Views
1 year ago

2019-09 Maritime Industry

  • Text
  • Bedrijf
  • Schepen
  • Marine
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • April
  • Onze
  • Maritime

26 ALTIJD SCHERPE

26 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: 24 april 2019 “BEI UNS STEHT IHR LERNERFOLG IM MITTELPUNKT” Patentlehrgänge | Radarpatent Fahrsimulator | ADN-Lehrgänge Sachkunde FGS | Erste Hilfe Sicherheitsseminare © Fotolia DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Atlas Schiffahrt GmbH Nautisches Bildungsinstitut für die Berufsschifffahrt Königstr. 59 | 47198 Duisburg Tel. +49 2841 7818747 info@atlas-schiffahrt.de www.atlas-schiffahrt.de Ketelbinkie: De meest compacte oliegestookte (combi) ketel voor aan boord. • kinderlijk eenvoudig • compact • degelijk, duurzaam en veilig • met perfecte service BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960 Vanaf € 2.270,79 excl. BTW 9,5 kW 17 kW 25,7 kW www.maritimebooster.nl 24/7 bereik voor noodgevallen Ook complete installatie mogelijk Jan van der Heijdenstraat 1 3281 NE Numansdorp T 088-1180800 E info@maritimebooster.nl • Een scheepshelling van 170x40m met een hefcapaciteit van1500T • Een vlottende steiger, geschikt voor het uitvoeren van werken boven de waterlijn • Opslagterrein en werkplaatsen. • Drukpers van 300T, knipstraat tot 3m, paswerkerij,… UW LEVERANCIER VOOR: O.A. FLENZEN, FITTINGEN, LASBOCHTEN, BUIZEN EN AFSLUITERS +32 (0) 499 52 31 32 · info@scheldewerf.be · www.scheldewerf.be Van Utrechtweg 29 2921 LN Krimpen aan den IJssel Tel : 0180-551460 | Fax: 0180-518711 Email: verkoop@hilto.nl | www.hilto.nl Hilto bv is lid van :

