Views
2 years ago

2019-06 OSD Antwerpen

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 12 maart 2019 Wij wensen Effekt bvba een behouden vaart met het mts Antwerpia Non Ferro bv DAMEN MARINE COMPONENTS REGISTERED TRADEMARK OF DAMEN MARINE COMPONENTS Maritieme betimmeringen en interieurbouw Brouwer DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 11 12 maart 2019 Mts Antwerpia ‘under construction’ DOOR JOHAN DE WITTE Wanneer de zaakvoerder van Effekt BVBA het aanbod voor een 8000-tonner krijgt op een party, is de eerste meter ‘kiel’ voor de Antwerpia gelegd. Overleg volgt. Familie wordt geïnformeerd. De dag erop loopt de calculator warm, worden de bank en RensenDriessen BV geraadpleegd. Die weet een werf in Polen voor het bouwen van een 135-meter-casco en bij Dolderman is er plek voor afbouw. De naam wordt Antwerpia, en dat is ook nog eens de Poolse vertaling voor de stad aan de Schelde. De tijd loopt, Lloyds heeft de tekening gekeurd, het staal wordt besteld… Sinds de vier kolossale wijzerborden in 1626 op de Dordtse Dom werden aangebracht, heeft de tijd niet stilgestaan. Eeuwen heeft de kerktoren het silhouet van Hollands oudste stad bepaald maar hij wedijvert reeds decennialang met hetgeen er bij Dolderman voor de wal ligt. Vanuit containertransport en duwvaart bracht de firma tien jaar geleden de eerste tanker in de vaart. “Inmiddels is dit het vierde schip dat bij Dolderman wordt afgebouwd. Dolderman is professioneel; installeren loopt hier gesmeerd; je werkt hier met plezier! Tijdens de afbouw zijn we hier wekelijks. Effekt BVBA is de firma voor dit schip.” Voldoende medewerkers? “Personeel wordt geregeld, vooral Roemeense matrozen. Zijn we content mee. Belgische varenslieden zijn er onvoldoende; nieuwe aanwas is er nauwelijks. Van een geschikte opleiding in België die op onze huidige praktijk aansluit, is geen sprake. Kapiteins en stuurlieden zijn (foto Johan de Witte) meestal Belgen. Zelf hebben we gevaren; indien nodig stappen we aan boord.” RensenDriessen in-house team RensenDriessen Shipbuilding liet het casco bouwen op een vertrouwde werf in Polen en leverde de Antwerpia compleet aan Effekt. Het resultaat van een wederom prettige samenwerking, geheel in lijn met eerdere projecten. Het cascogewicht is 1.650 ton, de inhoud 9.000 m 3 . De Scheldehuid is aanvaringsproof en maakt twaalf centertanks van elk 750 m 3 inhoud mogelijk. Het middenschip is in vergelijking met de gebruikelijke zij- en vlakconstructie een aanzienlijk lichtere constructie, hetgeen ook het draagvermogen ten goede komt. Met twaalf Marflex-pompen in combinatie met het tot op de millimeter uitgelijnd leidingsysteem van RuGoTech functioneert het pompbedrijf uitstekend. Het zijn technisch en praktisch doorontwikkelde schepen van het RensenDriessen in-house team. Opdrachtgevers vertalen bij ieder schip hun praktijk- en functieervaring in uitvoering en veiligheid voor een zo perfect mogelijk schip. De wetgever beoogt met het nieuwe ADN 2019, onder andere op het gebied van explosiebescherming en het koppelen van schip en terminal, de scheepvaart nog veiliger te maken. Rondje Antwerpia Langs de waterlijn tekent de zij zich af als een streep op een tekening. Spanten manifesteren zich nauwelijks; de stuiken zijn glad zonder slijptolsporen. Het trunkdek is strak; boeiing en dekhuis tonen uitstekend laswerk. Je weet dan al dat zo’n casco kwaliteit heeft. Voortstuwing tweemaal 3512 Caterpillar. Van der Velden-stuurwerk. Hier en daar dubbel boeiingwerk waar bolderkasten strokend in staan. Van Wijk leverde twee kingsize spudpalen. Een zorgvuldig en goed afgewerkt schip. Aan boord van deze ferme tanker ligt het accent vooral op praktisch duurzame equipment. Hoogendoorn Scheepsbetimmeringen realiseerde de verblijven. Op