Views
2 years ago

2019-09 Maritime Industry

  • Text
  • Bedrijf
  • Schepen
  • Marine
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • April
  • Onze
  • Maritime

22 24 april

22 24 april 2019 Werkendam 0183 67 80 30 Rotterdamse Verhalen Vierdaagse: 15 t/m 18 mei 2019 Wederopbouw in Klein en Groot Een behouden vaart begint met een goede uitrusting! NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. Keuring brandblusser aan boord: €8,50 incl. voorrijden excl. btw Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52 Weena 745 / Rotterdam / 5 min. lopen vanaf Rotterdam CS www.miniworldrotterdam.com/rvv 30% Lezersaanbieding (op vertoon advertentie) Binnenvaartkrant_130x92_april 2019.indd 1 11-4-2019 17:26:57 Op maat gemaakt: Aluminium luiken Gespecialiseerd in alle mogelijke stofferingen ZOEKT U EEN ERVAREN PARTNER VOOR SCHEEPSVAARTSTOFFERING? Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com Welkom bij DMD Design. Wij zijn al jaren actief als maatwerk stoffeerder voor zowel jachten als de beroepsvaart. Daarbij stofferen wij vooral het zitmeubilair, maar indien gewenst ook complete scheepsvaartstoffering projecten. Wij horen graag waarmee wij u van dienst mogen zijn! Bent u uitgekeken op de kleur van uw interieur? Ook hiervoor hebben wij voor u de oplossing. Laat het overspuiten in iedere gewenste kleur. Deze wordt door onze vakmensen aangebracht Vrijblijvende prijsopgave DMD Design kan voor u kosteloos en geheel vrijblijvend een offerte samenstellen op basis van uw wensen. In onze showroom kunt onder het genot van een ouderwets Hollands kopje koffi e een keuze maken uit de vele mogelijkheden. Wij komen zelfs langs bij uw met een gedeelte van onze collectie. T 078 6916684 • E info@dmddesign.nl • www.dmddesign.nl GASDOKTERS GA +31 180 234 030 GECERTIFICEERDE info@gin-rotterdam.nl GE GASDESKUNDIGEN GA TANKSCHEPEN VOOR AL UW GASVRIJ-INSPECTIES www.gin-rotterdam.nl VOOR AL U BOURGONDISCHELAAN 30M |2983 SH RIDDERKERK T

