Views
2 years ago

2019-09 Maritime Industry

  • Text
  • Bedrijf
  • Schepen
  • Marine
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • April
  • Onze
  • Maritime

20 24 april

20 24 april 2019 Geen boot is hetzelfde >> Vervolg van pagina 19 "Voor Van Oord, die daar de haven op diepgang brengt, maken wij met het A-frame en dreg de hoeken en langs de kade schoon." Op de vraag of het bouwen van een Shoalbuster inmiddels geen routine is geworden, antwoordt Jack Doodewaard: “Integendeel, geen boot is hetzelfde. Alles is nu met touchscreens, zelfs de knoppen: waar wil je dit/dat? Altijd weer doe je het, samen met de installateurs, opnieuw anders.” “Ook de nieuwe Damen-winch vraagt opletten! In scheepsbouw is verandering standaard." "Volgend jaar bouwt Damen een DP 2 Schoalbuster van 35 x 14 meter voor ons. De boot krijgt met 4 x C32 en hybride voortstuwing een trekkracht van 60 ton. Er wordt een PLGR-systeem op geïnstalleerd, geschikt om voor de kabellegger uit de bodem schoon te maken!” Investeren en groeien Investeren en groeien blijven noodzakelijk, vertelt hij. “Stilstaan kan vandaag de dag niet. We bouwen en verkopen. Vorig jaar nog hebben we de Albatros naar Turkije verkocht. Verder spelen we in op de vraag, die vermoedelijk door onze naamsbekendheid op ons afkomt. Daarnaast zijn we innovatief, hebben we jong en modern materiaal en zijn we betrouwbaar in ons werk. Daar ben ik trots op, net als op het team!” Zoon Erwin heeft het roer van een Multicat in handen, Chris leidt het kantoor en Jack draait het liefst een 4-weken-schema aan boord. Aan de Teddy leverden onder andere: Damen Shipyards Hardinxveld B.V. Afbouw Damen Marine Components Straalbuis: 2 stuks Ø 1612 mm type Optima Visstaartroeren: 2 stuks Ds 120, Rh 1460 BAM PRO Electronics B.V. Navigatie & communicatie, IT netwerk, VSAT, TVRO en CCTV Bureau Veritas Marine Netherlands Tekeningkeur, inspecties en afgifte Classe Certificaten Dolpower B.V. Generatorset 28kVA bestaande uit: Hatz motor, type 4L41C met een Stamford generator type UCM224 en generatorset 33kVA bestaande uit: Hatz motor, type 4M41 met een Stamford generator, type UCM224 Franssen Isolatiebedrijf B.V. De accommodatie en uitlaatgassen geïsoleerd Heinen & Hopman Rotterdam Heating ventilation and air conditioning Hilto, Technische handelsonderneming B.V. Flenzen, lasbochten, lasfittingen, draadfittingen en draadbuis HS Marine S.r.l. One(1)AKC 115/16,3 HE4 Knuckle/telescopic boom crane provided with a.o. a powerful hydraulic marine winch, a radio remote control system, centralised greasing and a flame matalizing surface treatment of the crane structure Pon Power B.V. 2x Caterpillar C32 TTA WOSR: Continuous rating 746 kW (1000 hp) at 1600 rpm - 1800 rpm 1x Caterpillar C9.3 Auxiliary engine for hydraulic pump drive, 1 - Caterpillar marine diesel engine, model C9.3 DITA, 1 - techno- Drive gearbox and prime power rating: 275 bkW at 1800 rpm Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 2 main propellers, diameter 1606mm, 4 blades and skew design Reintjes Benelux bvba 2x WAF 464 L met een reductie van 5.042:1 WK Hydraulics BV De complete hydraulische installatie voor de stuurmachine, boegschroef, deckwerktuigen en mastverstelling ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE Museumwerf Vreeswijk zet op 12 mei de schepen centraal Op 12 mei is er een themazondag bij Museumwerf Vreeswijk. Het onderwerp is deze keer ‘Museumschepen’. Daarmee ligt de Museumhaven Vreeswijk vol. Zeker die dag, want een aantal museale schepen meert speciaal voor deze middag af langs de kade om te worden bewonderd. Bezoekers kunnen onder meer een zijschroefinstallatie in werking zien en een kijkje nemen aan boord van een van de schepen. Aan boord en tijdens een aantal korte lezingen vertellen de schippers zelf over hun trots. Zomerplanning Tijdens de zomermaanden organiseert Museumwerf Vreeswijk op elke eerste zondag van de maand een Themazondag. Al zijn daaar soms uitzonderingen op. "Omdat de eerste zondag in mei op Bevrijdingsdag valt, hebben we de themazondag een week verschoven, naar 12 mei dus.” En op 1 juni is de volgende Themazondag. Maar… die wordt op een zaterdag georganiseerd en wordt daarom Themazaterdag. Dan is er een workshop baklopen: zandlossen met de losbak in de IJsselaak Door Gunst Verkregen. Iedereen die dat wil, mag het die dag zelf uitproberen! Museumwerf Vreeswijk geopend van 13.00 tot 17.00 uur. De entree is 2 euro per persoon. Bootsmaatjes en kinderen tot 12 jaar hebben gratis toegang. Museumwerf Vreeswijk is gevestigdaan de Wierselaan 113 in Nieuwegein. Meer informatie is te vinden op www.museumwerf.nl. Main is weer open Op de Main tussen Bamberg en Marktheidenfeld kan weer gevaren worden nadat er zestien dagen lang gewerkt is aan negentien sluizen. Vooral aan de sluizen Harrbach, Himmelstadt, Erlabrunn, Marktbreit en Schweinfurt hebben inspecties en reparatiewerkzaamheden plaatsgevonden. De sluizen waren drooggelegd. In totaal heeft de opknapbeurt 6 miljoen euro gekost. Er worden op 12 mei onder meer demonstraties gegeven met een zijschroef. (foto’s Museumwerf Vreeswijk) Themazondag De Themazondag is een kleinschalig evenement waarbij verschillende thema’s aan bod komen die iets te maken hebben met de binnenvaart, de werf, het water of die gewoon leuk zijn. Dan is ook het gezellige Theehuys (met binnenen buitenterras) open voor een lekker kopje koffie of thee en een stuk appeltaart. Tijdens de Themazondag is Sluis Harrbach. (foto WSA Schweinfurt)

21 24 april 2019 Waterstofschip bezoekt werelderfgoed Waddenzee Op 23 april arriveerde het Franse schip Energy Observer in de Waddenzee. De bijzondere catamaran, één van de eerste waterstofschepen ter wereld, vaart de hele wereld rond en deed al onder meer Antwerpen en Amsterdam aan. Het vaartuig is 30 meter lang, 12 meter breed en wordt volledig aangedreven door hernieuwbare energiebronnen. Aan boord is een installatie die door middel van elektrolyse waterstof aanmaakt. De elektriciteit die daarvoor nodig is, wordt gegenereerd met zonnepanelen en twee windturbines. Daardoor komen er geen schadelijke stoffen vrij. Uitstoot De CO 2 -uitstoot van de internationale scheepvaart moet voor 2050 gehalveerd zijn. Die afspraak hebben landen binnen de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) in 2018 gemaakt. Maar zover is het nog lang niet. Op dit moment vaart het overgrote deel van de scheepvaart nog op dieselmotoren. Het doel van de Energy Observer is om aandacht te vragen voor duurzame mobiliteit op het water. “Wat mij betreft is het een inspirerend icoon van duurzame mobiliteit”, zei Rick Timmerman namens Rijkswaterstaat betrokken bij het 'Programma naar een Rijke Waddenzee' (PRW). Duurzame innovatie Programma naar een Rijke Waddenzee heeft de opdracht om de transitie naar (ultieme) duurzame mobiliteit in de Wadden op de lange termijn (2030-2050) te helpen ontwikkelen. Hiervoor wordt ook gekeken naar welke concrete duurzame innovaties er al bestaan. Zodoende kwamen Rick Timmerman, Gerwin Klomp en Gerben Bootsma (van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) in Het schip voorziet zelf in zijn energievoorziening, onder andere met zonnepanelen. (foto Energy Observer) contact met het team van de Energy Observer. Ze namen een kijkje op het schip dat toen in Amsterdam lag. Ze waren onder de indruk van het schip, de technologische mogelijkheden en de missie van het team achter de Energy Observer. Klomp: “Duurzame innovatie wordt ineens tastbaar. Het kan gewoon en zet ons aan tot nadenken over wat mogelijk is ook in het werelderfgoed Waddenzee.” Kleinschalig beginnen “Belangrijk voor ons is dat ze ook allemaal data verzamelen”, aldus Klomp. “Dit is nu natuurlijk kleinschalig, maar wij stellen ons dan gelijk de vraag of we dit ook groter kunnen oppakken. Kun je dit ook doen bij personenvervoer op de Wadden?” PRW en Rijkswaterstaat hebben het team van de Energy Observer allerlei informatie gegeven over het unieke Waddengebied (de Werelderfgoedstatus, natuurwaarden, kwetsbaarheid, dynamiek van geulen/platen, bagger- en suppletiewerkzaamheden). Timmerman en Klomp zijn erg verheugd met het bezoekje van de Energy Observer. “Een ultiem duurzaam schip dat een inspiratie voor velen zou moeten zijn om samen te werken aan een verdere verduurzaming van de mobiliteit in het Werelderfgoed Waddenzee.” WSA