Views
7 months ago

2019-01

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Haven
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Onze
  • Volgens

De Binnenvaartkrant 20 8

De Binnenvaartkrant 20 8 januari 2019 Beurs-World Trade Center. Beursplein 37 Rotterdam. Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl MIT SICHERHEIT SCHIFFFAHRT Wir unterstützen Sie wenn es um das Thema Sicherheit an Bord geht und sind Ihre erste Adresse im Havariefall. Unsere Dienstleistungen für Sie: + Schadenexpertise + Wertgutachten + technisch- / nautische Kontrolle + Ultraschallmessungen + Verladekontrolle (Stückgut) + Eichaufnahme + Arbeitssicherheit + Schulungen (ADN, EBIS, etc.) GUSPAF GmbH Am Nibelungenbad 149 46509 Xanten Telefon: +49 (0) 28 01 - 98 858 33 Telefax: +49 (0) 28 01 - 98 858 34 E-Mail: email@guspaf.de Internet: www.guspaf.de

De Binnenvaartkrant 21 8 januari 2019 Axel Götze-Rohen krijgt Telematica Award DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN ‘Data’ is vandaag de dag hét toverwoord. Dus was dat zeker het geval op de Telematicadag, die 28 december traditiegetrouw op het KSCC Schipperscentrum in de Nijmeegse Waalhaven plaatsvond. In dat licht werd ook de Telematica Award 2018 uitgereikt: aan Axel Götze-Rohen de oprichter van en drijvende kracht achter Bargelink.com. Ditmaal speelden alle activiteiten tijdens de Telematicadag zich gelijkvloers af, op het Plaza. Alle informatiestands, alle spreekbeurten, de lunch en de uitreiking van de Award… alles speelde zich af in de centrale ruimte van het Schipperscentrum. De Telematica Award staat voor innovatie en vooruitgang; een visie hebben die blijvend dingen verandert. De ontvanger van de Telematica Award van dit jaar werd omschreven als “visionair, richtinggevend en innovatief”. De jury was voor deze editie op zoek gegaan naar een persoon die zich heeft ingezet voor alle aspecten in de binnenvaart als moderne bedrijfstak. Bargelink.com Onderwerpen als schoon en zuinig varen, het onder de loep nemen van de vrachtprijzen en de ontwikkeling van een vaarsimulator vielen de laatste jaren al in de prijzen. De winnaar van 2018 weet ook van de hoed en de rand: hoe de huidige, door data gedreven binnenvaart met de bijbehorende instrumenten voor een winstgevend bedrijf kan zorgen. De binnenvaart moet anticiperen Axel Götze-Rohen en voorzitter Annette Augustijn van Bureau Telematica Binnenvaart, dat de Telematicadag jaarlijks organiseert. (foto Manon Bruininga) op de gevolgen van de klimaatveranderingen. Varen met voorkennis was daarom het leitmotiv van de Telematicadag 2018. Axel Götze-Rohen stak al jaren geleden zijn hoofd boven het maaiveld uit. De Duitser weet hoe in zijn koffiedik te kijken. Deze “Schifffahrtskaufmann” heeft het traditionele vak van bevrachten alweer jaren geleden achter zich gelaten, zo laat het juryrapport weten. Götze werkte op kantoren in Zwitserland, Duitsland en Nederland. Met zijn kennis en ervaring richtte hij begin deze eeuw het internetplatform Bargelink op. Zijn cv wordt door de jury gekwalificeerd als een “opmerkelijk innovatief succesverhaal”. Götze bedrijft een vorm van ondernemen die niet alleen maar om geld verdienen draait, maar ook maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt: duurzaamheid, betrokkenheid, vooruitplannen. Vooral aan het eerste begrip lijkt een binnenvaartondernemer tegen woordig niet meer te kunnen ontkomen. En wat de betrokkenheid betreft bewijst hij zich solidair met mensen die door sociale omstandigheden in de problemen zijn geraakt. Zo zet Axel Götze zich naast Bargelink “met hart en ziel in voor de verbetering van de situatie van kansarme kinderen”. Maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel dus. Felle reacties Applaus voor een geëngageerd man, die volgens Frau Götze- Rohen maar wat graag alle spanning doelgericht van zich af mept op de golfbaan. Haar man zelf leek een beetje overrompeld door alle lofzang. Bescheidenheid siert de ondernemende mens. “Ja, wat moet ik nu zeggen”, vroeg Axel Götze- Rohen zich een beetje schoorvoetend af. Nu moest de gelauwerde wel een speech houden, zij het een korte. Hij deed uit de doeken welke hindernissen zijn platform allemaal heeft moeten nemen in de loop der tijd. "Terugdenkend aan 2001, het jaar waarin we zijn begonnen, waren de reacties uit de bevrachterswereld nogal fel. Maar ik geloofde erin." "Ik geloof er nog steeds in. Wat doen we met al die data waarmee altijd maar weinig is gedaan, vroeg ik mij af. Gebruiken die data, was het antwoord.” 