Views
1 year ago

2019-09 Maritime Industry

  • Text
  • Bedrijf
  • Schepen
  • Marine
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • April
  • Onze
  • Maritime

BINNENVAARTKRANT75

BINNENVAARTKRANT75 Maritime Industry 22 24 april 2019 KWALITEIT EN SERVICE AL MEER DAN 35 JAAR! UW AANSPREEKPUNT VOOR: ELEKTROTECHNIEK • SPUDPAAL INSTALLATIES Bezoek ons tijdens de beurs op stand E102 www.leeuwestein-scheepsinstallaties.nl • T 078-6311477 Bezoek ons op Open Scheepvaartdagen 2017 Bezoek ons op Maritime Industry 2019 Standnummer H132 Standnummer 656 REINTJES Keerkoppelingen De beste keuze voor Uw schip! Al ruim 75 jaar verzorgt REINTJES Benelux vanuit Antwerpen de verkoop en service van REINTJES tandwielkasten en keerkoppelingen voor de Belgische en Nederlandse scheepvaart, voor visserij, binnenvaart, luxe yachten, kustvaart en zeevaart. BEL GRATIS 24u/24: +31 (0)800 4888400 (NL) & +32 (0)800 48884 (B) REINTJES Benelux BVBA | Luithagen Haven 2 | Unit F | 2030 Antwerpen Tel +32 (0)3 541 92 33 | Fax +32 (0)3 541 02 12 | www.reintjes-gears.com Open Scheepvaartdagen_130x195_Feb2017.indd 1 28.02.2017 14:21:36 Wij verwelkomen u graag op onze stand F137 en informeren u graag over onze aantrekkelijke GMP+ aanbieding.

BINNENVAARTKRANT74 Maritime Industry 23 24 april 2019 De projecten van Scheepswerf Poppen in Zwartsluis DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Het gaat goed met Scheepswerf Poppen in Zwartsluis. “Met onze ongeveer veertig medewerkers zijn wij aan de slag met diverse nieuwbouw-, ombouw-, reparatie- en onderhoudsprojecten”, vertelt werfdirecteur Martin Poppen. “Onze orderportefeuille zit aardig vol, maar tegelijk doen wij altijd ons best om bij acute vraag – zoals schade en storing – nooit ‘nee’ te zeggen.” Een greep uit het huidige werk op de werf. Ombouw tankschip tot beunschip Claudia Voor vader Hans en zoon Vincent Verhoek bouwt Scheepswerf Poppen momenteel tankschip Feronia (105 x 9,50 meter) om tot beunschip Claudia (86 x 9,50 meter). Na onder meer het inkorten, verwijderen van leidingen, dek, langsschot en dwarsschotten worden er drainagebuizen, beunwanden en achterschotten met overstortkokers aangebracht. Deze kokers zijn uitgerust met hydraulische schuiven die traploos in hoogte verstelbaar zijn. Ook krijgt het schip spudpalen, pompkamers voor en achter en een autokraan met waterdichte garage in het vooronder. Vader en zoon Verhoek gaan met de Claudia varen voor J. van Vliet BV (Boskalis) in Noord­Holland, op het IJsselmeer en Markermeer. “Wij laten onze ombouw uitvoeren bij Poppen omdat wij hier al 25 jaar komen voor onze reparatie­ en onderhoudswerken”, vertelt Vincent Verhoek. “Wij werken graag met vaste relaties en weten dat wij op Scheepswerf Poppen kunnen bouwen.” Nieuwbouw kraanschip Ibis VI Voor Heuvelman Ibis verzorgt Scheepswerf Poppen de complete bouw (cascobouw plus afbouw) van het gloednieuwe kraanschip Ibis VI. De werf is ervaren in de bouw van kraanschepen, zo werden de afgelopen jaren de nieuwe Doris geleverd aan Herbert Lülsdorf Schiffahrt ­ Wasserbau en de Prins 6 aan Van den Herik Sliedrecht. in april wordt de 45 x 9,50 meter grote Ibis VI opgeleverd. Heuvelman Ibis gaat dit kraanschip inzetten voor werk met graafmachines en draadkranen. Vanwege de gunstige marktpositie van materieel met lage emissies, is dit schip uitgerust met een SCR­uitlaatgasnabehandeling met roetfilter. Dit systeem zuivert de uitlaatgassen van de Volvo Penta D13 hoofdmotor, die onder meer de Veth Z­drive voortstuwing aandrijft. Ook de uitlaatgassen van de Volvo Penta D9 generator die de Veth Microgrid kopschroef aandrijft, worden door dit systeem gefilterd. Heuvelman Ibis heeft de ambitie om met dit schip de Green Award Gold­certificering in de wacht te slepen. Ook zetten Heuvelman Ibis en Scheepswerf Poppen de handtekeningen onder de bouwovereenkomst voor de Ibis VII, een identiek zusterschip van de Ibis VI. Het is de bedoeling dat dit schip volgend jaar wordt opgeleverd. Verlenging drogeladingschip tot 110 meter Momenteel verlengt Scheepswerf Poppen drogeladingschip Dreamboat van 85 tot 110 meter. Saillant detail: in 1997 bouwde Scheepswerf Poppen dit drogeladingschip als 110­meterschip Erpasyma voor Eric De Haeck. Na verkoop liet de nieuwe eigenaar het schip inkorten tot 85 meter en nu wordt het op de werf waar ooit de kiel werd gelegd, hersteld in oorspronkelijke afmetingen. De nieuwe eigenaar kwam terecht bij Scheepswerf Poppen omdat deze werf in de loop der jaren een naam heeft opgebouwd als specialist in verlengingen. Er wordt secuur, strak, tegen nette prijzen en opmerkelijk snel gewerkt. Op het moment dat het drooggelegde schip doorgehaald wordt, staat het nieuwe compartiment al kant­enklaar te wachten. “De voorbereidingen en zeer nauwkeurig inmallen is hierbij essentieel”, vertelt Martin Poppen. Het snel werken is mogelijk dankzij het specialisme van de het werfpersoneel en de aanwezigheid van een eigen hydraulische scheepslift. Poppen: “De eerste dag zetten we het schip droog en halen we het door, de tweede dag komt Wagenborg om voorschip, achterschip en het nieuwe compartiment in lijn te zetten en vervolgens klaren wij de klus in anderhalve week.” Na deze verlenging staan er na de bouwvak nog drie soortgelijke projecten op stapel. www.scheepswerfpoppen.nl De tanker Feronia wordt omgebouwd tot beunschip Claudia. (foto Jan johan ten Have) Voor Heuvelman Ibis verzorgt Scheepswerf Poppen de complete bouw van het kraanschip Ibis VI. (foto Jan johan ten Have) Momenteel verlengt de werf de Dreamboat van 85 tot 110 meter. (foto Scheepswerf Poppen)

Binnenvaartkrant