23 Themarondvaarten in teken van zand- en grindwinning DOOR NOUD VAN DER ZEE Met het “opbaggeren” van het bord met de nieuwe naam Maaslakei bracht wethouder Johan Lalieu van Maasgouw de gerenoveerde rondvaartboot van rederij Cascade op vrijdag 12 april weer in de vaart. Het is nu een themaboot, die volledig in het teken staat van de zand- en grindwinning in Limburg. In 2016 ontstond bij rondvaartbedrijf Cascade het idee om hun tweede schip te renoveren. Directeur David van de Runstraat zei hierover: “We hebben een renovatieplan opgesteld en zijn naar het provinciebestuur gestapt. Die antwoordde, na enige aarzeling, dat we de lat hoger dienden te leggen. Bovendien moesten we met het schip een onlosmakelijke verbinding leggen met de regio. En lef tonen bij het kiezen van een thema. Samen kwamen we uit bij de Limburgse zand- en grindwinning.” Maasplassen Van de Runstraat voelde zich aangesproken door het thema. Hij was een schipperskind en werd grootgebracht op het water. In de tachtiger en negentiger jaren vervoerden zijn ouders op hun vrachtschip Cascade zand en grind vanaf de grindplassen naar België. Naast de Provincie Limburg kwam ook de gemeente Maasgouw over de brug met een financiële injectie. Wethouder Lalieu noemde rederij Cascade een innovatief bedrijf, dat zich blijft ontwikkelen en steeds David van de Runstraat aan boord de Maaslakei. (foto Noud van der Zee) weer op zoek gaat naar nieuwe uitdagingen. Hij was van mening dat het plan van de Maasbrachtse rederij past in de visie die zijn gemeente heeft op de Maasplassen. Lalieu noemde de gerenoveerde rondvaartboot een aanwinst voor het Maasplassengebied. Gestript De familie Van de Runstraat en de crew hadden drie jaar naar deze Over de weg naar het water opening toegewerkt. De rondvaartboot, die jarenlang op de Maas bij Maastricht voer, werd volledig gestript en vervolgens weer opgebouwd en ingericht naar het thema Limburgse zand- en grindwinning. Rederij Cascade riep voor het restylen van het interieur de hulp in van architectenbureau Art To Go uit Baarlo-Nassau. David van de Runstraat: “We willen het verhaal vertellen van de zand- en grindwinning in Limburg. Daardoor zijn de Maasplassen ontstaan. Dat verhaal beelden we uit en presenteren we aan boord van de Maaslakei. Op deze wijze wordt het schip verankerd in de regio. We willen een bijdrage leveren aan het toeristisch aantrekkelijker maken van dit watersportgebied.” Educatief Er kwam ook een belangrijke wijziging in het vaarprogramma. “Onze Maaskernentocht, die we al jaren onderhouden, gaan we dit vaarseizoen starten vanuit Maasbracht om op deze rondvaart een combinatie te kunnen aanbieden met een bezoek aan het Maas Binnenvaartmuseum. In het museum wordt een expositie over de zand- en grindwinning ingericht.” De Provincie Limburg vond het belangrijk om te kunnen laten zien hoe de Maasplassen zijn ontstaan. De gemeente Maasgouw vroeg op educatief gebied kinderen iets bij te brengen over de Midden-Limburgse regio. David van de Runstraat: “Wij sponsoren de basisscholen uit onze gemeente. Aan boord geven wij tijdens een rondvaart uitleg over zand- en grindwinning en het ontstaan van de Maasplassen door in te spelen op de beleving van kinderen op het schip en een goede presentatie neer te zetten.” David van de Runstraat geeft aan dat het gerenoveerde schip geen museumschip is. Het is ook inzetbaar voor feesten en partijen. Havenmeester Amsterdam vertrekt naar Brandweer 24 april 2019 Marleen van de Kerkhof vertrekt bij Havenbedrijf Amsterdam. De (rijks)havenmeester begint op 1 juli als nieuwe sectormanager en plaatsvervangend commandant bij Brandweer Amsterdam- Amstelland. Van de Kerkhof werkt sinds 2007 bij Havenbedrijf Amsterdam. In september 2015 werd ze benoemd tot havenmeester. Ze is ook directeur Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied. Haar taken bij Havenbedrijf Amsterdam zullen tijdelijk worden overgenomen door twee plaatsvervangende havenmeesters. Boete Een scheepvaartbedrijf uit Maasbracht is beboet omdat er onvoldoende gekwalificeerd personeel aanwezig was aan boord van een van zijn duwkonvooien. Het bedrijf moet 4.000 euro betalen. De Raad van State bevestigde het eerdere vonnis van de rechtbank van Roermond. De controle vond in 2016 plaats in de sluis van Linne. Het verweer van het Maasbrachtse bedrijf was dat het samengesteld vaartuig op dat moment stillag in de sluis. Agenten hadden evenwel gezien dat het schip de sluis invoer. Ook kon niet worden bewezen dat tussentijds iemand van boord was gegaan. Gelria verhuist naar Millingen Vorige week ging een bijzonder transport door Maasbracht. De 60 meter lange en 11,45 meter brede beunbak Kuypers 2 ging van de loods van scheepsbouwer Peter Tinnemans naar de gemeente haven, waar het vaartuig voor het eerst kennismaakte met water. Het transport werd uitgevoerd door M.J. van Riel Industrial Movements uit Tilburg. Zand- en grindbedrijf Kuypers uit het Limburgse Kessel is de opdrachtgever van de beunbak. Directeur Harrie Kuypers: “Wij hebben gekozen voor kwaliteit. Na zoeken in het buitenland – met name in Polen en China – kwamen we terecht bij scheepswerf Peter Tinnemans. De beunbak zal ingezet worden bij ons grindwinningsgebied bij Neer en vaart over de Maas naar de verwerkingsinstallatie in Kessel. Incidenteel wordt het vaartuig ook gebruikt bij werkzaamheden bij de Lus van Linne.” (tekst en foto Noud van der Zee) Shipyard Gelria verhuist van Nijmegen naar Millingen. Het 4 hectare grote bedrijfsterrein aan het Maas-Waalkanaal is gekocht door transportbedrijf Derks. De eigenaren van het scheepsreparatiebedrijf willen al het werk verhuizen naar de vroegere Bodewes-werf in Millingen. Die hebben ze ruim een jaar geleden overgenomen. Ze willen die werf nieuw leven inblazen. De dertig medewerkers van Shipyard Gelria verhuizen mee naar Millingen. Einde pulsvisserij De pulsvisserij wordt volledig verboden. Daarmee heeft het Europees Parlement 16 april ingestemd. Vanaf 1 juli 2021 mag er helemaal niet meer met de vernieuwende techniek worden gevist. Nederlandse Europarlementariërs probeerden vergeefs nog om het verbod uit de nieuwe visserijverordening te halen. Dat is mislukt. Minister Carola Schouten (LNV) wil het verbod nu aanvechten bij het Europees Hof van Justitie.

Binnenvaartkrant