Views
3 months ago

2019-04

  • Text
  • Februari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee
  • Nieuwe
  • Goede

J De Binnenvaartkrant 18

J De Binnenvaartkrant 18 12 februari 2019 DE BINNEN VAART KRANT Wij wensen Scheepvaartbedrijf Dari B.V. veel succes met het mts Belize Shipyard J GEBR DE JONGE SHIPBUILDING SERVICES B.V. info@foresta-trading.nl www.foresta-trading.nl Breda

De Binnenvaartkrant 19 12 februari 2019 Mts Belize is eerste van ‘quattro-project’ DOOR JOHAN DE WITTE Nee, nee, er wordt geen auto mee bedoeld. maar een spitse geest koppelde ‘quattro’ aan de order van vier op rij. Belize ligt aan de Caraïbische Zee tussen Mexico en Guatemala met een parelwit strand ervoor. Aanvankelijk zou de Belize in Dordrecht bij hoofdleverancier Dolderman worden afgebouwd. Het werd Breko Shipbuilding & Repair. Waarom? Gebouwd in Kladovo bij de gebroeders De Jonge en voorzien van PSI-leidingwerk ging het casco voor de onderwater-equipment in het dok bij Breko, precies op een moment dat bij Dolderman het werk uit de spuigaten liep en bij Breko Shipbuilding & Repair een gat viel wegens twee vertraagde casco’s. “Kunnen jullie de motoren er vast in plaatsen”, was de vraag vanuit Dordt. En een week later, in samenspraak met de opdrachtgever Guadeloupe Shipping CV: “Is het mogelijk de Belize ook helemaal af te bouwen?” Jawel, dat kon Breko, waarmee de Belize een resultaat is van samen verder komen. Dolderman B.V. Afbouw i.s.m. Breko Shipbuilding & Repair en geleverd Caterpillar 3508C en John Deere 6135AFM Breko Shipbuilding & Repair Afbouw i.s.m. Dolderman B.V. Shipyard Kladovo Service Bouw casco Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B.V. Levering casco Dutch Marine Technology B.V. Radio Zeeland, Swiss Radar en Tresco Berger Maritiem Sales & Service V.O.F Twee CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven en twee CFD geoptimaliseerde straalbuizen VICUSdt Ontwerp en productie van de twee CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven Menaga Ontwerp en productie van de twee CFD geoptimaliseerde straalbuizen Blommaert BVBA Aluminium davit, boordlichtbakken type Isis, heklichtbeugel type Isis, voormast type Improval en RVS roeftrap Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie Dijvler Materiaal B.V. Boegankerlier, achterankerlier, ankers, ankerdamkettingen en ankerdraad Dolpower B.V. 1x Generatorset t.b.v. aandrijving boegschroef en ladingpompen 480kVA, motor John Deere type 6135 en generator Stamford HCM534 EMS Group B.V. Complete E-installatie EPS European Pump Services B.V. Twee stuks HCi 210 ladingpompsystemen met elk een capaciteit van 400m 3 /uur bij een werkdruk van max. (foto’s Johan de Witte) Aan mts Belize leverden onder andere: Inrichten Ook al niet gewoon is het werk van Kim Berkhout Westerman. Waar de opdrachtgever meestal gaat voor ervaringsdeskundigen, kreeg Kim met haar beginnend Interieur en Styling bedrijfje carte blanche om de Belize in te richten. 7 bar en aangedreven door drukvaste ABB elektromotoren, 105 kW – Eex-de IIB en de slobpomp met een capaciteit van 13m 3 /uur aangedreven door een drukvaste ABB elektromotor en 3,5 kW – Eex-de IIB. Foresta Trading B.V. Complete pakket F.T. VICTOR dienstpompen, 2x F.T. ballast/stripping ejector 200 m³/u per stuk, F.T. smeerolie haspelsets en F.T. gasolie trimpomp Interstream Barging B.V. Bevrachting Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis + hefgeleidekoker Lloyd’s Register EMEA Geclassificeerd PSI Pijpleidingen Leidingwerk RAFA Scheepsramen B.V. Ramen Reintjes Benelux bvba 2x WAF 364 L met reductie van 5,435:1 Root Recruitment Coating werkzaamheden Speedheat Breda Vloerverwarming Stam Constructie RVS werkzaamheden VE-woning en scheepsstoffering Complete stoffering woning en stuurhuis incl. Ve-screen zonwering Verhaar Omega B.V. Eén (1) Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type kanalen 41120-4k nieuw type (schroefdiam. 