Weser-Jade-Noordzee van start Werk aan draaibruggen Kanaal Gent- Terneuzen Rijkwaterstaat voert vanaf eind april tot half september bestortingen uit rondom de brugpijlers van de draaibruggen Sluiskil en Sas van Gent en in de hoofdvaargeul van het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Door passerende schepen en stroming in het Kanaal van Gent naar Terneuzen ontstaan rond de brugpijlers uitschuring en erosiekuilen. Deze moeten worden bestort met zand en stenen. Grond-, weg- en waterbouwer FL Liebregts uit zal de werkzaamheden uitvoeren. Het werk gaat ruim 4,5 maand duren. (foto WSV) In het kader van de hervorming van de Duitse vaarwegbeheerder worden diverse Wasser- und Schifffahrtsämter (WSA) samengevoegd. De aftrap werd onlangs gegeven met de opening van het WSA Neckar. Inmiddels is ook het WSA Weser-Jade- Noordzee een feit. Het is ontstaan door de samenvoeging van de voormalige WSA’s Bremen, Bremerhaven en Wilhelms haven. Het nieuwe WSA wordt verantwoordelijk voor de Jade, Weser, Hunte, Lesum en Wümme en delen van het Kustkanaal en de Noordzee. Er werken meer dan 900 personen. Daarmee is het WSA Weser- Jade-Noordzee een van de grootste WSA’s. Dr. Torsten Stengel, voormalig hoofd van de WSA’s Bremen, Bremerhaven en Wilhelmshaven, heeft de leiding. “Door de nieuwe organisatiestructuur kunnen we efficiënter werken“, aldus Stengel. “We hebben daar waar het zinvol is de competenties gebundeld. Daar zullen onze klanten van profiteren.” Door het samenvoegen van WSA’s wil het Duitse verkeersministerie meer snelheid en flexibiliteit aanbrengen in de werkzaamheden van de vaarwegbeheerder (WSV). De voormalige 39 WSA’s worden teruggebracht naar 17 WSA’s. Binnen de WSV werken ruim 10.000 personen. Minimale overlast De werkzaamheden worden uitgevoerd vanaf het water. De overlast voor de scheepvaart is naar verwachting minimaal. Op momenten dat in de zij-onderdoorgangen wordt gewerkt, geldt daar een stremming tussen 07.00 en 19.00 uur. Bij werkzaamheden in de hoofdvaargeul moet de aannemer zijn materieel weghalen als er schepen komen die daar niet langs kunnen. Binnenvaart in Saksen-Anhalt vorig jaar flink ingestort In de Duitse deelstaat Saksen- Anhalt bereikte de binnenvaartoverslag vorig jaar het laagste niveau sinds 24 jaar. Er is 5,7 miljoen ton overgeslagen. Dat was een kleine 17 procent minder dan in 2017. Een vijfde van de tonnage bestond uit gevaarlijke stoffen. Het was sinds 1994 dat de binnenvaarttonnage in Saksen-Anhalt zo laag was. Dit heeft deels te maken met het langdurige laagwater. Het merendeel van de goederen werd vanuit of naar andere deelstaten verscheept. De belangrijkste goederengroep, erts, stenen, aarde en ander bouwmateriaal, groeide met 2 procent. Visserij- en landbouwproducten daalden met ruim 37 procent. De containeroverslag daalde met ruim 24 procent naar 16.174 TEU.

Binnenvaartkrant