Views
1 week ago

2019-04

  • Text
  • Februari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee
  • Nieuwe
  • Goede

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 12 februari 2019 Wij wensen Gebroeders Bakker een behouden vaart met garnalenkotter WR 50 SALES & SERVICE 0031 (0)183 - 65 00 00 info@vanstigt.com DE BINNEN VAART KRANT WIJ WENSEN WR 50 ‘CONCORDIA‘ EEN BEHOUDEN VAART T (0) 31 299 651941 | E kantoor@hermanjansenbv.nl | www.hermanjansenbv.nl Wij wensen bemanning van WR50 goede vangst en een behouden vaart 24/7 service Sisalstraat 9 8281 JJ Genemuiden T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 Allround specialist in scheepselektrotechniek info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com Wij wensen Gebroeders Bakker veel succes en een behouden vaart met Beurs-World Trade Center. Beursplein 37 Rotterdam. kotter Telefoon: WR 50 ‘Concordia’. 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl Beurs-World Trade Center. Beursplein 37 Rotterdam. Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl

De Binnenvaartkrant 23 12 februari 2019 WR 50 is een plaatje DOOR EVERT BRUINEKOOL WR 50 Concordia werd in december overgedragen aan de gebroeders Bakker. Die vissen inmiddels op garnalen met het schip vanuit Den Oever. De WR 50 Concordia is ontworpen door Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen. De kotter is 23,95 bij 6,20 meter. Dat is een meter langer dan het zusterschip de WR 40, al eerder door Heijsman Scheepsbouw & Reparatie gebouwd. Zij bouwen van jacht tot viskotter en onderhouden veel visserijschepen. De scheepswerf zit aan de Spoorhaven in Stavoren. Paradepaardje In 1980 startte Siep Heijsman, directeur-eigenaar van Heijsman Scheepsbouw & Reparatie een reparatiewerf voor kotters en de bruine vloot. In 2000 verhuisde het bedrijf naar een nieuw pand aan de Spoorhaven en toen kwam Christiaan Heijsman erbij. Inmiddels is er ruime ervaring in scheepsbouw, van sloep tot luxe jacht en er zijn ook al diverse nieuwe kotters gebouwd. Ze kunnen schepen tot 25 meter bouwen. De Concordia is met 23,95 meter de grootste nieuwbouw tot nu toe. Christiaan Heijsman is verheugd over de aflevering van dit nieuwe visitekaartje. “Het is een vervolgopdracht na de bouw van de WR 40 die wij in 2014 afleverden.” De gebroeders Bakker hadden in 2001 een kotter laten bouwen bij Visser in Den Helder. Die was 22 meter lang en zij wilden nu meer ruimte. De WR 40 is bekeken en met diverse aanpassingen nagebouwd. “Het voordeel van een bestaand schip bekijken is dat je alles makkelijker kunt zien dan dat je van een tekening alles moet uitzoeken en aangeven wat je anders wilt voor je eigen nieuwbouwproject.” Schoon werken Uiteindelijk veranderde er een aantal zaken aan het schip: een meter langer, de kop is wat hoger en het schip is wat anders gestrookt. De ramen vallen meer voorover; de mast bevindt zich op het stuurhuis. Daarnaast is er veel rvs gebruikt: het beslag en alles wat slijt, draait, beweegt, en bijna alle bussen en ogen ook. Ook het potdek, de bewegende delen van luiken en alles wat aanstoot heeft, zoals bolders, berghoutslijtstrippen en kluisgaten. Het schip werkt voor de voedselindustrie, dus met alles is rekening gehouden met HACCP, Aan garnalenkotter WR50 leverden o.a: ADS van STIGT Voor een Caterpillar motor 221 kW @ 1800 rpm geleverd: 1x Masson Marine keerkoppeling type Mm W1950 reductie 7,222:1 incl. elektrische bediening, Vulkan elastische koppeling en ingebouwde PTO t.b.v. stuurwerk Couperus Hydrauliek B.V. Hydrauliek en stuurmachine Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen B.V. Ontwerp, teken- en rekenwerk Snijder Scheepselektro B.V. Complete elektrische installatie en nautische pakket Straal en Coating Bakhuizen Stralen (sponge jet) en coaten ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE (foto Heijsman Scheepsbouw & Reparatie) het voedselveiligheidssysteem. Er moet schoon gewerkt worden en er mogen niet zomaar resten kunnen achterblijven. De vriescel is met kunststof afgewerkt. De verlichting bestaat uit ledlampen die glad weggewerkt zijn in de plafonds. Bediening van verlichting en apparatuur is veelal geregeld met touchscreens. Kortom: een technisch hoogstandje met de modernste mogelijkheden. Dit geldt ook voor de bediening op de brug. “Alles is computergestuurd en het is mogelijk van afstand met telefoon of computer in te loggen, om bijvoorbeeld brandstofverbruik, voorraad en dergelijke te controleren of de visserijverlichting aan te zetten”, vertelt Christiaan Heijsman. “ Door de camera’s op het schip kun je zelfs een kijkje nemen aan dek of in de machinekamer.” In twee dagen een schip De bouwmethode was niet standaard; eerst werd het casco van het stuurhuis gebouwd. Toen dat klaar was de mast. Het stuurhuis is met een binnenvaartschip naar Admiraal Jacht & Scheepsbetimmeringen in Hasselt gebracht. Zij straalden het en schilderden het, om vervolgens het complete interieur in te timmeren en alle apparatuur te plaatsen. Ook de kombuis en zithoek werden direct geplaatst. De bekabeling lag klaar om aan te sluiten. Vervolgens werd de stuurhut teruggevaren naar Stavoren, waar ook de mast en inmiddels de romp klaar waren. Heijsman was aan de romp begonnen toen de stuurhut weg was. De romp werd in oktober te water gelaten, de vier kooien en machine kamer waren al ingebouwd. Drie Caterpillars: een C12-hoofdmotor van 300 pk, een hulpmotor van 86 kWA en een identieke hulpmotor in een geluiddichte kast. Toen het stuurhuis arriveerde, was het een kwestie van plaatsen. “Eigenlijk heb je in twee dagen een schip, als je de onderdelen samenvoegt”, vertelt Christiaan Heijsman. De romp te water en ‘s middags het stuurhuis erop, de volgende dag de mast plaatsen… en klaar.” Daarna volgde een periode van kabels aansluiten en afbouwen. Maar in wezen was het schip voor 75 procent klaar. De garnalenverwerkingsinstallatie van De Boer RVS kwam aan dek en zo kwam het schip steeds dichter bij de oplevering in december. Na de proefvaart in december kon de bemanning direct met vissen beginnen. Verbinding in Noord-Holland De bijeenkomst ‘De Kracht van Verbinden’ organiseerde het BVB samen met Noord West Connect, Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord, afdeling Noord-Holland van Koninklijke BLN-Schuttevaer en de Provincie Noord-Holland. Verladers, logistiek dienstverleners en transporteurs uit Noord- Holland werden met elkaar in contact gebracht om te kijken of er in de regio een verbinding te maken is tussen diverse ladingstromen. En hoe toepasselijk was het om dit te doen op de locatie waar vroeger VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl letterlijk verbindingen tot stand werden gebracht: in de oude PTTtelefooncentrale in Alkmaar, nu evenementenlocatie Miss Bell. Het bundelen van ladingstromen van verschillende verladers kan leiden tot forse besparingen op transportkosten en CO 2 -uitstoot. Het belangrijkste doel van de bijeenkomst was daarom het samenbrengen van de diverse partijen en het in kaart brengen van de im- en exportstromen van, naar en door de regio. Na een plenair deel met uitleg, toelichting en praktijkvoorbeelden werd de groep opgesplitst in thematafels. Daar werd vervolgens ingezoomd op de stromen en gezocht naar een mogelijke verbinding tussen partijen. Exportstromen naar een bepaald gebied konden gekoppeld worden aan importstromen van andere bedrijven en omgekeerd. Hoe hoger het volume, des te gunstiger kan de frequentie zijn. De eerste verkennende contacten zijn gelegd. Die kunnen nu verder worden uitgewerkt. Het BVB was nauw betrokken bij de bundeling van stromen die mogelijk naar het water verplaatst kunnen worden. Potentiële business cases zullen later verder opgevolgd worden. Met een afsluitende netwerkborrel werd nog laagdrempelig nagepraat. Beroepenfeest On Stage Op maandag 4 februari vond het beroepenfeest ‘Alblasserwaard On Stage’ plaats in Sliedrecht. On Stage is een landelijk evenement waar vmbo-leerlingen direct en laagdrempelig in contact treden met beroepsbeoefenaren. Namens de binnenvaart was Koninklijke BLN-Schuttevaer aanwezig om de beroepen matroos en binnenvaartschipper te vertegenwoordigen. Het BVB is betrokken bij de verdere organisatie. Aan het Beroepenfeest is altijd een Doe Dag-verbonden. Jongeren die op het Beroepenfeest interesse toonden in het beroep matroos, konden dat aangeven en worden dan uitgenodigd een dagdeel daadwerkelijk kennis te maken met het beroep in de praktijk. De binnenvaart had maar liefst vijf matches met leerlingen die hebben aangegeven dat ze interesse hebben in het beroep. Het BVB gaat nu een leuk en interessant programma samenstellen voor deze vijf leerlingen, het liefst door mee te varen aan boord van een schip, om hen een idee te geven van het leven en werken aan boord. Deze Doe Dag vindt plaats op 19 februari. Open dagen Afgelopen weekend vonden de open dagen van het Nova College plaats. Het BVB was aanwezig in zowel IJmuiden als Harlingen om de binnenvaart daar in de kijker te spelen. Samen met werkgevers in de binnenvaart hebben we oriënteerders een goed en duidelijk beeld gegeven van binnenvaart in het algemeen: wat het is om te werken aan boord, wat de binnenvaart voor carrièrekansen biedt en welke opleidingen en routes ze kunnen volgen. Zo hopen we weer bijgedragen te hebben aan een grotere instroom in Noord-Nederland.

De Binnenvaartkrant