Views
1 week ago

2019-04

  • Text
  • Februari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee
  • Nieuwe
  • Goede

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 12 februari 2019 Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Contante betaling Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174 SCHROEFASSEN TOT 12 METER Het vervaardigen en monteren van complete schroefasleidingen is al jaren één van onze specialismen. Assen worden in opdracht gefabriceerd op draaibanken van respectievelijk 8 en 12 meter lengte. Vakmanschap zorgt er voor dat dit tot op 1/100 millimeter nauwkeurig gebeurt. Montage kan plaatsvinden op locatie of in één van onze dokken. Eerste klas kwaliteit is verzekerd. Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140. www.breejen-shipyard.nl

De Binnenvaartkrant 21 12 februari 2019 Studenten ontwikkelen nieuw afmeersysteem voor loods- en werkschepen Boatlock is alternatief voor trossen DOOR MENNO BONNEMA Vier 4e-jaars mbo-studenten aan het Markiezaat College in Bergen op Zoom bedachten een oplossing om schepen gemakkelijker opzij vast te maken. In plaats van gebruik te maken van trossen bedachten en ontwikkelden zij het concept van de Boat Lock. Eind januari presenteerden zij hun afstudeeropdracht op school. Jaarlijks navigeren loodsschepen zo’n 100.000 keer schepen in en uit havengebieden (bron Loodswezen.nl). Dat gebeurt nog vaak op traditionele wijze: de kleine schepen meren langszij af bij de veel grotere zeeschepen door middel van trossen. Eén van de afstuderende studenten, Beau, zag dat al op 14-jarige leeftijd. Hij voer mee met zijn vader die een scheepvaartbedrijf bezat. Beau zag hoe zijn vader met veel moeite zware trossen gebruikte om contact te maken met het schip dat hij moest helpen. Dat moest toch anders kunnen, dacht Beau. Matthijs (rechts) en Beau demonstreren de Boatlock. (foto’s Menno Bonnema) Matthijs, Gijs, Roel en Beau (vlnr) achter het besturingssysteem van de Boatlock. Elektromagneet Lang liep hij met die gedachte rond. Afgelopen jaar greep hij zijn kans aan om een alternatieve manier van aanmeren te bedenken en verder uit te werken. Als 4e-jaars mbo-student aan het Markiezaat College in Bergen op Zoom werkte hij samen met Matthijs, Gijs en Roel aan hun afstudeeropdracht. Het idee was er snel: het ontwerpen van een hydraulische contactarm die via een sterke elektromagneet contact maakt met het andere schip. Beau: “Dat idee zat al in mijn hoofd.” Maar de uitvoering van het afstudeerproject had nog wel wat voeten in de aarde. Gijs: “Want voor dit project wilden we verschillende studierichtingsdisciplines laten samenwerken. Je hebt werktuigbouwkunde nodig en veel kennis van elektronica.” “Gijs en Matthijs doen mechatronica; Beau en ik doen werktuigbouwkunde”, vult Roel aan. De leiding van de school had eerst wat moeite met dat idee van samen werking, maar ging toch om. Docent en begeleider bij de afstudeeropdracht was René van Haaften. Hij zegt: “Dit is natuurlijk een prachtig project, waarbij de noodzaak om verschillende disciplines te combineren gewoon evident was.” Uitvoering Zestien weken lang werkten de vier studenten aan de theoretische onderbouwing van de hydraulische contactarm. Veel zaken moesten onderzocht worden: hoe lang moet de contactarm kunnen uitschuiven, hoe sterk moet de elektromagneet zijn met welk systeem vang je de golfslag op? Dat leverde alleen al vier dikke boeken met doorberekeningen op. Na de theorie mochten de studenten de werkplaats op school opzoeken. Gijs: “En dan moet je alles wat je op papier hebt bedacht, in de praktijk gaan uitvoeren. Dan kom je natuurlijk vanzelf dingen tegen die anders blijken te werken, of niet… Neem nou bijvoorbeeld het eindstuk dat het ‘houvast’ met het andere schip moet gaan maken. Daarin moesten speciale, elektromagnetisch werkende schijfmagneten worden verwerkt. Daar zijn we wel even mee bezig geweest.” Eindresultaat Na nog eens zestien weken was het prototype van ongeveer 1 bij 1 meter klaar. Mede met de hulp van sponsors, die onderdelen gratis ter beschikking stelden. En zo presenteerden Beau, Roel, Gijs en Matthijs eind januari met gepaste trots het resultaat van hun afstudeeropdracht: de Boatlock. Voor een volle zaal, gevuld met medestudenten, ouders en geïnteresseerden uit het bedrijfsleven, gaven zij een demonstratie. En nu maar afwachten welk maritiem bedrijf bij hen aanklopt om het idee echt te gaan toepassen… “Ontwikkeling vaarwegen moet speedboot zijn” Havens, kanalen en binnenvaart in Noordrijn-Westfalen (NRW) moeten meer (politieke) aandacht krijgen. Het Fraunhofer Institut für Materialfluss und Logistik heeft in een studie de actuele knelpunten in kaart gebracht en aanbevelingen