Views
1 week ago

2019-04

  • Text
  • Februari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Twee
  • Nieuwe
  • Goede

De Binnenvaartkrant 2 12

De Binnenvaartkrant 2 12 februari 2019 Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen R i v e r t r a n s p o r t WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Wij zoeken: Wir Rheinpatent suchen: bis Mannheim / Basel Wij Rijn zoeken: patent tot Mannheim / Basel Rheinpatent Radarpatentbis Mannheim / Basel Rijn Radarpatent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Radarpatent ADN-Certificaat ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Sprache: Deutsch und Niederländisch Taal: Nederlands en Duits Wir bieten: Wij bieden: Wir Hohes bieten: Sicherheitsverständnis Wij Veiligheid bieden: hoog in het vaandel Hohes Attraktive Sicherheitsverständnis Schweizer Arbeitskonditionen Veiligheid Aantrekkelijke hoog Zwitserse in het vaandel Attraktive Permanente Schweizer Weiterbildung Arbeitskonditionen Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden Zwitserse Permanente Aufstiegschancen Weiterbildung arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden zelf ontplooiing Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Mogelijkheden Goede promotie voor kansen zelf ontplooiing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis Betriebsklima - 1:1 Goede Comfortabele promotie 1:1 kansen verhouding van Gutes Betriebsklima Comfortabele werktijd en vrije 1:1 tijd verhouding van werktijd Motiverende en vrije & inspirerende tijd Motiverende bedrijfscultuur & inspirerende Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung bedrijfscultuur – einfach bewerben über unsere Sollicitaties eenvoudig via onze Wir Webseite! freuen uns auf Ihre Bewerbung – Sollicitaties website! eenvoudig via onze einfach bewerben über unsere website! Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Bewerbung über: Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs www.fluvia.eu tanker tanker shipping | tank | storage | tanker brokers Met ruim 25 jaar ervaring op het gebied van transport en vervoer over water zoeken wij, naast onze duwvaartrederij, schepen die kunnen bij dragen aan verdere optimalisering en uitbereiding van onze dienstverlening. Van de Graaf & Meeusen Rivertransport B.V. zoekt contact met schippers/eigenaren van schepen tussen 500-1.500 ton en/of schippers die het bezit van een dergelijk schip ambiëren. Wij zoeken een langdurige, actieve en constructieve samenwerking waarbij wij u een financieel sterke organisatie bieden die u steunt bij: • De exploitatie van uw schip en voor uw rekening waarbij daghuur alsmede dag vracht de opties zijn. • Beschikbaar stellen van kennis op diverse vlakken. U kunt daarbij denken aan technische- alsmede financiële ondersteuning. Voor de juiste personen met een passend schip behoort volledige financiering tot de mogelijkheden. Wilt u meer weten over de mogelijkheden? Neem contact op met: Stefan Vilters +31 (0) 1804871 20 / vilters@vdgm.nl of Hans van de Graaf graaf@vdgm.nl Princess Rivercruises AG is op zoek naar: 2de Kapitein • Aflos-Kapitein met Rijnpatent tot Basel en Radarpatent Stuurman • Machinist • Matrozen met geldig dienstboekje rijnvaart Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden, Zwitsers arbeidscontract en vrijetijdsregeling. Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van Duitse en/of Engelse taal en ervaring in vergelijkbare functie. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar nautisch@live.nl Voor meer informatie: www.rivercruise-line.eu of bel tijdens kantooruren met Jan de Berg +31 613121609

