Views
7 months ago

2019-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Sendo
  • Jaar
  • Goede
  • Onze
  • Schepen
  • Burmester

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 26 februari 2019 WITJES TOLKAMER Dubbelwandig tankschip gezocht Variable Afmetingen 57 x 6,62 x 2,91 meter 716 ton Juno Afmeting 72 x 7,75 x 2,33 meter 785 ton Vinotra uw innovatieve partner voor transport en bunkering van zwarte en blanke producten actief in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Noord-Europese waterwegen. Te koop gevraagd: Schepen tussen de 1.100 - 1.500 ton Voor meer informatie over onze schepen, bezoek de website! www.witjestolkamer.nl - E-mail: info@witjestolkamer.nl - Telefoon: 06 53681317 Overslagbedrijf Speksnijder vof Te Koop Kraanponton Navitas L 40 x B 11,8 x H 2,5. Bj 2013. Met woning, werkplaats, 2 gen. sets en verhaallieren. Met PLM kraan. Type 1227 Bj 2018. 12 ton tot 27 meter. Verhoogde cabine en div. grijpers. Wilt u informatie, dan kunt u bellen naar 0651 809092 of mailen naar info@overslagbedrijfspeksnijder.nl Om aan de vraag van onze klanten te voldoen, breiden wij onze vloot uit. Beschikt u over een dubbelwandig tankschip met een capaciteit tussen 1000mt tot 8000mt voor het transport van blanke of zwarte producten? Dan zijn we op zoek naar u. Vinotra is - Betrouwbaar - Flexibel - Innovatief - Transparant - Iso 9001 en 14001 gecertificeerd Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda mogelijkheid tot time-charter Voor meer informatie neem contact op met Jan Verbergt of Koen Geeraerts op het telefoonnummer: +31 (0)85 064 60 40 (Main and AOH number) of per e-mail op info@vinotra.com TE KOOP BRANDBLUSBOOT - LAGE DIEPGANG - LAGE HOOGTE bouwjaar 1983 Nederland afm: 19.15 x 4.05 m - diepgang 1.38 m 2 x Mercedes 364 pk totaal - dubbelschroef voor en achter thrusters - zeer wendbaar generator 12.3 kva pompen 2 x 8000 liter/min klein bemanningsverblijf Goed onderhouden schip Slechts euro 65.000 ex BTW zie ook onze website www.vanderkamp.com Info: dvdk@vanderkamp.com - tel 0181 321754

De Binnenvaartkrant 11 26 februari 2019 NPRC scoort goud met MVO De Nederlands Particuliere Rijnvaart Centrale (NPRC) is door de onafhankelijke duurzaamheidsbeoordelaar EcoVadis beloond met het gouden label voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). De coöperatie schaart zich met deze hoogst mogelijke waardering bij de beste 5 procent van het Europese bedrijfsleven op dit gebied. (foto NPRC) EcoVadis geeft inkopers wereldwijd inzicht in de score van leveranciers op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Het platform heeft de NPRC op veel onderwerpen van het MVO doorgelicht. Naast de inspanningen om de uitstoot van CO 2 , fijnstof en NOx terug te brengen, is de coöperatie beoordeeld op 21 criteria verdeeld over vier thema’s: milieu, eerlijke arbeidspraktijken, eerlijke zakelijke praktijken en supply chain. Het behalen van het gouden label komt niet vaak voor; minder dan 5 procent van de bedrijven behaalt deze score. Ambitieus De NPRC scoorde hoog bij de beoordelaars van EcoVadis. Het gemiddelde in de branche ligt op 43 punten, de NPRC scoorde 68 punten. NPRC-directeur Stefan Meeusen zegt: “We kiezen als aanbieder van binnenvaarttransport bewust voor een vernieuwende koers op het vlak van MVO. Voor ons is dit niet zomaar een onderwerp dat je er even bij doet. Speerpunten in ons MVO-beleidsplan zijn het verbeteren van transportefficiëntie en economische performance