Views
3 months ago

2019-04

  • Text
  • Februari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee
  • Nieuwe
  • Goede

De Binnenvaartkrant 6 12

De Binnenvaartkrant 6 12 februari 2019 FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen?Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl KICKER / ZOEKERTJE Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker / Zoekertje plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website DE BINNENVAARTKRANT Met al zijn levenslust en doorzettingsvermogen heeft hij deze strijd niet kunnen winnen. Na een kort ziek zijn is in het bijzijn van zijn gezin vredig ingeslapen mijn lieve man en onze zorgzame vader Sjors Neve 8 juli 1955 † 3 februari 2019 Vaarwel… Gaby Neve-Schleyer Dirk en Noor Mirijam en Sander Binkie DE BINNENVAARTKRANT Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Te Koop Gevraagd : Pik daar dan een exemplaar van De Aggregaten, Scheepsmotoren etc. Binnenvaartkrant mee. Ook loop en sloop motoren. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de Defecten geen probleem. krant daar voor u klaar ! E: vemodieselmotoren@live.nl T: 0031-6551 868 23 Gezocht: Schippers(echt)paar Voor mvs Graveland Te Koop Luikenkap 135m x 11,45 85m Nette woning Vaargebied: NL,B in overleg Alu Friesche kap/gereviseerd met Ma t/m vrijdag, dagvaart Goede verdiensten Luikenwagen +32 498524344 Nadere info: Vonk bv Tel 026-4432402. Kapt/Stuurman Gezocht Schepen gezocht tussen 900ton en 1100ton met Containerduwvaart. Lux. Condities. 7 op/7 af. één ruim en strakke ijzeren vloer voor vast +35/226705261, transshipping@inos.lu werk. Tel. +32 499 731 631 Nieuwe Havenweg 14, 6827 BA Arnhem De crematie heeft inmiddels in familiekring plaatsgevonden. HOLLAND SHIP CLEANING Wij zoeken voor de Gandalf, klein Scheepsruimen 500 BAR + verven Hydrojetten passagiersschip, een medewerker met 2500 BAR minimaal de functie volmatroos. Tel. 0617324458 Info: gandalf@tjipper.nl BEMANNING NODIG? Filipijns óf Roemeens personeel Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct Vanaf 100 euro per dag. aan: (licht)matroos/ goede condities. Tel. 06 52 68 82 52 óf www.alfuru.com Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Aziatisch Personeel Vanaf Euro 92,50 per dag. Tel. +31-1089-00061. Of +49-3222-1094-892. E: sales@continentalcrewing.eu Gemotiveerde ervaren Aziatische bemanning Afdrachten en verzekeringen conform wetgeving. Vanaf Euro 95,00 per dag, lange periode. Barko UG Duisburg. Tel. +49-3222-1096-896. Of : + 31-1025-799-22 email : sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu Snel Groeiende Rederij met 12 Partyschepen in de randstad, zoekt Schippers, Stuurmannen en Matrozen die graag werk op oproepbasis zoeken. Ben je representatief, heb je een groot-vaarbewijs of papieren als Stuurman of Matroos ? Bel ons dan: 06-10647099 of mail: planning@boot10.nl Schepen Gezocht met max. afm. 50m x 6m70 Liefst met één ruim en strakke ijzeren vloer voor vast werk. Tel. +32 499 731 631 Licht(matrozen) en Stuurmannen beschikbaar Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 GEZOCHT KAPITEIN OP MTS: RELATIONSHIP 14 dagen op 14 af. LUX. Cond. TEL: 06-539 24 619 Te Koop Gevraagd : Goede/defecte aggregaten. T. 06-27090985 Zeer interessante tarieven. Via Upstream Crew bel 085 8772324 of email ons info@upstreamcrew.com Gezocht Kapitein voor tankschip: • 14 dagen op / 14 dagen af • Vaargebied ARA • Rijn – Radar – ADN patent • Goede verloning Contact: Tel: +32 477479870 of Mail: pascal@bauwens-shipping.be Met het