500.000 ton lading Aanvankelijk bestond er in de binnenvaart grote terughoudendheid tegenover Götzes ideeën over het nieuwe bevrachten. Innovatie en nieuwe ideeën betekenen ook altijd heftig tegengas van mensen die alles liever bij het oude en vertrouwde houden. Inmiddels is zo’n beetje iedereen wel om en gelooft men in het pionierswerk van deze oosterbuur. Dat moet ook wel; de feiten spreken voor zich. Elke maand wordt er via zijn Bargelink, ‘de Marktplaats van de grote rivieren’, aan zo’n 2.000 binnenvaartschepen tot 500.000 ton lading aangeboden. Weer recordoverslag voor Antwerpen Antwerpen behaalde in 2018 voor de zesde keer op rij een recordoverslag. Gecombineerd met de recente investeringsgolf in de haven spreekt Havenbedrijf Antwerpen van een “grand crujaar”. Voor 2019 zet het Havenbedrijf in op (het bestendigen van) een duurzame toekomst voor de haven. Er wordt gewerkt aan “structurele oplossingen voor uitdagingen zoals mobiliteit, energietransitie, digitalisatie en innovatie”. 5,1 procent groei Met een verwachte groei van 5,1 procent ten opzichte van 2017 worden de eerdere prognoses bevestigd. De totale overslag in 2018 komt naar verwachting uit op 235 miljoen ton. Dat is een nieuw record, met groei in alle ladingcategorieën. De containeroverslag groeit naar 130 miljoen ton (+5,8 procent) of 11 miljoen TEU (+5,5 procent). Vloeibaar en droog massagoed nemen toe met respectievelijk 4,5 (76,5 miljoen ton) en 5 procent (12,8 miljoen ton). Breakbulk noteert een plus van 1,8 procent (15,6 miljoen ton). Investeringsgolf In 2018 zorgden diverse internationale spelers in de chemische industrie (Borealis, INEOS, Nippon, Sea-Mol en Oiltanking/AGT) voor een investeringsgolf in de haven, goed voor ruim 2 miljard euro. “Hun keuze voor Antwerpen bevestigt en bestendigt de sterke aantrekkingskracht van de Antwerpse haven als grootste geïntegreerde chemische cluster in Europa”, constateert het Havenbedrijf. CEO Jacques Vandermeiren zegt: “Met deze mooie groeicijfers en de investeringsgolf bevestigt de haven in 2018 haar rol als grootste economische motor van ons land." "Nu zetten wij verder koers naar een duurzame haven van de toekomst. Om duurzaam te kunnen blijven groeien, moeten we, samen met de hele havengemeenschap, onze schouders zetten onder de uitdagingen van vandaag. De haven van de toekomst moet voldoende capaciteit hebben én (archieffoto Havenbedrijf Antwerpen) bereikbaar, duurzaam, slim en veilig zijn om op die manier aantrekkelijk te blijven voor investeerders.” Extra containercapaciteit In een snel tempo bereikt Antwerpen zijn grenzen bij de containeroverslag. Vandermeiren: “We hebben intussen onze optimale operationele capaciteitsgrens op de terminals vóór de sluizen ruim overschreden, wat concrete gevolgen heeft voor de efficiëntie. We blijven daarom beklemtonen dat bijkomende containercapaciteit voor de sluizen hoogdringend is.” “De haven van Antwerpen doet het goed en dat is positief nieuws voor onze economie. Het is dan ook zeer belangrijk op dit élan te kunnen verder gaan en zo snel mogelijk de nodige capaciteit te bouwen.” Het onlangs gepresenteerde voorontwerp voor de creatie van containercapaciteit voorziet in een light-versie van het eerder geplande Saeftinghedok, een nieuw insteekdok ten noorden van de Zandvlietsluis en extra kades aan het Waaslandkanaal en in het Doeldok. Meer per binnenvaart Voor het goederenvervoer wordt een modal shift geambieerd met een beoogde daling van goederenverkeer via de weg van 55 procent nu naar 43 procent in 2030. Daarbij is de doelstelling om het spoorvervoer te verdubbelen naar 15 procent. Het aandeel van de binnenvaart zou van de huidige 38 procent moeten stijgen naar 42 procent. Eerder dit jaar ondertekende de havengemeenschap een Actieplan Containerbinnenvaart. Dat draait om drie pijlers: planning & samenwerking, bundeling en digitalisering. “Het samenspel van al deze maatregelen moet zorgen voor een optimalisatie van de containerbinnenvaart en een efficiëntieverhoging voor alle ketenpartners. De eerste pilootprojecten rond centrale lichterplanning leidden tot positieve reacties in de markt”, aldus het Havenbedrijf.

De Binnenvaartkrant