Views
1 year ago

2019-09 Maritime Industry

  • Text
  • Bedrijf
  • Schepen
  • Marine
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • April
  • Onze
  • Maritime

2 24 april

2 24 april 2019 Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Wij zoeken: Wir Rheinpatent suchen: bis Mannheim / Basel Wij Rijn zoeken: patent tot Mannheim / Basel Rheinpatent Radarpatentbis Mannheim / Basel Rijn Radarpatent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Radarpatent ADN-Certificaat ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Sprache: Deutsch und Niederländisch Taal: Nederlands en Duits Wir bieten: Wij bieden: Wir Hohes bieten: Sicherheitsverständnis Wij Veiligheid bieden: hoog in het vaandel Hohes Attraktive Sicherheitsverständnis Schweizer Arbeitskonditionen Veiligheid Aantrekkelijke hoog Zwitserse in het vaandel Attraktive Permanente Schweizer Weiterbildung Arbeitskonditionen Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden Zwitserse Permanente Aufstiegschancen Weiterbildung arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden zelf ontplooiing Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Mogelijkheden Goede promotie voor kansen zelf ontplooiing Attraktiver Gutes Betriebsklima Schichtwechselplan – Goede Comfortabele promotie 1:1 kansen verhouding van 3/3 oder 2/2 Wochen on und off Aantrekkelijke werktijd en vrije rotatieplanning tijd – Gutes Betriebsklima 3/3 Motiverende of 2/2 weken & inspirerende op en af Motiverende bedrijfscultuur & inspirerende Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung bedrijfscultuur – einfach bewerben über unsere Sollicitaties eenvoudig via onze Webseite! Sollicitaties website! eenvoudig via onze Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – website! einfach bewerben über unsere Bewerbungen an: Webseite! Jesko Wehrt Human Resources Manager Bewerbung über: Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs www.fluvia.eu tanker tanker shipping | tank | storage | tanker brokers Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de FÜR DIE UNTER UNSERER LEITUNG FAHRENDEN MOTORTANKSCHIFFE SUCHEN WIR: Schiffsführer, Steuerleute mit Patent, Steuerleute und Matrosen Fahrgebiet: ARA und Rhein Anforderungsprofil für Bewerber Schiffsführer / Steuermann mit Patent: • Rheinpatent • ADN Zertifikat • Beherrschen der Deutschen und Niederländischen Sprache • Berufserfahrung in der Tankschifffahrt Wir bieten: • interessantes Salär • interessante Schweizer Arbeitsbedingungen • interessante Schweizer Sozialleistungen (Aufbau Altersvorsorge) • Vergütung der Verpflegung an Bord und der Reisekosten • fachspezifische Ausbildung (Vergütung der Kurskosten) Steuerleute und Matrosen müssen in Besitz eines gültigen Schifferdienstbuches sein. Für weitere Informationen wenden Sie sich bitte an Herrn A. Fontijne dispo@intertrans.ch und/oder +41 61 487 90 70

3 SCHIP VERKOPEN? Kijk op www.theblueworld.nl 24 april 2019 “Nee” tegen extra geluidseisen Duitsland wil extra voorschriften voor geluid en trillingen voor schepen opnemen in ES-TRIN. Dat bleek tijdens de bijeenkomst van het Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart (CESNI) op 10 april in Straatsburg. Het CBRB heeft zich daar tegen verzet. De voorschriften voor door binnenschepen veroorzaakte geluidshinder en trillingen en de oplossingen voor de knelpunten daarbij zijn opgenomen in ES­TRIN 2019, aldus het CBRB in zijn jongste nieuwsbrief. “Het traject heeft geleerd dat het – zeker voor de “Meer samenwerking nodig voor Duitse binnenvaartpromotie” (foto AdobeStock) Het Duitse ShortSeaShipping Inland Waterway Promotion Center (SPC) wil de vaarwegen in Duitsland sterker in de schijnwerpers zetten. Tijdens de jaarlijkse ledenvergadering in Hamburg onderstreepte bestuursvoorzitter Knut Sander het belang van samenwerking en netwerken. Politiek, verladers, expediteurs en sectorvertegenwoordigers moeten volgens hem nog meer de krachten bundelen. Het SPC neemt hierin een open houding aan. “Wij zoeken samenwerking en geen uitsluiting door onszelf te zien als dé vertegenwoordiger van de vaarwegen. Alleen door een gezamenlijke en constructieve dialoog kom je Zeven gewonden bij aanvaring op Nieuwe Maas In Rotterdam zijn dinsdag 16 april aan het eind van de ochtend zeven passagiers aan boord van een riviercruiseschip gewond geraakt. Het schip voer tijdens het manoeuvreren tegen een andere, afgemeerde Rijncruiser aan. Het ongeluk gebeurde op de Nieuwe Maas ter hoogte van Tropicana. De hulpdiensten waren snel ter plaatse. De zeven gewonden zijn naar een ziekenhuis gebracht. (foto MediaTV) bestaande vloot – lastig kan zijn om te voldoen aan de betreffende regelgeving.” Het voorstel van de Duitse delegatie zou voor extra eisen en problemen kunnen zorgen. Het gaat om de minimumvoorschriften voor de blootstelling van werknemers aan trillingen en lawaai zoals die is vastgelegd in andere richtlijnen (voor arbeidsomstandigheden, 2002/44/EG en 2003/10/EG). Afgewezen Volgens het CBRB horen die richtlijnen niet in ES­TRIN, dat een standaard is met technische voorschriften voor alle vaartuigen. verder. Daarom werken we mee in verschillende commissies en organisaties. Zo zijn we betrokken bij de totstandkoming van het Masterplan Binnenvaart.” Directeur Markus Nölke presenteerde de plannen van het SPC op opleidingsgebied. Het SPC wil meer doen aan het dreigende personeelstekort in de binnenvaart. Nölke: “Wat schiet je ermee op promotie voor de vaarwegen te maken als er geen mensen zijn om de lading te vervoeren. Dit móet en kán verhinderd worden.” Om de vaarwegen zichtbaarder te maken binnen opleidingen geeft het SPC regelmatig gastcolleges aan universiteiten en hogescholen. Het begeleidt ook studenten bij afstudeerscripties. Verder denkt “Daarnaast vragen wij ons af of het juridisch überhaupt mag om de inhoud van de ene richtlijn te implementeren in het kader van andere regelgeving.” Het CBRB heeft de opname van extra voorschriften voor geluid en trillingen in ES­TRIN dan ook afgewezen. Tijdens de vergadering is besloten aan de Europese Commissie voor te leggen of de inhoud van de ene richtlijn in het kader van andere regelgeving kan worden ingevoerd. Ook de Duitse delegatie zelf heeft volgens het CBRB overigens juridische vragen over de (on)mogelijkheid van zo’n verwijzing of plaatsing in ES­TRIN. de organisatie na over deelname aan opleidingsbeurzen en de ontwikkeling van e-learning­modules. Via het eigen Forum Sondertransporte zet het SPC zich in voor een grotere rol van de binnenvaart in het vervoer van zware lading. Op dit vlak moet volgens de organisatie meer transparantie worden gecreëerd. Tijdens de ledenvergadering is Sander Knut herkozen tot bestuursvoorzitter. Toegetreden tot het bestuur is Wolfgang Nowak van Imperial Logistics, als vertegenwoordiger van de binnenvaart. Duitsland: vaartrechten op Moezel afschaffen Duitsland wil ook op de Moezel de vaartrechten afschaffen. Dat zei de Duitse verkeersminister Andreas Scheuer tijdens een gezamenlijke conferentie van de verkeersministers uit de Duitse