Views
2 years ago

2019-09 Maritime Industry

  • Text
  • Bedrijf
  • Schepen
  • Marine
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • April
  • Onze
  • Maritime

16 24 april

16 24 april 2019 Verborgen familieverleden komt boven water DOOR JOHAN DE WITTE De fotoboeken en de historie over de Zeeuwse familie Vermeulen die in de kast van zijn vader stonden, las hij als een roman. Bert Zwikker ontdekte zodoende hoe zwaar het leven vroeger was. Zes klassen lagere school doorlopen gold als bijzonder. Nauwelijks 14 jaar en je stond als knecht aan dek. De beurtdienst op Antwerpen kende veel tegenwind maar je kon ook met storm in de kont in vier uur vanuit Antwerpen Vlissingen binnenzeilen. Zeilend en stevelend retour naar de Ruhr vergde groot vakmanschap. De gedienstigheid ging ver, soms dwong armoede ondernemers van koers te wijzigen om in beter vaarwater te geraken. Niettemin had de varensman een boeiend leven en meestal een gevulde pot! Weten waar je vandaan komt, hoe dingen vroeger in zijn werk gingen, of je grootouders nu ver weg zijn of dichtbij… naarmate we ouder worden krijgt dat soort zaken meer waarde. Hoe zijn je grootouders of je vader en moeder opgegroeid? Hoe verliep voor hen 40-45. “Ik heb niet voldoende gevraagd”, besef je opeens wanneer je zelf ouder wordt. Verbonden In 2007 stopte de familie Zwikker als campinghouders op het Thoolse eiland. Zoon Bert hield er als boekhouder de neiging tot grote nauwkeurigheid aan over, evenals de nieuwsgierigheid waar zijn familie met die van de Vermeulens verbonden was. Zoveel beschikbare informatie en ook die statige zwart-wit-foto’s mochten niet verloren gaan. Maar wie waren al die mensen en schepen? Om er wegwijs in te worden raadpleegde hij onder andere een startersboek over genealogie, boedelbeschrijvingen, kadasters, kerkboeken, krantendatabanken, gerechtelijke archieven, burgelijke standen, overlijdensregisters, onderscheidingen, scheepspassages, passagierslijsten en advertenties. Daarnaast had hij veel gesprekken. Na zeven jaar puzzelen, met veel geduld en vaardigheid achter de pc, stopte Post NL voor de deur om zijn boek af te leveren, vers van de pers: Genealogie van de familie Vermeulen. Daarin komen 2.000 namen en 300 foto’s voor. Eén grote familie ”Dat voelde heel spannend, toen het boek er eenmaal was … Je weegt het in je handen, bladert en bent gefocust op de uitvoering, maar je bent ook blij dat het af is. Daarbij vernoem ik in het boek graag de namen die mij van informatie hebben voorzien. Zonder hun hulp was ik niet ver gekomen. Je krijgt een netwerk waar vriendschap tussen groeit. Mooi is dat!” Bert Zwikker werkte zeven jaar aan deze familiegeschiedenis. De familie Vermeulen als ‘Binnenvaartschippers sinds 1746’, heeft hij voor familie, bekenden en tijdgenoten, leesbaar vertaald. Veel is herkenbaar; immers in de veel kleinere wereld van toen waren maritiem en aanverwant één grote familie. Sfeer van lang geleden Bij een rak dat hoogzuid liep, zoals de Kralijk boven Emmerich, gingen de paarden ervoor op lange lijnen. De wind bepaalde wel en wee op dee Zuiderzee en het Zeeuwse water. Stevelen door de scheepjesbrug in Wesel kostte extra pruimtabak voor de zenuwen. Soms sprong er een jonge zalm over het zetteboord en verdween in de pan. De weersgesteldheid had alom invloed tijdens het voortbomen of jagen. Men ging leeg op om in Winssen metselsteen te laden dat in Middelburg met de hand in vier dagen werd gelost. Lossen ging met eigen tuig door het zeil los te maken van de giek, opbinden onder de gaffel, stropkettingen rond de giek en extra stroppen en blokken in de mast. Met een houten zeiltjalk in de steenkoolhandel actief zijn, kon lucratief zijn maar ook leiden tot onverwacht verlies. Risico had men amper afgedekt. Tobben met lekkage was pompen of verzuipen. Het zeilen kon niet overleven, al werd het definitieve afscheid uitgesteld door de zijschroef en de opduwer. Niet alle schippers konden lezen en schrijven, maar rekenen konden ze als de beste. Kleding naaien en breien was voor de vrouw avondvullend werk in de dikwijls grote gezinnen. Laveren door het leven Voor handel en wandel ging de schipper ten anker voor de beurs en kroeg. Verhalen aan de toog zoals dat van de 26-jarige Jaap Vermeulen, die op 6 juni 1930 trouwde met de 22-jarige Middelburgse Tannetje Cornelia Adamse. Jaap voer vele jaren met de luxemotor Tanja waarin 60 pk Appingedam Brons stond, die hem overal bracht waar water stond evenals bij het domicilie-adres Punt 3 in Middelburg. In 1969 werd de Tanja eigendom van dochter Puck en haar echtgenoot Hans Jongepier. Het werd de basis van Zeilschool Het Veerse Gat in Veere, die nu vijftig jaar bestaat. Nog wordt er les gegeven en is de zeilschool verankerd in de herinnering van duizenden kinderen en studenten die er ook leerden laveren’in het leven! Een Harlinger scheepwerf werd vorig jaar eigenaar van de in 1927 bij de scheepswerf Fikkers te Muntendam gebouwde Tanja. Ze krijgt haar derde leven, opnieuw in de recreatie. Het boek Genealogie van de familie Vermeulen wordt on demand gedrukt. Kosten in kleur 85 euro, in zwart-wit 35 euro. Te bestellen via info@tholenweb.nl. De cover van het boek. 38.700,- 77.500,- 19.800,- 20.800,- 23.300,- 24.300,- 25.700,- YST Logistics b.v. maakt werk van uw transport! Wij zorgen voor optimaal en efficiënt vervoer van uw goederen en zijn gespecialiseerd in het vervoer van bulk goederen en speciaal transport over alle Europese binnenwateren. Voorts staan wij altijd open om de ons ter beschikking staande vloot met aanvullende scheepsruimte uit te breiden. Wij nodigen u derhalve graag uit om met ons hierover van gedachten te wisselen. Noordeinde 109 NL-3341 LW, Hendrik Ido Ambacht • Tel. : +31-(0)78-6811540 • Fax: +31-(0)78-6817747 • www.ystlogistics.nl

17 24 april 2019 Vertrouwd venster op de Rotterdamse haven Spido bestaat honderd jaar. Dat viert de Rotterdamse rederij, actief met themareizen en evenementen, op meerdere manieren. De aftrap vond plaats met de feestelijke presentatie van een boek over de geschiedenis van het voor Rotterdam iconische bedrijf: Venster op de Rotterdamse haven. Honderd jaar Spido. De schepen van Spido zijn een vertrouwd beeld in het Rotterdamse havengebied. De rondvaarten vormen een van de meest bezochte attracties van de stad – ook nu nog steeds, nu de hele wereld ontdekt dat Rotterdam veel meer is dan die imposante haven – en daarnaast zijn themareizen en meetings & events tot belangrijke pijlers uitgegroeid. op 11 april het eerst exemplaar van Venster op de Rotterdamse haven. Honderd jaar Spido uit handen van directeur Leo Blok. Het boek is vervaardigd door Stad en Bedrijf. Dit historisch onderzoeksbureau, gevestigd op het Noordereiland, is gespecialiseerd in bedrijfsgeschiedenis, ondernemersbiografieën en de geschiedenis van de regio Rotterdam. Onderzoeker/schrijver Evy van Ast vertelde dat de historie van Spido de ontwikkeling van Rotterdam als havenstad in de laatste honderd jaar weerspiegelt. Gouden jaren Een eeuw waarin Spido zelf ook grote veranderingen doormaakte. Het bedrijf werd in 1919 opgericht door de legendarische havenondernemer Daniel George Spido viert 100-jarig bestaan Gasten ontvingen 11 april een tas met daarin het boek over de geschiedenis van Spido. Eerste exemplaar Aan boord van de James Cook, een van de Spido-schepen, ontving oud-burgemeester Ivo Opstelten Spido begon als pendeldienst naar en van op stroom liggende zeeschepen. van Beuningen (1877-1955). ‘Havendienst Spido’ startte met een pendeldienst om werknemers, passagiers en waterklerken te vervoeren naar en van op stroom liggende zeeschepen. Een “tramlijn te water” noemde Van Beuningen het. In de jaren 20 breidden de activiteiten uit met postvervoer en rondvaarten (onder andere naar Vliegveld Waalhaven). In de jaren 50 beleefde Spido gouden jaren, aldus Van Ast. “De handel bloeide en de Wederopbouw trok bezoekers uit binnen- en buitenland. Die wilden zie hoe Rotterdam als een fenix uit zijn as herrees en zich ontwikkelde tot grootste haven van de wereld.” Topattractie Nog steeds is Spido een van de topattracties van Rotterdam. Van Ast: “Nog steeds is het een venster dat bezoekers, nu al honderd jaar, een blik geeft op de steeds veranderende haven. Spido-directeur Leo Blok kondigde aan welke festiviteiten Spido nog meer in petto heeft voor het jubileum: vanaf 8 juni is er een tentoonstelling in het Maritiem Museum (met dezelfde titel als het boek) en op 3 en 5 juli zijn er concerten van The Beach Boys. De legendarische band speelt eerst in het Nieuwe Luxor Theater en twee dagen later op Maasvlakte 2, samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest. De kaartverkoop ging 12 april van start. Nieuw schip Waar de rederij, gasten én Rotterdam nog jaren plezier van zullen hebben, is de grootste investering: een nieuw schip, dat niet voor de havenrondvaarten zal worden ingezet maar exclusief bestemd is voor feesten en evenementen tot 250 personen. Shipyard De Hoop in Lobith legt momenteel de laatste hand aan het 44 meter lange en 8 meter brede schip. De doop is gepland voor de tweede helft van juni. De cover van het boek. Mts Amstel kan aan het werk >> Vervolg van pagina 15 Het onderwatermodel van dit type is populair door zijn draagvermogen, snelheid en natuurlijk het gunstige brandstofverbruik! Aqua Logic-roeren Als voortstuwing plaatste Dolderman twee Caterpillars. De drie Aqua Logic-roeren manoeuvreren overeenkomstig de droom van elke kapitein. PSI Piping BV installeerde het leidingwerk waarmee de bemanning, letterlijk ‘voor en achteruit kan’. Twee door EPS geleverde Bornemann HCi 210-pompen ondersteunen dat met 400 kuub per uur bij een werkdruk van maximaal 7 bar. Aan de tankmeting hangt het label van Hoveko. Een schip is niet alleen maar lengte x breedte. Model, functie, veiligheid en innovatie binnen het raam van wetgeving en klasse... Een unieke uitvoering blijft altijd de uitdaging. Techniek krijgt hierin voorrang. Kamerbrede luxe Maar neem de stuurhut die Kampers Shipyard leverde en die duurzaam is afgewerkt met ‘kamer brede luxe’ van Willemsen Interieurbouw & Scheepsbetimme ring uit Huissen. Fantastisch vakwerk! De stuurhuistrap en de radarmast heeft Beerens beide in kwaliteit gepromoveerd. Duurzaamheid allround. De glazen lessenaar van EMS, afgewerkt met rvs, oogt als hier een parel. Toegegeven: Elon Musk zit boordevol ideeën, maar EMS ligt op maritiem gebied langszij. Het bedrijf is in elektrische installatie vernieuwend en focust op maximaal resultaat. De Kalkhaven uit; rust in de ‘tent’. De eerste tuk is achter de rug. De warme pot op tijd op tafel. Het schema draait. Na afbouw, proefvaart, puntjes op de i en EBISchecklist ben je niettegenstaande Doldermans gerieflijke afbouw wel aan zo’n eerste reisje toe. Fleetmanger Rob van Doesburg houdt met zijn collega’s een vloot schepen in beweging. De technische dienst van Interstream Barging met ondersteuning van de eigen Safety Management Operations, begeleidde het nieuwbouwproject. Er volgt binnenkort nog een zusje van de Amstel!

Binnenvaartkrant