Views
3 months ago

2019-04

  • Text
  • Februari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee
  • Nieuwe
  • Goede

De Binnenvaartkrant 4 12

De Binnenvaartkrant 4 12 februari 2019 De Milieuboot uit Vlaanderen zoekt: SCHIPPERSECHTPAAR voor aangenaam seizoenswerk tot eind oktober U bent een uitstekende schipper en beschikt over de nodige ervaring om het goed uitgerust schip (verbouwde spits) waarop u samen met uw partner een seizoen lang verblijft, veilig te besturen en te onderhouden. U beschikt beiden over de nodige vaarbewijzen. De Vlaamse waterlopen trekken u aan, weekendwerk schrikt u niet af en u houdt van contacten met het publiek. Onder leiding van lesgevers maken groepen jongeren of volwassenen 2 maal per dag een educatieve boottocht van 3u. Zij leren daarbij meer over water, waterlopen en milieuzorg. Het werk is aangenaam en minder zwaar dan een hedendaagse doorsnee schippersjob, waardoor ook oudere werknemers in aanmerking komen. Regelmatig zijn er vrije dagen en korte vakantieperiodes. We bieden een goede verdienste. Voorlopig tot oktober 2017, maar een langdurige samenwerking is het perspectief. Kandidaturen: zo snel mogelijk via baita@milieuboot.be, telefonisch via Guido Moens op 00 32 (0)475 25 24 65 Info op www.milieuboot.be Overslagbedrijf Speksnijder vof Overslagbedrijf Speksnijder vof is een klein overslagbedrijf met twee kraanpontons in Amsterdam. Voor deze kraanpontons hebben wij de volgende vacature: Bobcatrijder Werkzaamheden in de haven van Amsterdam voor overslag bulkgoederen. Heeft u verantwoordelijkheidsgevoel en vindt u, net als wij, dat werken met drijvende kranen het mooiste wat er is, dan hebben wij een geschikte baan voor u. Werkzaamheden zijn het rijden op de schrankladers, onderhoud/tremwerkzaamheden. Het in de goede staat houden van ons materiaal. En op een verantwoordelijke manier omgaan met collega’s, klanten, schippers en andere mensen die bij ons werk betrokken zijn. Functie eisen: Rijbewijs en ervaring in de scheepvaart. Daar stellen wij tegen over; loon naar binnenvaart CAO, ploegentoeslag en aangezien wij geen 9 tot 5 bedrijf zijn, een passende overwerk vergoeding en kilometer vergoeding. Wilt u informatie, dan kunt u bellen naar; 0651 809092 of 0620 704015 . Mailen: info@overslagbedrijfspeksnijder.nl Bevrachter (Fulltime) Binnen Rapide Bevrachting B.V. werken we met een jong en enthousiast team. Door groei en uitbreiding binnen onze organisatie zijn wij op zoek naar een ervaren bevrachter. FUNCTIE OMSCHRIJVING • Intensief samenwerken met opdrachtgevers en schippers. • Dagelijks bevrachten en plannen van binnenvaartschepen. • Opstellen van ladingdocumenten. FUNCTIE EISEN • Ervaring in de logistiek van de binnenvaart. • Beheersing van de Nederlandse en Duitse taal in woord en geschrift. • Klantvriendelijk, geduldig en stressbestendig. • Commerciële en communicatieve vaardigheden. • MBO werk- en denkniveau. • Zelfstandig, besluitvaardig en flexibel. WIJ BIEDEN • Uitdagende en dynamische functie in een gezellig en gedreven team. • Goede arbeidsvoorwaarden. • Een salaris in overeenstemming met je functie. Ken je de wereld van de binnenvaart, hoeven we jou niets te vertellen over het aanbieden van droge lading, het slim plannen van reizen of het verzorgen van de juiste documenten en zoek je een uitdagende baan waarbij je veel eigen input kan geven? DAN BEN JIJ DE PERSOON DIE WE ZOEKEN! Reageer direct en stuur je motivatiebrief met CV naar: info@rapidebevrachting.nl t.a.v. Cora Hovestadt. Voor meer informatie bel: 0183-730760 www.rapideshipping.nl Rapide Bevrachting B.V. is een groeiende onderneming in de binnenvaart. We zijn gespecialiseerd in de meest uiteenlopende soorten van watertransport. Met de zekerheid van de hoogst denkbare service en onze bekende topkwaliteit verzorgen wij de transporten over water van begin tot einde. Vanaf nu zijn we nog steeds op zoek naar gemotiveerde kandidaten voor de volgende functies 1e / 2e kapitein (m/w) Ab sofort suchen wir noch motivierte Kandidaten für folgende Positionen 1. / 2. Kapitän (m/w) Riverman Cruises GmbH is een Zwitserse riviercruisescheepvaartmaatschappij met vier eigen schepen en een schip in aanbouw (ingebruikname 2020). Onze schepen reizen voor verschillende Europese touroperators op de rivieren Rijn, Moezel, Neckar, Main en Donau. We bieden Zwitserse contracten, marktconforme werkomstandigheden en een human resource management voor alle medewerkers aan boord, die er altijd naar streeft de bemanning van het schip te ondersteunen. Tegelijkertijd promoten we het eigen initiatief nemen en het zelfstandig werken van de bemanning aan boord. Het herkennen van ambities en het aanbieden van daarbij passende toekomstperspectieven is een essentieel onderdeel van onze werknemersfi losofi e. U bent verantwoordelijk voor het bevaren van het schip onder alle omstandigheden en volgens de geldende voorschriften en wetten om zo op het hoogste niveau veiligheid te kunnen waarborgen. Wij bieden: • Onbepaalde tijd, Zwitserse contracten incl. sociale verzekering • Persoonlijke aandacht • Werken in een internationaal team • Vrije tijd in overleg • Eerlijke, branchconforme salarissen Riverman Cruises GmbH ist eine Schweizer Flusskreuzfahrtreederei mit vier eigenen Schiffen und ein Schiff in Bau (Indienststellung 2020). Unsere Schiffe fahren für unterschiedliche Europäische Reiseveranstalter auf den Flüssen Rhein, Mosel, Neckar, Main und Donau. Wir bieten für alle Mitarbeitenden an Bord Schweizer Verträge, marktgerechte Konditionen sowie ein unternehmergeführtes Management, welches stets bestrebt ist, die Schiffsbesatzung zu unterstützen. Gleichzeitig fördern wir die Eigeninitiative und das selbständige Arbeiten der Crew an Bord. Ambitionen zu erkennen und entsprechende Perspektiven zu bieten ist ein wesentlicher Teil unserer Mitarbeiterphilosophie. Sie sind verantwortlich für das Führen des Fahrzeuges unter Beachtung aller Umstände, Vorschriften und Gesetze um ein Höchstmass an Sicherheit zu gewährleisten. Wir bieten: • Unbefristete Schweizer Verträge inkl. Sozialversicherung • Persönliche Betreuung • Arbeiten in einem internationalen Team • Freizeitregelung nach Absprache • Faire branchenübliche Gehälter Hebben we uw interesse gewekt en wilt u deel uitmaken van ons dynamisch bedrijf? Stuur dan uw sollicitatie inclusief curriculum vitae met identiteitsbewijs en patenten per mail naar andreas.starke@river-man.ch of bel eenvoudig naar +49 162 5026 89 148. Wir haben Ihr Interesse geweckt und Sie möchten gerne Teil unserer dynamischen Firma werden? Schicken Sie bitte Ihre Bewerbung inklusive Lebenslauf, Reisepass / ID und Patente per Mail an: andreas.starke@river-man.ch oder einfach mal unter +49 162 502689148 anrufen www.river-man.ch

