Views
2 years ago

2019-08

  • Text
  • April
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schip
  • Haven
  • Tussen

16 9 april

16 9 april 2019 Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174 Als het om mensen (op zee) gaat MultiSure B.V. Verzekeringen/Insurances Bij individuele of collectieve verzekeringen voor zeevarenden en aanverwante beroepen wilt u aan boord stappen bij de beste partij. Een partij die specialistische expertise combineert met een persoonlijke benadering. Een partij als MultiSure. Veilige koers MultiSure is een onafhankelijk en internationaal georiënteerd assurantiekantoor, al bijna een kwart eeuw gespecialiseerd in het verzekeren van maritieme beroepsbeoefenaars. Met de fijnmazige collectieve en individuele zorg- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen van MultiSure vaart u een veilige koers. Vraag gerust een vrijblijvende offerte aan en ga ook overstag! Tosca 18 - 2926 PK KRIMPEN A/D IJSSEL - www.multisure.nl - info@multisure.nl - Tel.: (0180) 55 27 27 2163850 ADVERTENTIE 132x92 mm en 266x44 mm.indd 1 16-01-17 15:19 www.kliek.be We bepalen samen de juiste koers Boterhamvaartweg 2 • 2030 Antwerpen • +32 3 231 06 48 gsk@gskbrokers.eu • www.gskbrokers.eu BINNENVAARTSCHEPEN • DROGE LADING • TANKERS • DUW/SLEEPBOTEN • WOONBOTEN • NIEUWBOUW