gedaan. Het onderzoek is onlangs overhandigd aan de verkeersminister van Noordrijn- Westfalen, Hendrik Wüst. Het Fraunhofer Institut deed het onderzoek in opdracht van het Verkehrsverband Westfalen (VVW). Het dichte vaarwegennetwerk is een troef voor Westfalen, maar blijft in de praktijk onderbenut. Het VVW is van mening dat er meer moet gebeuren om hier verandering in te brengen. VVW-voorzitter Marc Simon zei bij de presentatie van het onderzoek dat de ontwikkeling van vaarwegen, havens en kanalen geen sloep moet zijn die zich door stroming en wind laat meedrijven, maar een speedboot met een duidelijke koers. Veel overslaginfrastructuur langs het water is verouderd en voldoet niet meer aan de huidige (emissieen geluids-)eisen. Bij gebrek aan financiële middelen kunnen bijvoorbeeld oude portaalkranen niet worden vervangen, wat ook een rem zet op de ontwikkeling van de binnenvaartoverslag. De onderzoekers adviseren de richtlijnen voor modernisering van de infrastructuur aan te passen en ook subsidiemogelijkheden te voorzien. Er is met name behoefte aan tijdelijke overslagpunten langs het water voor zware goederen en projectlading. De huidige overslaglocaties voor deze goederen bevinden zich vaak in havens, die door hun ligging in de binnensteden of slecht onderhouden toegangswegen onvoldoende toegankelijk zijn voor zware vrachtwagens. Verouderde sluizen Steden, deelstaten en de nationale overheid zouden de bouw en vernieuwing van watergebonden infrastructuur beter met elkaar af moeten stemmen. Procedures dienen versneld te worden en er is meer capaciteit nodig voor het plannen en uitvoeren van projecten. De verouderde sluizen op de West- Duitse kanalen worden meer en meer een bottleneck. Ze hebben vaak maar één kolk en zijn storingsgevoelig. De onderzoekers adviseren de overheid meer te investeren in het onderhouden en uitbreiden van de sluizen. Veel havens in Noordrijn-Westfalen hebben behoefte aan een betere infrastructurele ontsluiting maar ook aan digitale infrastructuur. Ook hier ligt een rol voor de overheid, die naar mening van de onderzoekers een digitaliseringsdeskundige moet aanwijzen. De studie pleit tevens voor het aan wijzen van een testveld voor (semi-)autonome schepen, die een deeloplossing kunnen zijn voor het personeelstekort. Volgens verkeersminister Wüst staat de modal shift naar de vaarwegen en het versterken van de binnenvaart op het netvlies van de deelstaatregering: “We werken samen het verkeersministerie in Berlijn aan een actieplan voor de vaarwegen.” Thecla Bodewes koopt Barkmeijer Thecla Bodewes heeft uit het faillissement van Barkmeijer Ship yards twee in aanbouw zijnde sleephopperzuigers overgenomen. Tevens koop zij de werf in het Friese Stroobos om de afbouw van de schepen uit te voeren. Barkmeijer ging afgleopen oktober failliet. Thecla Bodewes Shipyards bezat al werven in Harlingen, Kampen en Meppel. “Deze doorstart is van groot belang voor de scheepsbouwindustrie in Noord- Nederland”, stelt het bedrijf in het persbericht waarmee het de overname bekendmaakt. “Werkgelegenheid en continuïteit van opdrachten van toeleveranciers zijn hiermee geborgd.” Barkmeijer Shipyards zal zijn activiteiten onder eigen naam voortzetten. De in aanbouw zijnde baggerschepen worden afgebouwd voor een Nederlandse opdrachtgever. Mede dankzij deze opdrachtgever is de doorstart van Barkmeijer mogelijk gemaakt. Nieuw ‘nat’ advocatenkantoor Vanuit een gedeelde ambitie hebben Robert van ’t Zelfde, Jitteke Blussé van Oud-Alblas, Richard van ’t Zelfde, Cherry Almeida en Daan Komen op 1 januari 2019 Caland Advocaten opgericht. Ze zijn gespecialiseerd in adviseren en procederen over kwesties die in de haven en de handel spelen. Niet alleen voor traditionele ‘natte’ zaken, handelsdisputen en gerelateerde verzekeringskwesties kunnen ondernemers bij het nieuwe Rotterdamse kantoor terecht, maar ook voor vergunningen en milieuvraagstukken. Vrijwilligers gezocht Voor het komende vaarseizoen – van eind april tot eind augustus – is Schippers Mag Ik Ook Eens Varen op zoek naar vrijwilligers. Het gaat om schippers (met groot vaarbewijs), maten (voor het assisteren bij het afmeren van het schip en het aan en van boord helpen van de passagiers) en koks. ‘Alles voor een glimlach’, is het motto van Schipper Mag Ik Ook Eens Varen. De stichting uit Zwolle verzorgt vaartochten voor mensen met functiebeperkingen en hun familie of verzorgers. Dat gebeurt met de Jonathan, een omgebouwd vrachtschip van 40 meter. Het gaat om 4-daagse vaartochten van maandagmorgen tot donderdagmiddag en dagtochten op vrijdag. Interesse? Neem dan contact op met Jan van Popta (coördinator van de vrijwilligers): janvanpopta@hotmail.com 06-20858850.

De Binnenvaartkrant