Views
2 years ago

2019-06 OSD Antwerpen

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 12 maart 2019 Kotug Smit komt in Spaanse handen Koninklijke Boskalis Westminster en Kotug International verkopen hun gezamenlijke sleepbedrijf Kotug Smit Towage aan de Boluda Group. Ze hebben daarvoor een intentieovereenkomst met de Spaanse concurrent getekend. Boskalis heeft bekendgemaakt dat het verwacht 90 miljoen euro te ontvangen voor zijn belang van 50 procent in de joint venture. In 2016 voegden de Nederlandse bedrijven Boskalis en Kotug hun havensleepactiviteiten samen in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Sindsdien zijn ze in meer havens gaan werken, maar de concurrentie is zwaarder geworden en de tarieven staan onder druk, met name door de macht van de grote containerrederijen. Daarom verkopen de twee Nederlandse aandeelhouders nu hun joint venture. Boluda is een familiebedrijf en marktleider op de Spaanse en Franse markt. De maritieme groep heeft een vloot van ruim 230 schepen die worden ingezet in de grote havens in Europa, Afrika, Latijns- Amerika en rond de Indische Oceaan. Asto Shipyard: zeer flexibel en snel dankzij eigen dok >> Vervolg van pagina 21 “Zonder in het ruim te komen kan de schipper 700 ton ballastwater kwijt, verdeeld over tanks aan de zijkanten en in de dubbele bodem van het ruim, twee tanks achterop en één voorop.” Buijks begon bijna zeven jaar geleden op de werkvloer van het bedrijf in Raamsdonksveer en wist zich via een goede interne begeleiding en met allerlei cursussen op te werken tot projectleider. Drukke tijden De orderportefeuille maakte duidelijk dat Stijn Buijks en zijn collega’s drukke tijden tegemoet gaan. Momenteel wordt er hard gewerkt aan de afbouw van de tanker Tasmanzee (135 x 16,80 meter), waarvan de oplevering gepland staat voor eind mei. In week 18 wordt de Colorado (110 x 11,45 meter) van Wijgaart Shipping opgeleverd en eind dit jaar zusterschip Alabama. Daarnaast zijn er nog meerdere nieuwbouwopdrachten en orders voor het inbouwen van boegschroeven, het plaatsen van een duwkop op een bestaand schip en diverse reparatie- en onderhoudsklussen. Dok Op de vraag waarom zoveel klanten kiezen voor Asto Shipyard antwoordt directeur Karst van der Wiel: “We zijn zeer flexibel met ons dok, waardoor we acuut opdrachten, zoals waterschade en/ of roer- of roerschades, kunnen inpassen, zodat de eigenaar weer snel kan varen." "De persoonlijke aandacht, de geleverde kwaliteit in combinatie met een marktconforme prijs, servicegerichtheid en de Brabantse gastvrijheid en de daarbij behorende laagdrempeligheid vallen op bij onze klanten. Dat zorgt voor mond-tot-mondreclame, die vervolgens zorgt voor mooie opdrachten.” (foto’s Jan Hoek) Basistraining Zeilvaart Van 1 tot en met 5 april verzorgt Chartercrew vanuit Lelystad een basistraining Zeilvaart. De vijfdaagse praktijkopleiding is ontwikkeld in samenwerking met Maritieme Academie Harlingen. De training is bedoeld voor matrozen in opleiding, deksmannen en dekvrouwen en iedereen die een baan in de zeilvaart overweegt. De deelnemers krijgen les op twee schepen: de tjalk Res Nova en de brigantijn Bounty. Deelname kost 595 euro. Er is een beperkt aantal deelnemers mogelijk. Kijk voor meer info op www.chartercrew.nl. Creatieve damesmiddag op Soos De Binnenvaartsoos in Zwijndrecht vierde onlangs zijn 10-jarig bestaan. Een van de vaste onderdelen is de creatieve damesmiddag. Daarvan staat er weer één gepland voor dinsdagmiddag 2 april. De deelnemers maken dan de meest uiteenlopende dingen. Wie creatief is en zin heeft haar gemaakte spullen ten toon te stellen of te verkopen, kan zich aanmelden bij de Binnenvaartsoos. Dat kan door te bellen met Jean Wijnen: 0610 97 92 95. Aan ms Santa Ponsa leverden onder andere: Wanneer wel of niet betalen voor afgifte afval in Nederland? Wie in Nederland over de snelweg van west naar oost of vice versa rijdt via Utrecht heeft een grote kans over de A1 te rijden. Op een aantal locaties, bijvoorbeeld in de regio’s Amersfoort en Apeldoorn, rijd je op een niet al te grote afstand van een afvalstortplaats. Dit is voor veel mensen aanleiding om de ventilator van de airco in de auto zachter of zelfs uit te zetten. Eenmaal er voorbij zullen veel mensen hun raampje opendraaien om wat frisse lucht naar binnen te laten, want helaas is de auto vaak al vergeven van de weeïge GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart Asto Shipyard Complete afbouw Blommaert BVBA Heklichtbeugel type Arizona, telescoopmast type Saffier en boordlichtbakken type Isis DBS Scheepsservice Aluminium vloeren voor- en achterschip De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa schroefasseals, EasyFlow roersysteem en Stuwa stuurmachine GSK Brokers bvba Bemiddeling in aankoop casco en afbouw van het schip, tevens verkoop van het vorige schip Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Betimmering achterwoning, voorwoning en stuurhuis Lloyd’s Register EMEA Gecertificeerd lucht voordat je eraan denkt de ventilator uit te zetten. Maar ja, gelukkig zijn er stortplaatsen zodat we niet allemaal onze eigen mini-afvalberg hoeven te huisvesten. We produceren met z’n allen per jaar best veel afval. Het CBS geeft aan dat het iets boven de 550 kilo per persoon per jaar ligt. Gelukkig is er de laatste jaren een lichte daling te zien. De voorlichtingscampagnes over het scheiden van afval dragen hun steentje bij aan de bewustwording van ons allemaal. Nassau Scheepsbenodigdheden BVBA Inventaris RAFA Scheepsramen B.V. Ramen Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. Autokraan, ankerlieren, hefkolom en stuurhuis, boegschroef SD 1000 A en spudpalen W & O Europe Alle afsluiters voor in de machinekamers Aan de wal wordt al gescheiden ingezameld en over afvalscheiding bij binnenvaartschepen wordt volop gesproken. Er wordt in Straatsburg gekeken naar de mogelijkheden om meer eenheid en daarmee meer duidelijkheid te krijgen hoe en waar je binnen de verdragslanden je afval gescheiden kunt afgeven. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door het plaatsen van foto’s van de betreffende afvalsoort op de afvalbakken of door gebruik te maken van specifieke kleuren. In Nederland is er een verschil in kostenverdeling van de afvalinzameling. Er zijn afvalvoorzieningen in diverse havens waarbij de kosten van jouw afgifte al verwerkt zijn in het havengeld. Er is ook een gemeente in Nederland die ervoor heeft gekozen om de afvalbakken te laten openen met de ecokaart maar zelf de kosten draagt voor de inzameling. In deze gemeente gaat de afvalbak dus ook open met de Werkina Werkendam B.V. De complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, complete airco installatie, satellietsysteem, hoogteen ladingmeter, Ecdis Inland Viewer en AIS installatie WindeX Engineering B.V. Airconditioning en afzuiging accommodatie ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE ecokaart als je géén abonnement hebt voor huisvuil. Bij sommige sluizen verleent de gemeente of provincie ook de service om afvalbakken te plaatsen die opengesteld zijn voor iedereen. Voor de afvalbakken langs de Rijkvaarwegen heb je wél een SAB-abonnement nodig om de restafvalbakken te openen. Oliehoudend afval afgeven aan een bilgeboot kan op vertoon van de ecokaart ‘gratis’ bij één van de contractanten van het SAB-inzamelnetwerk. Door middel van Europese aanbesteding wordt bepaald welke inzamelaar de afvalinzameling behartigt in de vastgestelde percelen. Let op! Er zijn natuurlijk méér afvalinzamelaars in Nederland die het afval voor je kunnen innemen. Wees er echter wel van bewust dat deze (niet gecontracteerde) inzamelaars hiervoor een factuur zullen sturen. Voor een recent overzicht van het SAB-inzamelnetwerk kun je kijken op de website www.sabni.nl.