27 24 april 2019 Tijd dringt voor tankers door nieuwe ADN-eisen DOOR EVERT BRUINEKOOL De deadline nadert voor tankers. In 2015 werd in het ADN bepaald dat zowel bestaande als nieuwbouwtankers aan nieuwe, zwaardere eisen moeten voldoen en dat er daarnaast gekeurde beladingssoftware aan boord moest zijn. Er was een overgangstermijn tot 1 januari 2020. “Het komt er vooral op neer dat openingen, zoals ramen, deuren, zwanenhalzen, uitlaten en ventilatieroosters, in de romp en op het dek zwaarder meegewogen worden bij de intacte en de lekstabiliteit. Een nooduitgang of een ontluchting moet bijvoorbeeld verder weg zitten van de waterlijn, zodat zij bij watermaken langer vrij blijven van binnenstromend water”, zegt Egbert van IJken, scheepsbouwkundig ingenieur bij SARC. “Wij moeten berekenen wat de gevolgen van vervullen zijn in de berekening en in de Locopiassoftware invoeren.” Egbert van IJken: “Om op safe te spelen moet je nu actie ondernemen.” (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Deadline Op 1 januari 2015 moesten alle schepen aan het toen ingevoerde ADN­2015 voldoen. Doordat de regels nog niet volledig klaar waren, werd er een overgangstermijn afgesproken tot eerstvolgende classificering binnen vijf jaar. Er zijn echter schepen die het classificeren een jaar uitstellen, maar dit jaar uitstel geldt niet voor de nieuwe ADN­stabiliteitseisen. Ofwel: 31 december 2019 is een keiharde deadline voor de verplichting van beladingssoftware en een geüpdatet stabiliteitsboek. Uitstellen is er niet bij. Van IJken waarschuwt schippers hiervoor. Al zouden klassebureaus uitstel geven, dan nóg is het nu duidelijk dat oliemaatschapijen daar niet toe bereid zijn. Zij werken immers met het strengere European Barge Inspection Scheme (EBIS). De vraag is ook maar hoe de verzekeraar er tegenaan kijkt. De klok tikt voor tankvaartondernemers: er gaat namelijk veel tijd zitten in de classificatie. Van IJken denkt dat de grote tankrederijen het wel geregeld hebben; zij kunnen er gemakkelijker iemand op zetten voor de begeleiding. “De kleinere en zelfstandige schippers”, vermoedt Van IJken, “hebben het nog niet allemaal geregeld Groene binnenvaart = kleinere CO2-voetafdruk of ze beseffen de druk nog niet.” Lloyds Register heeft 630 schepen in het register en had begin dit jaar circa 550 schepen opnieuw onder klasse gebracht. Marktbreed verwacht Van IJken dat pas circa 70 procent van de tankers onder de nieuwe regels is gecertificeerd. Tijdrovend Het is een tijdrovend traject. Eerst komt een specialist aan boord de waterdichte indeling en openingen inspecteren en inmeten. Vervolgens vindt er na inventarisatie overleg plaats met de schipper. Vaak moeten schepen aangepast worden ­ of de eigenaar kiest ervoor om zonder aanpassingen met minder diepgang te gaan varen. Dan kan het nieuwe stabiliteitsboek en bijbehorende software gemaakt worden. Daarna moet het klassebureau dit goedkeuren. De software moet dan nog worden gecertificeerd door middel van een inspectie aan boord. De software moet namelijk wel daadwerkelijk aan boord draaien. Door de wachttijden bij werven en het oplopende aantal schepen vlak voor de deadline kan het maanden duren voordat alles geregeld is. “Ofwel: om op safe te spelen moet er nu actie ondernomen worden”, zegt Van IJken. Nederland heeft zichzelf fikse doelen gesteld om ons klimaat te beschermen en de atmosfeer te verbeteren. Niet alleen de CO 2 -uitstoot dient drastisch verlaagd te worden ook de uitstoot van NOx’en, fijnstof (met de nadruk op roet) en zwavel moet omlaag. Onze wereld staat heel haar leven al bloot aan verandering en omschakelingen om zaken op orde te stellen of te verbeteren. Dat heet: evalueren! Nu zijn wij op dit gebied aan de beurt. Heb je trouwens enig idee wat deze stoffen doen en waarvoor je mee hebt te gaan in deze ontwikkelingen voor een gezonder leven? Hier kort op een rijtje de gevolgen wereldwijd: • Er zit 40 procent meer CO 2 in de lucht dan een paar eeuwen geleden • De gevolgen hiervan zijn: meer overstromingen, voedseltekorten, waardoor sterfte en ondervoeding, tekort aan water, afname, sterfte van de biodiversiteit van planten en dieren (ook de vissen; dus LET OP: slecht voor de visserij), meer hittegolven (hier sterven ouderen eerder door) • NOx’en (stikstofoxiden): dat zijn gassen die ontstaan bij allerlei verbrandingsprocessen; dus ook bij de scheepvaart in het algemeen • De gevolgen hiervan zijn: irritatie van de luchtwegen, ontwikkeling van astma en infecties van de luchtwegen. De uitstoot van de NOx­groep wordt gelinkt aan longschade, hart en vaatziektes; en dus aan vroegtijdige sterfte en aan dementie. Er zijn maar weinig andere stoffen die zulke impact hebben op de volksgezondheid zegt professor Nawrot (milieu­epidemioloog) • Circa 30­40 procent van alle fijnstof is afkomstig van NOx. Naast alle hier opgesomde gezondheidseffecten heeft het impact op de kinderhersenen. Zelfs al in de baarmoeder; er zijn in placenta’s al roetdeeltjes aangetroffen. • Last but not least is er zwaveluitstoot. Dit kleurloze gas veroorzaakt zure regen. • De gevolgen van zwavel in de lucht zijn oogirritatie, longproblemen, bij een concentratie van 3 ppm kan iemand al binnen 30 seconden dood gaan, het vermindert de gewasgroei (lekker dan…daar eten we weer van). De zwavel kan zelfs 80 kilometer vanuit de bron op het gewas komen. Conclusie: of je het nou leuk vindt of niet… je hebt geen keus, voor jezelf, je naasten en gewoon voor alle mensen op deze aardbol ben je verantwoordelijk. Dus iedereen moet op zijn moet meedenken en tijd en geld investeren in verbetering. Geen gemopper meer, maar hupsakee: begin met anderen een denktank om op een andere manier te gaan varen met minder uitstoot. Zorg dat je nageslacht trots op je kan zijn. Ik draag mijn steentje bij – ook privé. Ik koop bijvoorbeeld mijn boodschappen in biologische winkels en heb geen cv thuis. MRS. SCHEEPSSCHROEF door Dymphina Jooren (directeur Jooren Scheepsschroeven)

Binnenvaartkrant