van de aangesloten binnenvaartondernemers.” “Daarnaast focust de NPRC op trainingen en opleidingen, logistieke innovaties en het reduceren van schadelijke uitstoot. Per speerpunt hebben we ambitieuze doelstellingen geformuleerd die we jaarlijks meten. We hebben nu goud behaald; de komende jaren dwingen wij onszelf om ook op dit gebied koploper te blijven.” Koploper “De gouden status van de NPRC op de EcoVadis-scorekaart is een bewijs dat de organisatie een koploper is op gebied van duurzaamheid”, aldus David McClintock, marketingdirecteur bij EcoVadis. “NPRC vormt daarmee niet alleen een mooie voorbeeldfunctie voor de (binnenvaart)markt, maar ook voor de lokale omgeving waarin zij opereert." "Voorbeelden als deze zijn van essentieel belang voor het in gang brengen van de verandering die we nodig hebben voor een duurzame toekomst.” De trend naar het verduurzamen van bedrijfsprocessen en het verminderen van de ecologische voetafdruk gaat onverminderd door. De NPRC biedt verladers met een online dashboard inzicht in betrouwbaarheid en duurzaamheid van de logistieke keten. Eisen aan leveranciers Covestro is een van de enthousiaste klanten. Nils Peterzelka, inkoop manager bulkshipping bij de verlader, zegt blij te zijn over de inspanningen van zijn vervoerder. “Wij stellen hoge eisen aan onze leveranciers op het gebied van duurzaamheid. Het gouden MVO-label bewijst dat het NPRCschipperscollectief de juiste weg heeft ingeslagen. Voor Covestro staat het verduurzamen van de supply chain hoog op de agenda en de NPRC geeft hier een concrete invulling aan.” Zuid-Willemsvaart krijgt nieuwe damwanden tussen sluis 13 en 15 DOOR NOUD VAN DER ZEE In maart start Rijkswaterstaat met onderhoudswerkzaamheden aan de oevers van de Zuid- Willemsvaart. Ter hoogte van Nederweert worden damwanden vervangen en komen er nieuwe ‘dierenuitstapplaatsen’. Ook worden wachtplaatsen voor schepen vernieuwd. Het werk tussen sluis 13 en 15 neemt ongeveer een half jaar in beslag. Inge Janssen, communicatieadviseur bij Rijkswaterstaat, zegt over de noodzaak van het onderhoud: “Als een talud afschuift door een slechte oeverbescherming, dan komt het in dit geval in de Zuid-Willemsvaart terecht. Het kanaal wordt ondieper en mogelijk kan het scheepvaartverkeer niet goed doorvaren. Daarom vinden wij goed en periodiek onderhoud aan deze vaarweg noodzakelijk.” Pontons Rijkswaterstaat heeft de klus uitbesteed aan aannemerscombinatie Hakkers-Beens. Janssen: “Hakkers- Beens start medio maart in Nederweert. Houten en betonnen damwanden worden, waar nodig, vervangen door stalen. Op sommige plaatsen is in het nabije verleden reeds de damwand vervangen. Wij bekijken steeds waar damwanden hersteld moeten worden.” Een damwand bestaat uit losse elementen, die met elkaar zijn verbonden. Afhankelijk van lokale omstandigheden kan de aannemerscombinatie op een werkdag 20 tot 50 meter plaatsen. De werkzaamheden worden vanaf het water uitgevoerd en vinden op werkdagen plaats van 07.00 tot 19.00 uur. Vanaf pontons worden diverse kranen uitgezet. Werkschepen en vrachtwagens voeren het materiaal af en aan. Alleen klein grondverzet wordt uitgevoerd vanaf de oever. Wachtplaatsen Volgens Janssen zal de scheepvaart weinig hinder ondervinden. “De Zuid-Willemsvaart blijft toegankelijk. Binnenvaartschepen kunnen het werk gewoon passeren. Ze moeten wel hun snelheid aanpassen. Aan het begin en het einde van het werk zijn bouwborden geplaatst. Rijkswaterstaat zal er ook voor