Views
2 years ago

2019-06 OSD Antwerpen

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 12 maart 2019 Levering volledig leidingsysteem Wij wensen familie Nijenhuijzen veel succes en een behouden vaart met mcs Initia DE BINNENVAARTKRANT SNEL | FLEXIBEL | GOEDE SERVICE Jacobus lipsweg 91 | 3316 BP Dordrecht T 078-6171517 | F 078-6170221 | E info@ankopiping.nl w w w . a n k o p i p i n g . n l Wij wensen familie Nijenhuijzen veel succes met het mcs Initia Oechies verzorgde de elektrische installatie van de INITIA WIJ WENSEN FAMILIE NIJENHUIJZEN MET DE INITIA EN HAAR BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART. Verkoop, installatie en reparatie Oechies is al meer dan 50 jaar uw vertrouwde adres voor elektrotechniek. In onze winkel aan de Waalhaven in Rotterdam kunt u terecht voor accu’s en laders, antennes, schakelmateriaal, pompen, verlichting, etc. Onze servicedienst staat 24/7 voor u klaar voor reparatie en onderhoud. Uiteraard zijn wij er ook voor u voor elektrische installaties, zoals dieselelektrische en hybride aandrijvingen, verlichting, gasdetectie, tankmeting en nautische installaties. Zo bieden wij u complete zorg voor uw schip. Oechies, uw partner in de binnenvaart! Waalhaven Z.z. 42 - 3088 HJ Rotterdam T 010 - 297 39 99 - E info@oechies.nl Aanlegsteiger 2242-6 Ma/vrij 8.00-16.30 uur, Za 9.00-13.00 uur www.oechies.nl Een behouden vaart Wij wensen familie Nijenhuijzen veel succes en een behouden vaart met Beurs-World Trade Center. Beursplein 37 Rotterdam. Telefoon: mcs Initia. 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl Beurs-World Trade Center. Beursplein 37 Rotterdam. Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft ontwerp, bouw en levering casco mogen verzorgen voor familie Nijenhuijzen Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com

De Binnenvaartkrant 17 12 maart 2019 Koedood zorgt voor initiatiefrijke en toekomstgerichte afbouw Initia DOOR JAN HOEK Koedood Dieselservice makes the difference… Die tekst staat te lezen op de website van het in Hendrik- Ido-Ambacht gevestigde bedrijf. Dat deden ze bij de afbouw van de Initia voor de familie Nijenhuijzen wel op een bijzondere en spraakmakende manier. Er werd bij EBR hard gewerkt aan de stuurhut van de Initia. Het buitenste deel van de 11 meter lange kolom stond zelfs al in de woning toen dat ruim veertig jaar geleden opgerichte bedrijf nogal onverwacht failliet ging. Bij een elders te bestellen stuurhuis zou de Initia pas eind april in de vaart komen en was ook het probleem van de halve kolom nog op te lossen. Dat vonden Arie en Bert Koedood duidelijk geen optie, want na een aantal gesprekken met betrokkenen werd Koedood Marine Group de nieuwe eigenaar van EBR. Daardoor kon de geladen proefvaart al op 19 februari plaatsvinden; de dag daarop kon de familie Nijenhuijzen met de splinternieuwe, 5.060 ton metende Initia met een ruim vol kolen aan de eerste reis richting Duisburg beginnen. Met dank aan het team van Koedood Marine Group… over klantgerichte service gesproken. Een dag vóór de proefvaart bij de Volkeraksluizen tref ik een goed gehumeurde Evert Nijenhuijzen aan. Hij is samen met zijn partner Tanja en zijn ouders Frans en Willy eigenaar van de Initia, het Latijnse woord voor initiatief. Op diverse fronten is dat een prima naam: de familie Nijenhuijzen is Arie Koedood namelijk zeer erkentelijk voor het initiatief dat hij nam inzake EBR. “Ook ben ik zeer te spreken de afbouwperiode; die verliep in een, zeg maar, familiaire omgeving bijzonder prettig.” Zijn ouders Frans en Willy begonnen in 1975 op hun eerste Initia. Sinds 1991 maken ook Evert en Tanja deel uit van het familiebedrijf. “Het door RensenDriessen geleverde Chinese casco is al negen jaar in ons bezit. Voordat we aan nieuwbouw zouden beginnen, wilden we eerst onze vorige Initia verkopen. De crisis gooide echter roet in het eten.” “Afgelopen zomer hebben we ons schip (135 x 11,45 meter, red.) kunnen verkopen, dat nu verder vaart onder de naam Marjo R. De bouw van de nieuwe Initia (135 x (foto's Jan Hoek) 14,20 meter, red.), betekent voor ons voor de vijfde keer vernieuwen en vergroten.” “Wij kennen het bedrijf Koedood van een hermotorisering in het verleden. Een samenwerking die we als heel prettig hebben ervaren. Voor de nieuwbouw van deze Initia gaf bij de keuze voor Koedood de doorslag dat dit bedrijf heel veel kennis bezit over de komende Stage V-certificering. Als die certificering er is, dan voldoen we met een aantal aanpassingen geheel aan de toekomstige emissie-eisen voor de binnenvaart.” Emigreen en Stage V Koedood Marine Group beschikt sinds kort op een steenworp afstand van de huidige locatie over een hypermodern en bovenal duurzame bedrijfshuisvesting bestaande uit een nieuw kantoor en een ruime bedrijfshal. In hetzelfde pand is ook Emigreen gevestigd, innovatief koploper op het gebied van SCR en DPF. Ik heb in het aan Noordeinde 21 in Hendrik-Ido-Ambacht gevestigde pand een afspraak met Henri Kruisinga, namens Koedood afbouwbegeleider van de Initia. “Door de onverwachte overname van EBR kon ik me minder richten op de afbouw dan de bedoeling was. Evert Nijenhuijzen heeft gelukkig een zeer goed technisch inzicht en heeft de hele periode het overzicht behouden”, begint Kruisinga zijn verhaal. “Alle vier de eigenaren van de familie Nijenhuijzen hebben zich tijdens de afbouw overigens van hun beste kant laten zien. Bij particuliere afbouw worden door de eigenaren de puntjes op de i gezet; dat zie je aan de materiaalkeuze – onze afdeling rvs heeft zich aan boord prima kunnen uitleven – en het gebruiksgemak.” Over de Stage V-normering zegt Kruisinga: “Het custom made Emigreen uitlaatgassennabehandelingsysteem bestaat uit een roetfilter (DPF), die het fijnstof uit de uitlaatgassen filtert en een SCRkatalysator die de NOx-uitstoot met circa 90 procent reduceert. Aan boord van de Initia hebben we demperblokken geplaatst. Als de roetfilterblokken en de katalysatorblokken geplaatst moeten worden, hoeven we enkel de demperblokken eruit te halen. Nadat er Ad-blue/ureum getankt is, voldoet de Initia geheel aan de Stage V-normering en is het schip een varend visitekaartje dat ruimschoots voldoet aan de zwaarste emissie-eisen.” Zes lagen containers De familie Nijenhuijzen had goede ervaringen met de van gepatenteerde panoramaramen voorziene EBR-stuurhuizen. Met de 11 meter lange stuurkolom is het mogelijk met zes lagen containers te varen. Voor de twee Mitsubishi-motoren van 1.414 pk elk op het achterschip en twee van 650 pk op het voorschip is het vervoer van 505 TEU geen enkel probleem. Het casco was niet uitgerust om te ballasten. Na wat aanpassingen aan het leidingwerk kan er nu in de zijtanks tot 850 ton geballast worden, waardoor er dankzij de zesde laag 85 containers extra vervoerd kunnen worden. Met andere woorden: Koedood Marine Group heeft voor de familie Nijenhuijzen met de Initia een schip opgeleverd dat tot in detail klaar is voor de toekomst. Aan mcs Initia leverden onder andere: Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering casco ADS