deelstaten. Zwijndrecht kiest Hein van der Loo als burgemeester De gemeenteraad van Zwijn drecht heeft woensdag 17 april Hein van der Loo voorgedragen als nieuwe burgemeester. Hij is beoogd opvolger van Dominic Schrijer, die na één termijn niet verder wilde en sinds 1 februari voorzitter is van Koninklijke BLN­Schuttevaer. Op dit moment is Robert Strijk waarnemend burgemeester. Bankwereld Hein van der Loo (48) is een geboren Brabander, getrouwd en heeft vier kinderen. Hij is lid van het CDA en woont in Rotterdam. De bedoeling is dat de nieuwe burgemeester op woensdag 5 juni wordt geïnstalleerd. Van der Loo heeft 22 jaar in het bedrijfsleven gewerkt, voornamelijk in de internationale bank wereld. Hij staat bekend als sociaal zeer vaardig. Hij heeft een brede maatschappelijke betrokkenheid in bestuurlijke en toezichthoudende functies, onder meer bij Diergaarde Blijdorp, het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, het Watersnoodmuseum en de Stichting Haven Charity Gala Rotterdam. Scheuer vindt dat het afschaffen van de vaartrechten de verschuiving van goederenstromen naar de vaarwegen bevordert. Hij heeft hier zijn collega’s uit Luxemburg en Frankrijk op aangesproken. De Duitse binnenhavenbond BöB noemt dit een goed signaal. Sinds het afschaffen van de vaartrechten op de vaarwegen in het Duitse binnenland per 1 januari 2019 moet de sector alleen nog op de Moezel betalen. BöB­directeur Boris Kluge roept de Franse en Luxemburgse verkeersministers op om het voorstel van Duitsland te ondersteunen. “De Moezel is voor de Europese binnenvaart enorm belangrijk. Daarom moeten de vaartrechten op de rivier worden aangeschaft.” Simpel Als één sector het verdient om gezond te zijn, dan is het wel de zorg. Eindelijk is het zo ver dat de zorgsector gezonder wordt gemaakt. Er is namelijk een nieuwe richtlijn ontwikkeld. Na lang nadenken is men tot de volgende conclusie gekomen: als je weet dat het werkt, moet je het doen. Als je weet dat het niet werkt, moet je het niet doen. En als je niet weet of het werkt, moet je het onderzoeken. Wow, verbluffend simpel toch? Een kind kan de was doen. Dat werpt dan wel meteen de grote vraag op: deden artsen dat nog niet dan? Nee, het blijkt dat veel artsen iets voorschrijven waarvan ze weten dat het niet werkt. Enfin, het zal wel ingewikkelder liggen dan wij ooit zullen begrijpen, en heel anders dus ook dan zo’n eenvoudige richtlijn doet vermoeden. Was het leven maar zo simpel dat je met een oneliner de hele zaak recht kan zetten. Ik herinner me dat ik meen het BVB kwam met de slogan: “Per schip als het kan, per truck als het moet”. Dat vond ik briljant. Geen misverstanden meer, geen verlader meer die per ongeluk vast blijft zitten aan een eeuwenoud, even rotsvast als misplaatst vertrouwen in de wegvervoerder (pardon, logistieke dienstverlener). De switch naar de binnenvaart was nog maar één muisklik verwijderd (dat klonk toen nog lekker modern). De verlader moest alleen nog even onderzoeken of zijn lading per schip kon worden vervoerd. Er werden instrumenten ontwikkeld om het de verlader nog makkelijker te maken en datzelfde BVB stuurde consultants op pad om die verlader te helpen met die switch. Er waren al spoedig spectaculaire voorbeelden te melden van die zo gewenste modal shift, de verschuiving van lading van de weg naar het water. Nog steeds zijn velen actief om de mindset bij verladers te veranderen en die eeuwenoude relaties met het wegvervoer op losse schroeven te zetten. Er worden prachtige resultaten geboekt, maar de wereld draait door (wat een gekke uitdrukking is dat geworden) en intussen dreigt een nieuw gevaar. De welvaart is ondanks de crisis van tien jaar terug weer flink toegenomen en als afgeleide daarvan is ook het goederenvervoer gegroeid. De binnenvaart heeft ondanks de mooie slogans moeite om die groei bij te benen en het aandeel in het goederenvervoer uit te breiden of zelfs maar vast te houden. Misschien was het toch iets te simpel gedacht dat de verlader alleen iets doet als hij weet dat het goed is. En is de inzet van vrachtwagens om je goederen te vervoeren gewoon nog steeds te simpel. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant