Views
1 year ago

2019-09 Maritime Industry

  • Text
  • Bedrijf
  • Schepen
  • Marine
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • April
  • Onze
  • Maritime

12 24 april

12 24 april 2019 Familiebedrijf met toekomst >>Vervolg van pagina 11 “Doordat de lijm in precies dezelfde kleur is als het materiaal lijkt de lessenaar compleet naadloos. Het is niet alleen heel mooi om te zien, maar ook nog eens bijzonder onderhoudsvriendelijk. "Vanaf de kempenaar Gusi hebben we altijd apparatuur van Radio Zeeland, nu Radio Holland, aan boord.” Investering “Zoals gezegd is deze nieuwbouw een investering in ons familiebedrijf. We hebben twee studerende zonen, Fabian (20) en Ethan (17), waarvan de laatste heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in de binnenvaart. Op de nieuwe Futura komt hij op een schip met een bijzonder leefbaar geluidsniveau: 58,4 dB boven de schroef en 51,4 dB in de stilste slaapkamer.” Pascal en Priscilla Bulens-Joos gaan met hun nieuwe bij Asto Shipyard gebouwde schip zonder twijfel een goede futura (lees: toekomst) tegemoet. (foto Jan Hoek) Aan ms Futura leverden onder andere: Asto Shipyard Complete afbouw CCM3 Afbouw i.s.m. Asto Shipyard ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W5200 - reductie 4,962 Inclusief: - Vulkan elastische koppeling - PTO type 0 t.b.v. stuurwerk All Pumps Holland B.V. Complete Victor pompen pakket Blommaert BVBA Voormast type Improval, dakradarmast type Futura, stuurhuttrap met RVS hoogglans gepolijste leuningen, hydraulische luikenwagen type HLW 9/5000 en 26 friesche kap luiken type FRK 10.100/2400/2,5 Bureau Veritas België Tekeningkeur, inspecties en afgifte Classe Certificaten De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa Schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa schroefasseals, EasyFlow roersysteem en Stuwa stuurmachine De Wit Bunkering NV Castrol smeerolie en gasolie EBR Marine B.V. Stuurhuis met hefkolom GSK Brokers bvba Bemiddeling verkoop compleet nieuw schip en verkoop voormalig schip Hoko Installatiebedrijf Complete sanitaire installatie Nassau Scheepsbenodigdheden BVBA Volledige inventaris Radio Holland Netherlands BV Nautisch apparatuur Speedheat Breda Vloerverwarming Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. Ankerlieren, autokraan, spudpalen en boegschroef SD 1200 A W&O Europe Afsluiters voor in de machinekamers Wärtsilä Netherlands B.V. HR Straalbuis 1660mm Werkina Werkendam B.V. De engineering en besturingskasten inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, complete airco installatie, satellietsysteem, Ecdis Inland Viewer en AIS installatie WindeX Engineering B.V. Airconditioning, ventilatoren en RVS klaproosters ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE Met 15 meter diepgang naar de Botlek Op 20 april arriveerde de Delta Mariner bij Koole in Rotterdam-Botlek. Deze tanker is het eerste schip dat daar met een diepgang van 15 meter afmeerde. Daarmee opende het vaartuig officieus de verdiepte Nieuwe Waterweg. Deze zomer verwijderen Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam nog op drie plekken leidingen en dan is de verdieping van de Nieuwe Waterweg en Botlek afgerond. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat: “Met deze verdieping zetten we de poorten van Rotterdamse haven nog verder open voor een nieuwe generatie zeeschepen. Samen met het Havenbedrijf investeren we hiermee in de maritieme bereikbaarheid van het Botlekgebied in (foto Havenbedrijf Rotterdam) onze mainport Rotterdam.” John Kraakman, CEO van Koole Terminals: “Door de verdieping kunnen wij de klanten op onze terminals beter bedienen. Dit zal resulteren in een verdere verbetering van de logistiek doordat er minder scheepsbewegingen nodig zijn. Bovendien verbetert de carbon footprint in de logistieke keten en de concurrentiekracht van de aan ons verbonden klanten door lagere logistieke kosten in de totale keten.” Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf, voegt daaraan toe: “Met de verdieping verbetert Rotterdam zijn concurrentiepositie en moderniseren we de Botlek tot een gebied waar de nieuwste bulkschepen en chemicaliëntankers zich net zo thuisvoelen als de grootste containerschepen op de Maasvlakte 2.” Verdieping Rijkswaterstaat verdiepte de Nieuwe Waterweg en het Havenbedrijf Rotterdam verdiepte de Botlek. Het gaat om drie verschillende contractdieptes (alles in NAP). In de Botlek gaat de nautisch gegarandeerde diepte van -/- 14,5 meter naar -/- 15,90 meter. Op de Nieuwe Waterweg wordt het eerste gedeelte vanaf Hoek van Holland verdiept van -/- 15 meter naar -/- 16,20 meter tot Maassluis. Het tweede gedeelte tot de Beneluxtunnel krijgt een gegarandeerde diepgang van -/- 16,40 meter. Die extra 20 centimeter heeft te maken met het lagere zoutgehalte van de Nieuwe Waterweg landinwaarts, waardoor schepen meer diepte nodig hebben. Na de verdieping kunnen schepen met een diepgang tot 15 meter onder normale omstandigheden de Botlekhaven binnenvaren. In het nieuwe Panamakanaal kunnen schepen met diepgang van maximaal 14,90 meter varen, en dus kunnen zogenoemde New Panamax-schepen zonder restricties in de Botlek arriveren. De uitvoering van de verdieping lag in handen van de bedrijven Koninklijke Boskalis Westminster (Maasluis tot Beneluxtunnel en de Botlek) en Van der Kamp (Nieuwe Waterweg Maasluis-Hoek van Holland). Online veiling van vier werkschepen Bootveiling.com heeft opdracht gekregen om vier werkschepen in Nederland, Duitsland en België te veilen. Dat gebeurt online. Het gaat om vier verschillende vaartuigen: een drijfvuilvisboot en een kraanboot van Waternet Amsterdam, een voormalig Duits patrouillevaartuig en een bunkerboot. De vaartuigen zijn online te bezichtigen én afzonderlijk tijdens kijkdagen in Amsterdam, Antwerpen en Emmerich. De veiling sluit op 29 april. Nooit te veel betalen Bootveiling.com verzorgt maandelijks veilingen van pleziervaarten weesboten. Het is sinds 2005 actief en naar eigen zeggen het enige nautische veiling huis in Nederland en België. Er zijn al meer dan 2.500 schepen verkocht, van klein tot groot. Volgens veilingmeester Jeroen Bolweg is er een groeiende behoefte om werkschepen online te verkopen. “Zowel opdrachtgevers als bieders ervaren het veilingmechanisme als prettig doordat je op deze wijze als koper nooit te veel betaalt en je als opdrachtgever weet dat de volledige markt is benaderd die interesse zou kunnen hebben voor het aanbod.” Het veilingbedrijf zorgt voor nationale en internationale publiciteitscampagnes, presenteert het aanbod op zijn website en in zijn nieuwsbrieven. Bootveiling.com ondersteunt ook Deze drijfvuilvisboot van Waternet is een van de vier werkschepen die nu geveild worden. (foto Bootveiling.com) potentiele bieders, door het beantwoorden van alle vragen die rond de aankoop van een boot op de veiling kunnen leven. Kijkdagen Voor de vier werkschepen die nu geveild worden, kunnen belangstellenden zich voor een van de kijkdagen aanmelden. Desgewenst mogen ze een expert meenemen, zegt Bolweg. “De veiling is voetstoots en in de staat waarin het goed zich bevindt. De koper zal zelf moeten zorgen voor het ophalen na gunning.” Registatie op de website van Bootveiling.com is gratis. Iedereen kan meebieden. Inruil is niet mogelijk. “Maar we kunnen natuurlijk altijd weer bij een volgende veiling de oude boot van de hoogste biedende verkopen.” Kijk voor details van de vaartuigen en voor de data van de diverse kijkdagen op www.bootveiling. com. De veiling sluit op maandagavond 29 april 2019 om 20.00 uur.

13 24 april 2019 Gedeputeerde Patrick Brouns van provincie Groningen: “Robotisering is kans voor noordelijke scheepsbouw” DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Nederlandse reders moeten bij nieuwbouwplannen eerst weer naar Nederland willen kijken voordat ze naar het buitenland gaan. “En dan natuurlijk het liefst naar Noord-Nederland”, zegt gedeputeerde Patrick Brouns van Groningen. Met een lening van 15 miljoen en een bijdrage van zo’n anderhalve ton de komende twee jaar geeft zijn provincie de noordelijke scheepsbouw een financiële injectie. Automatisering van de logistiek en robotisering van laswerk moet de concurrentiepositie van de bedrijfstak op het gebied van met name cascobouw verbeteren. Nauwere samenwerking binnen de branche kan deze technologische innovatie in een stroomversnelling brengen. Een lening van 15 miljoen euro van de provincie aan het nationale fonds NESEC moet Nederlandse reders voor nieuwbouw naar Noord-Nederland trekken. Onderzoek In opdracht van de Provincie Groningen voerde bureau Marstrat onderzoek uit naar de stand van zaken in de Noordelijke scheepsbouw. “We trekken de grens niet bij Groningen. Want zo werken de economie en de arbeidsmarkt niet. Scheepsbouw is van oudsher een belangrijke economische sector voor het Noorden, die met een jaarlijkse omzet van 1,4 miljard werkgelegenheid biedt aan ruim vierduizend mensen.” “Toch staat de branche al jaren onder druk. Het onderzoek wees uit dat er vooral kansen liggen in nichemarkten, onder meer dankzij strengere regelgeving omtrent ballastwater en emissies”, vertelt Brouns. Als voormalig medewerker van Centraalstaal kent hij de sector Gedeputeerde Patrick Brouns: “Als we niet uitkijken, verdwijnt het vakmanschap. En dat kan grote gevolgen hebben.” (foto’s Jan Johan ten Have) van binnenuit: “Toen ik daar in de jaren 90 werkte, was er in het Noorden een maritiem cluster dat al tientallen jaren intensief samenwerkte in specialisaties." "Dit leidde onder meer tot de oprichting van scheepsontwerpbureau Conoship, snijpakkettenleverancier Centraalstaal en in de jaren 90 engineeringsbureau NCG. Deze bedrijven optimaliseerden het productieproces van schepen in Noord-Nederland, waardoor we de concurrentie met het buitenland aan konden. In de jaren 90 viel dit helaas stil.” Robotiseringsfabriek Brouns’ doel is om dit collectief nieuw leven in te blazen. Dat zou kunnen in de vorm van een gezamenlijke robotiseringsfabriek: “Het zijn met name de mensuren die Nederlandse casco’s duur maken. Met gerobotiseerde cascobouw kan de scheepsbouw een efficiencyslag maken. Individueel robotiseren is best lastig, maar als je het gezamenlijk doet, is het veel sneller rendabel te maken. Dit gaat niet ten koste van de werkgelegenheid, want de casco’s worden nu met name in het buitenland gebouwd.” Bovendien kan zo’n robotiseringsfabriek interessant zijn om jongeren weer naar de techniek te trekken. Brouns: “De meeste jonge mensen willen niet meer in een vieze overall rondlopen, maar het aansturen van een robot vinden ze wel interessant. Door jongeren te interesseren kun je wel een stuk maakindustrie behouden voor Nederland.” “Als we niet uitkijken, verdwijnt het vakmanschap. En dat kan grote gevolgen hebben voor de werkgelegenheid op de lange termijn. Om dit te voorkomen, heeft Groningen de afgelopen twee jaar het meester-gezelsysteem en de bedrijfsschool nieuw leven ingeblazen. De provincie vergoedt bedrijven de helft van de kosten. Voor bedrijven is dit van groot belang omdat zij kunnen voorzien in hun behoefte aan vakmensen en ons belang is voorkomen dat gebrek aan vakmensen de economische ontwikkeling in de weg staat.” Maritieme Board Groningen De samenwerking binnen de maritieme branche, die in de jaren 90 strandde, wordt nieuw leven ingeblazen. Dit gebeurt in de vorm van de Maritieme Board Groningen, onder voorzitterschap van Wagenborg- CEO Egbert Vuursteen. De doelstelling is tweeledig: in de eerste plaats de samenwerking en daarmee de efficiency van de branche in Noord-Nederland bevorderen en in de tweede plaats collectieve marketing. De branche trekt de kar en de provincie faciliteert dit de eerste twee jaar door het secretariaat beschikbaar te stellen. Brouns: “Elkaar kennen en ontmoeten is van groot belang als je nieuwe stappen wilt zetten in samenwerking, zoals het bouwen van een robotiseringsfabriek. Het is overigens beslist niet zeker dat deze er komt. Misschien concluderen de werven onder de streep wel dat het geen haalbare kaart is. Maar het initiatief om er überhaupt naar te kijken komt niet van de grond als je de partijen niet bij elkaar aan tafel krijgt.” Financiering In de huidige markt is financiering van nieuwbouw een probleem, met name voor de kleinschalige rederijen. Banken zijn terughoudend omdat de scheepvaart al jaren tegenvallende cijfers laat zien. Kleine reders met financieringsmoeilijkheden kunnen aankloppen bij Scheepsbouwfonds NESEC. Dit fonds verstrekt achtergestelde leningen tegen ‘marktconforme’ rentetarieven en dit kan ook banken over de streep trekken. In het fonds moet 250 miljoen euro komen. Het ministerie van EZ stopt er 200 miljoen in en de provincie Groningen 15 miljoen. De overige 35 miljoen moet uit de markt komen. Brouns: “Wij dragen bij omdat er in onze regio relatief veel kleine rederijen actief zijn. In ruil voor onze bijdrage hebben wij met de mensen van NESEC de afspraak dat ze één dag per week op het Groninger provinciehuis aanwezig zijn. Doel van dit spreekuur is om kleine reders te helpen om tot een goede financieringsaanvraag te komen.” De gedeputeerde hoopt dat de provincie met deze injectie bijdraagt aan het vlot trekken van de nieuwbouwmarkt. “Sinds het begin van ons onderzoek namen al diverse reders contact op. Wij weten inmiddels van zeventien schepen die misschien in Noord- Nederland gebouwd kunnen worden. Het robotiseringsproject kan hierbij helpen door de kostprijs te drukken. Het signaal van de reders is dat zij best iets meer willen investeren om in Nederland te kunnen bouwen. Maar het geld moet wel terug te verdienen zijn met de vrachtprijs. Daarom zijn innovatie en efficiency van groot belang.” ADVERTENTIE OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! Scheepsbouw aan het Winschoterdiep, met onder andere de werven SAS en Ferus Smit. www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant