Views
2 years ago

2019-06 OSD Antwerpen

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 Dag van de Binnenvaart 12 maart 2019 Angela vlogt aan boord Promotie uit de praktijk Wie wil weten hoe het eraan toe gaat op een binnenvaartschip, kan op Youtube en Binnenvaartvlog.nl terecht bij allerlei vlogs (videoverslagen). Een van de populaire vloggers is Angela Wijbenga van der Mark (26). Zij vaart met haar man Klaas op het ms Angela W. Klaas komt uit de binnenvaart en zodoende ging Angela ook varen. Eind 2015 stapte ze bij hem aan boord (van hun vorige schip, de Charissa). Thuis in de binnenvaart Om met vloggen te beginnen had Angela een goede reden: zij voelde zich al snel thuis in de wereld van de binnenvaart, maar haar familie en vrienden geen idee hadden van het leven aan boord. Ze ontdekte dat er heel wat misverstanden bestonden. Om te laten zien hoe afwisselend en leuk (meestal althans) dat is, begon Angela met haar videoverslagen. Eerst alleen op Youtube, en later ook op Binnenvaartvlog.nl. Ze was de eerste vlogger uit de binnenvaart die met dat initiatief van deze krant ging samenwerken. Dat is inmiddels een jaar geleden. Normaal plaatst Angela elke week een nieuwe vlog. Over het reilen en zeilen aan boord, over de lading, bestemmingen, het laden en lossen… alles wat tijdens een reis aan bod kan komen. Andere aanpak “In december was ik even gestopt met vloggen omdat het met het lage water steeds over hetzelfde ging. En in januari werd m’n moeder opgenomen in het ziekenhuis; dus was ik aan de wal om bij haar te kunnen zijn. Toen ik een poosje niets had geplaatst, begonnen mensen te vragen wat er was en of er nog nieuwe vlogs kwamen. Ze misten me kennelijk. Nu ben ik er weer!” Vaste abonnees en volgers hebben ongetwijfeld opgemerkt dat ze sinds kort een andere aanpak heeft. “Ik leg nu de complete reis vast. Zodra we gaan laden start ik ‘m op en ik film tot en met het lossen. Dan wordt de reis het verhaal. Anders zie je altijd hetzelfde." "Van het varen maak ik wel kortere shots; anders zou de vlog te lang duren. Je ziet onder meer het werk tijdens de vaart, ook door onze matroos. Ik ga ook weer met m’n drone vliegen voor opnames van bovenaf.” verder met de opleiding tot schipper, maar zet dat plan even in de ijskast. Ze legt uit waarom: “Na de zomervakantie komt er een stagiaire bij ons aan boord, die dan de opleiding tot schipper begint aan de Maritieme Academie Harlingen. Dan richten we ons op haar begeleiding. "Ze heet Feline en is ook al in onze vlogs te zien geweest. Als ze aan boord is, gaan we samen met haar laten zien wat zo’n opleiding inhoudt en ook een keer mee naar school om daar te filmen.” Baan in de binnenvaart Zo brengen Angela en Klaas in de praktijk wat ze ook met de vlogs beogen: mensen infomeren over de binnenvaart. Met deze promotie uit de praktijk is de kans groter dan meer mensen voor een baan in de binnenvaart kiezen. “In de meivakantie vaart een meisje een paar dagen mee voor een snuffelstage. Die had contact gezocht naar aanleiding van de vlogs en daar had ze het op school over gehad. Het blijkt dus te werken!” Angela: “Dat meisje had contact gezocht naar aanleiding van de vlogs. Het blijkt dus te werken!” (foto privécollectie) Stagiaire aan boord Angela heeft inmiddels ‘matroos’ in haar dienstboekje staan. Ze wil

