Views
2 years ago

2019-06 OSD Antwerpen

De Binnenvaartkrant 2 12

De Binnenvaartkrant 2 12 maart 2019 VOOR DE ONDER ONZE REGIE VARENDE MOTORTANKSCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR : Kapiteins, Stuurmannen met patent, Stuurmannen en Matrozen Vaargebied: het ARA en de Rijn Kandidaten Stuurmannen met patent dienen in het bezit te zijn van : • een Rijnpatent • een ADN certificaat • beheersing Nederlandse & Duitse taal • ervaring in de tankvaart Wij bieden: • een goed salaris • goede Zwitserse arbeidsvoorwaarden • goede Zwitserse pensioenopbouw • menage en reisgeld (door ons vergoed) • vakgerichte opleidingen (door ons vergoed) Stuurmannen en Matrozen zijn in bezit van een geldig dienstboekje Voor verdere informatie kunt U contact opnemen met Dhr. A. Fontijne 0041/61/4879070 en/of dispo@intertrans.ch Ben jij onze nieuwe collega? Nautisch Expertise Bureau van de Laarschot B.V. te Brielle is op zoek naar mensen met minimaal 3 jaar vaar ervaring die een baan “aan de wal” ambiëren. U zal intern opgeleid worden voor het vak van liquid cargo surveyor en werkzaam zijn in het ARA gebied. WAT VRAGEN WIJ: • Minimaal 3 jaar vaar ervaring, bij voorkeur stuurman en/of schipper in de tankvaart. • In het bezit van rijbewijs B. • Woonachtig in de regio Rijnmond. • Geen 9 tot 5 mentaliteit. WAT BIEDEN WIJ: • Onderdeel zijn van het team in een uitdagende werk omgeving. • Een interne opleiding to liquid cargo surveyor. • Auto, telefoon en laptop. • Bedrijfskleding en veiligheidsmiddelen. • Mogelijkheid tot deelname pensioen indien gewenst. Wilt u meer weten? www.laarschot.nl Nautisch Expertisebureau Van de Laarschot B.V. Geuzenstaete, Krammer 8 | 3232 HE Brielle, The Netherlands E info@laarschot.nl | T +31 (0) 181 809972 Wij zijn voor onze passagiersschepen Organza en Nirvana op zoek naar SCHIPPERS M/V Meer informatie? Stuur een e-mail naar info@celjo.nl of bel 0570 - 60 19 46. Sollicitaties graag voorzien van CV. fulltime en/of parttime in bezit van groot vaarbewijs goed gastheerschap is vereist DE MOOISTE MOMENTEN VOOR DE BOEG www.celjo.nl Verfügbare lotsen für die Rhine, Main, MDK und Donau!!! Für weitere info : tel. 0040724363747 email : office@navigofirst.com We are the Best in Crewing! Gevraagd Ervaren kapitein / stuurman met technische en goede contactuele eigenschappen Voor onze rondvaartboten (dagwerk) • Fulltime (parttime bespreekbaar) • Periode begin mei t/m eind september • Woonachtig in Zeeland Informatie: 0118-419367 of info@rederij-dijkhuizen.nl Sollicitaties svp per mail

De Binnenvaartkrant 3 12 maart 2019 Sterkste omzetstijging van de eeuw In het vierde kwartaal van 2018 groeide de omzet in de transportsector met 5,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Zo blijkt uit cijfers die het CBS 11 maart bekendmaakte. De binnenvaart liet een omzetgroei zien van ruim 30 procent. Dat was de sterkste toename in deze eeuw. De omzet nam in de laatste drie Caterpillar kondigt oplossing aan voor stage V Caterpillar Marine en Pon Power komen met nieuwe technologische oplossingen waarmee binnenvaartschepen kunnen voldoen aan de nieuwe stage V-norm. De motoren en generatoren zijn vanaf 2020 beschikbaar voor motoren met minder dan 130 bkW, van 130 tot 300 bkW en van 300 tot 1350 bkW. Caterpillar en Pon Power spelen daarmee in op de nieuwe Europese wetgeving, die op 1 januari 2020 ingaat voor nieuwe motoren. Ze bouwen voort op de ervaringen met motoren die voldoen aan EPA T4 in de VS en IMO III in de zeevaart. “Als marktleider staan we volledig achter de doelstellingen om maanden van vorig jaar toe in alle deelbranches, maar de toename was het grootst bij de binnenvaart. “Daar groeide de omzet dankzij hogere vrachttarieven, een gevolg van de lage waterstanden”, aldus het CBS. De omzet van de totale transportsector groeide in 2018 met 5 procent. Ook over het hele jaar gemeten steeg die in de binnenvaart het (Illustratie CBS) aan de meest uitdagende emissienormen in de maritieme sector wereldwijd te voldoen waarvoor we ons 100 procent zullen inzetten. Wij zijn ambitieus, op zoek naar innovatieve oplossingen en maken hierbij gebruik van geavanceerde technologieën die efficiente verbranding en de schoonste uitstoot mogelijk maken”, aldus business development manager Jason Spear. Caterpillar streeft ernaar scheepvaartproducten voor de Europese binnenvaart te ontwikkelen die vanuit de fabriek meteen met stage V-certificering worden geleverd. De fabrikant combineert daarvoor de gebruikelijke geïntegreerde elektronische controle en bewaking van de motor met nabehandeling. DE BINNENVAARTKRANT-APP IS NIET ZOMAAR EEN APP BINNENVAARTNIEUWS EN ACHTERGRONDEN IN UW HANDPALM meest. Door het vierde kwartaal kwam de omzet over heel het jaar 13 procent hoger uit dan in 2017. Rotterdam heeft nieuwe havenwethouder Arjan van Gils is op 7 maart geïnstalleerd als wethouder van Rotterdam. Hij is de opvolger van Adriaan Visser, die begin februari 2019 aftrad nadat hij stukken had gelekt naar de pers over het vastgoedproject Schiekadeblok, dat de gemeente miljoenen heeft gekost. Van Gils neemt vrijwel alle portefeuilles over van zijn voorganger, waaronder die van de haven. Van Gils (63) was voorgedragen door zijn partij, D66. De nieuwe havenwethouder was van 2005 tot 2012 gemeentesecretaris van de gemeente Rotterdam. Voordat Van DOWNLOAD HEM NU Laag water Zoals bekend waren de waterstanden in de rivieren in oktober en november extreem laag. Lager dan in het voorgaande kwartaal. “De binnenvaartschippers profiteerden hiervan omdat er hogere vrachttarieven bedongen konden worden. Zij ontvingen daarnaast een laagwatertoeslag. Pas vanaf december normaliseerden de waterstanden.” Keerzijde van de medaille was dat schepen in de periode van laagwater minder lading konden vervoeren. In oktober en november werd ruim 11 procent minder lading vervoerd,. In december was het nagenoeg evenveel als in 2017. Schip zinkt op Westerschelde; één opvarende vermist Zaterdagmiddag 9 maart is op de Westerschelde, in de monding van de Sloehaven bij Vlissingen, de 110 meter lange Cardium gezonken. Eén van de twee opvarenden werd door de hulpdiensten uit het water gehaald. De ander wordt nog steeds vermist. Het schip vervoerde zand en was op weg naar Vlissingen. Het ligt op circa 20 meter diepte. De reddingsactie kwam snel op gang. Twee boten van de KNRM (Breskens en Westkapelle) arriveerden het eerst. De geredde man is de scheepseigenaar. Hij is door ambulancepersoneel onderzocht vanwege onderkoelingsverschijnselen en naar het ziekenhuis in Goes gebracht. Na behandeling kon hij naar huis. Naar de tweede persoon, een personeelslid, is onder meer met twee helikopters, twee boten van Multraship en een vaartuig van Rijkswaterstaat gezocht. Aan het eind van de avond, toen het laag water was, is een duiker van Multraship bij het wrak geweest. Hij heeft het vermiste bemanningslid niet gevonden. Toen deze krant maandag gedrukt werd, was hij nog niet terecht. Gils in Rotterdam begon was hij van 1998 tot 2005 hoogste ambtenaar van de gemeente Enschede. Van 1998 tot 2005. In die periode maakte hij de vuurwerkramp mee in de wijk Roombeek. Na zijn jaren als gemeentesecretaris in Rotterdam vervulde hij dezelfde functie in Amsterdam: van 2012 tot 2018. Sinds september vorig jaar werkte hij als interim-manager voor de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Aan het begin van zijn loopbaan was Van Gils onder andere politie-officier in Amsterdam en commissaris van politie in Rotterdam-Rijnmond. IPHONE • ANDROID • TABLET Informatie Word je ook af en toe zo moe van die mensen die zich aan de telefoon presenteren alsof je bij ze op school hebt gezeten, maar al snel volslagen onbekenden blijken te zijn. Die je de kans bieden eindelijk die investering te doen in een project in Nigeria waardoor je onmetelijke rijkdom kan vergaren? Doe het zelf dan, zeg ik en hang op. Af en toe moet je hard zijn in dit leven. Ik kan ook een 'softie' zijn hoor, zit met biggelende tranen te lezen over hoe een Chinese familie kinderen kwijtraakt in de vloedgolf na een vreselijke dambreuk. Mensen van mijn leeftijd weten nog wel hoe het was om niet te weten wat er aan de andere kant van de wereld gebeurt op dit moment, of om dichter bij huis te blijven: wat er aan boord van een ander schip gebeurt. Al die krampachtige privacywetgeving ten spijt kun je verrekte makkelijk achterhalen hoe het er aan toe gaat bij de familie op elk ander schip, mocht het je interesseren. Veel mensen interesseert het kennelijk geen bal dat anderen dat weten en gooien hun hele hebben en houwen op Facebook en de jongeren op Instagram (waar ik persoonlijk niks van snap, soort plaatjes kijken, Instagram is het stripboek van de sociale media en de dubbele betekenis is niet toevallig). Los van de sociale media-LOL heeft de tech-revolutie ons leven en werken volslagen op z’n kop gezet of je het nou leuk vindt of niet. De berichtenstroom die op één willekeurige dag over je wordt uitgestort, bevat meer informatie dan een gemiddeld mens in de middeleeuwen in z’n hele leven moest verwerken. We zijn bijzondere wezens, want we slagen erin om al die informatie te filteren en waar mogelijk aan te wenden voor een slimmere, effectieve werkwijze. Je bent je er nauwelijks meer van bewust hoeveel (digitale) info je gebruikt bij je beslissingen om je schip dagelijks over de Europese wateren te sturen. Het idee om met de op schepen aanwezige dieptemeters de waterstanden te verfijnen en voorspellingen betrouwbaarder te maken is een volgende stap in dat proces. Het klinkt nu nog futuristisch, maar het is zo vanzelfsprekend goed voor de scheepvaart dat je je over een jaar of vijf, misschien tien, niet meer kan voorstellen dat er een tijd was dat je die gegevens niet zo nauwkeurig beschikbaar had. Voorspellen is lastig, tenzij je wéét wat je te wachten staat. Dat is informatie waar je wat aan kan verdienen, waar de hele binnenvaart wat aan verdient. Kijk, ik weet ook niet waar de techniek ons in de verre toekomst heen voert, misschien wel de ruimte in, 'to the stars, and beyond', of gewoon naar andere plane ten. Maar ik kan niet beloven dat ik dan dikke tranen zit te huilen over de pech van een familie van marsmannetjes. Maar wie weet. EÉN POT NAT door Michel Gonlag DE BINNENVAARTKRANT

Binnenvaartkrant