Views
1 year ago

2019-03 Opleiding en Carrière

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Schip
  • Maritieme
  • Goed
  • Schepen

De

De Binnenvaartkrant 27 Opleiding en Carrière 8 29 januari 2019 Trans River Line is een rederij die met de passagiersschepen Virginia, Prinses Christina en Esmeralda, vaart op de Rijn, Moezel en Donau. Voor het seizoen 2019 zoeken wij: • STUURMAN • MACHINIST • MATROOS MOTORDRIJVER Wij bieden Nederlandse condities en een aflosregeling in overleg. Opleiding en trainingen voor passagiersvaart worden door ons verzorgd. Sollicitaties: Trans River Line B.V. Oude Middenweg 231-S 2491AG Den Haag T 070 – 390 78 43 of 06-22 1968 49 · E info@transriverline.nl · www.transriverline.com R i v e r t r a n s p o Met ruim 25 jaar ervaring op het gebied van transport en vervoer over water zoeken wij, naast onze duwvaartrederij, schepen die kunnen bij dragen aan verdere optimalisering en uitbereiding van onze dienstverlening. Van de Graaf & Meeusen Rivertransport B.V. zoekt contact met schippers/eigenaren van schepen tussen 500-1.500 ton en/of schippers die het bezit van een dergelijk schip ambiëren. Wij zoeken een langdurige, actieve en constructieve samenwerking waarbij wij u een financieel sterke organisatie bieden die u steunt bij: r t • De exploitatie van uw schip en voor uw rekening waarbij daghuur alsmede dag vracht de opties zijn. • Beschikbaar stellen van kennis op diverse vlakken. U kunt daarbij denken aan technische- alsmede financiële ondersteuning. Voor de juiste personen met een passend schip behoort volledige financiering tot de mogelijkheden. Wilt u meer weten over de mogelijkheden? Neem contact op met: Stefan Vilters +31 (0) 1804871 20 / vilters@vdgm.nl of Hans van de Graaf graaf@vdgm.nl dé school voor varende kinderen vanaf 3 jaar www.lovk.nl

De Binnenvaartkrant 26Opleiding en Carrière 9 29 januari 2019 KNRM-schipper Rick Slijk: “Vertrouwen maakt het team” Sinds maart 2018 is Rick Slijk schipper van de Jeanine Parqui, de reddingboot van Hoek van Holland. Het KNRMstation daar ligt aan een van de drukste vaarwegen van de wereld. Dagelijks lopen er vele tientallen zeeschepen in en uit. Voor de deur liggen noord- en zuidgaande verkeersbanen, ankergebieden en kruisingen. Als de Kustwacht een noodgeval meldt, is Rick de man van actie. Dan vaart hij uit met zijn bemanning om zeelui in gevaar bij te staan. Rick staat voor het KNRMredding station aan de Berghaven en kijkt uit over de grijze Nieuwe Waterweg. Hij volgt de passerende zeeschepen. Met zijn rechterhand veegt hij de motregen uit zijn ogen. Een goed moment om hem te vragen hoe je schipper wordt op de reddingboot. Rick lacht en zegt: “Dat moet je mijn vader vragen, Paul Slijk. Hij was 25 jaar lang vrijwilliger bij de Reddingmaatschappij. Heel nuchter, maar met een groot gevoel voor verantwoordelijkheid. Als ik uitging met een vriendinnetje, riep hij: ‘Je brengt je meisje wel thuis, hè.’ Voor iedereen klaarstaan. Dat zit in zijn karakter.” Vrijwilliger “Als kind mocht ik altijd mee naar dit reddingstation als hij voor oefeningen naar zee ging of om hem op te halen als hij binnenliep. Mijn jeugd draaide om schepen en de zee. Zo ben ik eerste stuurman geworden. Daarnaast was ik tien jaar vrijwilliger bij de (foto’s KNRM) KNRM en sinds kort beroepsschipper. Ik denk dat vader trots op me is. Dat laat hij niet merken hoor, daar is hij te nuchter voor. Maar je merkt het aan zijn belangstelling. Hij wil van elke actie alles weten. Voor mij blijft hij een autoriteit.” Superscherp Landelijk vaart de KNRM het meest voor de pleziervaart. Maar Rick en zijn bemanning brengen vaker zieke of gewonde zeelieden van zeeschepen naar wachtende ambulances. Grote ongelukken voor Hoek van Holland zijn zeldzaam. Maar als het gebeurt, zijn er meteen tientallen zeelieden in gevaar. Rick wijst naar de passerende zeeschepen. “Als er zo’n schip bij betrokken is, moet je snel zijn en efficiënt. In 2009 bijvoorbeeld haalden we 25 man van de aangevaren Nikita uit een reddingsloep. Dan telt elke minuut.” “Dat is mijn belangrijkste taak: zorgen dat het schip in puike conditie is en de bemanning superscherp. Hoe? Heel veel oefenen. Manoeuvreren, communiceren, samenwerken, protocollen oefenen. Elke actie bij mooi weer… voor een visboot, een jacht of een hond in de branding, is ook van onschatbare waarde als oefening. In mist of stormweer betaalt ervaring zich honderdmaal uit.” Een team smeden Een team kunnen smeden is niet iedereen gegeven. Wat maakt Rick Slijk geschikt voor dit werk? De vraag maakt hem ongemakkelijk. “Moet ik nou over mijn eigen kwaliteiten praten? Vraag het liever aan één ander. Ik doe wat ik doe en als dat werkt…” “Kijk, één ding is bij dit werk onmisbaar: vertrouwen in elkaar. Laatst zei ik nog tijdens een lezing voor de Rotary: ‘Vertrouwen maakt het team.’ Hoe krijg je dat vertrouwen? Gewoon, normaal doen. Ik ben één van hen, respecteer iedereen, doe nooit autoritair. Ik blijf rustig uitleggen, zoveel als nodig is." "Alleen als het heel moeilijk wordt, ben ik degene die delegeert en knopen doorhakt. Dat kan ik en zolang mijn bemanning dat ook vindt, werkt het.” Hoe kiest hij zijn vrijwilligers? Rick telt af op zijn vingers. “Ben je stabiel, gemotiveerd en beschikbaar?" "Inzetbaarheid is tegenwoordig de grootste drempel. Mensen hebben het druk. Ik drink altijd koffie met kandidaten; dan krijg ik al een beeld. Tijdens oefeningen komt iemands ware karakter altijd boven. In overleg besluit vervolgens het hele team of iemand geschikt is.” “We werken met vrijwilligers, kosteloos, dankzij donaties. Het materiaal waarmee we varen, schepen incluis, is geschonken. Ook onze Jeanine Parqui, die is bekostigd uit een nalatenschap van haar naamgenote. Zij wilde iets moois nalaten. Bij de KNRM hebben we allemaal deel aan die traditie van menslievendheid.” Vrijwilliger worden? De KNRM heeft 45 reddingstations in Nederland, Langs de kust maar ook langs het IJssel- en Markermeer en de Randmeren. De reddingbootbemanning is 24 uur per dag inzetbaar. Dit houdt in dat je elk moment van de dag door middel van een pager kan worden opgeroepen. Ben je tussen de 18 en 45 jaar, een teamspeler, overdag regelmatig beschikbaar en kun je binnen tien minuten op het reddingstation zijn? Meld je aan! Kijk op www.knrm.nl/vacatures. KNRM De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij redt levens op zee: 24 uur per dag, 365 dagen per jaar en onder alle omstandigheden. De vrijwillige bemanningen op de 45 reddingstations komen jaarlijks 2.000 keer in actie, waarbij ruim 3.000 mensen veilig aan land worden gebracht. De KNRM biedt sinds 1824 haar diensten kosteloos aan. Voor de instandhouding is de KNRM volledig afhankelijk van giften, donateurs en nalatenschappen. Voor meer informatie: www.knrm.nl.

Binnenvaartkrant