De Binnenvaartkrant 23 12 maart 2019 Ketelbinkie: De meest compacte oliegestookte (combi) ketel voor aan boord. • kinderlijk eenvoudig • compact • degelijk, duurzaam en veilig • met perfecte service Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174 Vanaf € 2.270,79 excl. BTW Als het om mensen (op zee) gaat MultiSure B.V. Verzekeringen/Insurances Bij individuele of collectieve verzekeringen voor zeevarenden en aanverwante beroepen wilt u aan boord stappen bij de beste partij. Een partij die specialistische expertise combineert met een persoonlijke benadering. Een partij als MultiSure. 9,5 kW 17 kW 25,7 kW Ook complete installatie mogelijk Veilige koers MultiSure is een onafhankelijk en internationaal georiënteerd assurantiekantoor, al bijna een kwart eeuw gespecialiseerd in het verzekeren van maritieme beroepsbeoefenaars. Met de fijnmazige collectieve en individuele zorg- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen van MultiSure vaart u een veilige koers. Vraag gerust een vrijblijvende offerte aan en ga ook overstag! www.maritimebooster.nl Jan van der Heijdenstraat 1 3281 NE Numansdorp T 088-1180800 E info@maritimebooster.nl Tosca 18 - 2926 PK KRIMPEN A/D IJSSEL - www.multisure.nl - info@multisure.nl - Tel.: (0180) 55 27 27 2163850 ADVERTENTIE 132x92 mm en 266x44 mm.indd 1 16-01-17 15:19 EVEN SCHROEF WISSELEN Continuïteit is van groot belang voor uw onderneming. Daarom bieden wij naast onze nieuwbouw een uitgebreide reparatie- en onderhoudsservice. We beschikken over een eigen haven met 2 stevendokken en een deskundig team van enthousiaste medewerkers. Of het nu gaat om schadeherstel, klasse maken of schroef wisselen, u rekent op snelle service en vakmanschap. Wij bieden dat. Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140. www.breejen-shipyard.nl

Binnenvaartkrant