenigde Staten, Canada, Mexico en Zuid-Korea zijn grote afnemers. 100 containers per week Het exportbier wordt voor de helft in Leuven gebrouwen en voor de • de mate waarin de innovatie generiek toepasbaar is voor binnenvaartschepen van een vergelijkbaar scheepstype of vaarprofiel • de mate waarin de innovatie de uitstoot van CO 2 , NOX, PM of methaanslip reduceert • de mate waarin de innovatie een terugverdieneffect heeft voor degene die haar toepast. Kijk voor meer informatie op www.eicb.nl/idb. helft in Jupille. In het verleden liet AB InBev het bier uit Jupille per vrachtwagen naar de haven van Antwerpen brengen. Door de overstap naar de binnenvaart wil de brouwerij het voortouw nemen in groene logistiek. Op het traject Jupille-Antwerpen wordt hierdoor 30 procent minder CO 2 uitgestoten. De ‘bierboot’ is een samenwerking tussen AB InBev, Euroports en binnenvaartrederij TFC. In de startfase varen vier schepen twee keer per week via het Albert kanaal naar Antwerpen. Ze nemen zo’n 100 containers per week mee. Dat aantal gaat naar verwachting groeien. In 2020 hoopt AB InBev tussen Jupille en Antwerpen al 10.000 vrachtwagens op jaarbasis van de weg te houden. 7 mei 2019 Golfbeweging Als er één sector is waar ze wel aan golfbewegingen gewend zijn, dan is dat de binnenvaart. Alles golft, van de vrachtprijzen tot de toekomstperspectieven. O ja, die vaarweg ook, als het een beetje waait. Vroeger ging het ook weleens stormen. Dan klommen de schippers op de luiken die al een beetje de vorm hadden van barricades. De woede van de schippers toen werd ingegeven door de behoefte aan gelijke verdeling van lading en vrachtpenningen. Een discussie die is gesmoord en van tafel geveegd door de overheid. En door de groeiende welvaart waar een nieuwe generatie schippers erg aan gehecht is geraakt. In een wereld die steeds meer gericht is op het individu, is de onderlinge solidariteit vaak moeilijk te ontdekken. Pfff, dat zijn wel erg zware woorden in een doorgaans toch luchtig stukje. Diezelfde overheid heeft ook te maken met een golfbeweging, daarin beweegt ze netjes mee met de binnenvaart, althans waar dat het beleid voor die sector betreft. Soort van eb en vloed. Als het zo eens uitkomt, wordt er van alles beloofd, maar als het puntje bij paaltje komt, ligt de binnenvaart nog altijd aan de laatste mem, voor zo ver er één resteert. Dat kun je zien aan de wijze waarop met het onderhoud van de vaarwegen en de bediening van de kunstwerken daarin wordt omgegaan. Het ene moment is het hosanna hoe belangrijk de binnenvaart is voor transporterend Nederland – tot in het regeerakkoord toe – maar vervolgens kalft de ene na de andere sluis af. Om een reactie gevraagd, wordt het bekende riedeltje afgestoken over de bouw van nieuwe sluiskolken, alsof je daarmee alle verval wegwerkt. Sluisbediening op afstand met nieuwe technieken en hypermoderne digitale verbindingen, exclusief voor Rijkswaterstaat aangelegd, kunnen nooit volledig de lokale sluismeester vervangen, een mens van vlees en bloed bij wie het zin heeft om boos op te worden of die tijd heeft voor je. Dat is natuurlijk een keuze die ‘we’ kennelijk met z’n allen hebben gemaakt. De sector is ermee akkoord gegaan, met vage beloftes over verruimde bedieningstijden. Want de binnenvaart had toch de toekomst. Helaas zit er in die toekomst beleving ook een golfbeweging. Lang niet altijd zijn die vooruitzichten even geweldig. Hè, het wil maar niet luchtiger worden. Even afwachten wat Ajax morgen doet. Aan welke kant je ook staat, die jongens laten zien dat niet alles met geld te koop is. Laten we dat zo lang mogelijk vasthouden, voor je het weet golft het weer de andere kant op. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant