Views
1 week ago

2019-01

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Haven
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Onze
  • Volgens

De Binnenvaartkrant 24 8

De Binnenvaartkrant 24 8 januari 2019 VOS Kaiser GmbH & BING Kaiser east - west connections BUYCK TECHNIEK B.V. Telefon: +49 (0) 6223 86 16 26 Fax: +49 (0) 6223 86 16 53 Mobil: +49 (0) 170 35 73 922 www.bingvoskaiser.de www.facebook.com/bingvoskaiser HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP INSTALLATIE REPARATIE Buyck Techniek is gespecialiseerd in het ontwerpen, leveren, installeren en repareren van alle voorkomende hydraulische installaties voor scheepvaart & industrie. Buyck Techniek is gevestigd op een gunstige plaats gelegen tussen de grote havens van Antwerpen, Rotterdam en Moerdijk. 0167 - 52 45 65 | HEIJNINGEN | INFO@BUYCKTECHNIEK.NL | WWW.BUYCKTECHNIEK.NL TEKENINGEN BINNENVAARTSCHEPEN GOEDKEURING ADVIES UW LEVERANCIER VOOR: O.A. FLENZEN, FITTINGEN, LASBOCHTEN, BUIZEN EN AFSLUITERS Van Utrechtweg 29 2921 LN Krimpen aan den IJssel Tel : 0180-551460 | Fax: 0180-518711 Email: verkoop@hilto.nl | www.hilto.nl Hilto bv is lid van : 38.700,- 77.500,- 19.800,- 20.800,- 23.300,- 24.300,- 25.700,- YST Logistics b.v. maakt werk van uw transport! Wij zorgen voor optimaal en efficiënt vervoer van uw goederen en zijn gespecialiseerd in het vervoer van bulk goederen en speciaal transport over alle Europese binnenwateren. Voorts staan wij altijd open om de ons ter beschikking staande vloot met aanvullende scheepsruimte uit te breiden. Wij nodigen u derhalve graag uit om met ons hierover van gedachten te wisselen. Noordeinde 109 NL-3341 LW, Hendrik Ido Ambacht • Tel. : +31-(0)78-6811540 • Fax: +31-(0)78-6817747 • www.ystlogistics.nl

De Binnenvaartkrant 25 8 januari 2019 Luck de Bruijn maakt zelfde keuze als vader in 1998 Na twintig jaar weer Speedheat In 1998 was Leo de Bruijn de eerste varende klant voor Speedheat. In zijn toen nog Savanna IV geheten duwboot liet hij in de woning en het stuurhuis elektrische vloerverwarming installeren. Twintig jaar later maakt zijn zoon Luck, die nu kapitein is op de boot die inmiddels de naam Bonanza draagt, dezelfde keuze toen door een verbouwing een deel van de verwarming aan boord vervangen moest worden. Voor Ronny Prang, eigenaar van Speedheat Zeeland, betekende de aanvraag van familie de Bruijn destijds zijn eerste kennismaking met de binnenvaart. Hij was ongeveer drie jaar eerder begonnen met de elektrische vloerverwarming en timmerde aan de wal aardig aan de weg. Toen werd hij gebeld door Leo de Bruijn, die samen met zijn broer twee boten liet bouwen. “Hun thuishaven was en is Terneuzen en ik kom uit Zeeuws-Vlaanderen. Ze hadden hier lokaal een advertentie gezien en dachten dat elektrische vloerverwarming ook aan boord interessant zou zijn.” Eerste opdracht in de binnenvaart Het was de eerste opdracht voor Speedheat in de binnenvaart en de allereerste elektrische vloerverwarming ooit in een stuurhuis, vertelt Ronny Prang. “Het was het begin van het succes in de binnenvaart. Op advies van de gebroeders De Bruijn ben ik naar Werkendam gegaan en heb ik een afspraak gemaakt met Teo van Maastricht van Werkina. Die had werk op een stuk of twintig nieuwe schepen en ik mocht als nieuwkomer een prijs maken. Toen ging het opeens hard…” “Zeker toen ik ging adverteren in De Binnenvaartkrant; daardoor werd ik vanuit heel Nederland, Antwerpen en Duitsland door scheepseigenaren en werven gebeld.” Alles werkte nog En afgelopen najaar zocht familie De Bruijn weer contact. Nu was het Luck, Leo’s zoon, die inmiddels kapitein is op de Bonanza. De boot ging voor aanpassingen in de machinekamer naar de werf in Antwerpen. “Aangezien we toch stil lagen, hebben we meteen ook de woning opgeknapt.” Het ging onder meer om een nieuwe keuken, nieuw tapijt en nieuw meubilair. Daarvoor moest ook de vloerverwarming aangepast worden. “Luck was destijds een jongen van een jaar of zeven, schat Ronny Prang. “Hij vertelde dat hij zich nog herinnerde dat hij had staan kijken toen ik de verwarming in zijn slaapkamer aanlegde.” De installatie was eigenlijk nog prima, constateerde hij. “Alles werkte gewoon nog. Doordat de indeling van het interieur veranderde, moesten er delen van de vloerverwarming uit. Daarop hebben we besloten alles opnieuw te doen.” “Alleen in de woonkamer”, zegt Luck de Bruijn. “In het stuurhuis kon het gewoon blijven liggen.” (foto’s Speedheat Zeeland) Op maat De techniek is in vergelijking met twintig jaar terug niet veel veranderd, vertelt Ronny Prang. “Belangrijkste is dat we toen met standaardmaten en -matten werkten en nu alles helemaal op maat gelegd kan worden. Handig, vooral op schepen, waar we nu in alle hoekjes en gaten terechtkunnen. Verder is de thermostaat nu hightech, met touchscreen en informatie over het energieverbruik.” “We hadden nog zo’n ouderwetse analoge draaiknop”, aldus Luck. “Dit ziet er allemaal heel modern uit en het werkt weer helemaal naar wens.” Haven Duisburg treedt toe tot BDB Deymann en BSC samen verder Sinds 1 januari 2019 bundelen rederij Deymann uit Haren/Ems en bevrachter BSC uit Ahrensbrug hun krachten. Door de samenvoeging van de activiteiten ontstaat een tankvaartbedrijf met veel kennis en een moderne vloot. BSC heeft ruim dertig jaar ervaring als vervoerder en bevrachter in de minerale olie. Rederij Deymann, in 2003 opgericht als tankvaartrederij, is sinds 2013 ook actief in de droge lading en de containervaart. De schepen van Deymann varen tussen de ARA-havens, op de Rijn en de Europese kanalen. Het Havenbedrijf Duisburg, duisport, is lid geworden van binnenvaartbond BDB. Eerder waren al de havens van Rotterdam, Antwerpen, Hamburg en Maagdenburg toegetreden tot de bond. Duisburg is de grootste Europese binnenhaven met een jaarlijkse overslag van circa 131 miljoen ton. Zo’n 86 miljoen ton wordt overgeslagen tussen het spoor en de binnenvaart. Wekelijks ontvangt de haven 20.000 schepen. “Na een extreem moeilijk jaar voor de binnenvaart hebben wij besloten de BDB te ondersteunen bij het verbeteren van de randvoorwaarden voor de binnenvaart”, motiveert duisport-directeur Erich Staake het lidmaatschap. “Deze vervoersmodus is voor onze haven erg belangrijk.” Met de toetreding van duisport bouwt de BDB zijn positie als competentienetwerk voor het ‘systeem vaarwegen’ verder uit. BDB-directeur Jens Schwanen: “Het goederenvervoer via de vaarwegen kan alleen toenemen als diverse spelers uit de logistieke keten samenwerken. De haven van Duisburg kan belangrijke input leveren en profiteert van de BDB-activiteiten in Berlijn en Brussel. Denk onder meer aan de afschaffing van de vaartrechten en de lancering van het Masterplan Binnenvaart.” DE BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag VERSPREIDPUNTEN U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl ADRES ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl ONLINE www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl Samen met BVB: www.binnenvaartcijfers.nl REDACTIE Michel Gonlag (Eindredacteur) M 06-53244445 Martin Dekker (Hoofdredacteur) M 06-22871516 Sarah De Preter M 06-22701893 KLANTENSERVICE – ADMINISTRATIE Karin Hell (Office Manager) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) SALES Ken Rijkers (Commercieel Manager) Rica Adjis (Accountmanager) VORMGEVING Steven Chiang San Lin DRUK Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. AAN DIT BLAD WERKTEN MEE Evert Bruinekool Frank Antonie van Alphen Jan Hoek Jan Johan ten Have Jitze Hooghiemstra Jessy Burgers Johan de Witte Joke Heikens Menno Bonnema Noud van der Zee Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen.

De Binnenvaartkrant