De Binnenvaartkrant 5 12 februari 2019 Binnenvaart is blij met 3e kolk Beatrixsluis DOOR EVERT BRUINEKOOL De hevige regen hield de honderden bezoekers woensdag 6 februari niet weg van het openingsfeest rond de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis. Toen de bel klonk en de strik van de sluisdeur viel, klonk luid gejuich en applaus, vooral voor prinses Beatrix, die de officiële handeling verrichtte. De deuren gingen open voor de eerste schutting, de eerste schepen voeren binnen. De peinses liep na de plechtigheid langs de kolk en zwaaide naar alle bemanningen op de schepen. Het waren scheepstypen zoals die sinds 1938 door de andere twee kolken zijn gevaren, met als klapstuk het mts Vlissingen, dat pas vanaf nu ook door de sluis in Nieuwegein kan. De RWS 59, Terra Nova, Time is Money en Antonie doen dat al jaren. Jan Lock, schipper van de Terra Nova, was vereerd dat hij aan de eerste schutting mocht deelnemen. Hij verzette er zijn vakantie voor. “Er wordt een stukje geschiedenis geschreven vandaag.” De Terra Nova is in 1929 gebouwd; de inmiddels gepensioneerde schipper vaart al vijftig jaar door de sluis. De 50 meter lengte en de tonnage van ruim 417 ton staan in schril contrast met de Vlissingen: 135 meter lang en een laadcapaciteit van 9.000 ton. Reus Ook Niels Groenewold, CEO van Verenigde Tankrederij, was verheugd dat een van de VT-tankers aan de eerste schutting deelnam. Hij stelde er de Vlissingen speciaal voor vrij. “Een bijzondere dag voor de binnenvaart in Europa. Jammer voor de mensen dat het regent. Het kan en past en hopelijk is dit de maximaal toelaatbare lengte en breedte voor de Prinses Beatrixsluis voor de toekomst.” Ook de Antonie is in vergelijking met het schip van Lock al een reus, maar die 110 meter is inmiddels Afdelingsvoorzitter Anne Middendorp bood naast prinses Beatrix ook de vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat en Sas van Vreeswijk een scheepsbel aan. een gewone maat voor de Prinses Beatrixsluis. Lock vaart tegenwoordig met zijn schip als verenigingsschip voor Het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB). Het is een visitekaartje voor de varende monumenten in Nederland. De Prinses Beatrixsluis werd in 1938 in gebruik genomen en naar de toen pasgeboren Oranjenazaat vernoemd. Het is de grootse monumentale sluis van Nederland. De 3e kolk maakt dat de sluis weer jaren vooruit kan. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat zei: “Bouwers, bewoners, schippers en bestuurders mogen trots zijn op wat zij hier samen hebben bereikt. De historische Beatrixsluis is door deze uitbreiding klaar voor een toekomst met een toenemend transport over water.” Met de officiële opening komt een einde aan een periode van 2,5 jaar bouwen. De twee sluishoofden zijn ieder 30 x 60 meter. Elk sluishoofd bevat twee sluisdeuren die ieder 490.000 kilo wegen, 28 meter breed, 14 meter hoog en 6,25 meter dik zijn ze, gebouwd in China. In de 3e kolk is 44.875 kub beton en 17.900 ton wapening verwerkt. Om ruimte voor de 3e kolk en manoeuvreerruimte voor schepen te maken, is het Lekkanaal verbreed. Ten noorden van de sluis is het kanaal tussen de 40 en 90 meter breder geworden en zijn elf extra ligplaatsen gecreëerd. Ten zuiden van de sluis is het kanaal met maximaal 105 meter verbreed. Voor de volledige verbreding is 2 miljoen kubieke meter grond ontgraven. Bijna klaar Omgevingsmanager Jacqueline te Lindert van Rijkswaterstaat noemde de ingebruikname van de 3e kolk “de mooiste mijlpaal van dit project en het doel van de renovatie en nieuwbouw. De kroon op De eerste schutting gebeurde met een variëteit aan schepen in de nieuwe kolk. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) het project is dat de prinses de 3e kolk opende.” Vanaf 4 maart mogen alle schepen erdoor. De software wordt aangepast en 4 maart start de renovatie van de oude kolken. Daar komt de nieuwste techniek in en het aanzicht wordt weer monumentaal. Maar daar is nog een stremming voor nodig eind juni. Anne Middendorp, voorzitter van Koninklijke BLN-Schuttevaer afdeling Utrecht, vindt de uitbreiding van het sluiscomplex gunstig voor de scheepvaart. In zijn speech dankte hij Rijkswaterstaat en de aannemerscombinatie Sas van Vreeswijk voor de plezierige samenwerking. “Als branche denken wij voorlopig goed vooruit te kunnen met de huidige afmetingen waarbij ook nog eens een XXL-afmeting van de schutkolk gerealiseerd is”, stelde Middendorp. “Het lijkt dat hiermee de infrastructuur wordt aangepast aan de ontwikkeling van de schepen.” Als dank bood Middendorp namens BLN-Schuttevaer Utrecht prinses Beatrix, die ook beschermvrouw van de vereniging is, de scheepsbel aan waarmee zij opening verrichtte. Ook aannemerscombinatie Sas van Vreeswijk en Rijkswaterstaat kregen er later elk één. De bellen waren handmatig afgewerkt met een schildje door voormalig scheepstimmerman Pieter Goedegebuure. Het prachtige lakwerk was verzorgd door ex-rijnvaartkapitein Rudi Koopmans. Het allemanseindje was geknoopt door de voormalige Rijn- en zeevaartkapitein Willem Mastenbroek. Allemaal echte Vreeswijkers en leden van de BLN-Schuttevaer Utrecht. Pro-binnenvaart Van Nieuwenhuizen maakte even tijd om enkele vragen voor deze ADVERTENTIE krant te beantwoorden. Hoe het met de Green Deal staat, bijvoorbeeld. “We zijn breed met de sector en banken in overleg. Hopelijk kunnen we binnenkort een stap verder zetten en een gezamenlijke lijst van doelen maken. Kijken wat voor mensen haalbaar en betaalbaar is.” Op de vraag over de droogte en vaardiepte op de Waal kwam ook direct antwoord: “Ik ben breed bezig met integraal riviermanagement; daar kijken we voor de waterveiligheid naar maximale niveaus en nu ook naar de minimumniveaus. Dit met de vraag: hoe kan je daarnaar streven.” “Ook met dit probleem gaat het om praten met provincies en gemeenten, natuur en milieuorganisaties en waterschappen. Het is niet makkelijk, want we lopen tegen problemen op zoals bijvoorbeeld harde lagen in de Rijn. Met alle ingenieurs en denkkracht in Nederland moet daar een oplossing voor gevonden worden. Als we iets niet willen. is het een omgekeerde modal shift en de betrouwbaarheid van vervoer over water schaden. We trekken samen met Duitsland op om de betrouwbaarheid van de rivier te waarborgen.” “Ik ben blij dat de schippers aan tafel zitten voor de verduurzaming en dat ze ondanks de droogte toch alles voor elkaar hebben kunnen krijgen”, vervolgde Van Nieuwenhuizen. “Het had ook niet veel langer moeten duren.” Samen met de branche wil Van Nieuwenhuizen vervoer over water nog beter voor het voetlicht brengen. “We hebben het vaak over containers, maar 80 procent van het bulkvervoer gaat via de binnenvaart. Met de grote bouwwoede in Nederland moet je er niet aan denken dat al dat zand en grind over de weg gaat.” OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant