Views
2 years ago

2019-06 OSD Antwerpen

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 12 maart 2019 Spica, oude bekende aan het firmament DOOR JOHAN DE WITTE De manager van Universe Shipping BV, Serge Wagenaar, wist nog heel goed dat zijn ouders op de boeiing van hun eerste schip de naam van de helderste ster in het sterrenbeeld Maagd schilderden. Ook voor dit nieuwe schip moest de naam kort, duidelijk, zeker niet algemeen en overeenkomstig de Universe Shippingtraditie een ster aan het firmament zijn! En dan stralen op 1 maart bij Dolderman aan de Kalkhaven de kleindochters van Adri en Nella Wagenaar, Jip en Evi, evenals Linsey, de dochter van Wilout Baan, tijdens de doop van een nieuwe tanker. Op de voet gevolgd door de genodigden keilen ze in nauwe samenwerking de champagnefles tegen de boeg aan barrels, begeleid door de woorden: “Wij wensen u goede vaart voor bemanning en schip en geven u hierbij de naam Spica!” Applaus, een toost en speech. Serge Wagenaar bedankte alle medewerkenden aan de Spica. “In ’t bijzonder dank aan de aandeelhouders van Universe om het schip de naam Spica te mogen geven, evenals de Duitse financiers voor een vooral prettige en vruchtbare samenwerking. Door betrokken te zijn bij het bouwen van een schip groeit je respect voor vakmensen zoals onder andere Herman Beek, voorman van Den Breejen. Eveneens een pluim voor onze eigen fleetmanagers Wilout Baan en Albert Bart. Schitterend werk geleverd!” De drie ‘doopvrouwen’: Jip, Evi en Linsey. (foto’s Johan de Witte) Tot slot zette hij Nelly Bosman en Nathalie Verlaan in de bloemen voor de professionele warme en kleurrijke woninginrichting, waarmee hij de handen op elkaar kreeg. Vervolgens zette het gezelschap koers naar Café Merz om de Spica ‘nat te maken’! Moneymaker Het casco is in Rusland gebouwd onder regie van RensenDriessen Shipbuilding BV. Opdrachtgever is Universe Shipping GMBH gevestigd in Duisburg. Op de internationale vlootlijst van Universe Shipping tellen we veertien schepen; een volgende zit er aan te komen. De fleetmanagers Wilout en Albert begeleiden afbouw en installatie naast hun gebruikelijke technische survey. Wim Driessen: “Met onze survey tijdens het Ging het niet over een easy chemical tanker type Moneymaker met als afmetingen 110 x 1,.45 meter? Jawel, maar kleinkinderen die een schip dopen betekent emotie. Zeker als zo’n oude scheepsnaam op een nieuw schip verder leeft. bouwproces zijn we uiterst precies, hetgeen de kwaliteit van deze Spica bewijst. Voor het eerst na twaalf jaar bouwen we weer in Rusland. We hebben daar verschillende betrouwbare medewerkers voor die de kwaliteit sturen en volgen, waarmee een casco zoveel mogelijk installatievoorbereid onze kant opkomt.” “Dit is de zoveelste tanker, van dezelfde tekening, en die heeft derhalve geen verrassingen. Het type Moneymaker heeft een fraai model en heeft zich reeds bewezen in een optimale verhouding tussen snelheid, draagvermogen, veiligheid en commerciële functies. Wat je noemt doorontwikkeld, waarbij vernuft onderhuids zit.” Aanvankelijk zou deze maritieme uitblinker bij Dolderman BV worden afgebouwd. Niettemin hangt het label van Shipyard Den Breejen eraan. Hoe dat komt? Dolderman liep door het aanleveren van een vertraagd aangeleverd casco uit schema en Den Breejen, dat toch al onderwaterwerk en schroefassen leverde voor de Spica, kon er nog wel een tandje bij zetten. Zo werd één en één drie! Onder het alziend oog van Lloyds werd de proefvaart gekenmerkt als één met klasse. Vanzelfsprekend stond Adri Wagenaar in de stuurhut te genieten, omringd door een paar honderd jaar maritieme expertise. Het roer was tijdens de proefvaart in handen van Marcel Roth. Kapitein wordt Barry Hendrikse, een oude rot in het vak. Hij komt van mts Messina eveneens behorend tot de Universe Group. “Een perfect schip; het pompt als de brandweer. De besturing is heel direct…Met Van Aan mts Spica leverden onder andere: Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft ontwerp, bouw en levering compleet schip mogen verzorgen voor Universe Shipping B.V. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Dolderman B.V. Afbouw i.s.m. Den Breejen Shipyard en geleverd Caterpillar 3512C Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering compleet schip Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Installatie tankinhoudsmeting en tankalarmeringen en gasdetectie systeem voor stuurhuis en woning Blommaert BVBA Aluminium davit, dakradarmast type Nikki, boordlichtbakken type Isis, heklichtbeugel type Isis, voormast type Isis, stuurhuttrap en RVS roeftrap Damen Marine Components en Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: vol-hydraulische bediening HP 7000, hydraulisch aggregaat: type HPP 7000-360 } 0-2-2/11 kW, roeraandrijving: type 4 DWKK 6080/75, hydrodynamische profielroeren: 4 stuks HD 220 en straalbuis: 2 stuks Ø 1762 mm type Optimac Dolpower B.V. Generatorset 1 t.b.v. aandrijving boegschroef en ladingpompen 531kVA, motor Caterpillar, type C18 en generator Stamford HCM434, generatorset 2 t.b.v. boordnet en ladingpompen 155kVA, motor John Deere, type 6068 en generator Stamford UCM274 en generatorset 3 t.b.v. boordnet 62kVA, motor John Deere, type 4045 en generator Stamford UCM224 Foresta Trading B.V. Complete pakket F.T. Victor dienstpompen, 2x F.T. ballast/stripping ejector 200 m³/u per stuk, F.T. smeerolie haspelsets en F.T. gasolie trimpomp GeMa Services Complete conservering incl. levering verfpakket Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Betimmering achterwoning & stuurhuis Interstream Barging B.V. Bevrachting Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis + hefgeleidekoker Lloyd’s Register EMEA Geclassificeerd Marflex B.V. 8x MDPD-80 ladingpompen RAFA Scheepsramen B.V. Ramen Reintjes Benelux bvba 1x WAF 665 L met reductie van 5,044:1 RuGotech Pijpleidingen B.V. Het dekleidingssysteem geëngineerd en geleverd Stam Constructie RVS klapbare lampensteunen en bedieningskasten, hoogglans gepolijste uitlaten, RVS verrijdbare lekbakken, RVS railing rondom stuurhuis en slangengoot VE-woning en scheepsstoffering Complete stoffering incl. Ve-screen zonwering Verhaar Omega B.V. Eén (1) Verhaar Omega boegschroefinstallatie type kanalen 31120-4k (schroefdiam. 1200mm) E-motor aangedreven, 393 kW bij 1800 omw/min., bediening wegafhankelijk incl. omschakeling pomp/boegschroefbedrijf en één (1) schroefcompressor Atlas Copco MAS GA11 FF op 500L ketel W & O Europe Afsluiters voor dekleidingsystemen en de machinekamers Werkina Werkendam B.V. De complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, complete airco installatie, satellietsysteem, tankmeetsysteem, Ecdis Inland Viewer en AIS installatie WindeX Engineering B.V. Airconditioning en overdrukinstallatie ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

De Binnenvaartkrant 25 12 maart 2019 Samen tegen wier der Velden-roeren gaan we bij volaan rond een tikkie achteruit”, aldus Barry. Met 2.000 ton lading kreeg hij 19,6 kilometer op de teller. Degelijk en duurzaam Of het schip zó uit de spuiterij komt. Chapeau voor GeMa Services uit Werkendam die deze tanker met het verfmerk Nelf heeft laten glimmen. VE Woning & Scheepsstoffering filtert hier de zon. De vloerbedekking en de pvc-vloer dragen eveneens het VElabel. De aluminium machinekamervloer van Dolo Repair geven we een 10! “Met goed materiaal is niks moeilijk”, vinden ze bij Dolo. Voor de mast van Blommaert is er een gelijke waardering. Een 3512 Caterpillar zorgt dat er gang in komt. Naast John Deere-generatoren voor de boordspanning staat er in het voorschip een C18 Caterpillar voor de Verhaar-boegschroef en het pompbedrijf. De standaarduitvoering is degelijk en duurzaam met onder andere een RuGoTech-leidingsysteem, acht Marflex-deepwells, een Kampers-stuurhut, Werkina-elektrotechniek en comfort met fraai timmerwerk van Hoogendoorn Timmerbedrijf. Voor de exploitatie hijst de Spica een vlag van Interstream in de mast. HISWA-directeur Geert Dijks (links) en de Watersportverbond-directeur Arno van Gerben ondertekenden de overeenkomst op de beurs. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Branchevereniging HISWA en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond bekrachtigden 6 maart op de HISWA Amsterdam Boat Show de oprichting van een stichting om het wier op het IJmeer- en het Markermeer te bestrijden. “De branche neemt zijn verantwoordelijkheid,” stelde HISWA-directeur Geert Dijks. Beide verenigingen gaan zich inzetten om het overlast gevende wier aan te pakken. Ze spreken nu met de overheid over een oplossing voor de komende vijf jaar. Voor de termijn daarna moet nog beleid bepaald worden. Druppel op gloeiende plaat Arno van Gerben, directeur van het Watersportverbond, zei: “Het maaien is nu een druppel op de gloeiende plaat. Er mag vanwege natuurregelgeving maar 10 procent van de waterplanten gemaaid worden.” Er is ook een samenwerkingsverband in de maak tussen diverse gemeentes en Rijkswaterstaat. De bedoeling is dat de afspraken daarvoor in april rondkomen. Is de toekomst van de binnenvaart sciencefiction? Terugkijken is eenvoudiger dan vooruitkijken. Wat biedt de toekomst de binnenvaart in de aankomende decennia? Onze wereld draait op fossiele brandstoffen. Deze voorraad is echter eindig, zoals we inmiddels maar al te goed weten. We kunnen hier nog zeker een tijdje mee vooruit. Naar het schijnt is er nog een mondiale voorraad voor 150 jaar olieverbruik en 360 jaar gasverbruik. Echter, de wetgeving steekt hier een stokje voor en legt de uitstoot van scheepsmotoren aan banden om mens en milieu te beschermen tegen de schadelijke uitstoot van onder andere zwaveldioxide en stikstofdioxide. De aandacht is gericht op duurzame energiebronnen, zoals wind, water en zon. De vaart begon ooit met stoom. Ook dat is al lang verleden tijd. Wat de meeste mensen niet weten, is dat ik naast Joorenbloed ook Schless-bloed door mijn aderen heb stromen. Mijn oma was een rasechte Schless. De familie Schless had vroeger stoomschepen/stoomslepers. Zij hebben, net als wij nu, voor het dilemma gestaan om een andere weg in te slaan wat betreft brandstof voor de aandrijving. Het eerste schip kan inmiddels een deel van de tijd emissieloos varen. Wat staat ons in de nabije toekomst te wachten? Zelfs kernenergie zou een optie kunnen zijn. In Rusland zijn ze al bezig met drie nucleaire ijsbrekers van de nieuwe generatie, die vóór 2025 in de vaart komen. Dus dat is over een paar jaar ook al een feit. In het vizier naar de toekomst staat ook waterstof (op basis van zon- en windenergie), dat aan boord wordt opgewekt. Los van deze mogelijkheden, en om het nog spectaculairder te maken, zal de interesse toenemen voor het zelfvarende schip. DNV-GL is al ver met deze plannen, genaamd ‘REVOLT’. Een klein zelfvarend containerschip dat volledig elektrisch vaart. Kenners en ontwikkelaars zeggen met zekerheid dat dit in 2030 werkelijkheid zal zijn. Er is dus veel speelruimte in al deze ontwikkelingen, waar iedere tak van mee kan profiteren. Op het gebied van scheepsschroeven wordt gekeken naar de toepassing van 3D-printers. De succesvolle invoering ligt mijns inziens aan het feit hoe snel in de toekomst geanticipeerd kan worden om een beschadigde scheepsschroef te vervangen. Al zestig jaar herstellen en leveren wij dag in en dag uit scheepsschroeven van alle materialen – behalve kunststof – en met een korte verwerkingstijd. Ik zeg: dat is iets voor mijn opvolgers…! MRS. SCHEEPSSCHROEF door Dymphina Jooren (directeur Jooren Scheepsschroeven)

Binnenvaartkrant