Views
3 months ago

2019-04

  • Text
  • Februari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee
  • Nieuwe
  • Goede

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 12 februari 2019 OMRU SCHEEPSRAMEN OMRU scheepsramen voor de beroeps- en pleziervaart Het beste zicht op service, kwaliteit en innovatie Omru Scheepsramen levert: • kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen; • standaard profi elen én geïsoleerde profi elen; • vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap; • enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas. Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Offerte aanvragen? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Bij onze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg. En informeren u van begin tot eind over de voortgang. YC6C Serie Type: YC6C 960L Leverbaar vanaf 650 hp € 77.500,- excl. btw Vermogen Toerental Compressie Brandstofsysteem Configuratie Boring x slag Inhoud Gewicht Certificaat 706 kW – 960 hp 1350 R/Min 14.5:1 Mechanisch 6 cilinder, lijnmotor 200 x 210 mm 39.58 L 4700 kg CCR2 Onder voorbehoud van tussentijdse prijswijzigingen en typfouten Standaard uitvoering Dubbelwandige leidingen, bedieningspanelen, Luchtfilter, koelers, stopmagneet, lekdetectie, Startmotor, dynamo, zeewaterpomp, sensoren, Warmtewisselaar, CCR2 certificaat. Kelvinweg 12a . 6101 WT Echt 9 (afstand vanaf Maasbracht 2 km) T +31(0) 475 580 488 . E info@omruscheepsramen.com I www.omruscheepsramen.com www.yuchaimarine.com Koning Technisch Bedrijf BV | www.ktbkoning.nl | info@ktbkoning.nl

