Views
1 week ago

2019-01

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Haven
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Onze
  • Volgens

De Binnenvaartkrant 6 8

De Binnenvaartkrant 6 8 januari 2019 U ZOEKT PERSONEEL? WIJ VERTELLEN U GRAAG MEER OVER DE MOGELIJKHEDEN VAN ADVERTEREN IN DE BINNENVAARTKRANT FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van De Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! Aziatisch Personeel Vanaf Euro 92,50 per dag. Tel. +31-1089-00061. Of +49-3222-1094-892. E: sales@continentalcrewing.eu HOLLAND SHIP CLEANING Scheepsruimen 500 BAR + verven Hydrojetten 2500 BAR Tel. 0617324458 Gezocht Kapitein voor tankschip: • 14 dagen op / 14 dagen af • Vaargebied ARA • Rijn – Radar – ADN patent • Goede verloning Contact: Tel: +32 477479870 of Mail: pascal@bauwens-shipping.be KICKER / ZOEKERTJE Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker / Zoekertje plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website Rondvaartschipper (m/v) gezocht Oproep of ZZP,I.b.v. groot vaarbewijs. Schottel-ervaring en bekend in Amsterdam zijn een pré. Solliciteren? Mail naar werving@blueboat.nl of bel 020-820 4545 Gezocht Ex-Schipper tbv beheer/onderhoud Spits R’dam-C Woonschip met div. verhuurde studios. Wonen a.b. evt. mogelijk. Geïnteresseerden kunnen bellen naar 06-54334175. Te Koop Gevraagd : Aggregaten, Scheepsmotoren etc. Ook loop en sloop motoren. Defecten geen probleem. E: vemodieselmotoren@live.nl T: 0031-6551 868 23 Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: 085-877 2324 Te Koop Gevraagd : Goede/defecte aggregaten T. 06-27090985 +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL Kapitein gezocht per direct voor duwboot met vaste bak Vaargebied BE-NL-DU. Lux. condities. 14d op/14d af of in overleg. BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Te Koop m/s Thuvine 851 t 70x809 235 diepgang motor c 18 Bj 2015 met 3000 uren medio mei 2019 Te bevragen thuvine@vaart.net TE KOOP: Goed Onderhouden Motorpassagiersschip voor 19 pers. CvO-R tot 2024. Prijs op aanvraag 06-22418892 Info: shipping@silotra.lu +35 226 714 565 Schepen Gezocht met max. afm. 50m x 6m70 Liefst met één ruim en strakke ijzeren vloer voor vast werk. KAPITEIN GEVRAAGD op koppelverband Rotterdam – Meerhout 14 dagen op en 14 dagen af Tel: 00352 26 70 52 51 HOUSEBOAT & BARGES FIND YOUR PERFECT VESSEL Gevraagd voor de buitenlandse markt. Luxe motors, Kempenaars en andere schepen geschikt voor bewoning. Neem vrijblijvend contact met ons op. Telefoon +31 (0)6 54936843 • johan@houseboatsandbarges.com www.houseboatsandbarges.com TE KOOP Luikenkap 135m x 11,45 Alu Friesche kap / gereviseerd met Luikenwagen +32 498524344 Tel. +32 499 731 631 Gemotiveerde ervaren Aziatische bemanning Afdrachten en verzekeringen conform wetgeving. Vanaf Euro 95,00 per dag, lange periode. Barko UG Duisburg. Tel. +49-3222-1096-896 of : + 31-1025-799-22 email : sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu Als het om mensen (op zee) gaat Bij individuele of collectieve verzekeringen voor zeevarenden en aanverwante beroepen wilt u aan boord stappen bij de beste partij. Een partij die specialistische expertise combineert met een persoonlijke benadering. Een partij als MultiSure. Veilige koers MultiSure is een onafhankelijk en internationaal georiënteerd assurantiekantoor, al bijna een kwart eeuw gespecialiseerd in het verzekeren van maritieme beroepsbeoefenaars. Met de fijnmazige collectieve en individuele zorg- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen van MultiSure vaart u een veilige koers. Vraag gerust een vrijblijvende offerte aan en ga ook overstag! Tosca 18 - 2926 PK KRIMPEN A/D IJSSEL www.multisure.nl - info@multisure.nl - Tel.: (0180) 55 27 27 MultiSure B.V. Verzekeringen/Insurances

De Binnenvaartkrant 7 8 januari 2019 Shypple-oprichter Jarell Habets roept binnenvaart op positie zelf te versterken “Ga meer samenwerken en data delen” Aan sommige dingen kan de binnenvaart niets veranderen, zoals de waterstanden. Maar de bedrijfstak kan zijn concurrentiepositie wel versterken door het heft in eigen hand te nemen. Daartoe roept Jarell Habets, oprichter van Shypple, de binnenvaart op. Samenwerken en data delen zouden extra lading kunnen opleveren. Habets maakt zich zorgen over de binnenvaart. De sector zou volgens hem meer aandacht moeten besteden aan samenwerking: met startups, in de keten en met de overheid. Shypple is in 2016 opgericht. Het snelgroeiende bedrijf geldt als de ‘Booking.com van de zeevrachtmarkt’. Als digitale expediteur beidt het echter compleet vervoer van deur tot deur aan. Shypple is opgericht om de zeevrachtmarkt transparant te maken en zodoende de logistieke prestaties te verbeteren. Alle communicatie en boekingen gebeuren via een website, waardoor de keten voor verladers inzichtelijk is. Marktinnovaties en samenwerking Onderneemt de binnenvaart nu geen actie, dan gaat het de strijd met het wegtransport misschien nooit meer winnen op het gebied van duurzaamheid, flexibiliteit en prijs, stelt Habets. Hij gooit de knuppel in het hoenderhok: volgens de jonge ondernemer heeft de binnenvaartsector het onder meer lastig doordat er weinig potentieel is voor marktinnovaties en slimme samenwerkingen uitblijven of te langzaam van de grond komen. Jarell Habets: “Er is al koudwatervrees bij klanten om van binnenvaart gebruik te maken; dat blijft zo door onzekerheid over vaartijden.” (foto Shypple) “Dat geldt niet voor wegtransport, dat geen last heeft van het gebrek aan internationale schaal. Daardoor groeit die sector ook sneller. Ik roep de binnenvaart op om zich meer bezig te houden met het formuleren van een toekomstvisie dan zich zorgen maken om de gebrekkige regenval.” Wat moet er concreet gebeuren? “Samenwerken met start-ups voor snellere innovatie. De overheid kan de lange investeringshorizon helpen overbruggen en de keten moet samen met de overheid flexibeler en goedkoper transport organiseren.” Empty depot Habets stelt dat het kostenverschil tussen binnenvaart en wegtransport vaak minimaal is bij korte afstanden, maar dat de binnenvaart structureel goedkoper, groener en flexibeler kan worden. “Binnenlandse terminals bieden vaak single- of round-trip-tarieven aan vanaf Rotterdam. Als een terminal depothouder is voor een zeerederij, dan kan de terminal een tarief voor enkel transport naar de terminal aanbieden. Dat is vaak goedkoper dan wegtransport en biedt meer flexibiliteit wat betreft de vrije dagen van de containerhuur, de zogenoemde detention.” Hij raadt inland terminals aan voor meer rederijen empty depothouder te worden. “Dan kunnen containers hergebruikt worden en hoeven ze minder vaak leeg op en neer. De overheid en de Rotterdamse haven zouden een beleid moeten voeren om deze opties te verbreden en het gebruik van binnenvaart te stimuleren. Zo wordt de binnenvaart flexibeler en competitiever ten opzichte van wegtransport.” Koudwatervrees Marktaandeel valt naar zijn overtuiging ook te winnen door meer en betere historische data beschikbaar te stellen over vaarschema’s van de barge operators. Als Shypple gegevens krijgt van de vaartijden van schepen door de jaren heen, kan het op basis daarvan betrouwbare planningen maken. Dan