van STIGT 2x Masson Marine keerkoppeling type MM W7200, reductie 5,282:1 Incl. Vulkan elastische koppeling PTO type 0 Sleepsmeerpomp All Pumps Holland B.V. Complete Victor pompen pakket AMW-Marine B.V. Scheepsschroeven Anko Piping B.V. Complete leidingsysteem voor- midden- en achterschip Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers Blommaert BVBA Achtermast type Initia, telescoopmast D- model, roeftrap met bordes en RVS hoogglans gepolijst leuningwerk, RVS hoogglans gepolijste boordlichtvleugels en RVS hoogglans gepolijste heklichtbeugel type Isis ClimaLogic B.V. Airconditioninginstallatie, ventilatiesysteem machinekamer, ruimventilatoren en RVS afsluitbare roosters De Leeuw en van Vugt B.V. Scheepsinterieurbouw Complete betimmering De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa schroefasseals, EasyFlow roersysteem, Stuwa stuurmachine en leidingwerk Dijvler Materiaal B.V. Boegankerlier, achterankerlier, ankers, ankerdamketting en ankerdraden EBR Marine Equipment Stuurhuis met hefsysteem en autokraan Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Lloyd’s Register EMEA Gecertificeerd Meuzelaar Maritiem B.V. Levering en aanleg sanitaire installatie, pure water systeem en het leveren en plaatsen van RVS riolering Oechies Elektrotechniek Elektrische installatie, nautisch pakket, schotel installatie, camera installatie, airco en vloerverwarming Radio Holland Netherlands BV Nautisch apparatuur RAFA Scheepsramen B.V. Ramen Speedheat Breda Vloerverwarming Straathof Controls B.V. Motorbediening Sygo B.V. Scheepsladingmeter en hoogtemeter Theuns Scheepsbenodigdheden B.V. Volledig ADN pakket met Dräger gasdetectie, containerstackers, Lankhorst touwen en draden, Norsap stuurstoel op rail en Sigma verf Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. Spudpalen en koproerkleppen Van Wijk Stuurhuizen B.V. Aluminium deuren Veth Propulsion B.V. 2 Veth Jet, type 4-K-1300 (470 kW / 1800 rpm) en 1 Veth Ballastpomp, type VP14 ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE WSV-hervorming naar volgende fase Bij de hervorming van de Duitse vaarwegbeheerder WSV is een volgende fase aangebroken: het reorganiseren van de regionale Wasser- und Schifffahrtsämter (WSA). Bij de WSV werken zo’n 10.000 mensen. Op 11 maart zijn de WSA’s Heidelberg en Stuttgart samengevoegd tot WSA Neckar. Daarna volgende de nieuwe WSA’s Weser/Jade/Ems, Main-Donaukanaal/Donau en Moezel/Saar. “In de toekomst worden de WSA’s verantwoordelijk voor grotere verkeersgebieden”, aldus staatssecretaris Enak Ferlemann. Bij de WSV werken zo’n 10.000 mensen. “Ze kunnen dan ook sneller en flexibeler handelen. Klanten hebben één enkele contactpersoon in het gebied.” De hervorming van de WSV is een van de grootste administratieve reorganisaties die de laatste jaren in Duitsland plaatsvonden. De taken binnen het verkeersministerie die betrekking hebben op de vaarwegen zijn al hervormd. Daarnaast zijn de voormalige zeven directies samengevoegd tot één overkoepelende Directie Vaarwegen en Scheepvaart in Bonn. De nieuwe beheergebieden: Eems- Noordzee, Weser-Jade-Noord zee, Elbe-Noordzee, Noord-Oostzee- Kanaal, Oostzee, Midden-Rijn/ Beneden-Rijn, Boven-Rijn, Moezel- Saar, Neckar, Main, Main-Donau- Kanaal/Donau, Weser, West-Duitse kana len, Middenlandkanaal/Elbe- Seitenkanaal, Elbe, Spree-Havel en Havel-Oder. Volgens Ferlemann heeft de reorganisatie al geleid tot eerste successen. Vorig jaar is er voor het eerst sinds jaren weer meer geïnvesteerd in de uitbouw van de infrastructuur.

Binnenvaartkrant