De Binnenvaartkrant 25 12 februari 2019 Consortium SNS is kandidaat voor bouw van Belgische en Nederlandse mijnenjagers DOOR JOHAN DE WITTE Het Belgische consortium Sea Naval Solutions (SNS) is kandidaat voor het realiseren van nieuwe mijnenjagers. De Belgische en Nederlandse marines willen die gezamenlijk laten bouwen. Volgens het programma van SNS kan het eerste schip over vijf jaar worden ingezet, daarna zal er elk jaar één van stapel lopen bij Engine Deck Repair NV (EDR) in Antwerpen. De schepen worden met internationale componenten en kennis gebouwd. Opdrachtgever is de Belgische overheid die naar verwachting in april groen licht zal geven voor dit Belgische antwoord op de uitdaging van mijnbestrijding in de toekomst voor België en Nederland. Nederland coördineert de gezamenlijke aankoop van fregatten. Drones Alain Quevrin, CEO van Thales Belgium, en Stijn Van Doninck, CEO van Engine Deck Repair, hielden 31 januari een persbijeenkomst in het Havenhuis in Antwerpen. Het industrieel consortium Een deel van de EDR-werf. (foto’s Johan de Witte) bestaat naast die twee Belgische bedrijven uit de Franse specialisten SOCARENAM en Chantiers de l’Atlantique. Er zijn eveneens universiteiten en andere bedrijven bij betrokken. Het Franse Chantiers de l’Atlantique bouwt de 92 x 16 meter grote casco’s. De scheepswerf heeft een goede reputatie op het gebeid van het just in time leveren. EDR realiseert de bovenbouw, installeert de techniek en equipment. Thales realiseert de wapensystemen. De Voith Schneidervoortstuwing in combinatie met ABC-motoren garandeert 15 mijl snelheid evenals een uitstekende modus voor dynamische positionering systemen. Strategie De sonar aan boord heeft een ongeëvenaarde detectie en classificatie evenals een uitzonderlijke hoge dekkingsgraad zonder vals alarm, waardoor opruimingsmissies drastisch worden verkort. Er kan ook gebruik worden gemaakt van drones. Naast mijnenbestrijding kunnen de schepen worden ingezet voor andere taken. Stijn Van Doninck geeft uitleg bij het ontwerp van de hightech mijnenjager. België en Nederland zijn overeengekomen vanaf 2023 ieder over zes nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen te beschikken. Deze schepen zullen gezamenlijk ontwikkeld worden. Ze worden uitgevoerd met een mix van drones, onbemande vaartuigen, onderwaterrobots en duikers. De schepen zijn uitgerust voor 3.500 mijl bereik, 15 knopen snelheid en 30 zeedagen. Er zijn accommodaties en communicatiemiddelen voor het commando van een mijnenbestrijdingsstaf. Werkgelegenheid De schepen krijgen (automatische) wapensystemen tegen ‘doelen laag in het geweldsspectrum’, zoals speedboten met explosieven. De geïnstalleerde hightech is door toekomstige toolbox-systemen flexibel te vervangen of met voortschrijdende techniek te modificeren. De opdracht levert een verwachte omzet voor de Belgisch economie van 2,3 miljard euro. Er is werkgelegenheid mee gemoeid voor meer dan 500 mensen. Minstens vijftig leveranciers werken eraan mee, evenals tientallen onderaannemers. De technologische overdracht en versterking van industrieel scheepsbouwcapaciteit in België zal hiermee worden bevorderd, zo vertelden Alain Quevrin en Stijn Van Doninck tijdens de persbijeenkomst. EDR Na afloop nodigde Stijn Van Doninck de aanwezigen uit de werf van EDR te bezoeken. Het gezelschap ging met de bus langs de droogdokken. Daarvan waren er vier operationeel; er lagen zes schepen in reparatie, waaronder een rijncruiser. In 2018 had EDR in totaal 160 schepen in reparatie aan de kilometerslange kades. Er zijn grote, nieuwe werkloodsen, waar indrukwekkende MANmotoren een revisie ondergaan. Het 37 hectare grote terrein wordt dit jaar opnieuw bestraat en ondergaat een facelift in zijn geheel. Knippen en scheren en reparatie is er voor grote binnenvaart vrijwel altijd mogelijk. En dan zijn er ook nog twee speciale dokken en een overdekte hal als ‘wieg’ voor de mijnenjagers. “De opgedane kennis van het nieuwe project zal mogelijk een brug zijn naar samenwerking met Europese landen. Een unieke kans! Gezien onze prestaties en flexibiliteit en de faciliteiten zijn we er tot in staat”, zei Stijn van Doninck. SNS heeft zijn huiswerk gedaan. Het ontwerp maakt indruk, de technieken zijn gesimuleerd in eigen huis. Maar het consortium is niet de enige gegadigde. Ook in de race voor het bouwen van de mijnenjagers zijn Belgium Naval & Robotics (waarin de Franse bedrijven Naval Group en ECA de hoofdmoot vormen) en Damen/Imtech Belgium. Een componist met chemicaliën GEFO, Gesellschaft für Oeltransporte, heeft een omvangrijke tankervloot en is een bekende verschijning in de Rotterdamse haven. Hun Rijnvaartvloot omvat meer dan honderd eenheden, waarvan tachtig voor het vervoer van minerale oliën. De overige zijn chemicaliën- en gastankers. Voor het overzeese transport opereert GEFO met twaalf chemicaliëntankers en de Hamburgse WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl rederij heeft iets met operamuziek. Die schepen hebben allemaal de naam van een componist of van een opera die door hen is geschreven. De oudste twee, Puccini en Rossini, werden in 1998 door Damen Hardinxveld-Giessendam gebouwd. De Mozart, Verdi, Bellini en Donizetti zijn een jaartje jonger en van Tsjechische makelij. Ze hebben een draagvermogen van ruim 3.000 ton, waarbij Mozart de enige Duitse componist is tussen vijf Italiaanse. De nieuwere en meer dan twee keer zo grote Otello, Traviata en Nabucco zijn genoemd naar opera’s van Verdi. De Fidelio, Bernstein en Bartok zijn vreemde eenden in de bijt. Fidelio is van Beethoven, Bernstein is een Amerikaanse componist en Bartok een Hongaarse. De twaalf schepen varen onder Cypriotische vlag. De Puccini, vernoemd naar de componist van La Bohème, Madame Butterfly, Tosca en Turandot, is op de foto met chemicaliën onderweg naar de Botlek en passeert het Atlantikwall-museum in Hoek van Holland. Op de achtergrond een nog bekendere verschijning, de Rijndelta, die onderweg is naar ‘stort’ met 3600 m³ baggerspecie. De sleephopperzuiger uit 1960 bleef ‘still dredging strong´ tot eind 2018. Ze werd gebouwd door O&K (Orenstein & Koppel) in Lübeck. O&K was destijds ook fabrikant van stoomtrams voor de RTM. De oudgediende werd vorige maand opgevolgd door de Ecodelta en die vaart op LNG, waarmee haar naam eer wordt aangedaan. TEKST: CEES DE KEIJZER FOTOGRAFIE: ARJAN ELMENDORP

De Binnenvaartkrant