17 Fluvia bereidt zich voor op groei DOOR JOHAN DE WITTE Met support van opdrachtgevers in minerale olie en chemie groeit Fluvia Holding in de internationale tankvaart. De huidige vloot telt zestien eigen schepen en wordt met zeven nieuwe minerale tankers uitgebreid. Hiervan zijn er vijf voor het Rijngebied bestemd en twee voor de Noordduitse markt. De vijf casco’s worden gebouwd in China en arriveren deze zomer op een ponton in Rotterdam, waarna de 110 x 11,45 meter grote schepen bij De Gerlien van Tiem worden afgebouwd. De andere twee tankers realiseert GS Yard in Waterhuizen; die zijn bestemd voor Fluvia Tankrode, actief in Hamburg en omgeving. Fluvia is opgericht in 2004 en heeft zich ontwikkeld tot een succesvol, betrouwbaar en klantgericht logistiek bedrijf in minerale olie en chemie, met voet aan de grond in Noordwest-Europa. Fluvia exploiteert de Rijnvloot vanuit Rotterdam en Bazel. Eveneens stuurt Bazel de nautische en personeelszaken aan. Het kantoor in Hamburg bedient de Noordduitse markt met een vloot van twaalf schepen, een deel in eigendom en een aantal charterschepen. Fluvia Tanker Chartering Antwerpen is een belangrijke nichespeler in de markt van short- en deepsea tankertransport. De firma is klantgericht, kostenbewust en een toegewijd speler in de Europese logistiek van vloeibare lading. Met een rotsvast imago en namen van onvergankelijke Zwitserse bergtoppen (Piz …) of Duitse steden (-rode) op de boeg van eigentijdse schepen opereert Fluvia zijn schepen onder de slogan Peak performance. Drie van de casco’s in China. (foto Fluvia) Coen Meijer: respect voor het vakmanschap van de mensen aan boord. (foto Johan de Witte) Wisseling van de wacht Begin januari 2019 heeft CEO Rick van Westenbrugge de verantwoordelijkheid van Fluvia overgedragen aan zijn opvolger Coen Meijer. Rick van Westenbrugge is medeoprichter en geniet na vijftien succesvolle jaren van zijn pensioen. Niettemin blijft Rick als mentor betrokken om de uitbreiding van de vloot te begeleiden en bij andere financiële zaken. Hierin werkt hij samen met Roelof Hendriks. Coen Meijer heeft een maritiemtechnisch en commerciële opleiding. Ervaring in de internationale logistieke dienstverlening kreeg hij onder meer bij P&O Nedlloyd, Maersk en Vopak. Sinds 1 januari bestaat de directie van Fluvia Holding uit Rick van Westenbrugge (voorzitter), Coen Meijer (CEO) en Roelof Hendriks (CFO). Crewmanagement We treffen Coen Meijer tussen twee vergaderingen in de Rotterdamse Brasserie Engels. “Hier gaat het in één van de vergaderzalen over de werving van kapiteins voor onze nieuwe schepen”, verklaart Coen de locatie. “Mond-tot-mond-info onder medewerkers en adverteren in de media helpt, maar is vandaag de dag niet voldoende.” Crewmanagement vraagt onder andere overleg met scholen in binnen- en buitenland en het organiseren van eigen opleidingen. “We bieden opleidingsmogelijkheden en uitstekend werkbare en ingerichte schepen. Daarnaast onderscheidt Fluvia zich door goede Zwitserse primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, die in het bijzonder aantrekkelijk zijn voor Nederlands varend personeel”, aldus Meijer. “Om te begrijpen wat collega’s aan boord bezighoudt, stap ik dit jaar aan boord voor een weekje naar Bazel evenals een week Noord-Duitsland. Varen is mij niet vreemd; ik heb respect voor het vakmanschap en wil het graag van dichtbij meemaken.” Stapt u dan ook in het werkpak? “Dat zeker, door de dagelijkse werkdruk en complexiteit te ervaren kom je samen met de bemanning op ideeën. Mensen aan boord zijn het kapitaal van de firma. We realiseren ons dat een schip zo goed is als de bemanning.” Wat kan de Fluvia-bemanning verwachten? “Een bedrijfscultuur met respect voor iedereen, korte communicatielijnen van matroos tot CEO en het nemen van snelle beslissingen. We willen een dynamische werkomgeving voor onze medewerkers aan boord creëren, die ons in staat stelt de overeengekomen service aan klanten te leveren. De uitbreiding met zeven moderne en duurzame schepen zal daarbij helpen.” Heeft u tijdens de bouw in China zelf survey gepleegd? “Nee, ik ben er niet geweest en heb er ook niet voldoende verstand van. Daarvoor hebben we onze eigen technische dienst, die hiervoor zeer bekwaam is.” Zijn er al casco’s gereed? “Twee liggen reeds te water en de resterende drie volgen de aanstaande weken.” Kunt u iets zeggen over de kwaliteit? “Als opdrachtgever hebben we zoveel mogelijk bijgedragen; van tekening tot aan inspectie. We kunnen nu wel zeggen dat mede dankzij onze betrokkenheid alle inspanningen in kwaliteit zijn uitbetaald. Het zijn gave casco’s, die aan kwaliteit niet onder doen voor casco’s uit andere landen.” Hoe worden de schepen uitgerust? “Als voortstuwing hebben we gekozen voor Tier 4 Caterpillarmotoren met voorbereiding voor de nieuwe uitstootnorm Stage V. Verder innoveren we door het in gebruik nemen van een nieuw brandstof besparend roerstandindicatiesysteem.” Wat is uw grootste uitdaging als ‘roerganger’ van Fluvia? “Het zijn er eigenlijk drie. Ten eerste het leveren van duurzame logistieke diensten op een niveau van Peak performance. Beter dan onze concurrenten. Ten tweede het tevredenstellen van stakeholders zoals klanten, aandeelhouders en personeel. Tot slot is de fragmentering in binnenvaartsector een uitdaging als het gaat om het gezamenlijk oplossen van branchebrede problemen, zoals het bemanningstekort en onze emissie.” 9 april 2019 Vaar mee voor Sophia Met het evenement Varen voor Sophia worden het Sophia, de haven én Rotterdam in het zonnetje gezet. Op donderdag 18 april maken 25 versierde schepen vanaf 18.00 uur op de Nieuwe Maas een tocht van ongeveer twee uur. Belangstellenden kunnen tegen betaling op diverse van de schepen meevaren. Bedrijven kunnen een boot sponsoren. Het is ook moge lijk om met een eigen vaartuig deel uit te maken van de botenparade. De opbrengst is voor het Sophia Kinderziekenhuis. Kijk voor meer informatie op www.varenvoorsophia.nl. Lezingen over Grensmaas en Betuweroute Op zaterdag 13 april geeft directeur Kees van der Veeken van Consortium Grensmaas twee lezingen in het Nationaal Baggermuseum in Sliedrecht. Het zijn onderwerpen uit de expositie ‘Zand in beweging’. Om 14.00 uur vertelt Van der Veeken over het Grensmaasproject en om 15.30 uur over de Waardse Alliantie die een deel van de Betuweroute aanlegde. De entree bedraagt 6 euro (gratis met de Museumkaart). Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden door een mail te sturen naar administratie@baggermuseum.nl. Deelnemers gezocht voor simulatorstudie Voor het project Novimar is MARIN op zoek naar ervaren en minder ervaren binnenvaartschippers die willen meedoen aan een simulatorstudie naar semi-autonoom varen. Proefpersonen zijn er een dagdeel zoet mee (van 8.00 tot 12.00 of van 13.00 tot 17.00 uur). De simulaties worden van 28 april tot en met 3 mei uitgevoerd bij MARIN in Wageningen. Deelnemers ontvangen een vergoeding van 67 euro per uur plus een reiskostenvergoeding van 30 cent per kilometer. Mail voor meer informatie naar C.Guiking@marin.nl. Innovatieve dijkversterking De dijk aan de noordzijde van het Twentekanaal bij Zutphen wordt versterkt met innovatieve technieken. In de dijk is in totaal 1.200 meter zanddicht, waterdoorlatend geotextiel onder de grond geplaatst. Met behulp van GPS en sensoren werd direct gecontroleerd of het textiel goed, onbeschadigd en op de juiste diepte ligt. Op vrijdag 5 april is het laatste en langste deel geplaatst tussen de N348 en de spoorbrug bij Zutphen.

Binnenvaartkrant