Views
7 months ago

2019-01

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Haven
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Onze
  • Volgens

De Binnenvaartkrant 2 8

De Binnenvaartkrant 2 8 januari 2019 FÜR DIE UNTER UNSERER LEITUNG FAHRENDEN MOTORTANKSCHIFFE SUCHEN WIR: Schiffsführer, Steuerleute mit Patent, Steuerleute und Matrosen Fahrgebiet: ARA und Rhein Anforderungsprofil für Bewerber Schiffsführer / Steuermann mit Patent: • Rheinpatent • ADN Zertifikat • Beherrschen der Deutschen und Niederländischen Sprache • Berufserfahrung in der Tankschifffahrt Wir bieten: • interessantes Salär • interessante Schweizer Arbeitsbedingungen • interessante Schweizer Sozialleistungen (Aufbau Altersvorsorge) • Vergütung der Verpflegung an Bord und der Reisekosten • fachspezifische Ausbildung (Vergütung der Kurskosten) Steuerleute und Matrosen müssen in Besitz eines gültigen Schifferdienstbuches sein. Für weitere Informationen wenden Sie sich bitte an Herrn A. Fontijne dispo@intertrans.ch und/oder +41 61 487 90 70 KAPITÁNkormidelník! SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be ADN-transporten in goede banen leiden Voor onze nieuwe duwboot zijn wij op zoek naar een gemotiveerde kapitein. Als kapitein bij Parabel Barging ben je verantwoordelijk voor het vervoeren van ADN-transporten met één vaste duwbak. Hierbij geef je leiding aan een team van professionals en houd je je bezig met de veiligheid aan boord. Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Wat verwachten we van jou? Wij gaan graag in gesprek met een kapitein die in het bezit is van een Rijnpatent, radarpatent en ADN Basis. Heb jij je Rijnpatent nog niet (volledig)? Jouw sollicitatie zien we ook graag tegemoet! Want wij vinden jouw enthousiasme en bereidheid om bij te leren net zo belangrijk. Je beschikt verder over goede communicatieve en leidinggevende vaardigheden en bent een waardevolle toevoeging aan het team. Wat kan je van ons verwachten? Een uitdagende baan op een gloednieuwe duwboot. Je komt terecht in een organisatie waar volop ruimte is voor ontwikkeling en waar jij centraal staat. Ook bieden wij: • Luxemburgse condities • Goed salaris • Vaarsysteem in overleg Wil je meer informatie? Bel dan +352 2670 5264 of mail parabelbarging@inos.lu Parabel Barging SarL Route du Vin 7 . L-5401 AHN Postadres: Postfach 53 . L-6701 Grevenmacher Tel: +352 2670 5264 . Fax: +352 2670 6964 . Mobnr: +31 653145095 (W. Sep) E-mail parabelbarging@inos.lu

De Binnenvaartkrant 3 8 januari 2019 Aanpassing rusttijden per 1 juli Er komt een mogelijkheid om in de exploitatiewijzen A1 en A2 officieel te kunnen rusten tijdens de vaart. Daarvoor worden per 1 juli 2019 in de voorschriften voor de rusttijden tijdens de vaart gemoderniseerd. De binnenvaartorganisaties hebben intensief gelobbyd voor deze aanpassing. BLN-Schuttevaer schrijft in haar nieuwsbrief verheugd te zijn “dat wij op 3e kolk Beatrixluis gaat op 6 februari open Op woensdag 6 februari wordt de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis in Nieuwegein officieel in gebruik genomen. De opening wordt verricht door prinses Beatrix. De bouw van de 3e kolk heeft circa tweeënhalf jaar geduurd. In die tijd is ook het Lekkanaal verbreed en verdiept. Het werk is vrijwel af. Er staat water in de 3e kolk, de vier rol deuren zijn geplaatst. Rijkswaterstaat en bouwcombinatie Sas van Vreeswijk werken nu nog aan de systemen die ervoor moeten zorgen dat de roldeuren feilloos gaan werken. Hierbij horen duizenden tests. Na de officiële opening van de MSC Zoë verliest 281 containers op Noordzee 240 van de 281 containers die de MSC Zoë in de nacht van 1 op 2 januari verloor op de Noordzee, waren maandag 7 januari gevonden. 222 daarvan zijn gelokaliseerd op de zeebodem. tientallen spoelden aan op Waddeneilanden. Rederij MSC is aansprakelijk gesteld voor de schade door zowel Rijkswterstaat als de Nederlandse Waddeneilanden. De Zwitserse rederij verleent alle medewerking en heeft een bergingsbedrijf opdracht gegeven containers te vinden en te bergen. dit punt resul taten hebben geboekt. De CCR heeft gehoor gegeven aan de voorstellen van de sociale partners (de vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers op Europees vlak: ETF, ESO en EBU)”. 60dB(A) Het Reglement Scheepvaartpersoneel op de Rijn zal vanaf 1 juli meer vrijheid bieden voor de indeling van het dagrooster. (foto Rijkswaterstaat) 3e kolk is het karwei nog niet klaar. Dan staan onder meer nog opknap beurten van kolk 1 en 2 gepland. Tijdens die werkzaamheden zijn bijna altijd twee van de drie kolken beschikbaar voor de De bijna 400 meter lange MSC Zoë was onderweg naar Duitsland. Het schip, in de vaart gebracht in 2017, heeft een laadcapaciteit van 19.224 TEU. Het ligt nu in Bremen. Daar wordt onderzocht hoeveel en welke containers exact in het water terecht zijn gekomen. De verloren containers zijn voornamelijk gevuld met auto-onderdelen, speelgoed en meubels. Er was een aantal containers met gevaarlijke stoffen aan boord. Drie daarvan zijn eker overboord geslagen. Deze containers bevatten organische peroxide. Volgende krant verschijnt 15 januari De volgende Binnenvaartkrant verschijnt al volgende week: op 15 januari. Daarna houden we weer het vaste ritme aan en komt de krant elke oneven week uit. In de exploitatiewijze A1 (14 uur varen gedurende een periode van 24 uur) en A2 (18 uur varen gedurende een periode van 24 uur) zal tijdens de vaart gerust mogen worden in ruimtes waarin het geluidsniveau niet boven de 60 dB(A) komt. Dat aan deze eis voor de maximale geluidsdruk is voldaan, moet blijken uit het certificaat van het schip. De schipper moet beoordelen of scheepvaart. In een paar weekenden van belangrijke tests is slechts één kolk beschikbaar en bij de Site Inte gration Test (zeg maar het eindexamen) is de volledige sluis gestremd. Dat zal zijn van 25 mei het rusten tijdens de vaart verantwoord is, want de rusttijd mag niet onderbroken worden voor het passeren van sluizen of om te laden of te lossen. In ieder geval moet er minstens één schipper dienst doen. Als tijdens de vaart wordt gerust, kan dit er toe leiden dat de rusttijd per bemanningslid verschilt. Daarmee zal bij het invullen van het vaartijdenboek rekening moeten worden gehouden. 20.00 uur tot 26 mei 08.00 uur en van 31 mei 22.00 uur tot 2 juni 08.00 uur. Na de renovaties zijn in de (na-) zomer van 2019 alle drie de kolken beschikbaar en is de vaargeul op extra diepte voor de scheepvaart. De nieuwe 3e kolk is groter dan de bestaande twee kolken. Het verbrede Lekkanaal kreeg bovendien meer ligplaatsen dan voorheen. Jaarlijks passeren ongeveer 50.000 schepen de Prinses Beatrixsluis, die de grootste monumentale binnenvaartsluis van Nederland is. In 1938 werd de sluis als eerste object vernoemd naar de pasgeboren prinses. Bij het 50-jarig bestaan in 1988 bezocht Beatrix als koningin ‘haar’ sluis. Maakbaar Is de wereld maakbaar of niet? Teleurstellend voor de extremisten onder ons ligt de waarheid ergens in het midden, zoals meestal. Ja, we kunnen gewassen genetisch veranderen, zodat de wereldvoedselproductie omhoog schiet en de aarde een bevolking van 12 miljard mensen kan voeden. 12 miljard vegetariërs want plek voor andere diertjes is er dan helemaal niet meer. En nee, een jaarwisseling zonder vuurwerk is niet mogelijk. Daar gaat de maakbaarheid de mist in. Dat zou alleen lukken als we een regenbui organiseren van 15 december tot 10 januari, maar het weer is helaas evenmin maakbaar. Verbieden van vuur werk verhoogt de amusementswaarde van het afsteken ervan. Het is wensdenken. We verbieden wat we niet leuk vinden en dan is het ook meteen weg. Vergeet het maar. Je voelt hem al aankomen: vandaag of morgen roept er iemand dat het vervoer van containers over water moet worden verboden of tenminste aan banden gelegd. Voor die banden is wel wat te zeggen. Containers horen niet van een schip te vallen. Onbedoeld effect van de 281 containers die van de MSC Zoë vielen, is dat het grote publiek plotsklaps begrijpt dat het verplaatsen van die stalen doosjes geen hobby van de vervoerders is, maar dat er een bizarre variëteit aan producten en spulletjes in die containers worden verplaatst, van producent naar consument. Dat kreeg in de pers nog meer aandacht dan de vervuiling van de zee als gevolg van plastics of van puur gif (waar plastics mee worden gemaakt). Dat een deel van de plastics die we produceren, uiteindelijk sowieso in zee terechtkomt, is niet te voorkomen. Er zijn altijd onverlaten die een schone zee minder belangrijk vinden dan snel winst maken. En als je jaarlijks tientallen miljoenen containers over zee vervoert, dan gaat er weleens eentje overboord, ook dat is onvermijdelijk. Vervoer is een kwetsbare schakel in de productieketen en ongelukken gebeuren nou eenmaal. Het is maakbaar, hoor. Stoppen met plastics. Stoppen met de productie, stoppen met vervoeren. Geen risico’s meer en het scheelt heel veel vervuiling. De economische nadelen zijn natuurlijk gigantisch, dus niemand prakkezeert daarover. Winst en economische groei zijn nou eenmaal veel belangrij ker dan een schone zee. Dus wat overblijft na het ongeluk met de Zoë is de bewustwording hoe duizelingwekkend gecompliceerd vervoer tegenwoordig in elkaar zit, want al die poppen, krukjes, handzeeppompjes en schoenen hebben een eigen herkomst en bestemming. Dat had de conclusie kunnen zijn, maar dat is het niet. De conclusie is dat het heel veel tijd kost om het strand op te ruimen als containers van een schip vallen. EÉN POT NAT door Michel Gonlag We wensen alle lezers een gezond en gelukkig 2019! (foto’s Kustwacht Nederland)

De Binnenvaartkrant