De Binnenvaartkrant 3 12 februari 2019 Onderzoek naar CO₂-vervoer per schip In Noord-Holland gaat in de toekomst wellicht vloeibare CO 2 vervoerd worden voor de glastuinbouw. Dat wordt momenteel door Schipco Consultancy onderzocht in opdracht van OCAP, een dochteronderneming van gassenleverancier Linde Gas. De glastuinbouw wil in 2040 klimaatneutraal zijn. Daardoor neemt de vraag naar CO 2 sterk toe. Een deel wordt nu geleverd via het ondergrondse OCAP-netwerk, dat gebruik maakt van een vroegere olieleiding die werd aangelegd op aandringen van Joop de Uyl toen Sluis Driel vanaf 20 februari gestremd Rijkswaterstaat renoveert de drie stuwcomplexen in de Nederrijn en Lek. Eén van de onderdelen van deze renovatie betreft de sluizen. Sluis Driel is als laatste aan de beurt en daardoor van woensdag 20 februari tot en met 8 mei gestremd. In deze periode is geen scheepvaart mogelijk door sluis Driel. Schepen moeten omvaren via de Waal. De renovatiewerkzaamheden aan de sluis omvatten onder andere het vervangen van de elektrotechnische installaties en van de bewegingswerken van de sluisdeuren, het verduurzamen van de sluisdeuren, het uitvoeren van betonreparaties en het geschikt maken van de sluis voor centrale bediening en zwaardere schepen. Met het stuwcomplex in Driel regelt Rijkswaterstaat de afvoer van rivierwater over de Nederrijn en de Lek en de IJssel. Rotterdams Havenwethouder Adriaan Visser stapt op Rotterdam moet op zoek naar een nieuwe havenwethouder. Adriaan Visser (D66) is dinsdag 5 februari opgestapt. Zijn positie was onhoudbaar geworden in de kwestie rond het Schiekadeblok. De Rotterdamse Rekenkamer kwam onlangs met een kritisch rapport over een omstreden vastgoeddeal over panden bij het Centraal Station. Die heeft de gemeente veel geld gekost. Visser was destijds, in 2009, als hoogste ambtenaar verantwoordelijk. Hij was directeur van het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam. Het vertrek kwam onverwacht. Visser werd gesteund door het college van burgemeester en wethouders en een meerderheid van de gemeenteraad. Hij lekte echter geheime stukken naar de pers in een poging zijn positie te redden. In zijn ontslagbrief schreef hij dat hij burgemeester Aboutaleb heeft geïnformeerd “dat ik deze beeldvorming heb proberen bij te sturen. Ik heb daarbij gehandeld in een emotionele opwelling wat onverstandig was en dat had ik niet moeten doen.” Wie Vissers opvolger wordt, is nog niet bekend. Barbara Kathmann (PvdA) neemt voorlopig de havenportefeuille over. DE BINNENVAARTKRANT-APP IS NIET ZOMAAR EEN APP BINNENVAARTNIEUWS EN ACHTERGRONDEN IN UW HANDPALM hij eind jaren 60 wethouder was in Amsterdam. De pijpleiding (met als bijnaam de ‘Pijp van Joop’) verbond de Rotterdamse en Amsterdamse havengebieden, maar werd slechts korte tijd gebruikt. In 2004 kreeg hij een nieuwe toepassing nadat hij geschikt was gemaakt voor het transport van vloeibaar CO 2 . Het is nu de hoofdleiding van het OCAP-netwerk. Er zijn aftakkingen gemaakt naar verschillende tuinbouwgebieden. OCAP vangt de CO 2 af bij industriële bronnen, onder andere in de Rotterdamse haven. Die gaat naar tuinders die CO 2 als voedingsstof, die ze anders zelf moeten produceren door aardgas te verstoken. Er gaat ook een deel van de CO 2 over de weg. Het project ‘CO 2 - transport over water, de juiste weg!’ onderzoekt nu de mogelijkheden om het broeikasgas per binnenvaartschip te vervoeren in plaats van per vrachtwagen. Het project wordt uitgevoerd door Schipco Consultancy. Vanuit de binnenvaart is bevrachter Aqua Navis erbij betrokken. Het onderzoek wordt gefinancierd door RVO, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Een van de onderdelen van het onderzoek heeft betrekking op de techniek van het vaartuig en de (foto Rijkswaterstaat/Thea van den Heuvel DAPh) DOWNLOAD HEM NU technische uitrusting op de laad-/ losplaatsen. Maar ook vaarscenario’s en de eventuele aanpassing van reglementen en voorschriften voor het vervoer worden bekeken. Het zou gaan om de bevoorrading van glastuinbouwgebied Agriport A7 in