kan de expediteur verladers concreet laten zien hoe lang hun container er naar een bepaalde bestemming over doet. “Nu moeten we iets aanbieden waarvan we weinig weten. Er is al koudwatervrees bij klanten om van binnenvaart gebruik te maken; dat blijft zo door die onzekerheid.” Habets heeft die gegevens over feitelijke reistijden onder meer bij Havenbedrijf Rotterdam opgevraagd. “Die hebben ze, weten we. Maar we krijgen ze niet. Ook niet geanonimiseerd.” Terwijl de binnenvaart er baat bij heeft en het beleid van het Havenbedrijf erop gericht is meer containers over water naar het achterland te laten vervoeren. Vergroening Ook over vergroening heeft Habets ideeën. Vrachtvervoer over de weg wordt in rap tempo schoner doordat de trucks sneller worden vervangen. “Hierdoor bestaat de kans dat de binnenvaart het erg lastig gaat krijgen om bij verladers het predicaat ‘duurzaam’ te behouden.” “De investeringshorizon van een binnenvaartschip is daarbij vijftig jaar. Het CO 2 -probleem moet veel sneller opgelost zijn. "Dat is een serieuze uitdaging voor de sector. De overheid kan, met een participatie of subsidie, helpen deze investeringstermijn te overbruggen." "Ook start-ups bieden soelaas. Damen Shipyards werkt bijvoorbeeld al met startup Skoon, dat verwisselbare accu’s levert. Zo wordt de energietransitie in de binnenvaart eindelijk concreet. "Start-ups helpen innoveren. Zo maakt het platform van 4shippping de binnenvaart effectiever.” Onder voorwaarden weer afmeren in Rheinauhaven Het afmeerverbod in de Rheinauhaven in Keulen is van de baan. Schepen mogen er onder bepaalde voorwaarden weer vastmaken. De autoriteiten hebben borden geplaatst. Lege schepen mogen in de Rheinauhaven altijd vastmaken. Geladen schepen mogen niet breder zijn dan 9,50 meter en een maximale laadcapaciteit van 1.200 ton hebben. Er mogen geen lieren worden gebruikt bij het vast maken en schepen mogen niet naast elkaar liggen. Afgemeerde schepen moeten gebruik maken van walstroom. In de Rheinauhaven staan tien walstroomstations. Voor het gebruik ervan moet men zich online aanmelden via www.rheinenergie. com/landstrom. Het gaat om een overgangsregeling tot in de Rheinauhaven de nodige maatregelen zijn genomen om de binnenvaart weer veilig te laten aanleggen. Het Wasser- und Schifffahrtsamt gaat onder meer nieuwe dukdalven plaatsen met bijbehorende faciliteiten om aan land te gaan. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl Alsnog groen licht voor loods De Kempen GVT Group of Logistics kan doorgaan met de bouw van een loods van 18.000 m 2 in haven De Kempen in Budel- Dorplein. De gemeenteraad van Cranendonck verleende onlangs de bouwvergunning daarvoor. Verantwoordelijk wethouder Frits van der Wiel en een meerderheid van de gemeenteraad wilden geen verder uitstel van de besluitvorming. De raadsfractie Cranendonck Actief vond dat zowel de gemeente als ondernemer Versteijnen fouten heeft gemaakt. De gemeente heeft zich niet aan de wettelijke termijn gehouden en de ondernemer heeft de regels van fatsoen aan zijn laars gelapt door toch alvast te gaan bouwen. Ondanks de kritiek stemde Cranendonck Actief wel in met de bouw, met het oog op het economisch belang van de gemeente en de regio. Op termijn verwacht GVT Group of Logistics via de containerhaven, gelegen op de grens tussen Budel- Dorplein en Weert, jaarlijks zo’n 10.000 tot 12.000 per schip aangevoerde containers te verwerken.

De Binnenvaartkrant