De Binnenvaartkrant 31 Dag van de Binnenvaart 12 maart 2019 Binnenvaart, een wereld vol kansen en mogelijkheden voor jongens én meiden! Kies je voor de binnenvaart, dan blijf je in Europa en ga je de zee niet op. Samen met je werkgever maak je afspraken over je werktijden. Je bent bijvoorbeeld elk weekend vrij, zodat je vaak naar huis kunt. Of je vaart 14 dagen achter elkaar en bent dan 14 dagen vrij. In de binnenvaart heb je dus zeker geen baan van 9 tot 5 uur en dat maakt het werk heel afwisselend. Geen dag is hetzelfde! De binnenvaart heeft bovendien aangetoond dat het een prima werkgever is voor vrouwen. Je komt dan ook steeds meer stuurvrouwen tegen achter het roer. Team Aan boord is het teamwerk. Je woont en werkt samen op het schip. Samen zorg je ervoor dat goederen en/of personen veilig aankomen op de plaats van bestemming. Dit betekent dat je helpt bij het laden en lossen, en dat je allerlei klussen aan boord doet. Denk aan schilderen, motoronderhoud, metaalbewerking, lassen en natuurlijk: varen. Samen met je collega’s houd je het schip in goede conditie. Werk je als schipper, dan komen daar extra verantwoordelijkheden bij. De binnenvaart is echt een beroep voor doeners, die graag de handen uit de mouwen steken. Wil jij meer zien van Europa en houd je van varen? Kies dan voor een carrière in de binnenvaart. Meteen bij de start van je opleiding bij ROC Friese Poort op Urk stap je al aan boord van een binnenvaartschip en vaar je over Europese rivieren en kanalen. Het avontuur tegemoet! Bij ROC Friese Poort op Urk word je opgeleid voor dit veelzijdige beroep. Je kunt kiezen voor een tweejarige opleiding tot matroos (niveau 2). Je kunt ook instromen op niveau 3 voor de 3-jarige opleiding schipper of niveau 4 voor de opleiding kapitein/ondernemer. En natuurlijk biedt ROC Friese Poort de mogelijkheid tot doorstromen na het behalen van je diploma. De binnenvaartopleidingen worden in de Beroeps Begeleidende Leerweg-variant (BBL) aangeboden. Dit betekent dat je meteen gaat werken als lichtmatroos. En dus ga je ook meteen al verdienen. Naast je werk aan boord kom je acht weken per jaar naar school voor het volgen van de theorie. ROC Friese Poort kan je helpen bij het vinden van een werkplek. Praktische lessen Naar school gaan betekent zeker niet dat je steeds in de boeken zit. Ook op school ga je aan de slag met de praktijk. ROC Friese Poort Urk heeft moderne binnenvaartsimulatoren en een compleet ingerichte machinekamer met een Wärtsilä-scheepsmotor waar studenten elke schoolweek een aantal uren praktijkles krijgen. Tijdens de praktijklessen wordt er ook aandacht besteed aan metaalbewerking en lassen. Ook splitsen en knopen komen aan de orde. Bij goed weer leer je varen en manoeuvreren met de zeevletten. Uit de praktijk: “Er is veel vraag naar Nederlandse matrozen en schippers voor de binnenvaart. Wij zijn gewild, omdat wij goed zijn opgeleid en weten waarover we het hebben. Ik vaar op dit moment in Nederland. Zondagavond bel ik met de schipper om te horen waar ze liggen en neem ik de trein daarheen. Op vrijdagavond reis ik weer terug. Alleen in het weekend ben ik thuis. Eerder heb ik ook gevaren in Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en Hongarije. Dan is het meestal 14 dagen aan boord en dan een langere tijd vrij. Het mooie is dat je overal komt. Onderweg kun je veel zien en als je ergens bent aangemeerd, ga je alleen of met je collega’s de omgeving verkennen. Soms sta ik op het dek en komt er een passagiersschip voorbij. Dan denk ik: die mensen hebben 2.000 euro betaald voor hun reisje. Maar ik krijg betaald en kom op dezelfde plekken. Dan doe ik het nog niet zo slecht.” Maritieme opleidingen op Urk • Kleinschalig • Goede begeleiding • Moderne leermiddelen Wil j een glansrke carrière in de binnenvaart? Kies voor een BBL opleiding matroos of schipper binnenvaart. Voor meer informatie bezoek onze locatie op de Dag van de Binnenvaart op 16 maart of meld je aan via www.rocfriesepoort.nl www.rocfriesepoort.nl Leeuwarden Dokkum Drachten Sneek Emmeloord Urk Kom 16 maart naar de eerste Dag van de Binnenvaart Tijdens de dag van de Binnenvaart op zaterdag 16 maart heeft ROC Friese Poort Urk zijn deuren geopend. Op school kun je op de brugsimulatoren oefenen en de machinekamer bekijken. Docenten en studenten vertellen je graag meer over de opleiding en bijvoorbeeld het aanbod van kosthuizen op Urk. Verder ben je van harte welkom om een kijkje te nemen bij: • de containerterminal Flevokust in Lelystad • de Rijkswaterstaat centrale meldpost IJsselmeer op de Houtribsluizen • één van de zandschepen van Eeltink Nijkerk, gelegen in de Urker haven; tevens gelegenheid om een stuk mee te varen op een zandschip ROC Friese Poort Lange Riet 2, Urk www.rocfriesepoort.nl Voor meer informatie kun je bellen met (0527) 63 49 00 Kijk voor het volledige programma van de Dag van de Binnenvaart op: www.dagvandebinnenvaart.nl.

Binnenvaartkrant