zorgen dat de overlast bij het plaatsen van de damwanden zoveel mogelijk wordt beperkt. Helemaal stil is dit werk echter niet. De damwanden worden de grond in getrild. Dat hoor je en kun je ook voelen.” De aannemerscombinatie vernieuwt op zeven locaties de wachtplaatsen de sluizen in de Zuid- Willemsvaart. ADVERTENTIE “Als derde onderdeel van dit project leggen wij vernieuwde dierenuitstapplaatsen aan. Dierenuitstapplaatsen zijn inhammen in de damwand waardoor dieren die in het water zijn geraakt, er gemakkelijk uit kunnen komen. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl Doe Dag On Stage Dinsdag 19 februari vond de Doe Dag plaats die samenhangt met het Beroepenfeest van On Stage Alblasserwaard. Samen met Koninklijke BLN-Schuttevaer hebben we een praktijkprogramma verzorgd voor drie enthousiaste matches die we tijdens het Beroepenfeest hadden gemaakt. We mochten met de drie tweedejaars vmbo-leerlingen een bezoek brengen aan de gloednieuwe Sendo Liner van Sendo VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Shipping. Deze ligt in Werkendam waar hij vrijdag 15 februari officieel gedoopt is en waar nu nog de laatste werkzaamheden worden verricht. Ze kregen een rondleiding over het schip en uitgebreide uitleg in de innovatieve machinekamer. Hier was onder andere het accupakket te zien. Deze accu’s leveren genoeg vermogen om 2,5 tot 3 uur emissieloos te kunnen varen. De drie jongens waren erg onder de indruk van alle techniek, de mooie stuurhut met de nieuwste apparatuur en de mooie en grote woning. Zeker twee jongens gaven aan interesse te hebben om later te gaan varen… Dat is toch waar we het voor doen. Bedankt Sendo Shipping, voor jullie gastvrije ontvangst! Nog een Beroepenfeest waar we aan zullen deelnemen, is On Stage Roermond op 26 februari. Namens het BVB zal de heer Van Lent deelnemen en bijdragen aan de Doe Dag op 19 maart. Ten slotte is op 14 maart On Stage Heerenveen, waar ondernemer Theo Zeldenrust namens het BVB de binnenvaart vertegenwoordigt. De Doe Dag daarvan volgt op 2 april. Oproep aan varende ondernemers Op 16 maart vindt de Dag van de Binnenvaart plaats. Door het hele land worden activiteiten georganiseerd. Het liefst laten we iedereen die dag aan boord stappen om de sfeer en realiteit van het varen te laten beleven. Want hoe kun je binnenvaart nu beter overbrengen dan mensen daadwerkelijk laten meevaren? Nu is dat erg lastig in de binnenvaart, dat begrijpen we, maar we willen toch kijken wat we kunnen doen. Maar daar hebben we u voor nodig. Vandaar deze oproep. Heeft u zicht op uw planning en bent u bereid op 16 maart uw steentje bij te dragen aan de binnenvaartpromotie? Stuur dan een mailtje aan info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl. Wellicht wilt u dan die dag ergens stilliggen en uw schip open stellen voor bezoekers. Of bent u bereid al varende een klein groepje geïnteresseerden een stukje mee te nemen. We kijken graag samen met u wat de mogelijkheden zijn. Er zijn diverse locaties waar we mogelijkheden hebben aan te leggen. Zo zijn we nog op zoek naar een schip dat bij het EIC in Rozenburg zou kunnen liggen of in Vlissingen. Maar we kunnen ook kleine groepjes naar u toe brengen, mocht u door een sluis komen waar ze op kunnen stappen of als u even kunt stoppen bij een autosteiger bijvoorbeeld. Heeft u andere ideeën voor een activiteit, dan mag u dit natuurlijk ook doorgeven. Alle hulp is welkom. We hopen op uw medewerking!

De Binnenvaartkrant