excursie in de voormachinekamer registreren we onder andere twee Veth-Jet-boegschroeven. Werkina Werkendam heeft met hightech gezorgd dat het schip functioneert. GeMa Services uit Werkendam slaagde erin de Antwerpia vóór de open dag compleet en strak in de verf te zetten. Terug in de Kampers-stuurhut tussen de houten meubel-chic van Hoogendoorn maakt het panorama rondom duidelijk dat de Antwerpia, wat je noemt, op koers ligt. Op 27 februari heeft het mts Antwerpia succesvol proefgevaren. Aan mts Antwerpia leverden onder andere: Dolderman B.V. Afbouw en levering Caterpillar 3512C (2x) en Caterpillar C18 SCAC (2x) Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering compleet schip Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Installatie tankinhoudsmeting en tankalarmeringen en gasdetectie systeem voor stuurhuis en woning Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers Damen Marine Components en Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: SP 2700, hydraulisch aggregaat: type HPP 2700-360 } 2-1-0/11 kW, roeraandrijving: type 4 DWKK 6080/75, hydrodynamische profielroeren: 4 stuks HD 220 en straalbuis: 2 stuks Ø 1762 mm type Optima DBS Scheepsservice Aluminium vloer en achterschip Dolpower B.V. Generatorset 1 t.b.v. aandrijving boegschroef en ladingpompen 531kVA, motor Caterpillar, type C18 en generator Stamford HCM534, generatorset 2 t.b.v. aandrijving boegschroef en ladingpompen 531kVA, motor Caterpillar, type C18 en generator Stamford HCM534, generatorset 3 t.b.v. boordnet 120kVA, motor John Deere, type 4045 en generator Stamford UCM274, generatorset 4 t.b.v. boordnet 120kVA, motor John Deere, type 4045 en generator Stamford UCM274 en generatorset 5 t.b.v. boordnet 62kVA, motor John Deere, type 4045 en generator Stamford UCM224 EPS European Pump Services B.V. Een stuks 100m3/uur EPS/Bornemann noodlos pompsysteem, type HC 147 aangedreven door een drukvaste 35 kW ABB elektromotor met bijpassende frequentieregelaar en geschikt voor het verpompen van lichte producten GeMa Services Complete conservering incl. levering verfpakket Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Betimmering achterwoning & stuurhuis IM Brouwer Industriële Metaalwerken B.V. Metaalwerk Kampers Shipyard B.V. Stuurhut + hefgeleidekoker Lloyd’s Register EMEA Geclassificeerd Marflex B.V. 12 x MDPD-100 ladingpompen Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur RAFA Scheepsramen B.V. Ramen Reintjes Benelux bvba 2x WAF 665 L met een reductie van 5.044:1 RuGotech Pijpleidingen B.V. Het dekleidingssysteem geëngineerd en geleverd Stam Constructie Hoogglans gepolijste ontluchtings paddenstoel, hoogglans gepolijste steunen t.b.v. verstralers in brug, lekbakken pompsysteem 1800 x 650 x 100 x 8, S.O.S. kast, bedieningshut dek, hoogglans gepolijste roefbeschermingen, RVS lampensteunen met bedieningspanelen, hoogglans gepolijste uitlaten voor en achterschip, verrijdbare lekbakken aan dek, tankmetingpot met flens, touwpotten RVS, bolders wrijfhout, bedieningskast ankerlier en satelliet kompassteun aan petrand TankTech B.V. Tankinhoud metingen Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. Spudpalen en autokraan W & O Europe Afsluiters voor dekleidingsystemen en de machinekamers Werkina Werkendam B.V. I.s.m. Gebhard Electro BV de complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, complete airco installatie, satellietsysteem, tankmeetsysteem, Ecdis Inland Viewer en AIS installatie WindeX Engineering B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie en afzuiging accommodatie Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft ontwerp, bouw en levering compleet schip mogen verzorgen voor Effekt bvba Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

Binnenvaartkrant