Views
13 months ago

2019-03 Opleiding en Carrière

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Schip
  • Maritieme
  • Goed
  • Schepen

De

De Binnenvaartkrant 21 Opleiding en Carrière 14 29 januari 2019 Navingo Career Event verhuist naar RDM Onderzeebootloods Het Navingo Career Event verhuist naar de RDM Rotterdam Onderzeebootloods. De carrièrebeurs, die voorheen het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) heette, was tot en met vorig jaar in WTC Rotterdam. Het event wordt dit jaar voor de dertiende keer georganiseerd en vindt plaats op 23 mei. “We zijn erg blij met de nieuwe locatie, die bekend staat als innovatiehub. Met haar dynamische omgeving en industriële karak ter sluit dit bijzonder goed aan bij ons event”, aldus Anne Visser, Business Unit Manager Career bij Navingo. Energietransitie Het Navingo Career Event is in Nederland het grootste platform voor carrière en ontwikkeling in de maritieme sector en de offshore- en energie-industrie. Het trekt elk jaar ruim 3.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. In samenwerking met de circa honderd deelnemende bedrijven, brancheverenigingen, opleidingsinstituten en studieverengingen wil de organisatie laten zien wat deze sector allemaal te bieden heeft. Juist nu. “We moeten met elkaar de ambities van de energietransitie gaan realiseren. En daar zijn professionals van elk niveau voor nodig. Gezamenlijk willen wij de verantwoordelijkheid nemen en zowel (archieffoto’s Tekst & Toebehoren) studenten en starters als (young) professionals infomeren en enthousiasmeren over de mogelijkheden”, vertelt Visser. Nieuwe carrièrestap Het Navingo Career Event is meer dan alleen een plek waar bedrijven en werkzoekenden elkaar ontmoeten, aldus Visser. “We creëren nog steeds een informele ontmoetingsplek tussen actief en latent werkzoekenden en bedrijven uit de sector, maar we bieden bezoekers ook een inhoudelijk programma aan met sessies, presentaties en trainingen. Met thema’s als carrièreplanning, duurzame inzetbaarheid en de energietransitie willen wij bezoekers bewust maken en informeren over hun volgende carrièrestap.” Dit maakt een bezoek aan het event niet alleen interessant voor iemand die op zoek is naar een nieuwe uitdaging, maar ook voor werknemers en studenten die meer willen weten over de huidige ontwikkelingen. Kijk voor meer informatie op www.navingocareerevent.com. Schippers(paar) gezocht Concordia Damen zoekt voor haar eigen binnenvaartvloot een schipper of stel voor één van onze modern uitgeruste schepen. Als schipper ben je verantwoordelijk voor het onderhouden, het in de vaart houden van het schip en het begeleiden van de matrozen. Onze schepen hebben geen vast vaartraject en worden in dagvaart geëxploiteerd met in achthouding van de zondagsrust. Functie eisen - In bezit zijn van schipperspapieren - Zelfstandig kunnen begeleiden van matrozen - In bezit zijn van een Rijnpatent of de motivatie hebben om dit te behalen - Een positieve instelling en een gezonde dosis nieuwsgierigheid Bedrijfsprofiel Wij bieden je een flexibele baan, een jong en dynamisch team met een gezellige werksfeer en een passend salaris. Zijn wij naar jou op zoek? Neem dan contact met ons op via het volgende nummer +31(0) 183 60 03 91 of stuur je C.V. naar h.kornet@concordiadamen.com U ZOEKT PERSONEEL? WIJ VERTELLEN U GRAAG MEER OVER DE MOGELIJKHEDEN VAN ADVERTEREN IN DE BINNENVAARTKRANT +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL Wij zoeken een Schipper (evt. met partner) op ms Credo 1500 ton, i.b.v. radarpatent binnenlandse vaart, zondags vrij. Fa. Buitendijk, H.I. Ambacht Tel. 078-6812866, 078-6814982 Schippersechtpaar gevraagd op motorbeunschip Cornelis Adriana 958 ton i.b.v. radarpatent binnenlandse vaart, vast werk Fa. Buitendijk, H.I. Ambacht Tel. 078-6812866, 078-6814982 Gezocht Kapitein voor tankschip: • 14 dagen op / 14 dagen af • Vaargebied ARA • Rijn – Radar – ADN patent • Goede verloning Contact: Tel: +32 477479870 of Mail: pascal@bauwens-shipping.be Rivertours uit Vlaanderen / België zoekt voor snelle indiensttreding: ervaren SCHIPPERSECHTPAAR voor passagiersvaart U houdt van het schippersleven en van contacten met publiek. De Vlaamse / Belgische waterlopen trekken u aan, weekendwerk schrikt u niet af, u bent een uitstekende en veilige schipper en beschikt over een aantal technische vaardigheden. U en uw partner beschikken beiden over de nodige vaarbewijzen. Woongelegenheid op het schip is aanwezig, maar we hebben voor u ook een gratis ligplaats indien u uw eigen schip of woonboot afmeert nabij onze aanlegplaats Wij bieden: Aangename werksfeer samen met een aangename ploeg gidsen. Goede verdienste. Van 1 mei tot 31 oktober Kandidaturen: Guido Moens . GSM: 0032 (0)475 25 24 65 . E-mail: moens@scaldisnet.be

De Binnenvaartkrant 20Opleiding en Carrière 15 29 januari 2019 Leerlingen én bedrijven zijn blij met nieuwe opleiding Haven Havo voorziet in behoefte Het gaat goed met de Haven Havo. De Rotterdamse opleiding, in het leven geroepen door STC Group en Calvijn Vreewijk Lyceum, draait nu een half jaar met twee eerste klassen. Komend schooljaar begint er ook een vierde klas. Zodoende kunnen leerlingen met een mavodiploma of overstappers van de gewone havo instromen. De Haven Havo op Rotterdam- Zuid voorziet duidelijk in een behoefte. Dat bleek ook tijdens de open dagen op 18 en 19 januari. toen kwamen veel geïnteresseerden een kijkje nemen in het STCpand aan de Waalhaven. De opleiding is uitermate geschikt voor jongeren die bewust kiezen voor de haven. Ze kunnen prima leren maar willen de theorie combineren met praktische kennis en vaardigheden. Zodat ze straks een baan vinden waar ze met hun hoofd én handen kunnen werken. Doorstromen naar hbo De lessen worden afwisselend gegeven in het gebouw van het STC vmbo college aan de Waalhaven, op het Calvijn Vreewijk Lyceum en en in Open Leercentrum De Brug in de wijk Feijenoord. De leerlingen krijgen een doelgerichte opleiding met kans op een goed betaalde baan in de haven en aanverwante sectoren. Er zijn goede doorstroommogelijkheden naar de hbo-opleidingen van het Met de Haven Havo kunnen leerlingen heel veel kanten op in de haven. (foto adobeStock) Twee dagen per week krijgen de leerlingen les in het STC vmbo college aan de Waalhaven. (foto Tekst & Toebehoren) Rotterdam Mainport Institute, een samenwerkingsverband tussen STC Group en Hogeschool Rotterdam. Het havenbedrijfsleven profiteert ook dankzij de instroom van gemotiveerde en goed opgeleide werknemers. Diverse bedrijven, en ook EIC Mainport Rotterdam (het educatief informatiecentrum van de Rotterdamse haven), zijn bij de opleiding betrokken. Techniekonderwijs Naast het reguliere havo-vakkenpakket is er ruimschoots aandacht voor techniekonderwijs. Techniek wordt immers steeds belangrijker, ook (of: juist) in de haven. Daar besteedt de Haven Havo met uiteenlopende projecten aandacht aan. In de moderne technieklokalen maar ook op locatie bij bedrijven in de haven. In totaal zijn er zestien praktijklesuren per week. De leerlingen krijgen veel ruimte om in hun eigen tempo en op een passend niveau te werken? Als je goed bent in een bepaald vak, kun je dat sneller doorlopen. En daar zelfs eerder examen in doen, of op een hoger niveau (bijvoorbeeld op vwo-niveau). Of je kiest voor extra vakken. Op 13 februari kunnen belangstellenden een ochtend meelopen op de Haven Havo. Woensdag 13 maart is er van 16.00 tot 20.00 uur nog een open dag. Kijk voor meer informatie op https://vmbo-stc.nl/havenhavo. Modelbouw op wedstrijdniveau als lesstof Studenten van het Rotterdam Mainport Institute hebben op 19 januari de zeilrace bij het MARIN gewonnen. Team Narrow ontwierp en bouwde de snelste modelzeilboot van Nederland. Het team versloeg twaalf andere studententeams van Technische Universiteit Delft en Rotterdam Mainport Institute. De race vond plaats in het Ondiepwaterbassin van onderzoeksinstituut MARIN in Wageningen. Het was dit jaar een spannende strijd: de nummers 2, 3 en 4 finishten binnen tien seconden van de winnaar. Team VrijMiBoot won de innovatieprijs. Team Narrow, bestaande uit Jochem Grootjen, Marieke Hovenkamp en Marc Levi Veen, wist met een goed gebalanceerd ontwerp de winst te behalen. Een klassieke slanke romp met grote overhangen gecombineerd met twee conventionele zeilen zorgde voor een wendbaar ontwerp dat hoge snelheden bereikte op zowel ruime als aandewindse koersen. Deze allround aspecten gaven de doorslag op de twee uitdagende wedstrijdbanen. Catamaran Team VrijMiBoot van Jasper Willems, Dora Hoendermis, Johan Meyer, Robin Hart en Hugo Onink van de TU Delft won de innovatieprijs. Dit team maakte slim gebruik van de box-rule die een smal schip voorschreef. Door het hele tuig bestaande uit een dubbel aero-rig over rails naar loefzijde te verschuiven, kon dit team de voordelen van een catamaran gebruiken zonder stabiliteit tekort te komen. De tweede plaats in de finale bewees dat deze combinatie van ontwerpkeuzes goed uitgedacht was. De jury waardeerde ook hoe mooi dit ontwerp gemaakt was. De zeilboten werden beoordeeld op snelheid, wendbaarheid en innovatie, op basis van twee parcours die afgelegd moesten worden. De eerste baan bestond uit een voordewinds rak, waarna er teruggekruist moest worden. Op de tweede baan moest er heen en terug halve wind gevaren worden, waarbij zowel een gijp- als overstagmanoeuvre waren toegestaan. De ontwerpen werden daarom zowel op snelheid als wendbaarheid beoordeeld. Kopiëren onmogelijk “Ieder jaar worden de regels aangepast om kopiëren van voorgaande jaren onmogelijk te maken. Ditmaal moesten de teams onder Het ontwerp van het winnende team. (foto’s MARIN) andere binnen een maximale waterlijnlengte van 80 centimeter, breedte van 40 centimeter en een diepgang van 50 centimeter blijven, terwijl een relatief grote hoogte boven de waterlijn van 120 centimeter was toegestaan”, zegt MARIN’s projectmanager Sanne van Essen. “De creativiteit van de studenten werd op de proef gesteld: hoe ontwerp je een snel en wendbaar bootje binnen een beperkte waterlijnlengte en breedte, en hoe zorg je dat je ontwerp stabiel blijft onder windbelasting? Veel studenten kozen voor een monohull met grote zeilen en verplaatsbare elementen: ballastgewichten in een kantelkiel, outriggers of het hele tuig.” Minor Zeiljachten De wedstrijd is vast onderdeel van de minor Zeiljachten bij TU Delft en RMI. Het evenement vond plaats bij MARIN, het in Wageningen gevestigde onderzoekscentrum voor de maritieme branche in Wageningen. Met deze jaarlijkse wedstrijd wil MARIN studenten stimuleren eigen ideeën te laten uitgroeien tot een succesvolle toepassing.

Binnenvaartkrant