Middenmeer en afvalenergiebedrijf HVC in Alkmaar als eerste potentiële laadplaats. Met deze pilot moet dan duidelijk worden of de techniek goedkoper, duurzamer en veiliger is dan het vervoer over de weg. Uit de eerste quick scan en berekeningen zou zijn gebleken dat het een technisch en economische haalbare innovatie is. Nutte Visser (MCS) is Zwolse Havenman van het Jaar Nutte Visser is gekozen als Havenondernemer van het Jaar van de regio Zwolle. Dat werd vrijdag 8 februari bekendgemaakt tijdens het Havendiner in het Mac³Parkstadion van PEC Zwolle. De directeur van MCS kon door privéomstandigheden de prijs niet zelf in ontvangst nemen. MCS is een belangrijke speler in de containerlogistiek in Noord-Nederland. Het bedrijf heeft terminals in Meppel, Groningen en Leeuwarden en verzorgt containervervoer over de weg en het water. Nutte Visser is voorzitter van VITO (de Vereniging Inland Terminal Operators) en is volgens de jury een drijvende factor voor het promoten en stimuleren van efficiënt en duurzaam vervoer van containers en bulkgoederen over water. In het juryrapport wordt hij “een havenman en ondernemer in hart en nieren” genoemd; een man die met weinig woorden veel bereikt. Hij durft te investeren wanneer hij kansen ziet en durft daarbij weloverwogen risico’s te nemen; een ware ambassadeur voor de regio en voor de logistieke sector.” IPHONE • ANDROID • TABLET Economie 27 jaar geleden verwees de gemeenteraad van Rotterdam het plan voor de bochtafsnijding in de Schie bij Overschie naar de bureaulade omdat het geen prioriteit had. En nu is het toch gebeurd. In een democratie malen molens langzaam want alle belangen en belangetjes moeten mee wegen. In Overschie zijn die belan gen nog wel te overzien. Dat ligt een tikkie anders bij een wereldwijd probleem als de opwarming van de aarde. Gek genoeg is een vette meerderheid het erover eens dat we moeten voorkomen dat de mensheid uitdroogt, bevriest, verdrinkt, verhongert of zo doordat het klimaat minder aantrekkelijk wordt voor ons mensen. Er zijn twee soorten mensen die daar niet warm voor lopen: de klimaatsceptici (zij die ontkennen dat er wat aan de hand is of zeggen dat we daar geen invloed op hebben) en de mensen die vinden dat het toch al te laat is en dat we Gods water over Gods akker moeten laten lopen. Gelukkig vindt een meerderheid wél dat de klimaatspijbelaars een betere toekomst moeten hebben. Betere toe komst? Hebben deze kinderen eigenlijk wel enig besef van hoe goed ze het nu hebben? Nee natuurlijk niet, ze zijn niks anders gewend. Daarom dat luide, leuke, ludieke protest. Ze hebben begrepen dat hen een hoop ellende staat te wachten als het klimaat gekke dingen gaat doen. Het gedrag van Nederland heeft nauwelijks effect op de globale temperatuur, maar je kan als klein, rijk land wel een supermooi voorbeeld stellen en daarmee invloed uitoefenen op grotere landen. Zo zijn deze pubers kiezeltjes die uiteindelijk een landverschuiving veroorzaken. Dus ja, het heeft zin als kids hun bezorgdheid tonen, al doen ze het lachend. Maar dan komen de belangetjes. Niet in de laatste plaats omdat de spijbelaars van gisteren de hypotheek van morgen moeten ophoesten en hun kinderen in een mooie auto naar school brengen. Die auto zal heus elektrisch zijn, hij moet wel ergens van worden betaald. Vroeg of laat stoot je je z’n neus tegen de economie. Voor de korte termijn betekent dit dat de papsen en mamsen van de klimaatkinderen meer belasting moeten betalen omdat de overheid meer geld nodig heeft voor reductie van kool dioxide-uitstoot. Niks ervan, dan moeten de grote bedrijven er maar voor opdraaien. Nou ja, dan betaalt de consument meer voor hun producten; dus linksom of rechtsom: je mag zelf dokken. Het klimaat krijgt pas serieus aandacht als de verandering ervan de economie aantast. Tot die tijd winnen de gele hesjes (tegen verhoging benzineaccijns) het van de spijbelaars (geld voor klimaat). Maar hé, je kan nu wel lekker doorvaren bij Overschie. Ook belangrijk. EÉN POT NAT door Michel Gonlag DE BINNENVAARTKRANT

De Binnenvaartkrant