aanbieden van een aangepaste (varende) accomodatie wil het vakantieschip Prins Willem-Alexander mensen met een zorgbehoefte een onvergetelijke vakantie bezorgen. Er is per direct aan boord van het vakantieschip Prins Willem-Alexander een vacature voor: Wij vragen: • Grootvaarbewijs en Rijn patent tot minimaal Mainz; • Radar en Marifoon certificaat; • Ervaring met roerpropellers en het vaargebied; • Deskundige passagiervaart en ademlucht; • Nederlandse en Duitse taal in woord en geschrift; • Collegialiteit en leidinggevende capaciteiten. S V O KAPITEIN WILT U DAT UW ADVERTENTIE ECHT WERKT? WIJ VERTELLEN U GRAAG MEER OVER DE MOGELIJKHEDEN VAN ADVERTEREN IN DE BINNENVAARTKRANT +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL DE BINNENVAARTKRANT Ben jij die enthousiaste en gemotiveerde kapitein die gastheerschap hoog in het vaandel heeft, ervaring in de passagiersvaart heeft en de verantwoordelijkheid neemt voor algehele veiligheid aan boord? Dan zijn wij op zoek naar jou. Wij bieden: • Vrije tijdsregeling is weekenden vrij (uitgezonderd avond- en weekendwacht) • Goede werkomstandigheden met Nederlands sprekende collega’s; • Salariëring naar aanleiding van cao binnenvaart en ORT. Solliciteren en extra informatie: Ben jij na het lezen van deze vacature enthousiast en voldoe jij aan bovenstaande functie-eisen? Dan nodigen wij je graag uit om te solliciteren. Heb je naar aanleiding van de vacature nog vragen, bel dan voor meer informatie met directeur John Vierhouten telefoonnummer: 06-21547577. Wij verzoeken je om je motivatiebrief en cv met pasfoto voor 15-3-2019 te mailen naar: info@vakantieschip.nl WWW.VAKANTIESCHIP.NL Acquisitie naar aanleiding van deze vacature is niet gewenst. GEVRAAGD: MATROOS op mcs Navitas, vaartraject Rotterdam-Köln. Vrijetijdsregeling 14 dagen op - 14 dagen af. T: 06-51838726 E: JISKOOT@VAART.NET www.tmlg.eu Europweit tätige Personalagentur vermittelt Personal für alle Flussschiffe Tel. 00421 918 828 726 00421 948 699 352 E-mail: tmlg.info1@gmail.com www.rynskypatent.sk Rivertours uit Vlaanderen / België zoekt voor snelle indiensttreding: ervaren SCHIPPERSECHTPAAR voor passagiersvaart U houdt van het schippersleven en van contacten met publiek. De Vlaamse / Belgische waterlopen trekken u aan, weekendwerk schrikt u niet af, u bent een uitstekende en veilige schipper en beschikt over een aantal technische vaardigheden. U en uw partner beschikken beiden over de nodige vaarbewijzen. Woongelegenheid op het schip is aanwezig, maar we hebben voor u ook een gratis ligplaats indien u uw eigen schip of woonboot afmeert nabij onze aanlegplaats Wij bieden: Aangename werksfeer samen met een aangename ploeg gidsen. Goede verdienste. Van 1 mei tot 31 oktober Kandidaturen: Guido Moens . GSM: 0032 (0)475 25 24 65 . E-mail: moens@scaldisnet.be

De Binnenvaartkrant 7 12 februari 2019 Sluizen en bruggen Afsluitdijk zijn niet veilig Er zijn ernstige problemen met de bediening van de sluizen en beweegbare bruggen in de Afsluitdijk. Dat schreef minister Cora van Nieuwenhuizen 31 januari aan de Tweede Kamer. In 2016 is de bediening- en besturingsinstallatie bij zowel Kornwerderzand als bij Den Oever vervangen. Nu blijken op beide complexen flink wat gebreken. Er waren al vermoedens dat de installaties niet goed functioneerden. Ook waren er twijfels of de bediening en besturing voldeed aan de eisen, waaronder die uit de machinerichtlijn. Onbetrouwbaar Rijkswaterstaat heeft in 2018 een onderzoek naar de installaties laten uitvoeren. Daaruit bleek “een groot aantal gebreken op het gebied van de software en technische componenten, met als conclusie dat de veiligheidsfuncties in de machine niet goed geborgd zijn en dus onbetrouwbaar zijn”, aldus minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in haar brief. “Dit zou betekenen dat de brugen sluismeesters er niet op kunnen vertrouwen dat de machine (software- en technische componenten) datgene uitvoert waar de brug- en sluismeesters opdracht voor geven.” Daardoor kunnen onveilige situaties ontstaan: de bedienmonitor geeft bijvoorbeeld aan dat de brug nog een stuk open staat, terwijl die in werkelijkheid gesloten is. “Door alert menselijk handelen heeft dit niet tot gevaarlijke situaties geleid”, schrijft Van Nieuwenhuizen. Het complex in Kornwerderzand. (foto AdobeStock) Extra bug- en sluismeesters Op basis van de bevindingen heeft Rijkswaterstaat “acute maatregelen” getroffen, zodat de objecten alsnog veilig bediend kunnen worden, stelt Van Nieuwenhuizen. Zoals het inzetten van extra brugen sluismeesters en technische waarnemers op de objecten. Ook zijn extra camera’s geplaatst. Om de sluiscomplexen uiteindelijk aan alle eisen te laten voldoen, is meer tijd nodig. Waarschijnlijk duurt dat anderhalf jaar. Dit voorjaar wordt de (softwarematige) aansturing van een aantal kritische veiligheidsfuncties hersteld. De huidige inschatting is dat de weg en/of vaarweg in deze periode maximaal vijf tot zeven nachten gestremd moet worden. Dan pas ontstaat ook meer zicht op de nog verder uit te voeren werkzaamheden en de tijd die daarvoor nodig is. Aansprakelijk Rijkswaterstaat onderzoekt nog hoe het proces van oplevering door de aannemer en de acceptatie van het werk heeft plaatsgevonden. De vaarwegbeheerder komt vóór de zomer met een rapport wie aansprakelijk is en hoe Rijkswaterstaat daarmee omgaat. De Tweede-Kamerfractie van de ChristenUnie wil al eerder duidelijkheid. Stieneke van der Graaf heeft schriftelijke vragen ingediend voor minister Van Nieuwenhuizen. Ze wil inzicht in de staat van het onderhoud bij de Afsluitdijk. “Dagelijks maken veel mensen gebruik van de Afsluitdijk. Ik deel de zorgen die bewoners en regionale bestuurders hebben naar aanleiding van dit onderhoudsrapport: dit rapport roept vragen op.” Ze heeft gevraagd wat de staat van onderhoud is van de bruggen in de Afsluitdijk en welke maatregelen getroffen zijn om de veiligheid bij Kornwerderzand en Den Oever te garanderen. “Ook wil ik weten of de staat van het onderhoud en de toekomstige onderhoudskosten gevolgen hebben voor de vervanging van de sluis en bruggen bij Kornwerderzand.” Want: “In december heeft de Kamer zich duidelijk uitgesproken over de verbreding van de sluizen bij Kornwerderzand. De minister moet hierover op korte termijn een besluit te nemen.” Amsterdam wil alleen nog emissieloze schepen DOOR EVERT BRUINEKOOL Over zes jaar mogen vaartuigen in Amsterdam – behalve op de hoofdvaarwegen – geen uitstoot meer veroorzaken. Dat staat in de conceptplannen van de gemeente. De verplichting om emissievrij te varen, is al eerder aangekondigd voor de rondvaartbedrijven in de hoofdstad. Straks moeten ook de binnenvaart, de watersport en sleepbedrijven eraan geloven. Het draait om maatregel 15 uit de Nota Varen. Die is gericht op verduurzaming van de pleziervaart en het goederenvervoer over water. Voor hen komt er geen uitzondering op het beleid om in 2025 een uitstootvrij stadscentrum te realiseren. Dan geldt dus ook ook voor het Amsterdamse binnenwater de eis ‘zero emissie’. De komende maanden werkt het college van burgemeester en wethouders de plannen verder uit. Onmogelijk De ASV protesteert tegen de maatregel, omdat die het voor de binnenvaart zo goed als onmogelijk maakt nog gebruik te maken van de interne vaarwegen en de havens van Amsterdam. Binnenvaartschepen kunnen binnen die termijn van zes jaar niet voldoen aan de zero emissie-eis, aldus de schippers organisatie. De ondernemers van kleine sleepbedrijven in Amsterdam zijn vooral geïrriteerd doordat de gemeente hen niet heeft betrokken bij de plannen, die hun toekomstige bedrijfsvoering onzeker maken. De woordvoerder van verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma geeft aan dat alles wat in de inspraakronde wordt ingebracht goed bekeken zal worden. Grote investering Sleepboten moeten volledig elektrisch worden. De grote investeringen die daarmee gemoeid zijn voor de bedrijven, maken hun voortbestaan onzeker. “Slepen met kleine schepen die volledig elektrisch zijn, heeft zich qua actieradius en kracht nog niet afdoende bewezen, en het is een grote investering”, stelt Paul van Meelis van Watersportbedrijf Vanmeelis & Zoon. Laadcapaciteit Een bijkomstigheid is dat in grote delen van Amsterdam het elektriciteitsnetwerk volgens de ondernemers niet toereikend is om veel schepen – en in de toekomst ook auto’s – op te laden. COLOFON DE BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag VERSPREIDPUNTEN U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl ADRES ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl ONLINE www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl www.binnenvaartcijfers.nl (samen met BVB) REDACTIE Michel Gonlag (Eindredacteur) M 06-53244445 Martin Dekker (Hoofdredacteur) M 06-22871516 Sarah De Preter M 06-22701893 KLANTENSERVICE ADMINISTRATIE Karin Hell (Office Manager) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) SALES Ken Rijkers (Commercieel manager) Rica Adjis (Accountmanager) VORMGEVING Steven Chiang San Lin DRUK Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. AAN DIT BLAD WERKTEN MEE Dymphina Jooren Evert Bruinekool Frank Antonie van Alphen Jan Hoek Jan Johan ten Have Jitze Hooghiemstra Jessy Burgers Johan de Witte Joke Heikens Menno Bonnema Noud van der Zee Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Overslag Elbehavens stabiel Op de Elbe lag het scheepvaartverkeer vorig jaar ongeveer zeven maanden stil door de extreem lage waterstanden. De binnenvaartoverslag in de Sächsische Binnenhäfen Oberelbe (SBO) is hierdoor gevoelig gedaald. Er werd 152.000 ton op en van binnenschepen overgeslagen, wat 22 procent minder was dan in 2017. In Dresden, gespecialiseerd in projectlading, ging de overslag sterk achteruit. Dankzij de trimodale insteek van havenverbond SBO kon de totale overslag (2,64 miljoen ton) toch op peil worden gehouden. Vooral in Decin en Roßlau trok het spoorvervoer namelijk aan. De haven van Riesa realiseerde met 43.541 TEU een recordcontaineroverslag. Tussen Riesa en Hamburg/Bremerhaven worden twee keer per week containers per binnenschip vervoerd en vijf keer per week per spoor. In samenwerking met de Deutsche Binnenreederei gaat de SBO een nieuwe lijndienst voor projectlading en zware lading van en naar de binnenhavens opzetten: de Elbe Project Cargo Line (EPCL). Het concept is gebaseerd op binnenschepen met een beperkte diepgang. De Deutsche Binnenreederei stelt in de binnenhavens duwbakcapaciteit ter beschikking. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen.

De Binnenvaartkrant