1200mm) horizontale opstelling, 353kW bij 1800 omw/min., bediening wegafhankelijk incl. omschakeling pomp/ boegschroefbedrijf en één (1) Schroefcompressor Atlas Copco MAS GA11FF op 500L ketel W&O Europe Afsluiters voor dekleidingsystemen en de machinekamers ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE Moeilijk vond ze dat niet. “Alleen, alles is anders dan in huizen en dat is meteen de uitdaging. Je gaat gewoon met je gevoel aan de slag. Inrichten heeft geen concrete richtlijnen. Dit is een werkschip, dat vraagt om duurzaam materiaal. Je speelt met materiaal en kleur om het een warme uitstraling te geven, waarbij ik me wel afvraag wat de kapiteinsvrouw ervan vindt.” Waar ze blij van wordt? “Als het samenkomt wat je hebt uitgekozen en het wordt mooi gevonden.” Kim mag de volgende drie schepen ook inrichten. Een aardige verschijning op de werkvloer! Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@emsbv.nl www.emsbv.nl Wij bedanken Scheepvaartbedrijf Dari B.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts BELIZE een goede vaart. Wij verzorgden de complete E-installatie. Professionals Rino Werkman is de man die zorgt dat straks alles draait aan boord en de Belize met de Interstream Barging-vlag in de mast naar een terminal vertrekt. “Het is een genoegen om met Breko’s projectman Alex Mutsaars en zijn team te werken, vertelt Rino. “Het zijn professionals!” Rino wijst ook op Stam Constructie uit Sprang-Capelle, een relatie van Dolderman die hier schitterend werk geleverd heeft. Stam Constructie heeft een voorliefde voor rvs-bewerking, maar is ook ijzersterk in staal en aluminium. Nog relatief nieuw in de conserveringsbusiness zijn ook de twee zonen van Reinder en Gerrit de Jonge. Het zijn Otto en Robin, die met hun bedrijf Root Recruitment de Belize van binnen en buiten in de verf hebben gezet. Het blinkt van ijver, waarbij schuurpapier en afplakband royaal zijn toegepast. Mooi resultaat en nog wel in de winter! De belangrijkste man aan boord is kapitein Gerlof Meijer. We praaien Meijer net voor de technische proefvaart. Hij spreekt met trots over de uitvoering van de Belize. “Voor mij het meest complete schip tot dusver. Moet lukken – zo niet, dan ligt het aan mij.” Meijer zorgt zelf voor zijn medewerkers aan boord. Vóóruit-strevend ontwerp Overeenkomstig de visie van Gebr. de Jonge voor weerstandvermindering is bij diverse schepen het ‘De Jonge ECO-NOMY’-concept in onderdelen toegepast, inclusief het Van der Velden-roersysteem. Vanzelfsprekend ligt het accent bij de Belize op een combinatie van draagvermogen en snelheid met minimaal brandstofverbruik. Door een goede tekenaar en slim materiaalgebruik is het cascogewicht licht. De machinekamer-equipment draagt met twee relatief lichte Caterpillar-motoren bij aan het draagvermogen. De afmetingen van het schip zijn 110 x 11,45 meter. De door Kampers geleverde stuurhut zakt aan dek en daarmee is de Belize Kanal geeignet. Er zijn negen tanks met Bornemann-kruiplijnpompen, door EPS geleverd. De elektrische installatie is van EMS. De Belize is een type C en vooral een doelmatig schip, samengesteld met de juiste componenten. Met een goede installatie als voorwaarde maakt het type ECO-NOMY zijn naam waar!

De Binnenvaartkrant